Utunk, 1983 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1983-04-15 / 15. szám

Vik­it, proletárjai, egyesül jelöli! XXXVIII. ÉVFOLYAM • 15. (1798.) SZÁM • ARA 3 LEJ , KOLOZSVÁR-NAPOCA, 1983. ÁPRILIS 15. A szocializmus értelméről Napjainkban a mind heve­sebb formákat öltő eszmei ■harcnak egyik központi kér­dése a szocializmus értelmé­re, alapvető céljai mibenlété­re vonatkozik. És erre a vá­laszt egyáltalán nem valami elvont spekulációnak, hanem forradalmi elméletünk tu­­dományosan megalapozott megállapításai gyakorlatba ül­tetésének, a szocializmus va­lóságos építésének kell meg­adnia. Persze, a szocialista é­­pítés menete távolról sem mentes a még megoldatlan problémáktól, ellentmondá­soktól. Viszont, amint erre a pártunk Központi Bizottsága 1982. június 1­2-i bővített plenáris ülésén elfogadott programdokumentum rámu­tat. ..] a forradalmi dia­lektikus és történelmi mate­rialista szemlélet alapján meg­ejtett tudományos elemzés e­­rőteljesen bizonyítja, hogy a szocialista országok rövid idő­szak alatt óriási megvalósítá­sokat értek el, s gyakorlatilag bebizonyították a szocializ­mus felsőbbrendűségét, vala­mint azt, hogy a szocializmus az egyetlen társadalmi rend­szer, mely megnyitja az em­beriség útját a társadalmi és nemzeti egyenlőtlenségek ki­küszöböléséhez, a társadalmi és nemzeti igazságosság hata­lomra jutásához.“ Ennek, a hazai valóságot is tükröző igazságnak az alátá­masztása, helytálló voltának bizonyítása végett — legalább vázlatosan —­ fel kell tár­nunk, mire irányulnak a sok­oldalúan fejlett szocializmus célkitűzései, és hogyan való­sulnak meg ezek a célkitűzé­sek az emberi élet valameny­­nyi területén. Következetesen szem előtt kell tartanunk, hogy csak akkor lehet szó a sokoldalúan fejlett szocializ­mus tényleges meglétéről, a­­mikor a szocializmusnak mint társadalmi rendszernek nem­csak valamennyi alapvető e­­leme és oldala közötti ki­egyenlítődés valósult meg, ha­nem amikor létrejöttek az összes reális feltételei annak is, hogy kibontakozzék a szo­cializmus lényege a maga tel­jességében. Vagyis, lehetővé válik a tudományos-technikai forradalom vívmányai maxi­mális felhasználásával a gaz­­­­dasági élet legbonyolultabb problémáinak a megoldása, az anyagi és szellemi javak egy­re nagyobb mennyiségű és ja­vuló minőségű termelése s méltányos elosztása, valamint azoknak a társadalmi intéz­ményeknek és mechanizmu­soknak a létrehozása, melyek közvetítésével az emberek úr­rá válnak saját társadalmi vi­szonyaik felett. Mégpedig o­­lyan módon, hogy mindez az ember javát és minden ol­dalú fejlődését, a forradalmi humanizmus érvényesülését szolgálja. „Hangsúlyozzuk szüntelenül — szólít fel a párt decemberi Országos Kon­ferenciáján előterjesztett Je­lentés —, hogy forradalmi hu­manizmusunk, egész társadal­munk előtérbe helyezi az em­bert, annak jólétét és boldog­ságát, az emberi egyéniség ki­bontakozását, mindama felté­telek létrejöttét, amelyeknek közepette egyenlően, nemzeti különbség nélkül, érvényesül­het valamennyi honpolgár.“ A szocializmus forradalmi humanizmusa nem hangzatos jelszó, sem pedig filantróp kí­vánság, hanem mint a rend­szer legalapvetőbb célkitűzé­se, maguknak a szocialista társadalmi viszonyoknak­­ a természetéből fakad, e viszo­nyokat fejezi ki döntő fejlő­déstendenciájuk alapján. Ép­pen ezért a tudományos szo­cializmus elméletében, a szo­cialista építés gyakorlatában és ma már a közgondolkodás­ban is elválaszthatatlanná vált ez a két fogalom: szocia­lizmus és humanizmus. És ez teljesen indokolt, ugyanis a szocializmus az a társadalom, amely a humanizmust frázis­ból, absztrakt álomból, utópi­kus, elvont ábrándból konkrét gyakorlattá, az emberek tuda­tos társadalomalakító tevé­kenységének értelmévé, tartal­mává teszi, így a szocialista humanizmus nem egyszerűen a tudat szubjektív jellegű ter­méke, hanem a szocialista tár­sadalmi viszonyok rendszeré­ben megtestesülő totalitás, a­­mely objektíve létezik, haté­konyan funkcionál és folya­matosan fejlődik. Ez a huma­nizmus az emberi emancipá­ció valóságossá válása, amely a társadalmi lét valamennyi oldalára kiterjed. Bekövetke­zik az, amit Marx előre lá­tott: „Minden emancipáció az emberi világnak, a viszonyok­nak visszavezetése magára az emberre." Ez az emancipáció pedig csak a szocialista humaniz­musban ölt testet, mert egye­dül a szocializmus humani­zálja ténylegesen a munkát, felszabadítva azt minden más társadalmi célt szolgáló köte­lezettsége alól és azt az egye­düli célt tűzi elé, hogy azok javát szolgálja, akik dolgoz­nak, megtermelik a társada­­lom­ anyagi és szellemi gaz­dagságát. Ez lényegét tekint­ve, ahogy Marx írta, nem e­­gyéb, mint olyan állapot, a­­melyben „[.. .] a társadalma­­sult ember, a társult termelők ésszerűen szabályozzák, közös ellenőrzésük alá vetik a ter­mészettel való anyagcseréjü­ket, ahelyett, hogy az mint vak hatalom uralkodna raj­tuk“. A szocializmus így tényle­ges humanizmust teremt az­által, hogy a társadalom dol­gozó tömegeinek kezébe adja mind a politikai hatalmat, mind a munkafeltételeket, -eszközöket és a munka ered­ményeit, saját sorsuk és éle­tük uraivá teszi őket. Mind­ezzel a szocializmus megte­remti az alapját annak a tár­sadalmi állapotnak, amelyben az ember élete, jóléte, bol­dogsága nem valaki másnak — sem az istenekében, amint azt sokáig gondolták, sem az evilági hatalmasságokéban, a­­mint valójában volt —, ha­nem a saját kezében van. Tel­jesül az a feladat, hogy — Marx szavaival élve — „úgy rendezzék be az empirikus vi­lágot, hogy [az ember] a va­lóban emberit tapasztalja benne, ahhoz szokjon, hogy embernek tapasztalja magát“. Mégpedig mindenekelőtt a termelő munkában, ami az emberi lét legelsődlegesebb feltétele. És csakis a szocia­lizmus teremt olyan helyzetet, amelyben a munka nem az elszigetelt, a csak saját kizá­rólagos, személyes jólétükkel törődő individuumoknak, ha­nem a társadalom valamennyi tagjának közös munkája, melynek résztvevői a minden egyes ember egyéni és egy­ben az összesség, a társada­lom általános jólétét igyekez­nek biztosítani. Ennek során minőségileg új viszony alakul ki az egyén és a társadalom között, nevezetesen egy új tí­pusú társadalmiság. (Folytatása a 2. oldalon) GRIX JÁNOS Kádár F. Tibor: Kalotaszegi menyecske ESZMÉK MÉRKŐZÉSE — IX. Joggal viseli nevét... Megítélésem szerint nincs miért annyira allergikusnak lenni a pluralizmus kifejezés­re, mint ahogy azt némelykor észlelhetjük. Persze, nem a ki­fejezés beszűkített, politikatu­dományi értelmére, hanem szó szerinti jelentésére, a többféleségre gondolunk. Ami­kor helyesnek és megalapo­zottnak tartjuk pártunk ál­láspontját, miszerint minden országban az illető kommu­nista párt joga és kötelessége kidolgozni a mozgalom straté­giáját és taktikáját, gazdagí­tani a forradalmi elméletet, hogy — következésképpen — nem csak lehetségesek, de el­kerülhetetlenek az eltérő megoldások, álláspontok u­­gyanazon vagy hasonló kér­désekben — mi ez, ha nem többféleség? Ha elfogadjuk, hogy a nemzetközi kommunis­ta mozgalomnak nincs és nem leh­et egyetlen központja, he­­gemon vezetője, hogy ez a mozgalom nem egyetlen­­ el­képzelés és akarat szerint mű­ködik — mi ez, ha nem több­­féleség? Ez a változatosság pedig nem szükségképpen szünteti meg az egységet, el­lenkezőleg, az egységre na­gyobb szükség van, mint bár­mikor is volt, ám ez új fajta egység kell hogy legyen. Ami új, az — többek között — éppen a változatosság meglé­te az egységben. Az egységen belüli változa­tosságnak a létezését, egység és többféleség dialektikus vi­szonyát csak az nem képes megérteni, aki abban az illú­zióban ringatja magát, hogy minden adott kérdésben csak egyetlen igazság lehetséges, vagy hogy minden kérdésre lennie kell egy tudományos pontossággal bizonyítható igaz válasznak. Nos, a politikai el­méletben és gyakorlatban az álláspontok gyakran ideoló­­giai-axiológiai opciók eredmé­nyei, amelyek nem mindig és nem szükségképpen az „igaz­hamis“ tengelyén helyezked­nek el. A Központi Bizottság tavaly júniusi bővített plénu­mán Nicolae Ceausescu elv­társ sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy egyes kommu­nista pártok megkérdőjelezik egyik vagy másik ország szo­cialista fejlődésének az érvé­nyességét. Azzal kapcsolato­san, hogy a Román Kommu­nista Párt programja a sokol­dalúan fejlett szocialista tár­sadalom felépítése és hogy pártunk dokumentumai nem használják a reális szocializ­mus kifejezést, Nicolae Ceausescu elvtárs emlékezte­tett arra, hogy már Marx és Lenin is előre látta: a népek eltérő feltételek között és kü­lönböző módon jutnak el a szocializmusba. Ez az eddigi­ekben is beigazolódott és még inkább így lesz, ha az egyes fejlett tőkés országok vagy a különböző fejlődő országok sajátos, egymásétól nagy mér­tékben eltérő helyzetére, meg­oldásra váró problémáira gon­dolunk. A Román Kommunis­ta Párt azért nem használja a romániai szocia­izmus jellem­zésére a reális szocializmus fogalmát, nehogy valaki azt gondolhassa, hogy kötelező ér­vényű, egyedül igaz modell­nek tartjuk és kétségbe von­nánk más utak és modellek érvényét. Szerintünk a szocia­lizmus építésének valamennyi formája reális és megfelel a történelmi szükségszerűség­nek. Annak bizonyítására, hogy a marxizmus egysége nem je­lenti egyszersmind az egye­dül üdvözítő egyetlen igazság tételezését, hivatkozhatnánk (Folytatása a 4. oldalon) KALLÓS MIKLÓS Szász János: HÉT HÉT Meltzl Hugó útja Petőfiig A tudományegyetem felállí­tása az 1867-es kiegyezést kö­vetően Kolozsvár szellemi éle­tének egyik legfontosabb ese­ménye volt. Az 1872 októberé­ben megnyitott intézet tanári kara egyrészt magába olvasz­totta az addig hírnévre szert tett kolozsvári tudósokat (Ber­­de Áron, Brnndt József, Bras­­sai Sámuel, Finály Henrik, Genersich Antal, Szabó Ká­roly, Szász Béla stb.), más­részt új erőket összpontosított ide, többnyire még pályájuk kezdetén álló, de ígéretesen induló fiatalokat (Felméri La­jos, Kanitz Ágost, Szilasi Gregoriu, Török Aurél stb.). A város megpezsdült szellemi élete mindezek ellenére nem tudta levetni viszonylagos vi­déki jellegét. Néhány év múl­va több neves tanár engedett Budapest csábításának, azok pedig, akik rendületlenül ki­tartottak — miként arra Zol­­nai Béla szép tanulmánya rá­mutat (Széphalom IV. évf.) —, bár sokszor tehetségesebbek voltak a pesti egyetemen dol­gozó kollégáiknál, mégsem ré­szesültek az őket megillető el­ismerésben, nem tudtak veze­tő szerephez jutni. Zolnai az utóbbiak közt a polihisztor Brassait, az irodalomtörténész, Imre Sándort, a filozófus Böhm Károlyt, és az 1872-es kinevezettek legfiatalabbikát, az akkor 26 éves Meltzl Hugót említi. Hogy lomniczi Meltzl Hugó ilyen fiatalon érdemesnek ta­láltatott az egyetemi tanszék­re, azt elsősorban neveltetésé­nek, alapos felkészülésének köszönhette. Hisz 1872-ben még alig volt tudományos munkássága. Jellemző viszont, hogy pályája három és fél év­ti­zede során rendületlenül az iskolái és egyetemi évei alatt kialakított elvei, ideáljai je­gyében élt és dolgozott. Mit hozott magával Meltzl a családból és iskoláiból? A Meltzlek Mátyás király idejé­ig viszik vissza eredetüket. A szepességi cipszer ősök egyik lelkész tagja a XVIII. század második felében költözött át az erdélyi Szászrégenbe, ahol Hugó édesapja tekintélyes polgár, telekkönyvvezető volt. Itt, szülővárosában vé­gezte Meltzl elemi iskoláit, itt tanult meg „Erdélyország szép nyelvein“, a­­ német-szász a­­nyanyelven kívül románul és magyarul, s innen eredhet Erdély iránti rajongó szerete­­te, az első ismeretsége e táj népköltészetével. 1856-ban, tíz esztendős ko­rában — magyar nyelvi és művelődési ismereteinek meg­szilárdítására — édesapja a már akkor is híres kolozsvári Unitárius Kollégiumba íratja. Négy esztendőt tölt itt, s ezek az évek nemzetiségi eszmél­­kedése és irodalmi érdeklődé­sének felkeltése szempontjából jelentősek. Az 1848-as forra­dalmat követő önkényural­m­ kötelezővé tette az erdélyi fe­lekezeti iskolák számára is a Bécsben 181­­-ben kiadott is­kolaszervezési tervezet, a hír­hedt Entwurf alkalmazását. Az Entwurf pedagógiai szem­pontból haladást jelentett tan­ügyünkben, nevelésügyünk­ben. Hangsúlyozza az általá­nos műveltség kialakításának, az anyanyelv és a reál tár­gyak tanításának szükségessé­gét. Ugyanakkor kötelezővé teszi elég nagy óraszámban a (Folytatása a 4. oldalon) GAAL GYÖRGY

Next