Utunk, 1982 (37. évfolyam, 1-53. szám)

1982-03-26 / 13. szám

JÉKELY ZOLTÁN (1913—1982) ^ -,édes búvópatak“, a tavasz utoljára ütötte fel Nek­i „borzas fejét a télben“. Nem tudom, honnan tudhatnám innen, látta-e még a budai hegyekben, a tavasz^’ érezhette-e még „friss­ kenyér illatát , amely többé nem tudta már ez se idekötni. Pedig mennyit, s de mélyeket szippantott belőle! A Fény cukrászdában, a Margit-híd budai hídfőjé­nél immár hiába keresem, mint kerestem még tavaly nyáron is, hiába kérdezem sorra a (meg ne haragud­janak!) éltesebb kaszímeket is: nem látták, nem járt ott mostanában, talán Szentgyörgy-pusztára ment ap­jához, anyjához, ki a kertbe, tavaszt várni, halott ri­gókat eltemetni, megsimogatni egy kóbor kutya fe­jét ... De az is lehet, hogy míg én ott keresem, ő itt jár a szülőföldön, az enyedi tanársoron, az őrhe­gyen, tán első szerelme nyomait keresve, mint „min­den esti színpadán“, ha lehunyja szemét, vagy éppen a Szamos partján, nálunk, hajdani csalitosokban, rozsdás kis tavak közt, viháncoló, kék trikós bronz­leányok után. És hányszor és hányszor be nem járta Kolozsvár utcáit, a hársfás, holdfényes Farkas utcát, a Donáth utat, hajdani házuk utcáját, a Főteret, és hányszor a Házsongárdot, holt kedvesek, barátok ar­cát idézve, ott imbolyogva szikáran tavaszi vékony szelekben, novemberi esőkben, s akkor is ott a ked­ves városban, ha messze-messze jár, Párizsban vagy Rómában, akárhol a világban. „A megtett úttal egye­nes arányban / hatalmasodik bennem otthonom“ — írja Ghiavariból 1937-ben, s ezt írja véges-végig egész életén. Jövőben, 83-ban lett volna hetvenéves. Áprilisban, Szentgyörgy napján. S nemigen van magyar költő, azt hiszem Adyt is ideszámítva, akinek az életében oly kedvvel, oly örök szomjasan élt életében annyira jelen lett volna a halál, aki — a Szentgyörgy napján született — annyit viaskodott volna a Sárkánnyal, a kérlelhetetlen elmúlással. Már ifjú korától, kora ifjan megjelent első verseskönyvétől, az Éjszakáktól (1936) az utolsó kötetig, Az Idősárkányhoz (1975) egész köl­tészetében s prózájában is ott kísért a Rém, akit kő­vel, karddal, szerelemmel, emberséggel, egész nagy költészetével próbál meghátrálásra kényszeríteni, saj­nos, halhatatlan verseivel is sikertelenül. Amikor 60 évesen (megaláztatások, mellőzések után) ez az emberségében is mindig kimagasló köl­tő ott áll „lihegve, feláléltan «az érdem oszlopá­ra» kötve“, babérkoszorúja zizegéséből is nyirkos, hű­vös fuvallom borzongatja meg. S nemcsak maga miatt. Borzongásaiban, gyötrődéseiben a XX. század olyannyira megpróbált embere rajong, viaskodik — túl a második világháborún, s ki tudja, milyen új borzalmak küszöbén. „E tébolyult nyár lüktető hevében / midőn nyug­tot nem ad se ház, se vén fa odva / egy költő lelke lelkemig suhan." Hadd írjam ide a Jékely Zoltáné mellé ennek a költőnek a nevét is: Lucian Blaga. Az Idősárkányhoz utolsó versében (1974) Jékely vad­­mirtusz-csokrot tesz a nagy román költő sírhalmára. Hogy minden Jóhírre áhítozó zarándok, aki erre jár, hasonló csokrot tegyen az övé mellé: „a Szeretet, az Emberség, a Megértés trikolorjaként“. Műfordítóként is a legnagyobbak közül való volt. A nyugatosok méltó utóda az európai költészet meg­szólaltatásában, s egyik legavatottabb tolmácsolója a román lírának. De mit ér már mindezt elmondani? „... sosem ír többé, ó, sose fordít.“ Ahogy ő siratta el annak idején Kosztolányit. Fáj, nagyon fáj, hogy többé már sose tudok kezet fogni Vele. LÉTAY LAJOS HORNYÁK JÓZSEF A NAPSZÁMOS Fekete Mihály házat vett egyszer Kolozsváron, a Mikó utcában. A házat tulajdonképpen Nyanyának, mostoha­anyjának vette, akit rajongásig szeretett, s aki ugyan­úgy a rajongásig szerette őt. Nyanya, lévén kecskeméti születésű, igen ízesen beszélt, amit mondott alma he­lyett, szalmát szalma helyett, Mamáéknál nincs lő betű?, valamikor, még mint kisgyerek, Miska egyszer megkérdezte tőle, Nyanya most egy ezüst bojtú fekete botra támaszkodva járt. Fekete Mihály hetente egyszer­­kétszer nézett haza, a színház lefoglalta, kis szobát bé­relt a színház közelében, hogy állandóan kéznél legyen, a háznak, kertnek nem volt aki utánanézzen, különösen a kert okozott gondot, várni lehetett, hogy elvadul. Fe­kete Mihály a színház társalgójában szóvá tette, nem ismer senki egy kaszást, aki a kertjében levágja a fü­vet? — Én ismerek egyet — mondta Szentgyörgyi Ist­ván. — Mit kérhet vajon? — Én megmondom pontosan. — Jaj, Pista bácsi, elküldené hozzám? — El. — Három nap múlva Szentgyörgyi István odaállt Fekete Miska elé. — Na, gazdáram, lekalszálltam a füvet — jelentette. — Jól hallotta. — Fekete Mihály meg volt egy kicsit ré­mülve. Bizonyosság kedvéért megkérdezte: — Pista bá­csi, maga? — Igen, saját kezűleg. Fekete Mihály kifizette a kaszáját, és utána, amint tehette, rohant haza. Nyanya az udvaron fogadta. — Képzeld, fiacskám, mi történt. Beállított Szentgyörgyi István, kaszával a vállán, és le­kaszálta a kertben a füvet. — Legalább megkínálta va­lamivel, édesanyám? — Ebédet adtam. — Jaj, jót főzött édesanyám? — Fekete Miska sietett, megkóstolta Nya­nya főztjét. A kertbe csak azután ment ki, hogy szét­nézzen. A rendek szabályosak, mintha mérővel állították volna be őket, gyönyörű sorokat alkottak. (A készülő A Házsongárd című összeállításból.) Mohy Sándor köszöntése A festő nyolcvanadik szüle­tésnapja alkalmából részletet közlünk a Kriterion Könyv­kiadó művészeti kismonográ­fia-sorozatában megjelenés a­­latt álló Mohy Sándor-mo­­nográfiából. MOHY STÍLUSA a jelen­kori erdélyi művészet egyik leggyakrabban felmerülő rész­letkérdése. Az ő képeit a ki­állításokra viszonylag ritkáb­ban járó művészetbarát is a­­zonnal felismeri. Szellemét i­­gen, stílusát azonban szinte egyetlen tanítványa sem kö­vette. Mohy művészetünk e­­gyik legerősebb egyénisége, stílusának jegyeit mégis ö­­rökké összevetésekből pró­bálják „kivonni“, meghatároz­ni. Az igazság az, hogy Littecz­­ky Endre szatmári és Thor­­ma János nagybányai alap­vető eligazításai, a rajzi biz­tonság, a festői ízlés és a kompozíciós elvek tekinteté­ben, oly felszabadítólag ha­tottak az amúgy is koraérett fiatalember tehetségére, hogy szemlélet- és ábrázolásmódja a későbbiekben csak közve­tett, átmeneti s inkább tar­talmi, semmint stiláris jelle­gű impulzusokat fogad magá­ba, s ezek nyomtalanul ol­dódnak fel festői nyelvében. Bastien­ Lepage — Ferenczy Károly szecessziós rajzú kom­pozícióján átszűrt — roman­tikája, Vermeer Van Delit Fiatal leány fejének, vagy a Csipkeverőnő, a Levél, a Fes­tőműhely stb. és egyáltalán a XVII. századi holland festé­szet kiegyensúlyozott derűje, bensőségessége, későrene­szánsz, új­polgári életszerete­­te, a húszas években kezébe került Gauguin- és Cézanne­­reprókból kiolvasható festői világmegváltó törekvések á­­rama szívéig hatol — de sze­me alig rebben tőlük. Kolozsvári főiskolai tanára­itól alig néhány évnyi korkü­lönbség választja el, tudásuk­tól talán annyi sem. (Abban az esztendőben, amikor Mo­hy, két főiskolás társával, Tassé Marchinivel és Szervá­­tiusz Jenővel együtt a buka­resti Hivatalos Tárlaton de­bütál, tanára, Catul Bogdán képe nem kerül be a kiállí­tásra.) ízlésükön, élménybe­számolóikon át persze sok mindenbe betekint, ami a hú­szas évek művészeti főváro­sát, Párizst nem sokkal an­nak előtte lázba hozta, de ez a bepillantás egyelőre főleg zavart, illetve a klasszikus stíluskorok megbízhatóbb ér­tékei felé való visszafordulást eredményez, s csak a férfikor delén helyezi el a maga mű­vészettörténetében, a saját pá­lyájától immár messzire tar­tott példák, minőségek, telje­sítmények „tisztelet-tábláján" Van Gogh, Picasso, Chagall, Léger, Matisse, Braque, Mi­­ro, Klee, Mondrian, Soulage és a többi előd és kortárs arcképét — egy-egy főhajtás kíséretében. (Lásd Műhely­naplója idevonatkozó részeit.) Egyetlen művészeti irány­zathoz vagy programhoz való csatlakozás sem elhatározás kérdése. A modern, ponto­sabban a huszadik századi e­­urópai (vagy amerikai) stí­lusirányzatokhoz pedig, ame­lyek kizárólag nagy kihatá­sú művészeti központokban jöttek és jöhettek létre, csak­is a jelenlét, tehát a körülte­kintő, minden lehetséges utat számbavevő tájékozottság a­­lapján csatlakozhat korunk művésze. Századunk erdélyi művészetében kizárólag Mat­­tis-Teusch Jánosnak adatott meg a posztimpresszionista avantgarde mozgalmakban személyesen résztvenni, s mélységesen tudatos előké­szület nyomán a hajlamaihoz legközelebb álló „zenei ex­­presszionizmus“, majd figurá­lis konstruktivizmus mellett dönteni. Erdélyben nem volt kubiz­­mus, Mohy tehát nem válha­tott kubistává, maga pedig személyesen csak ezerkilenc­­százhatvannyolcban, tehát hatvanhat éves korában járt külföldön először, s hogy fes­tői kibontakozásához a külső hatások, mint fennebb emlí­tettük, mennyire kizárólag tartalmi indíttatásokkal járul­tak hozzá (tehát nem stílusát, hanem a művészi hivatásról vallott hitét alakították), mi sem bizonyítja meggyőzőbben, mint hogy ennek a szovjetu­nióbeli útnak is a Rembrandt­­művekkel való kései, de oly boldog közvetlen találkozás adta meg igazi értelmét. Idő­ről, térről megfeledkezve állt a Tékozló fiú előtt az Ermi­­tázsban, a különböző nyelvű látogatócsoportok bábeli for­gatagában, végül magyar tu­risták érkeztek a képhez, s vezetőjük elmondta, ki volt Rembrandt, mikor élt, milyen témákat festett, s hogy mi tör­ténik a Tékozló fiú című ké­pen: a fiú elhagyta szüleit, ö­­rökségét eltékozolta, s nyo­morba süllyedt; tettét sok­szorosan megbánva, most bo­csánatért esedezik, s könyö­rögve kéri apját, hogy fogad­ja vissza házába; a kép ezt az utolsó mozzanatot ábrá­zolja, amint az apa magához öleli a megalázott, rongyokba burkolt, visszatérő fiút. Aztán távoztak. „Álltam tovább a kép előtt — mesélte nemrég —, a tékozló fiú két talpa egyre közeledett felém, s az atya erős kezei a fiú hátát si­mogatták; arca a szeretet nagyságát sugározta; éreztem, én is ott vagyok közöttük, mellettük állva nézem a meg­ható jelenetet. A teremőr kö­zeledett. Gyanús lettem szá­mára. Távolodtam a képtől. Az őr kérdőleg nézett rám, nem érthette elérzékenyülése­­met. A fal melletti székre ül­tem. Új csoportok jöttek. Me­gint hallottam a rövid törté­nést, amit a képhez fűztek. Elgondoltam, hogy a csopor­tok tagjai azt hiszik: ez a kép lényege, amit vezetőjüktől hallottak. Nem! Nem az a lényege, hiszen ezt a jelene­tet egy ügyesebb fényképész is beállíthatja, lefényképezhe­ti, s kész a műalkotás! A lé­nyeg, mint minden érvényes alkotáson: a művész átélése, ez esetben a szeretet hatal­mának a megértése, s persze az az alkotó megjelenítő erő, amellyel ez a szeretet, a kép eszméje formát ölthetett. A megjelenítés problémája, a hogyan mindig szorosan kap­csolódik a kép eszméjéhez, a hogyan nem létezhet a mit nélkül.“ A francia kubizmus — mint az impresszionizmusra visszaható valamennyi poszt­impresszionista forradalom — megszületését elsősorban esz­tétikai-formai törekvések in­dokolják. Mohy kétségtelenül forma- és szerkezetigényes (tehát felületesen tekintve: kubista kifejezési eszközökkel élő) piktúráját viszont mindig lélektani és szociológiai fe­szültségek lendítik előre: té­ma és formai megoldás egy­sége elválaszthatatlan a tet­teiben megszépülő ember, vagy a növények és tárgyak megjelenítésébe átültetett emberi érzelmek, mindenek­előtt az ember és környezete iránt érzett saját rembrandti szeretetének a leghitelesebb kifejezéséért folytatott küzde­lemtől. A Désről Kolozsvárra köl­tözés (és a reákövetkező né­hány éves) időszak — a mű­vészetideológiai körülmények által kikényszerített — meg­torpanása, stiláris kompro­misszuma, s a hatvanas évek néhány, természetétől, ere­dendő művészi­­mondanivaló­­jától idegen kitérője ma már (s bízvást: majd az utókor szemében is) jelentéktelen ap­róságnak tűnik ahhoz képest, mennyire magányosan küzdöt­te végig pályáját, mennyire mostohán kezelték szinte min­den történelmi sorsfordulást követően az új kívánalmakhoz egyáltalán vagy csak nehéz­kesen alkalmazkodó művésze­tét, s visszahúzódó, férfiasan szemérmes egyénisége meny­nyire képtelennek bizonyult mindmáig barátságok, össze­köttetések révén szerezni ér­vényt tudásának, igazságának, rangjának. Hiszen végül is el­mondhatjuk: hat évtizeden át, megszakítás nélkül s egyre inkább festői tárgytól, témá­tól függetlenítve, csiszolja, ci­zellálja, véglegesíti ugyan azt a képformát, amely realista elemeivel figyelmünket ugyan a mindennapi valósághoz kap­csolja, de semmiféle „mesét“ nem kényszerít látásunkra, történése nincs, csupán ahhoz nyújt alkalmat, hogy az adott festői hangulatból kiindulva tovább-„szö­vegezhessük“, to­vábbképzelhessük, előre meg­határozhatatlan Messzesége­kig, Terekig továbbálmod­hassuk a festő evilági álmát. Ebben a képformában egy­re nyomtalanabbá, rejtettebbé szublimálódik a Moby művé­szetében oly kiegyensúlyozott, de külön-külön mindig meg­határozó szerepet játszó rajz, forma és szerkezet, hogy a színnek engedje át a korlátlan uralmat, a „szerelmes csodá­lattal“ összehangolt és meg­­rendített színakkordoknak, melyeket a szeretet üzenetvi­­vőinek szán — festőtől kép­ig, képtől nézőig, embertől emberig. Szárnyszegettnek, időnként reménytelennek (háborúk ide­jén, stizsűriztetések után, el­ismerés, díjak, címek osztásá­ból kimaradva) csupán saját pályáját és esélyeit tekintet­te — a művészetét, s ezen ke­resztül az emberiség távlatait, jövőjét, a válságos jelenből való kiút­ keresését sohasem. Éppen ez a különös és tanul­ságos festészetében, hogy no­ha eszmeileg, filozófiáikig nagyigényű, társadalmilag pe­dig reprezentatív tárgyú kom­pozíciók helyett termése java részét intim műfajú, viszony­lag kisméretű és bensőséges szellemű képek alkotják, még­is ezekben több, nyomósabb, élményszerűbb érvet és bizo­nyítékot sorakoztat fel hite (s nézői, közönsége hitének e­­rősítése) mellett, s közvetle­nebbül szól hozzá bennük a huszadik század végi ember sorskérdéseihez, mint e kor­szak sok olyan nagyméretű, s nagyigényű műve, amely­nek a szerzője közvetlenül áb­rázolta a történelem vagy a történelmi jelenkor eseménye­it, dilemmáit.­­ A NYOLCADIK ÉVTIZED­BŐL a kilencedikbe két évvel a huszadik század után lépett. (Talán e késés okából őriz­hette meg robusztus testi és lelki erejét?) Nem hisz ab­ban, hogy a művészet még ebben a században fölösleges­sé válik. Bizonyára lényege­sen megváltoznak anyagai, esz­közei, témái — de mondani­valója és fun­kciója ugyan­az marad, mint az eddigi két­ezer esztendőben. Ezért dú­dolva, fütyörészve járkál a műtermében, felismerhetetlen dallamokkal szórakoztatja ma­gát, amelyek, mégis, számom­ra is ismerősek. De hát nem ugyanezt teszi festészetében? Tudod, hogy az, amit a ké­pein látsz, igaz, hiteles. Te magad is érintetted már, és mégis most látod először. A semmiből teremtés izgalma oly állandó benne, hogy ma is minduntalan elcsodálkozik (s mi is Vele csodálkozunk) valamennyi új képe láttán: milyen hatalmas („hogyan is lehet ilyen hatalmas?“) ez a kancsó, ez a gótikus mérmű, ez a sárga szín, vagy a sze­retet a küzdelemben, amely­­lyel az anyagi világot burko­ló káoszt feltöri, s a RENDET — soha el nem fogadott, mert sajnos az emberiség sorsát in­tézők részéről mindeddig el­fogadhatatlannak ítélt — bé­keszerződésként felkínálja. A jelenkori erdélyi művé­szet legkiválóbbjai valameny­­nyien ezzel a küzdelemmel tették s teszik emlékezetessé életművüket az utókor számá­ra. Hiszen évszázadok óta vá­gyunk erre a békére. A Mohy-életmű, mely a ki­lencedik évtizedben is nap­ról napra mélyebbről tükrözi a Láthatót, annak az építész­nek a hősiességével minősít­hető, akinek ugyan az új fő­város középületeinek a meg­tervezésére szól a küldetése, mégis azon fáradozik, hogy e­­lőbb mindenki otthon érezze magát a saját tűzhelye mel­lett, s velük tartson mindazok megtartásában, sőt továbbé­pítésében, amiket együtt kap­tak vagy szereztek az előző korok építészeitől. BANNER ZOLTÁN Mohy Sándor: Szintézis

Next