Katolikus gimnázium, Vác, 1889

I. Az érzelmek és indulatok szónoki jelentősége. Az iskolai oktatás keretében csak a nyolc­adik osztály számára van kijelölve a főbb psychológiai kérdések tárgyalása, tehát a legjobb akarat mellett is nagyon kevés az, a­mit az em­beri érzelmekről és indulatokról elmondhatunk. A hatodik osz­tályban pedig, hol a rhetorikai oktatás okvetetlenül megkívánja az érzelmekkel való megismerkedést, a tanár csak futólag érint­heti az emberi léleknek e különös állapotait, hogy a rhetorikai hatás eszközlőit legalább megközelítőleg ismertethesse. Ennek a többoldalú szükségnek pótlására gondolok, midőn az alábbi so­rokban az érzelmek és indulatok rhetorikai jelentőségét vázolom azon tanulók számára, kik az iskolában az érzelmekről és indula­tokról egyet mást hallottak ugyan, de a hallottakat bővebb rheto­rikai és lélektani ismeretekkel szeretnék kiegészíteni. Ezek alap­ján nem lesz nehéz — magánszorgalomból — tovább fűzni a gondolatokat.* * * A szónoklat napjainkban már a meggyőzésnek úgy­szólván leghatalmasabb fegyvere lett, különösen ha olyanok törekesznek akaratunkat elhatározásra bírni, kik ismerik a meggyőző előadás

Next