Üvegipar, 1983 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

XV- ÉVF., 1. SZÁM AZ ÜVEGIPAR DOLGOZÓINAK LAPJA Ara: I 80 FORSM 1983. JANUÁR Az Üvegipari Művek 1982-ben bizonyította életképességét Az eredményesség egyik kulcsa a munkás, a másik a vezető kezében van! Beszélgetés Czina Sándor vezérigazgatóval A még rövid idővel előbb használt naptár és határidő­napló vagy a szem­étkosárba, vagy a fiók mélyére került. Csak a telefonszámokat és a címeket vezettük át az újba, ámbár ez a csak azt is jelenti, hogy tennivalóinkkal meg­rakodva léptük át az új esztendő küszöbét. Cipeljük a si­kert és a kudarcot, személyes és közösségi életünk nyűgét, reményét. Vissza-visszapillantunk a magunk mögött hagyott évre, a bizonyosságok tünékeny napjaira, mert hát nincs megállás, és az időmérő kattogva jár, megint fel kell ülni a harci „szekérre”. A járatszám: 1983! Az Üvegipari Művek esélyeiről beszélgetünk Czina Sándor vezérigazgatóval. — Úgy tudom, 1982. a vál­lalat számára nem csak gazda­sági próbatétel volt, hanem magának a szervezetnek bizonyítania kellett életképes­­s­­égét. Hogy sikerült ez a bi­zonyítás? — Tizenegy gyárunk 14 ezer dolgozójának együttes­­e, hogy túlteljesítettük erdő­gazdasági tervünket. Vélemé­­­­yem szerint ez az eredmé­nyesség egyenlő az életképes­séggel. Az évnek egyébként két alapvető céllal indultunk neki. Az egyik, hogy az MVM kérésére terven felüli árbevételt produkáljunk. tőkés másik, hogy a közepes színvo­­­nalú bérfejlesztés megvalósí­tása végett a 730 helyett 800 millió forintos nyereséget ér­jünk el. S mindezt az ismert világgazdasági feltételek kö­zött. S hozzátenném, változat­lan belföldi árpolitikával, itt­hon ugyanis egyetlen termé­künk árát nem emeltük ta­valy. — Hogyan sikerült átszakí­tani a célszalagot? Mit tettek másképpen, mint azelőtt? — Hát alaposan át kellett rendezni a sorainkat. Élénk piackutatást végeztünk. Piac­­politikánkat rugalmasabbá tettük. Bizonyos exporttermé­keink árát emeltük, másokét viszont az ésszerűség határa­in belül csökkentettük. Fan­tasztikus ugyanis a konkurren­­ciaharc. Felülvizsgáltuk termékszerkezetünket, és egy, a az igényekhez jobban igazodó termékskálát alakítottunk ki. Növeltük a feldolgozás mér­tékét. A díszműárunál példá­ul a kézi festésű termékfajtá­kat szaporítottuk. A síküveg­nél a színválasztékot bővítet­tük. Egy szó, mint száz, a kö­zös akarat és a szellemi lele­mény nem volt hiábavaló. Több jó szakmunkásra van szükség . Ön tehát elégedett az 1982-es esztendővel, s ered­ményesnek tartja. Ám nyil­vánvaló, hogy a gazdasági si­ker minimum két dolgon, az emberen és a technikai felké­szültségen múlik. Elég-e az idei tennivalók ellátására „tavalyi ember” és a „tava­a­lyi gép”? — Az eredményességről annyit, hogy azt nem én íté­lem meg, de véleményem ter­mészetesen van róla. És ez a vélemény pozitív. Mégpe­­pedig azért, mert 1992. nagyon nehéz és rendkívül bonyolult év volt. Ami az embert és a gépet illeti. Vegyük előbb a műszaki felkészültséget. Van­nak olyan termelési területe­ink, ahol közel állunk a vi­lágszínvonalhoz. Gondolok Salgótarjáni Síküveggyár haj­a­sított-ragasztott technológiá­jára, vagy az orosházi és a sajószentpéteri öblösüveg­gyártó sorra, amely elektro­nikával működik, vagy a hő­álló üveg gyártására Nagyka­nizsán. Az elmondottakon kí­vül persze akadnak olyan be­rendezéseink is, amelyek el­avultak, jó lenne őket lecse­rélni. Csakhát a technikai megújhodáshoz sok pénz kell. Következésképpen az a reali­tás, hogy a meglévő berende­zéseken kell jobbat gyártani, jobban dolgozni.­­ Eljutottunk hát az em­berhez, hiszen rajta múlik a jobban és a jobb. Gondolom, ez nem csupán a munkások, hanem a vezetők feladata is. — Feltétlenül. Hiszen az eredményesség olyan ajtó, amit két kulcs nyit. Az egyik a vezetők kezében van, másik a munkásokéban. Sajá­­­tosságaink közé tartozik egyébként, hogy sok a jó ve­zetőnk, és sok a jó szakmun­kásunk. Üvegfúvóink és üveg­csiszolóink például világszín­vonalon dolgoznak. De más területeken is sok a magasan kvalifikált szakemberünk. Mégis azt mondjuk, több jó szakmunkásra és több jó ve­zetőre van szükségünk. A gyárvezetőket minősíti ugyan a gazdasági eredmény, de az is minősíti, hogy elmennek-e vagy maradnak-e a dolgozók. Hogy milyen a gyárban a han­gulat, és milyen a közérzet? Hogy van-e szakmai utánpót­lás, mert hiszen az üveggyá­rak előtt nem állnak sorban a felvételre jelentkező fiatalok. Mindebből azt akarom kihoz­ni, hogy szakmailag megfelel­nek az igazgatók a követel­ményeknek, de a vezetés na­gyon bonyolult feladat, és ezernyi összetevője van. — Tavaly két gyárunkban volt vezetőváltás. A Karcagi Üveggyár és a Budapesti Am­pullagyár új igazgatót kapott. Mi indokolta ezt a lépést? — Röviden azt tudom mon­dani, hogy ha a mégoly tisz­teletre méltó szándék nem ve­szi figyelembe a gazdasági el­várásokat, és nem hajlandó igazodni a piaci igényekhez, akkor ez a szándék a közösségi érdekeket is sérti. Karcag esete az egyén és a tenniva­lók konfliktusa volt. Azt is mondhatnám: nézőpont-diffe­rencia. Karcagon példái-' csak­nem teljes termékcso­-' ma sor kerülni hamarosa­­­zért, mert négy veszteséges év után csak így lehet eljutni a nyereséges termeléshez. A Budapesti Ampullagyár — ahonnan az igazgató nyugdíjba ment — kezd kilábalni a mélypontról De ehhez kevés az új vezető, szükség van a gyári kollektí­­vok fikf­i + 1-divnc..­­ r-n V0-zőkészségére is. Magyarán, c. egészséges, egymást segítő kölcsönhatások folyamatossá­gára, a vezetőt e kollektíva neveli — Elégedett-e ön a gyár­igazgatók vezetési stílusával, színvonalával? — A tavalyi együttes ered­mények után nem mondha­tom, hogy az igazgatók ros­­­szul vezettek. Persze, ha kü­­lön-külön nézzük a gyárakat, kiderül, mennyire eltérőek a teljesítmények, sőt az is, mennyire nem egyforma a ve­zetési szint. A hangulat is változó. Van, ahol széthúzás tapasztalható, van, ahol a kö­zépvezetők stábja amit az igazgató nem ingatag, tud megszilárdítani. De én hi­szem, hogy a vezetők is ne­velhetők. És azt is hiszem, hogy a leghatásosabb nevelő erő maga a gyári közösség, a vé­leménycsere, a feladatok együttes meghatározása és végrehajtása. A vezetés ugyan­is nem valamiféle általános ügy, nagyon is konkrét. Javí­tására is a konkrétumokban lehet törekedni. Meg kell felelni ez igényeknek . A gazdasági stratégia kö­zéppontjába állított embert mi módon kívánják segíteni? Javítják-e a munkakörülmé­nyeit, fejlesztik -e szociális ellátásának színvonalát? — Ha azt akarjuk, már­pe­dig azt akarjuk, hogy az em­berek megmaradjanak az üvegiparban, akkor nekünk a szó szoros értelmében mindent meg kell tennünk azért, hogy jobb körülmények között dol­gozzanak munkásaink, olyan gyárunk, ahol ne nincs lett volna az elmúlt években szo­ciális rekonstrukció. És jel­lemzőnek mondhatom, hogy a munkakörülmények javítása örökös program. Állandó fej­törés, szakadatlan változtatás,­­ jobb áttevés. A Salgótarjáni Öblösüveggyárban például ta­valy nekiláttak a kemencék 180 fokos forgatásához, hogy teret kapjon a munka, s ezál­tal a hőeloszlás, a szellőzés jobb legyen, vagyis az üveg­fúvók kisebb hőhatásnak le­gyenek kitéve. Orosházán és Sajószentpéteren ugyancsak a légtér megnövelésével érték el­­ a munkafeltételek javítását. Ez a folyamat nem állhat le 1983-ban sem. Nálunk ugyanis a szociális szintentartás csak­­ a munkakörülmények javítá­­­­sával képzelhető el. Mert dol­­i­gozaink megtartása ezen is múlik. < — Mivel a tervszámok csak később várhatók, a vezérigaz­­­­gató ezek nélkül hogyan fo­galmazza meg az üvegipar­­ idei tennivalóját? 1 —­ Meg kell felelnünk a tő­­­­késpiaci igényeknek. Ha ez­­ sikerül, minden sikerül. Eb­­­­ből a megfelelésből következ­nek feladataink. A választék- a bővítés, a szín és a forma gazdagítása, a minőségjavítás­­ és így tovább. De mert ez­­ csapatmunka, elengedhetetlen,­­ hogy a dolgozók bízzanak a­­ vezetésben. Nevezetesen ab­­­­ban, hogy a célok elérhetők,­­ teljesíthetők, lehetségesek. A­­ bizalom természetesen köl­­­­csönös. A gazdasági élet hábo­­­­rúja „közkatonától” és a „tá­ ! homoktól” egyaránt megköve­­­­teli az egymás iránti bizalmat,­­ mert enélkül nem lehet csatát ’ nyerni. És aki csatát nyer, az nyer jobb életet... Végezetül megköszönöm a gyárak kollek­tíváinak a tavalyi szívós kitar­­­­tó munkát, és jó egészséget, sok boldogságot, sok sikert­­ kívánok mindannyiuknak a most induló esztendőben. 1j Szabó Iréné i Tanmesémmé vált a következő történet. Kis üzem mun­kásait szemmel láthatóan nyomasztotta valami, de ezt a valamit az istennek se akarták­­ kibökni. Több n­apig tartó faggatásaim után egy idős munkás végre félretette az óva­toskodást és elmondta a klasszikus panaszt. Ez az üzem valamikor magántulajdonban volt. Ö, meg még néhány szaktársa ,már akkor­­ is­ itt dolgozott. Az irodától a műhe­lyig hos­szú csigalépcső vezetett. Ezt­ a lépcsőt mászta meg minden áldott napon reggeltájt a tulajdonos, sorra járta a gépeket, sorra kérdezte az embereit, rendben van-e minden, hiányzik-e valami a munkához, egyáltalán milyen a ked­vük, hogy érzik magukat? A lépcsőzésben az volt a kunszt, hogy a tulajdonosnak súlyos gerincbántalmai voltak, így aztán minden mozdulat fájdalmat okozott neki. Az egész­séges, fiatal utódnak, aki közülük emelkedett a főnöki szé­kig,­­másfajta elképzelései vannak a kapcsolattartásról. Kö­vetkezésképpen lépcsőt se mászik és kérdéseket sem tesz fel az embereinek. A miértet egyszer, fehér asztalnál ne­kiszegezték. A válasza az volt: a munkahely nem szeretet­otthon, ott dolgozni kell és ne­m lelkizni... Rábízom az olvasóra, hogy saját vezetői ideáljához pas­­­szítsa az elmondott eset két vezetőjét, elvégre elvileg ki-ki olyan főnököt választ magának, amilyet csak akar. Gya­korlatilag már sokkal nehezebb a dolog. Mégpedig azért, mert a jó vezető mondhatni, Univerzális „szakmunkás”. Mindenhez konyít, mindenhez ért, ám legtöbbet magáról az emberről tudja. No persze, a régi dilemma hogy tanít­ható-e a vezetés — hogy mi múlik a felsőfokú képzettségen, mi a rátermettségen, az irányításhoz szükséges adottságo­kon és készségeken — ma is él, létezik. Nem véletlen hát, hogy azon a kibővített igazgatói ta­nácsülésen — amelynek témája az Üvegipari Művek sze­mélyzeti, oktatási és művelődési tevékenységének három­éves értékelése volt — a hozzászóló­k többsége ugyancsak eljutott ehhez a kérdéshez. Nyilván azért, mert a gyárak adottságai igencsak eltérőek egymástól, következésképpen, más kritériumai vannak a jó személyzeti és kádermunká­nak Tokodon és mások mondjuk Salgótarjánban, jóllehet, a művek igényrendszere általános érvényű követelménye­ket fogalmaz meg, s ezek megvalósításán fáradozik. Gon­dolok például a vezető állományú képzettségi szintjének fo­lyamatos emelésére, a fiatalítási törekvésekre és így to­vább. Mindenekelőtt nézzük meg azt a bizonyítványt­, ame­lyet a művek saját vezetőinek összetételéről kiállított. Vállalati szinten 909-en tartoznak ebbe a kategóriába. Korösszetételüket tekintve, egyharmad részük 35 év alatti. A női vezetők aránya 14 és fél százalék körül mozog, ami nagyjából stagnáló szintet jelent. Egyetemi, főiskolai vég­zettséggel 1978-ban a vezetők 30 és fél százaléka rendel­kezett, ami három esztendő alatt megközelítően öt száza­lékkal nőtt. Középfokú iskolát körülbelül 57 százalékuk végzett el, s mindössze nyolc százalékuknak van csupán alapfokú végzettségük. A sok kedvező átlagérték azonban a gyárak között levő, megengedhetetlen eltéréseket elta­karja. Egy jellemző példa: idegen nyelvi ismerete a veze­tők 10 és fél százalékának van ugyan, de csupán Tokodon, Orosházán és Nagykanizsán van nyelvvizsgája egy-egy gyári felső vezetőnek. S hogy miképp vélekedtek ezen a tanácsülésen maguk az igazgatók, a személyzeti vezetők, és a társadalmi szer­vezetek vezetői? Idézek néhány figyelemre méltó gondola­tot az észrevételek sokaságából: „A vezetés folyamatos munka, amit az ember akkor is csinál, ha nem azt csinál­ja ... Az okos vezető a káderutánpótlási tervet saját kor­­mányrúdjárnak használja... A vezetés testületi munka, mert a bölcsesség kövét nem az igazgató hordja a zsebé­ben. A bölcsesség csakis az együttgondolkodás végeredmé­nye lehet... A gazdasági vezető az első számú személyze­ti, illetve káderfelelős. Bár itt lehet a legtöbb hibát elkö­vetni, sőt, itt okozhatók a legnagyobb károk is. Hiszen a gép megjavítható. De az embernek okozott lelki károk nem mindig korrigálhatók... Lassan lehetetlen lesz a rátérí mert fizikai dolgozókból vezetőket nevelni. Az anyagiak miatt nem vállalják... Világosan kell beszélni, és fogal­mazni a minősítések készítőinek. Mert az általánosított ne­gatívumokat senki sem veszi magára. Ezért fordulhat elő olyasmi, hogy egy osztályvezetőről tíz év után derül ki, alkalmatlan munkája elvégzésére. A személyzeti munka semmit sem ér őszinteség nélkül.. A megjegyzések sokféleségéből egyebek között azt lehet kiolvasni, hogy a kétségtelenül javuló kádermunkán is van még mit finomítani, tökéletesíteni. Hiszen a jó vezető ak­kor jó „káderes”, ha nem „élet és halál ura” akar lenni, hanem olyan nevelő, aki maga is minduntalan nevelődik, fejlődik, váltakozik és formálódik. És nem az a jó vezető, aki merő tapintatból nem mond kritikát, hanem az, aki minduntalan gondolkozásra készteti környezetének tagjait, és a magasra állított mércét elsőként ugorja át. Hát ennyire „egyszerű” a vezetői munka. S hogy eredeti tanmesémre visszatérjek, ennyire fontos tud lenni az a szimbolikus csigalépcső, amire a jó vezető mindennap fel­megy. KALEIDOSZKÓP Miskolci képriportunk a 3. oldalon

Next