Utunk, 1982 (37. évfolyam, 1-53. szám)

1982-05-28 / 22. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! XXXVII. ÉVFOLYAM • 22. (1752.) SZÁM • ARA­D LEJ • KOLOZSVÁR-NAPOCA, 1982. MÁJUS 28. / Árkossy István: A vontató „Ahogy az aszfalton áttörő fű...” A hűség költője Milyen esélyei lehetnek manapság nálunk a „szép" ■'őrsnek. Az olyan fajta elégi­­kus lírának, mely hangvéte­lében, formakultúrájában a magyar impresszionizmus hu­szadik századi hagyományait folytatja; annak a költészet­nek, mely a művészi tisztasá­got és gondolati józanságot vallja eszményének, annak, hol meghatározó szerepe van a színek harmóniájára, a sza­vak nemes zengésére épülő poézisnek? Mint kézügyben levő esztétikai vizes lepedő, azonnal ráhúzatik a minősí­tés: „elavult". Egy valamire való ifjú költőjelölt be se mer kopogtatni a Forrás aj­taján, ha véletlenül bennefe­­lejtett kéziratában egy-két rí­met ... Itt van azonban Kiss Jenő, aki nemrég megjelent köteté­nek­ egyik versében (A vég­sőkre gondolva) ezt mondja: „Szépség a szóban, józanság az érvben, ez volt mindig, a­­mit szerettem én, / haljak meg hát ezek jegyében ...“ Másutt pedig: „Ha maradinak mond hát valaki, / mert tisz­tellek, Vers — legyek mara­di!“ (A vers: az vers). Kiss Jenő nem tagadta meg egyéniségét, nem adta fel hajdani szépség- és józanság­igényét, hű maradt önmagá­hoz. Vállalta, vállalja a vá­dat is, miszerint korszerűt­len volna ez az ő tartásos kö­vetkezetessége. (1972-ben, ami­kor hatvan éves volt, Panek Zoltánnak egy interjú-kérdé­sére így válaszolt: „Minden h­alom ajtókról, Da­cia Könyvkiadó, Kolozsvár- Napoca, 1982, író újít, ha valóban író. Még ha nem is vet el minden ko­rábbi vívmányt. Mindenki ke­resi az új megoldásokat, min­denki igyekszik megtalálni a saját hangját. Csak az epigon elégszik meg az adottal, sző­­röstül-bőröstül elfogadva és utánozva azt. Viszont, aki megtalálta a saját hangját, az már nehezen tud a divat vagy a »korízlés« kedvéért más hangnemre váltani át. Vagy talán nem is akar ... Nincs szomorúbb látvány, mint a bőréből kibújt irodal­már. Sajnos, ilyenek is a­­kadnak. Feladják saját, már kialakult hangjukat, hogy másokat szajkózzanak. Bár­mennyire tehetségesen csinál­ják is ezt, azért csak szajkóz­nak. S miért? Hogy jaj, vala­hogy le ne maradjanak, hogy a kor meg ne tagadja őket. Ebből látszik, hogy az ilyen­­szerű »hangváltás« kissé jel­lem kérdése is“. Vagy inkább nevezzük kon­zervatív konokságnak a költő egyéniség-oltalmazó hűségét, ragaszkodását a nagybetűvel írt Vershez? Minthogy hiány­zik belőle a gyors fordulatok­ra mindig kész napraforgó­hajlandóság? Tán megtehető volna. De semmilyen körül­mények között se feledjük el, hogy ez a töretlen (vagy ko­nok) szépségigény élt benne az ötvenes évek sematizmu­sának gerincropogtató korsza­kában is; így írhatta meg például a máig felejthetetlen Úti rapszódiát. És aztán a Folyóirat: nagy vallomását az emberi egyetemesség távlatai­ba ágyazott honi helytállás, szülőföld-szerelem gyönyörű szintéziséről — egyenes vá­laszként az ifjúkori Folyó és tóra, az „Állóvizek büszke sorsában“ átmenetileg igéze­tet találó ábrándra. Miközben (Folytatása a 2. oldalon) NAGY PÁL Átvágtam minden kerülőutamat. Elvettem visszhangját fölös szavaimnak. Hittem, boldog leszek. Pedig csak pőre. Az 1977-ben megjelent Fel­lép alatt kötet Én tettem cí­mű versére ráfelel a­z 1981- ben megjelent Helyzetdalok* kötet Verőfényben című ver­sének utolsó sora is: „ ... Mú­zsám nem­ festi magát.“ Ilyen volna tehát a vers „kivitelezési“ módja. Cico­­mátlanság, póztalanság, sal- l­anginán­tesság a jellemzője. Egyenes következménye és követelményeként is a költői és emberi alapállásnak. Én nem tudom lenyelni csak a létezéshez szükséges csalást. (Negyvenévesen) És ugyancsak a Helyzetda­lok kötet Névtelen című ver­sében a még érthetőbb és határozottabb vallomás: Fogadott hősnek, szerződött bölcsnek szegődjön más. Ha meg kell legyen, kövezzenek meg, mnaljon más. A mondatok végére oda kí­vánkozna a felkiáltójel. Ká­dár János azonban csak pon­tot tesz. Ez is jellemző e­­gyébként tartására. Mert hát az a felkiáltójel bent — a tu­datban, a lélekben — kell a pont helyébe kerüljön. A puszta tények ereje döbbene­t Kádár János: Helyzet­dalok, Versek, Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1981. Késebb mindig a túl­hajtásnál, a nagyításnál, rákicatálásnál. Kádár János költészete (ta­lán) a legsallangmentesebb, „legpórébb" líra hazai ma­gyar irodalmunkban. Konok, szikár, pontos és egyértelmű, félreérthetetlen fogalmazásra, közlésre törekvő költészet. Hangütésében pedig csendes, halk. Har­aghatnak Kádár körül, ő végig csendes marad. És mondja csak a magáét. Pontosan, a kegyetlenségig őszintén ki­tárul­kozva és szem­től szemben kimondva véle­ményét, megállapításait. Ko­nokul ragaszkodik ugyanis a „tanácshoz“: a költő az iga­zat mondja, ne csak a való­dit. Az igazmondás pedig nem tűri a mellébeszélést, a ci­kor­­nyákat, a sallangokat, a­­han­gos­kodást. Kádár helyzetdalai állapo­tokat írnak le. Nagyon pon­tosan. Őszintén. „Ami itt van körülöttem, IGAZI anyag ...“ — állapítja meg Kádár a Verőfény című prózaversében. A társadalmi lét is „igazi anyag“. Éltető és elbuktató közeg. Kádár János nem tud, de nem is akar „befolyásolá­sa“ alól kikerülni. Mint indi­viduum erősen „befolyásolt“, a visszahatása azonban kor­látozott. Alkotó emberként, költőként mégis hisz ebben a „visszahatásban“ — vagyis, hisz az írott beszéd befolyá­solási erejében. Kádár János, persze, nem ringatja illúziókban magát. „Felelősséggel érzékeli“ és „mélységében éli át a törté­nelembe ágyazott pillanatot“ (Folytatása a 2. oldalon) MOLNOS LAJOS Egyed Péter: A VADÁSZOK EMBERKÉPÜNK ALAKÍTÁSA Noha mai tanácskozásunk tárgya — A szocialista huma­nizmus és mai irodalmunk — elsősorban a szocialista hu­manizmus eszmekörében szü­letett szépirodalom elemzésé­re ösztönöz, kérem, engedjék meg nekem, hogy szakterüle­temnek megfelelően főként általában a humanizmus és különösképpen a szocialista humanizmus kérdéseiről be­széljek. Ennek a probléma­körnek a néhány percet igénylő elemzésére mindenek­előtt az a tény késztet, hogy még a magát marxistának tekintő elméleti irodalomban is eléggé elterjedt az a nézet, amely szerint, bár korunk (eltérően az ókortól, amely geocentrikus, és a középkor­tól, amely teocentrikus volt) homocentrikus, bár a huma­nizmus kérdései nagy nép­szerűségnek örvendenek, a szocialista humanizmus egész problémaköre álprobléma, hogy Marx filozófiája lényege szerint „antihumanista". Ez a felfogás, amelyet — mint a szakirodalomban köz­ismert — a legélesebben és a legnagyobb elméleti igény­nyel Louis Althusser fogal­mazott meg, abból a pre­misszából indul ki, hogy az­­úgynevezett szocialista huma­nizmus egész tárgyköre — elsősorban az emberi szabad­ság tiszteletben tartása és az ember integritásának védel­me a szocialista legalitás megteremtésével, mint az ezt biztosító leglényegesebb fel­tételrendszer létrehozásával fölöslegessé válik minden kü­lön marxista filozófiai antro­pológia — nemcsak elméleti­leg elhibázott, de nagyon ká­ros gyakorlati következmé­nyekkel is járhat. Ezeknek a következmé­nyeknek a súlyossága nem­csak Althusser alaptévedésé­ből, a humanizmusnak az ideológiával és az ideológiá­nak a hamis tudattal való azonosításából adódik. Ugyan­ilyen hibás és súlyos elméleti s gyakorlati következmények­kel járhat az a feltevés is, amely szerint a gazdasági, politikai és ideológiai élet jól átgondolt megszervezése a szocializmusban automatiku­san vonja maga után a hu­manizmus kérdéseinek meg­oldását, anélkül, hogy szükség volna valamilyen önálló filo­zófiai diszciplínaként jelent­kező marxista bölcseleti ant­ropológiára. Althusser és hívei a huma­nizmus kérdéskörének ebben a „sajátos“ tárgyalásmódjá­ban elvonatkoztattak attól a ténytől, hogy Marx mind A tőkében, mind más műveiben, valahányszor a polgári társa­dalom struktúrájának meg­szüntetéséről, a szocializmus gazdasági, politikai és ideo­lógiai alapjainak a kialakítá­sáról beszélt, mindig a mar­xista filozófiai antropológia alappilléreit képező elvekből indult ki. Teljesen elhibázott tehát az a felfogás, amely szerint Marx állítólag minden humanizmust hamis ideoló­giának tekintett, és ennek megfelelően egy úgynevezett „elméleti antihumanizmus“ álláspontjára helyezkedett. Althussernek ez a vélemé­nye akkor is elhibázott, ha el­tekintünk attól a ténytől, hogy Marx úgynevezett érettkori műveiben egy lényegében ma is érvényes ideológiafogalmat dolgozott ki. Elhibázott, mert Althusser „szillogizmusának“ — humanizmus , ideológia, ideológia , hamis tudat, a humanizmus következéskép­pen hamis tudat — az egész életműben axiomatikus jelle­ge van, mert ez az elmélet figyelmen kívül hagyja azt a tényt is, hogy a polgári tár­sadalom struktúrájának meg­szüntetési szándéka a mar­xizmusban valóban a szocia­lista humanizmus elveire épí­tett világ megteremtésének az óhajából indul ki. Ebben a véleményünkben nem feltételezésekre alapo­zunk, nem a marxizmus úgy­nevezett lényegének ilyen vagy olyan értelmezésére, ha­nem a marxi szövegek exegé­­zisére. Ezzel összefüggésben pedig nagyon lényeges, hogy Marx még fiatalkori művei­ben is, kifejezetten kritikai éllel, csak a polgári huma­nizmust, az elvont humaniz­must elemezte. Ennek a bí­rálatnak pedig a fő célja éppen a szocialista humaniz­mus elvei szerinti történelmi­leg konkrét emberkép kiala­kítása volt. Íme, tisztelt kortársak, mi a magyarázata annak, hogy a Román Kommunista Párt ar­ra irányuló politikája, hogy a szocialista humanizmus esz­mekörében fogant irodalom kialakítását ösztönözze, a párt egész művészetpolitikájának dialektikus materialista jelle­géből következik, abból a meggyőződésből, hogy a XX. század követelményeit tolmá­csoló humanizmus, amely kri­tikailag szintetizálja napjaink haladó társadalmi, tudomá­nyos, filozófiai, művészeti és etikai törekvéseit, amely nem­csak filozófiai eszmeáramlat, hanem társadalmi mozgalom is, az élet az egész emberi tevékenység mind humánu­sabb kereteinek a kialakítása érdekében történik. Meggyőződésem, hogy en­nek a humanista örökségnek és szocialista-humanista mű­­vészetpolitikának a szellemé­ben születtek irodalmunk leg­kiemelkedőbb teljesítményei, mint ahogy az is meggyőző­désem, hogy ebben a szel­lemben szerveztük meg mai tanácskozásunkat, és újrafo­galmazom azt a másutt már többször kifejtett meggyőző­désemet is, hogy fényből és tisztaságból álmodott ember­­eszményünk számonkérése az objektív valóságban és a művészi alkotásban nem le­het csak valamint alkalmi jellegű feladata a művészet­kritikának, hanem az egész társadalom állandó jellegű és alapvető célkitűzése kell hogy legyen. Köszönöm a figyelmüket.* RÁCZ győző * A Kolozsvári Írók Társa­sága 1982. május 17-i ülésén elhangzott felszólalás szövege.

Next