Utunk, 1984 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1984-06-08 / 23. szám

MOLNOS LAJOS CSENDÉLET Az öregember minden nap kiül a tömbházak körülvette apró udvarra, a magával ci­pelt kisszékre. Nézi a gyerme­keket, fürkészi az eget, mo­tyog maga elé. Ha elunta már a tétlen üldögélést, bámészko­­dást, feláll, odatotyog vala­melyik virágágyáshoz, néze­geti a tépelődő-igyekvő palán­tákat, hajtásokat, lehajol, ki­tép egy-egy nekibuzdult bur­jánt. Jódarabig elbabrál a vi­rágágy körül. Aztán visszato­tyog a székhez. Leül. Nézi a hancúrozó-zajongó gyermeke­ket. Fürkészi az eget. Motyog maga elé. Az öregember már nagyon öreg. Megvan kilencven esz­tendős, de lehet, hogy több. Gyönyörű, hófehér, nagy ba­jusza van az öregembernek. Nagyritkán végigsimít rajta. De nem pödörgeti meg soha. Az öregember ruhája városi­as. Tiszta. Vasalt. Fején bolti kalap. Finom posztóból való, új. Két hatalmas keze, vas­tag­ tömpe ujjai s ujjain a vastag-kemény, még mindig barnás színű körmök azonban „elárulják“: az öregember el­­eddigi életét a földdel való tusakodásban­ munkában élte le. Most itt lakik a városban. Városi ember lett. „Pantallós“ ember maga is. Tömbházlakó. Ruhája mindig tiszta, rendes; gondját viselik. Nincs semmire gondja. Nincs semmi dolga. Tenyeréről már el is tűntek a „keményedések“, kezén fi­­nom-fehérkés a bőr, csak vas­tag-kemény körmei maradtak még mindig vastag-kemény­nek. Az öregember, ha csak nem „szotyognak a vénasszonyok az égből“, veszi a kisszéket és kitotyog a tömbházak­ körül­­zárta udvarocskára. Nézi a gyermekeket. Fürkészi az e­­get. Néha kitépi a gazt a vi­rágágyásból. Az öregember lehet, hogy boldog, jól megy a sora, egész nap pihenhet, gyermekei, uno­kái szeretik, féltik. De lehet, hogy az öregember nem bol­dog. Otthon már elültették a kukoricát, el a pityókát... Maholnap lehet kapálni, aztán kaszálni, szénát szárítani... Az öregember ül a kisszé­­ken. Fürkészi az eget. Motyog maga elé. Két hatalmas keze a térdén hever. Az öregember lehet, hogy boldog. Az öregember lehet, hogy­­ cseppet sem boldog. Ki tudja? ... Ki tudja? ... Kolozsvár, 1984. május 16. Panek Zoltán novellájának folytatása a 3. oldalról válnak útjaink. Azután már nem leszünk ér­dekesek egymás számára. De figyelmeztetni vagyok kénytelen: még csak most kezdődik. Ha okosan viselkedik, különféle előnyökhöz juthat. — Tudom. Én kellőképpen unom is már az elején. Szellemi lakásleválasztási kísérlet. Év­százados. Csakhogy én már kívül vagyok, hogy ne mondjam: birtokon kívül kívül, extra mu­­ros, minek következtében legalább tudom, ki s mi volnék. Illetve, hogy ki lehetnék végül is és végre. Egyetlen dologról nem mondhatok le, ez egyetlen tulajdonom. Arról, hogy önma­gam legyek. A bűnügyi szakértők szerint nem ritkán csupán a véletlenen múlik, melyikük lesz az áldozat: a tettes, vagy az áldozat a tet­tes. A véletlen dönti el. És még sok egyéb. Juhász Sándor életfogytiglanit kapott. Ez még szerencse is, mert kevesebb, mint huszonöt év, vagy tizenöt. A plankácsot, mint bűnjelet, le­foglalták. — Ne dugja a fejét strucc módjára a ho­mokba. Nem illik a mellébeszélés egy kiváló céllövőhöz. ön dicsekedett — eredetileg Her­­mann Broch írja James Joyce-ról — „találati biztonságáéval. Ám erről majd később. Rá­érünk. De azért nem árt igyekezni. — Igen, a közhelyek, ilyen a fejét a homok­ba dugó strucc is, a derűs életszemlélet tartó­pillérei. Csakhogy a strucc, ha egyáltalán és főleg üldöztetése esetén a homokba dugja, struccpolitika céljából, a fejét, ott, ahol a ho­mokba dugta, a környék felizzik körülötte, s­an ez a változat is. Nem az a humanizmus, hogy a világ bajain, mindenért, látványosan óbégatunk. A világ hatalommal, emberfőkkel játszadozóinak ez amúgyis csak annyi, mint nekünk volna egy páncélkocsiban a kellemet­­lenkedően elénk toppanó ősember aláaud-kiál­­tozása. Még annyi sem. Már nem ez a huma­nizmus a fölháborodom tehát vagyok, hanem az, hogy ami rajtunk múlik, függetlenül a töb­biektől, igen, akár tőlünk függetlenül és ön­magunk ellenére is olykor, ami rajtunk áll, tökéletesen elvégezzük. Az élet, az életed, mindössze ennyi: akkor és az jusson eszedbe, amikor és ami hasznos, azt mondd, mondd ki bátran, ami téged tartalmaz és hordoz, ami te vagy, hiánytalanul, időben és térben, mert nemcsak többé nem ismétlődsz e földön, ha­nem mind­enélkül akkor az egyszer sem for­dultál elő. — Ez magánérzet. Eső után köpenyeg egy magánérzethez. Túlságosan elvont. Elvonja a figyelmünket fontosabb dolgokról. Tehát ká­ros. Haladjunk inkább a jó irányba. — Jó lesz ez még az eső után is. Például felhőszakadáskor. A sár ellen. A szájunkig érhet a sár. Amikor állapotok uralkodnak. Már régen nem a koronás fők, az állapotok uralkodnak. Látom, jegyzi. Remélem, alkal­mam lesz elolvasni a jegyzőkönyvet, mielőtt aláírnám. — Sőt. Minden súlyosbító kiegészítésért kü­lön hálásak leszünk. Ne értse félre. A tréfál­kozás is a türelem egyik neme. Foglalkozása? — Erre a jelen pillanatban nem válaszol­hatok még csak megközelítően sem pontosan. Aprótermetűnek nem mondható, óriási tapasz­talatokkal rendelkező egyén, apróhirdetés ki­zárva, magasabb beosztást keres, kudarc ese­tén akasztófa szintén kizárva. Iratok rendezé­se folyamatban. Megfelel? Elajánló leveleimet maga legalább olyan jól ismeri, mint akik ír­ták. Szükophanták műve. Jobbára szükophan­­tázia. — Végre egy használhatóbb megfogalmazás. De az ilyesmivel különben ne tessék ám vic­celni. Ezt csak úgy megjegyzem, a miheztartás tisztábban látása végett. További használható megfogalmazásokat várok. Engedje inkább a tényeket beszélni. A tények a mi tanítómes­tereink. — Ezt­­mondta, majdnem szó szerint így az az úriember is, aki elbocsátásomkor megje­gyezni kegyeskedett: a tények, hát bizony a tények önmagukért beszélnek, egyébként pe­dig ők mindnyájan sajnálják, hogy kénytele­nek megválni tőlem, mert amúgy kiváló vol­nék. Mire én azonnal válaszolni voltam kény­telen: Igen, kiváló, hiszen éppen most válok ki. Tessék csak idefigyelni, mondtam én a többiek teremtette csendben. Az én életemmel akkor, ott és úgy viccelek, amikor, ahol és ahogy nekem tetszik. Iszonyú csend sunyított a teremben. Ez attól volt, hogy én csupán a példa voltam. A többieknek statuáltak. Ne kívánja, hogy a jelenetet tovább részletezzem, mert csak annyi volt. A következő percekben már az utcán voltam. Különben annyit még hozzátehetek, hogy az illető úriember azelőtt is, azután is teniszezett, ő teniszezett a hábo­rú előtt és után is. Én legfeljebb néha sak­koztam. Azóta, mostanában, hogy ezzel a gyil­kossági üggyel vagyok elfoglalva, naponta. De még csak nem is játszom meg, hogy értek hoz­zá, mondjuk legalább a kinyitás szintjén. Ke­serű vagy inkább egyszerű időtöltés.. Nem én öltem meg Venyege Istvánt. — Miből él? Elismerem: a kérdés kínos, kissé tolakodó jellegű, de gyakorta megkerül­hetetlen. Essünk túl rajta, közérzetének javí­tása érdekében. — Talán inkább magánérzetem javítása ér­dekében. Essünk. Benne vagyok. A dolgok ál­lása arra enged következtetni, hogy egyhamar nem is mászom ki belőle. A közérzetem sem nem jobb, sem nem rosszabb a többiekénél. A magánérzetem, az viszont, nos, azzal nem dicsekedhetem. Biztatnak. Minden nap felke­resem őket. A főkönyvelő megígérte. Ja, igen, hogy a kérdésére is válaszoljak. A könyveim­ből élek. No, nem úgy, hogy könyveket írok. Rendre eladogatom a könyvtáramat. A javát. Most legalább kiderül, hány fölösleges kötetet halmoztam föl. Ezeket senki sem bolond meg­venni. Tárulj, könyvtáram. Most ezt játszom. Mentségemre legyen mondva, mielőtt megvá­lok valamelyik jobb könyvemtől, búcsúzóul újraolvasom. Tegnap adtam el például egy E. T. A. Hoffmannt. Ő írja: „Azokra gondo­lok, akik idegenek a világban s azok is ma­radnak, mert egy magasabb létbe tartoznak, s e magasabb lét igényeit az élet feltételének tartják“. Dehát ezeknek még nem jött el az idejük, sehol a világon: „zárt szívükbe bele­talál minden kilőtt nyíl“. Szeretem E. T. A. Hoffmann „haragos humorát“. Egy nap, egy könyv. Így megy ez. Máskülönben I. G. Schna­­bel regényeimével „A szerelem útvesztőjében tévelygő gavallér“ -nak is nevezhet. Vagy jegyzőkönyvünkbe foglalhatja Publius Ovidius Naso megállapítását: „Vénusz a henyélést sze­reti“. Én ezzel nem értek egészen egyet. Ír­jon, amit akar, bánom is én. — Ne engem vádoljon, ön azt mond, amit akar. De lehetőleg ne siklódjunk el oly köny­­nyen a könyveladás mikéntjei fölött. Talán már belátja, hogy egy bizonyos formáját nem ok nélkül vetették a szemére. Nem kellett vol­na bohóckodni, bohóckodó botrányt rendezni. A könyvek, még a legostobábbak is, tegyük fel, hogy vannak ilyenek, mégsem vaksi m­acs­­kakölykök, hogy víz­benyuvassza őket az em­ber. Ráadásul úgy, hogy a hídon, fényes nap­pal a víz fölött kinyitja a bőröndöt, amellyel hazafelé tart, az antikváriumból, ahol holmi körzeteket nem vettek meg. Akinek már van a rovásán, az ne harapjon újabb emlékezte­tőt a rovásbotra. Milyen könyvek voltak azok? — Erre nem válaszolok. Helyesebben szól­va: nem emlékszem. Én csak azt dobtam el, amit már — már akkor — az antikvárium sem volt hajlandó átvenni. Úgy látom, az ere­deti vádból el-elkalandozunk egyéb vádak irá­nyába is. A vádban, valamely vádban, tehát megkettőződik, legalább, az ember, mert mi­közben él, ezért vádolhatják, át is éli közvet­lenül benső és a cselekménnyel újra­ egyidejű ön ábrázo­lással a terhére rótt bűncselekményt. Jól mondom? — Maradjunk a tárgynál. Ha így, ilyen csi­gatempóban haladunk, az ön idejéből aligha telnék még egy gyilkosságra. Kötve hiszem. — Kötve inkább talán én volnék. Nekem nem a kőkorszakkal, hanem a közvetlenebb, a későbbi­­történelmekkel van bajom. Ami kö­rülvesz. Mert körülvesznek. A közvetlen kö­zelből: a közvetlenség a veszély. Az emberiség unja tökéletes lenni, pedig szeretne, ezért még csak felegyenesedett. Szeretne ember lenni, de ha más is, akkor gonoszul elirigyli tőle. In­kább lezüllik ismét arra a szintre, amelyről azután megint üvölítve akar felemelkedni. Sursum corda. Ma még nem hiszik el, nekem sem, hogy a szeretet a legromlandóbb indulat a világon. A leg­kisebb csalódásra is azonnal bevonjuk a vitorlákat. Én nem akarok túljár­ni senki eszén, főleg ha nincs neki túl sok. De vegye már tudomásul a világ. Az ember a szükséges/elégséges szabadságban nőhet vala­mivé. Mindkét kezem az emlékek bilincsében, foglalt, hogyan zárjam ki az emberek felé? A baj talán nem is ez. A baj az, hogy nincs elegendő lelkiismeretfurdalásom; kölcsönkérni sem tudtam: ha egyebet sikerült is, ebből van a legkevesebb. És nem hiszek abban, amit Sö­ren Kierkegaard olyan borzongatóan meg­rendítőnek szán: „Talán semmi sem nemesít meg egy embert annyira, mint egy titok őr­zése“. Talán semmi sem gyötörhet annyira egy embert, mint egy titok őrzése. Ezúttal sem tudtam minden fontosat elmondani a plan­­kácsról, amellyel — segédletemmel, segédletem nélkül, hiszen éppen ezt kellett volna tisz­tázni — egy embert lefejeztek. Ha kereste a halálát, akkor megtalálta; ha nem, akkor a halál találta meg őt a neki tetsző időben. Az az érzésem, hogy sok minden elsikkadt, már­pedig az elsikkadás majdnem elsikkasztás. Amikor Pheidiasz, a szobrász elvállalta Athéné aranylemezekkel borított szobrának az elké­szítését, Periklész előre figyelmeztette, hogy egészen bizonyosan sikkasztással vádolják majd. A szobrász tehát Periklész tanácsára az aranylemezeket már a szobor elkészítésekor úgy rakatta fel, hogy az egészet le lehetett szedni és meg lehetett mérni, így a sikkasztás vádját nem sikerült Pheidiaszra bizonyítani. Csakhogy a plankácsnak még számtalan és köszörülhető. És valójában nem is az a fon­tos, mindegy, ki hal meg. Ember. A gyász­sza­lag pedig olyan kötés, amit nem ott viselünk, ahol a gyógyíthatatlan seb van. . A politikai tényező volt az elsődleges (Folytatás az 1. oldalról) nyomásra létrejött hatalmi struktúrának nem volt szá­mottevő gyökere az ország gazdasági-társadalmi valósá­gában, s funkcionálását csakis önmaga fenntartása és a hit­leri katonapolitika érdekei de­terminálták, a megdöntését célzó harcnak is elsődlegesen politikai jellegűnek kellett lennie. Ennek megszervezése és vezetése tudományos meg­fogalmazását nyújtotta a kom­munista párt stratégiai takti­kája. Ezen belül különösen döntő szerepe volt a cél, a főcsapás iránya kijelölésének s a neki megfelelő szövetségi politika kidolgozásának és alkalmazá­sának. A közvetlenül eléren­dő cél nyilvánvalóan az anto­­neszkánus rezsim megdöntése, a szovjetellenes háborúból va­ló kilépés és a fegyveres harc folytatása a szövetségesek ol­dalán a fasizmus feletti végső győzelemig, az országnak a történelmi megújulását szava­toló gyors ütemű fejlesztése. Ez a cél biztosította vala­mennyi, a fasizmus és hazai kiszolgálóival szemben álló társadalmi osztály, réteg, cso­port közös frontba tömöríté­sét. De annak ellenére, hogy ebben objektíve létezett az érdekközösség, tudatosítása, szervezett, akcióképes erő­­kénti megteremtése, fenntar­tása és fejlesztése nem ment végbe spontán folyamat gya­nánt, hanem csakis a kommu­nista párt helyes politikája ré­vén. A politikum viszonylagos önállóságát tartva szem előtt, az összes antifasiszta erők tö­mörítésekor a kommunisták elsődlegesen azt az érdeket, törekvést, harci célt hangsú­lyozták, amely a legidősze­rűbb, általános, közös volt, vagyis: a fasizmusellenessé­­get, a hazafias, demokratikus beállítottságot. Nem hagyták azonban figyelmen kívül, bár időlegesen, gyakorlatilag má­sodlagosként kezelték azt, ami távlati, sajátos, megkülönböz­tető, vagyis a különböző osz­tály- és rétegérdekeket. Ez a­­zonban nemcsak az akkori komplex, ellentmondásos tör­ténelmi helyzet kikényszerí­­tette „rögtönzött“ megoldás­ként talált eljárás, hanem elvi alapon álló, a marxil leniai tanításnak az alkalmazását jelentő politikai akció volt. Ugyanis a munkásosztály for­radalmi ideológiájának a klasszikusai nemegyszer írtak és beszéltek arról, hogy a tör­ténelmi haladás bizonyos sza­kaszaiban a nem osztályjellegű érdekek előtérbe kerülhetnek, döntő szerephez juthatnak. Ez abból is következik, hogy mind az egyének, mind a kis és nagy közösségek éppen mert "mindig több érdeket képviselnek egyszerre, általá­ban nem egy érdek, hanem az egész érdekrendszer alap­ján cselekszenek. A forradal­mi harc — ilyen volt a ha­zánkban ezelőtt négy évti­zeddel kibontakozott felszaba­dító küzdelem — vezetőjének, a kommunista pártnak nagy körültekintéssel kellett fel­mérnie a közös, antifasiszta frontba tömörülésnek a meg­valósítása szempontjából számba jöhető erők sokrétű érdekrendszerét, hogy ezekből azt állítsa előtérbe, ami az általános társadalmi-nemzeti szempontból egybeeső, s így az összefogás gyűjtőpontja. Az ehhez való következetes ra­gaszkodás, az érvényesítéséért folytatott harc a kommunisták vezette munkásosztály szá­mára nemcsak a többi részt­vevők bizalmát, de ezzel egy­idejűleg vezető szerepe érvé­nyesülését is biztosította. Ez pedig döntő feltétele volt mind a közvetlen, általános, mind a távlati, sajátos célok, érdekek elérésének. Akkor nálunk arról volt szó, hogy végrehajtsuk — amint azt Nicolae Ceaușescu elvtárs megfogalmazza — „ ... a tár­sadalmi és nemzeti, antifa­siszta és antiimperialista fel­szabadító forradalmat, amely feltárta Románia demokrati­kus, majd szocialista fejlődé­sének útját“. Az összes, a felszabadító forradalom előkészítésében és győzelmes megvívásában harc­ra vállalkozó erők tömörí­tésének folyamatában fontos mozzanat volt az Antihitle­­rista Hazafias Arcvonal meg­alakulása 1943 júniusában. Ahhoz azonban, hogy a fasiz­mus külső és belső képviselői­vel, következetesen vagy ke­vésbé következetesen, de szemben álló valamennyi erő, beleértve az úgynevezett tör­ténelmi pártokat is, össze­fogjon, és ezen az összefogá­son belül érvényesüljön a munkásosztály hegemóniája, feltétlenül szükség volt a tö­megek szintjén már régóta ér­lelődő és sokszor realitásként is megnyilvánuló munkásegy­ségre. Ennek megalakulására 1944 áprilisában került sor. „A Munkásegységfront létre­jötte — mutat rá pártunk főtitkára — jelezte a romá­niai munkásosztály egységé­nek helyreállítását, aminek következtében növekedett a hazai munkásság szerepe az e­­gész tevékenységben, a dikta­túra ellen, az antifasiszta és antiimperialista, társadalmi és nemzeti felszabadító forrada­lom végrehajtásáért vívott harcban, meghatározó ténye­zőként jelentkezve összes to­vábbi győzelmeinkben, bele­értve a szocializmus sikeres felépítését is Romániában.“ A M­unkásegységfrontra tá­maszkodva, azzal a középpont­jában alakult meg 1944 júniu­sában a Nemzeti Demokrati­kus Blokk. A Román Kommu­nista Párt, a Szociáldemokra­ta Párt, a Nemzeti Parasztpárt és a Nemzeti Liberális Párt megállapodása eredményeként kidolgozott akcióprogram elő­irányozta az antoneszkánus diktatúra megdöntését, Romá­nia kilépését a szovjetellenes háborúból s csatlakozását a szövetséges hatalmakhoz, az ország felszabadítását a fasisz­ta megszállás alól, a nemzeti függetlenség és szuverenitás helyreállítását, egy demokra­tikus rendszer beiktatását. A fasiszta uralom évei _ 1940—1944 — alatt az ellen­állási harc, élén a kommu­nistákkal, az általuk kidolgo­zott taktikának megfelelően nagyon változatos formákban bontakozott ki: a fegyvergyár­tás és a hitlerista katonai szállítások szabotálása, a be­hívó parancsok teljesítésének megtagadása, egyéni és cso­portos dezertálás, partizán­­egységek fegyveres fellépése hazafias harci alakulatok megszervezése, felszerelése és kiképzése. A kommunista párt szoros együttműködést épí­tett ki számos hazafias gon­dolkodású magas rangú vezér­kari tiszttel, tábornokkal, fel­vette a kapcsolatot az Anto­­nescuval és klikkjével mind­inkább ellentétbe kerülő ki­rályi udvarral is. Az 1944-es év folyamán mind nagyobb méreteket öl­tött az elégedetlenség és gyű­lölet a rendszerrel szemben, egyre erőteljesebbé és aktí­vabbá vált a harc ellene. E­­zeknek a tényezőknek a hatá­sa alatt belpolitikai téren gyorsuló ütemben mélyült el a katonai fasiszta diktatúra válsága, hatalmi gépezetében is feltartóztathatatlanul haladt előre a bomlás folyamata. A belpolitikai helyzet ilyen ala­kulásával egyidejűleg jelentős változások mutatkoztak a nem­zetközi viszonyokban, a máso­dik világháború hadszínterein az antifasiszta koalíció javá­ra. A felszabadító forradalom számára kedvezően alakuló belső és külső körülmények között a Román Kommunista Párt kezdeményezésére és ve­zetésével az összes demokra­tikus, hazafias erők részvéte­lével 1944. augusztus 23-án ki­robbant a fegyveres felkelés, kezdetét vette a társadalmi és nemzeti felszabadító forrada­lom, amely — mutat rá Ni­colae Ceaușescu elvtárs .— „[...] végérvényesen véget ve­tett a katonai-fasiszta diktatú­rának, de az imperialista u­­ralomnak is, és megnyitotta a nagy forradalmi átalakulások útját hazánkban, annak az út­ját, hogy a politikai hatalom átkerüljön a parasztsággal, az értelmiséggel és a többi hala­dó erővel szövetséges munkás­­osztály kezébe, hogy népünk sorsának urává vált, a szoci­alizmust tudatosan építő, sa­ját kommunista jövőjét szaba­don alakító néppé váljék." Negyven esztendővel ezelőtt bekövetkezett hazánkban a tudományos szocializmus is­mert tételének megvalósulása, miszerint a politikai harcban — s ez elsődleges — tudatos­ság érvényesül, ami a „cél­ként értelmezni érdemes érté­­­kek“ felismerése alapján, po­litikai cél- és eszközrendszer­ként megfogalmazva válik tör­ténelemformáló erővé. Esztétikum és politikum (Folytatás az 1. oldalról) Jünk, de ezek, összességükben nem tartoznak a színháztörté­neti vonulat csúcsai közé. A dogmatikus szemlélet fékezte az alkotó fantáziát, s a való­ság tükrözésének ürügyén is­mét csak a naturalista szín­játszást igényelte. A társadalomirányításban bekövetkezett változásokat, a­­melyek meghirdették a rehu­manizált, emberközpontú szo­cialista társadalom megvaló­sítását, a tudományos meg­alapozottságú vezetési gyakor­latot, amely a műszaki-techni­kai forradalom korában soha nem tapasztalt fejlődési üte­met eredményezett — az újkori történészek népünk életében egy gyökeresen új szakasz kezdeteiként tartják számon. A korral lépést tartani kí­vánó színház mindenekelőtt ehhez a helyzethez akart iga­zodni. Tanulnunk kellett a körülöttünk lezajlott világ­színházi forradalomból, a­­mely alkalmassá tette a szín­padot a modern ember lét­érzésének megfogalmazására. Tudatosítani kellett, hogy a színház autonóm művészeti ág, s mint ilyen nem csupán szövegközvetítő, hanem értel­mező, amely nem a szerző szolgájaként, hanem alkotó társaként mond véleményt a világról, mozgósít, elmarasz­tal, felment, egyszóval gon­dolkodtat. Ennek megfelelően a színpadi kép a gondolat metaforája, nem másolja a valóságot, hanem annak ,,égi mása“. Mindezt megteremteni egy személy tudja: a rendező. Óriási szerepet kellett kapnia a rendezőnek, meg kellett változnia a színész és ren­dező viszonyának. A romániai magyar szín­játszásban az igény a meg­újulásra a Huszár Sándor, Földes Mária, Horia Lovines­­cu, Paul Everac fémjelezte dramaturgia első eredményei­nek megszületésekor jelentke­zik, amelyek az új tartalmat új formában kívánták közve­títeni, valamint a Dürren­matt, Miller, Sartre, Anouilh, Brecht színrevitele kapcsán, amikor a klasszikus, zárt dra­maturgiai formáknak fittyet­­hányó, idő- és térsíkokat ösz­­szemosó művek kerültek elő­ször színpadra. Ez a szakasz a kezdeti sikerek után a szín­pad újbóli elszürkülését hoz­ta, mivel a gondolati színház jegyében teljesen eszköztelen­­né vált a játék, szavalássá, a­­min nem segített a modern külső, a kubista módon egy­másra fektetett síkokból ké­szített díszlet s a generálsö­tét az előadás kezdetén. Az­tán a hatvanas évek második felén, a hetvenes évek elején olyan előadások tűntek fel, a­­melyek a korszerűséget a maguk komplexitásában ér­telmezték. A modern külsőt feltöltötték­ tartalommal, meg­valósították a totális színészi játékot. Néhány emlékezetes előadás (Pintér: A gondnok, Csehov: Ivanov, Bálint Tibor: A sánta angyalok utcája) elő­játékai voltak a kiteljesedés­nek, de az igazi áttörést Ha­rag György opusai jelentették (Nagy István: Özönvíz előtt, Barta Lajos: Szerelem, Ma­dách: Az ember tragédiája, Sütő-tetralógia, Lőrinczi: A szerető), amelyekben a reteat­­ralizált színház a maga tel­jességében ragyogott, gondol­kodott és gondolkodtatott, nemcsak látott, hanem látta­tott, a színpadművészet való­ban alkotássá vált, a színpad sorsproblémák fóruma lett. Ma már elmondhatjuk, hogy ez az igény általános követel­ményt, mércét jelent. Schiller azt mondotta, hogy a színpad erkölcsi intézmény kell legyen. Ez annyit jelent, hogy állást kell foglalnia. Va­lami mellett és valami ellen. Az elmúlt négy évtized szín­padi gyakorlata ezt kiegészítet­te még azzal, hogy politikai lesz a színpad, ha egy politi­kai kérdésben foglal állást. De állást foglalni annyi, mint harcolni, politikailag állást foglalni annyi, mint bekapcso­lódni egy ténylegesen folyó politikai harcba. Büszkén vál­lalták tehát színházaink a ki­tüntető jelzőt: politikai szín­ház. Az önmagunk megújítá­sának kényszere a negyven év folyamán az önként vállalt és a küldetéstudatot ápoló társa­dalmi szolgálat igényéből fa­kadt, amely színház és közé­­letiség gondolatát analóg fo­galmakká tette, létrehozván az esztétikum és politikum új, magasrendű egységét.

Next