Vállalkozók Lapja, 1930. április-június (51. évfolyam, 27-52. szám)

1930-06-04 / 45. szám

Budapest, 1930. junius 4. vállalkozók lapja LI. évfolyam (13. oldal­) IPJÁTMK AU­TO ... és mindezek után milyet? Csak Mávag-Mercedes-Benzet ! A taxirendszámok ügye a fővárosi tanács legutóbbi ülésén 63 taxi­­rendszám kiosztását határozta el, ami a hosszas várakozásban idegileg már majdnem megrop­pant érdekeltek köréből nagy örömet váltott ki. De hát nincsen öröm — üröm nélkül! Honnan vegyék az­­ engedélyesek a kötelezőleg előírt magyar gyártmányú járműveket? — mi­vel anélkül nem indulhat meg az oly sóvárogva várt kenyérkereset! Ez a panasz hangzik el az ajkakról, ami, el­tekintve sok más egyébtől, már szociális szem­pontból is a legsürgősebb megoldást igényli. Közszólam a kis emberek, a gyengébbek vé­delme — de érdekükben alig történik valami! Úgy a köz, mint a kis engedélyesek érdeké­vel ellentétes a jelenlegi állapot, mely az utób­biakat végeredményben használt, az értéket messze túlhaladó járművek beszerzésére kény­szeríti. Vannak esetek, amikor a gazdasági helyzet a hazai ipar védelmét célzó rendeletek lazítását indokolttá teszi. Ilyen a jelenlegi is. A kereskedelemügyi miniszter magának tart­va fenn a „hazai“ gyártmány meghatározásának eldöntését, egyik rendeletében megengedte a hazai gyártmány minősítésének százalékát tel­jesen el nem érő, ugyancsak az országban gyár­tott gépjármű beszerzését, ha a kifejezetten ma­gyar gépjárműveket termelő vállalatok hat hó­napon belül a megrendeléseket nem eszközölnék. Tekintettel a sürgős kenyérkeresetre utalt kis engedélyesek létérdekét érintő ügy fontosságára, minden áron meg kell akadályozni, hogy azok a helyzet kényszerítő hatása alatt a rájuk kény­­szerített ósdi s egyben drága járművek beszer­zésére utaltassanak. A szóbanforgó rendelet határidejének —­ a helyzetnek megfelelő — kurtítása volna a legmegfelelőbb intézkedés, mely a kér­dést közmegelégedésre oldaná meg! sz. a. INNEN-ONNAN A „Hősök“ emlékversenyét, mely a legvi­­szontagságosabb körülmények között folyt le, a versenyintézőség kénytelen volt megsemmisí­teni. A felhőszakadások következtében járhatat­lanná vált mezei utakon, a félméteres sárban ragadt járműveket csak ökörvontatással lehetett ismét útnak indítani­ — ami a verseny meg­semmisítését vonta maga után. A legjobb ered­ményt relatíve a Tóth Lajos által vezetett 1,1 literes, léghűtéses, szériagyártmányú „Tátra“ é­rte el, mely a vontatást elkerülve, mint máso­dik futott be a 3 literes W. M. után. Ezentúl már műszakilag képzett alkalmazot­tak végzik az ellenőrzést az autóbusz vona­lain. A közelmúltban megfigyeléseink alapjá­n szóvá tettük, hogy az egyes autóbuszve­zetők mily gondatlanul végzik a fékezést és kapcsolást, ami nemcsak hogy a vagyonállagot rontja, hanem egyben feleslegesen terheli meg az üzemköltségeket is. Megállapításunkat iga­zolja Körmendy ügyv. igazgató kijelentése: „hogy a forgalomban történt meghibásodások(?) nagyrészt arra vezethetők vissza, hogy a gép­kocsivezetők a fékeket és kapcsolásokat gondat­lanul kezelték, azonban az időközben szolgá­latba állított műszaki­ ellenőrök ténykedése óta a panaszok úgyszólván teljesen megszűntek, ami nemcsak az üzemnek, hanem elsősorban a nagy­­közönségnek javára, kényelmére és biztonságára szolgál!“ Megelégedéssel állapítjuk meg, hogy a köz érdekében elhangzott felszólal­ásunk kel­lően méltányoltatott. A Diesel motor az autóbuszforgalomban. Sheffield városa a minap a tulajdonában levő „Karrier“ rendszerű háromtengelyes autóbuszát „Mercedes-Benz“ motorral szerelte fel. A meg­ejtett pókautak a „The Engineer“ i. é. március 14-iki számában közölt jelentés szerint oly ki­tűnő eredménnyel jártak, hogy a járművet Sh­effield-Doncaster városok közötti 29,6 kilo­méteres útvonalon azonnal szolgálatba állítot­ták. Különösen az üzemanyagban elért megtaka­rítási­g voltak szembeötlők. A Diesel motorhoz igényelt nyersolaj ára épp egyharmada a ben­zin árának. Miután az autóbusz ugyanazon üzemanyagmennyiséggel kétszeresét teszi meg a benzinmotoros autóbusz útjának egy kilométer útteljesítményre 3.5 fillér értékű üzemanyag esik a benzinhajtású 16.3 fillérrel szemben. A motor beépítését a British Mercedes-Benz Ltd. London, végezte. Az első gumival alapozott út 1910-ben épült, míg az aszfalttal borított utak eredete 1869. évre vezethető vissza. A „Hudson Motor Co.“ (Essex és Hudson) első évnegyedbeli nyeresége 2.32 millió dol­lár volt az előző évi 4.57 millió dollárral szemben. Szerkeszti: STEINBERG ALBERT. RT .• Magyar Ruggyantaárugyár r.t. Budapest. Szívesen nézzük iracban is tudomásukra,hogy 1928 február 10.-én ezerelt 46843 sz. 34X7 méretű Cordatic köpenyük a mai napig 107736 km, •1 futott autóbuszunkon és még ma is használható állapotban van.Öröm­mel látjuk ezen teljesítményben a magyar ipar diadalát, kiváló tisztelettel EliWESnyWTOBU^KÖZ. WEOfel CORDA A kifejezetten magyar személyautókat gyártó ipar teljesítőképessége az utóbbi időben lénye­gesen megcsappant, mely az érdekeltek állítása szerint nem elégítheti ki a sürgős keresletet és legjobb esetben csak hónapok múlva szállítaná le a járműveket. Ez a körülmény magyarázza meg a ma­gyar gyártmányú használt, taxicéloknak alkalmas járművek utáni vad hajszát, amely sürgős kereslet a használt járművek értékét jóval meghaladó árakban nyer ki­fejezést! A jó szimattal rendelkező, az ily alkalmakat sietve kihasználó zsebrák-had már előzetesen fel­vásárolta a használtgéppiacon kínált magyar gyártmányú autókat és azokat busás haszonnal akarja a kényszerhelyzetben levő érdekeltek nyakába sózni. Építészete, vállalkozók! 400 pengő lefizetés után napi 13 pengő 50 fill. részletfizetés mellett szállítunk NORRIS NINOR 22 lóerős, 4 üléses csukott személyauto­mobilt.­­ Angol vezető márka!­­ 5 liter benzinfogyasztás 100 km.-re! JOHN FOWLER & Со. MORRIS-AUTÓK KÉPVISELETE Budapest, VI., Andrássy­ út 18 szám A MAC II. HOSOK EMLÉKVERSENYEN TATRA AUTO ismét csodálatos teljesítményt produkált, az egyetlen autó volt, amelyik ökör­vontatás nélkül futott az Ezredes­ utcai célba UNITAS AUTÓGYÁR, V., ZÁPOLYA-UTCA 13. SZÁM Gépkocsi iparengedélyek A kereskedelemügyi m. kir. miniszter újabban a következő gépkocsi iparengedélyeket adta ki: 23.772/1930. V/8. Pintér Károly, Kevermes. Sze­mélyszállítás : Kevermes—Lökösháza. 2 évre. 1 drb autóbusz. — 22.831/1930. V/12. Joó József, Makó. Árufuvarozás: Makó-telephely 30 km kör­zet, kizárva Makó—Nagylak, Makó—Hódmező­vásárhely és Makó—Szeged. 1932. évi január hó 31-ig bir érvénnyel. 1 drb teherautó. — 24.216. 1930. V/12. Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalata rt., Budapest. Személyszállítás: Gyömrő —Manor. 1931 február hó 15-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 23.920/1930. V/13. Petz Mi­hály, Vecsés. Személyszállítás: Pestszentlőrinc— Vecsés. 1931 február hó 15-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 23.480/1930. V/14. Simon Mik­lós, Budapest. Személyszállítás: Kesznyéten, Kis­­csécs—Girincs—Köröm—Hidvég—­Berzék—Kül­­sőböcs—Belsőböcs—Hernádnémeti. 5 év. 1 drb autóbusz. — 24.102/1930. V/18. Anfort Lajos, Székesfehérvár. Árufuvarozás: Székesfehér­vár­­telephely 20 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó.­­—­ 23.482/1930. V/21. Wieser István, Budapest. Árufuvarozás: Budapest-telephely 30 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. — 21.615/1930. V/21. Stoics János, Tata. Árufuvarozás: Tata-telephely 30 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. —­ 23.932/1930. V/24. Antal János, Kaposvár. Árufuvarozás: Kaposvár-telephely 20 km körzet. 5 év. 2 drb teherautó. — 23.778/1930. V/24. Beke István, Uj­­kámon. Személyszállítás: a) Kőszeg—Csepreg, b) Kőszeg—Horvátzsidány—Peresznye—Vis—Sala­­monfa—­­Gyalóka—Szakony—Csepreg. 5 év. 1 drb autóbusz. — 23.720/1930. V/24. László Sán­dor, Csongád. Személyszállítás: Mezőkeresztes—­Mezőnagymihály—Gelej—Árezőcsát—Tiszakeszi. 1934 június hó 5-ig bir érvénnyel. 1 drb autó­busz. — 24.679/1930. V/24. Vass György, Szom­bathely, Flór József, Peresznye. Személyszállí­tás : Szombathely—Kámon—Herény­—Nagy­genes. 1931 október hó 31-ig bir érvénnyel. 1 drb autó­busz. — 23.970/1930. V/24. özv. Gasparik Vil­­mosné, sz. Michajlov Ilona, Kárász. Árufuvaro­zás : Kárász-telephely 30 km körzet, kizárva Szászvár—Mára— Bátaszék. 3 évre. 1 drb teher­autó. — 23.711/1930. V/24. Nicki Józsefné szül. Szkokán Ilona, Hatvan. Árufuvarozás: Hatvan­telephely 25 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. — 24.000/1930. V/24. Pollák Gábor, Balatonbog­­hár. Személyszállítás: Balatonboglár—Szőlős­kislak—Szőlősgyörök—Lengyeltóti—Kisberény— Somogyvár—Pamuk—Osztopán—Somogyjád— Várda—Juta—Kaposvár 54.8 km hosszban. 5 évre. 1 drb autóbusz. — 24.586/1930. V/24. Fábry Béla, Szeged és Sothy Imre és István, Budapest. Személyszállítás: 1. Szolnok—Beseny­­szög, 2. Szolnok—Kőtelek—Nagykörű. 5 évre. 2 drb autóbusz. 1 . A magyar kir. állami vas-, acél és gépgyárak autógyártmányait ma már mindenki ismeri. A legjobb kivitelben, kitűnő anyagból készülnek. TEHERAUTÓK: 1 Vs, 2Vs, 3Vs 5-10 tonna haszno­s hordképességgel, 20—50 km. sebességig. AUTÓBUSZOK: 15 és 60 ülőhely részére Teherautomobilok különleges célokra. Auto­mobil öntöző- és utcasepőgépek. Tűzoltóautók Kombinált tűzoltó- és öntöző-automobilok. Tartalékalkatrészek automobilokhoz. Úthengerlő- és útgyalulógépek, sajt-, öntötő- és lakókocsik. Hengerelt áruk, magasépítási vasszerkezetek, vas- és acélöntvények, öntöttvas-csövek stb. stb Magyar kir­­am­i vas-, átél-­és gépije, Budapest, X., Kőbányai­ út 21. szám. MAGYAR WAGGON- ÉS GÉPGYÁR automobilgyám Felvilágosítást nyújt­anak és ajánlatot adnak: Közp. igazgatóság és eladási osztály Urbán Alfréd és Dr. Barna Frigyes Budapest, Deák Ferenc­ utca 18. szám. Telet .szám: 818—50. — Sürgönyeim: RÁBA. Budapest, IV. ker., Apponyi-tér 1. szám. Telefon : 840—10 — Sürgönyeim: NASHAUSO Budapesti javítóműhely és alkatrészraktár, X., Kerep-fr-út 26. szám. Telefon: József 453—84.

Next