Válasz, 1947 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1947/11. szám - Dokumentum - Kozocsa Sándor: Justh Zsigmond parasztszínháza

DOKUMENTUM 429 megkárosítani tudta őket. A sok évi tökéletes szabadság bölccsé, megelégedetté tette e földművelőket,­­ ezer mérföldnyire van az én népem, a szomszédos orosházi paraszttól. E gőgös nép szomszédságában megmaradt olyannak, amilyennek az úr Isten megterem­­tette: jónak, egyszerűnek, igaznak. Friss forrás ez, amelyből mindig és minden körülmé­nyek között életerőt merítek. . . Hatvanhét családdal van dolgom, mind bérlőink, de nem­csak azok, barátaim, testvéreim nékem. Jóban, rosszban hozzám fordulnak. Gyermekeik keresztszülője vagyok, násznagya a leányaiknak, elsíratom velök az elköltözötteiket. . . Egymásra támaszkodunk, ők és én, s úgy érezzük az élet kíméletesebben iramlik így el fejeink fölött. Majd mind nazarénus vallású tiszta lelkek, kik elvetve minden külső for­mát és,­segélyt, saját magukra támaszkodva közlekednek a jó Istennel és­­ egymással. Szeretnek és én is szeretem őket. . . Távol egy pásztor fuvoláz, egy másik meg énekel hozzá, majd ez is elhangzik.„ Fenséges csend, amelyben csak a szívünk dobogását hallani.” Justh Zsigmond levelezésének legértékesebb anyaga az egész világirodalomban pá­ratlan jelentőségű parasztszínházára vonatkozó dokumentációban található, levelekben és képekben. Ő tanította be a színészeket, együtt építették a színpadot, készítették a dísz­leteket és a kosztümöket. Levelezés-gyűjteményében parasztszínészeinek levelei is megta­lálhatók, amelyekben a szenttornyai legények és leányok „szakszerűen” leírják, miképpen készültek a darabok előadására, majd rávilágítanak színházuk rendezésének problémáira. Justh leveleit a világ négyén tájáról írta, többek között Pestről, Szenttornyáról, Párisból, Madridból, Cannesből, a Nílus mentéről, Kairóból, nem egyet a tengerről. Siva­tagi leveleinek forró, trópusi levegője, izgalmas éjszakai leírásai a hiányzó magyar keleti regényt pótolják. Érdekességben nemcsak vetekszik az író néhány éve megjelent Naplójá­val, de azt az élmény közvetlenségével túl is szárnyalja: egyrészt azért, mert közel tíz évet (1885—1894), míg a Napló csak két esztendőt (1888—89) ölel fel, másrészt azért, mert ezekben a levelekben, mint önvallomásokban, sokkal közvetlenebbül (a Naplóban már bizonyos retussal az utókorra is gondol az író!) tárja fel lelki életét, irodalmi hitvallását, társadalmi és politikai felfogását. Leveleiben foglalkozik a magyar nép kulturális hely­zetével, író- és művészbarátaival, akik a nép barátai is, leírja élményeit is, bírálja a társa­sági élet jelenségeit, félszeg kinövéseit, beszámol változatos utazásairól, külföldi benyomá­sairól és nagyon érdekesen foglalkozik az akkori irodalmi szalonokkal. Leveleinek címzettjei az akkori szellemi élet vezetői: Grünwald Béla, a nagy tör­ténetíró, Apáthy István biológus, Gyulai Pál, Aggházy Károly, az alig méltatott magyar zeneszerző, Feszty Árpád, Reviczky Gyula, Ambrus Zoltán, Kiss József, Hubay Jenő, stb. Jusztf Zsigmond volt az utolsó magyar író, aki Kazinczy példájára, leveleiben igye­kezett kapcsolatot tartani írótársaival. Széleskörű, mindenre kiterjedő (irodalom, tudo­mány, politika, világszemlélet, a parasztság élete és szokásai) érdeklődés jellemzi levele­zését, mely mint egy eleven irodalmi újság ma is a legnagyobb frisseséggel hat. A Körszínházban, ahogy Justh­ a parasztszínházat nevezte, este fél 9-től éjfélig tartottak az előadások, melynek közönsége a környék népe, Orosházától Bánfalváig. Ott voltak felváltva még: Czóbel Minka és István, Feszty Árpádék, Silberstein Adolf, Rozs­­nyay Kálmán, Polignac, Justh francia íróbarátja és Groszman Benő osztrák újságíró. A Pesti Hírlap így emlékezett meg később erről: Rusth „utolsó alkotása a szenttornyai színház építése volt. Egy kis, római stílusban épült színpad, amelyet az ő utasításai nyo­mán építettek, s amelyen paraszt emberek az ő rendezése miett adtak elő klasszikus darabokat.” Jellemzők Justhnak kedvenc parasztszínészeiről készült portréi, mégpedig a követ­kezők: „A naivám, kiről Silberstein Adolf a Szenttornyáról írt gyönyörű cikkben oly nagy elismeréssel emlékezett meg, olyan nagy talentum, amilyen a maga nemében ki me­rem mondani, tán még Pesten is kevés van. Engem egy magyar színésznőre sem emlékez­tet, legjobban tán a párisiak elkényeztetett Milly Meyer-jére húz. Csinos, finom arcélű kis menyecske, kinek egyéniségéből ellenállhatatlan meleg humor sugárzik ki. Amellett

Next