Vállalkozók Lapja, 1930. április-június (51. évfolyam, 27-52. szám)
1930-06-04 / 45. szám
Budapest, 1930. junius 4. vállalkozók lapja LI. évfolyam (13. oldal) IPJÁTMK AUTO ... és mindezek után milyet? Csak Mávag-Mercedes-Benzet ! A taxirendszámok ügye a fővárosi tanács legutóbbi ülésén 63 taxirendszám kiosztását határozta el, ami a hosszas várakozásban idegileg már majdnem megroppant érdekeltek köréből nagy örömet váltott ki. De hát nincsen öröm — üröm nélkül! Honnan vegyék az engedélyesek a kötelezőleg előírt magyar gyártmányú járműveket? — mivel anélkül nem indulhat meg az oly sóvárogva várt kenyérkereset! Ez a panasz hangzik el az ajkakról, ami, eltekintve sok más egyébtől, már szociális szempontból is a legsürgősebb megoldást igényli. Közszólam a kis emberek, a gyengébbek védelme — de érdekükben alig történik valami! Úgy a köz, mint a kis engedélyesek érdekével ellentétes a jelenlegi állapot, mely az utóbbiakat végeredményben használt, az értéket messze túlhaladó járművek beszerzésére kényszeríti. Vannak esetek, amikor a gazdasági helyzet a hazai ipar védelmét célzó rendeletek lazítását indokolttá teszi. Ilyen a jelenlegi is. A kereskedelemügyi miniszter magának tartva fenn a „hazai“ gyártmány meghatározásának eldöntését, egyik rendeletében megengedte a hazai gyártmány minősítésének százalékát teljesen el nem érő, ugyancsak az országban gyártott gépjármű beszerzését, ha a kifejezetten magyar gépjárműveket termelő vállalatok hat hónapon belül a megrendeléseket nem eszközölnék. Tekintettel a sürgős kenyérkeresetre utalt kis engedélyesek létérdekét érintő ügy fontosságára, minden áron meg kell akadályozni, hogy azok a helyzet kényszerítő hatása alatt a rájuk kényszerített ósdi s egyben drága járművek beszerzésére utaltassanak. A szóbanforgó rendelet határidejének — a helyzetnek megfelelő — kurtítása volna a legmegfelelőbb intézkedés, mely a kérdést közmegelégedésre oldaná meg! sz. a. INNEN-ONNAN A „Hősök“ emlékversenyét, mely a legviszontagságosabb körülmények között folyt le, a versenyintézőség kénytelen volt megsemmisíteni. A felhőszakadások következtében járhatatlanná vált mezei utakon, a félméteres sárban ragadt járműveket csak ökörvontatással lehetett ismét útnak indítani — ami a verseny megsemmisítését vonta maga után. A legjobb eredményt relatíve a Tóth Lajos által vezetett 1,1 literes, léghűtéses, szériagyártmányú „Tátra“ érte el, mely a vontatást elkerülve, mint második futott be a 3 literes W. M. után. Ezentúl már műszakilag képzett alkalmazottak végzik az ellenőrzést az autóbusz vonalain. A közelmúltban megfigyeléseink alapján szóvá tettük, hogy az egyes autóbuszvezetők mily gondatlanul végzik a fékezést és kapcsolást, ami nemcsak hogy a vagyonállagot rontja, hanem egyben feleslegesen terheli meg az üzemköltségeket is. Megállapításunkat igazolja Körmendy ügyv. igazgató kijelentése: „hogy a forgalomban történt meghibásodások(?) nagyrészt arra vezethetők vissza, hogy a gépkocsivezetők a fékeket és kapcsolásokat gondatlanul kezelték, azonban az időközben szolgálatba állított műszaki ellenőrök ténykedése óta a panaszok úgyszólván teljesen megszűntek, ami nemcsak az üzemnek, hanem elsősorban a nagyközönségnek javára, kényelmére és biztonságára szolgál!“ Megelégedéssel állapítjuk meg, hogy a köz érdekében elhangzott felszólalásunk kellően méltányoltatott. A Diesel motor az autóbuszforgalomban. Sheffield városa a minap a tulajdonában levő „Karrier“ rendszerű háromtengelyes autóbuszát „Mercedes-Benz“ motorral szerelte fel. A megejtett pókautak a „The Engineer“ i. é. március 14-iki számában közölt jelentés szerint oly kitűnő eredménnyel jártak, hogy a járművet Sheffield-Doncaster városok közötti 29,6 kilométeres útvonalon azonnal szolgálatba állították. Különösen az üzemanyagban elért megtakarításig voltak szembeötlők. A Diesel motorhoz igényelt nyersolaj ára épp egyharmada a benzin árának. Miután az autóbusz ugyanazon üzemanyagmennyiséggel kétszeresét teszi meg a benzinmotoros autóbusz útjának egy kilométer útteljesítményre 3.5 fillér értékű üzemanyag esik a benzinhajtású 16.3 fillérrel szemben. A motor beépítését a British Mercedes-Benz Ltd. London, végezte. Az első gumival alapozott út 1910-ben épült, míg az aszfalttal borított utak eredete 1869. évre vezethető vissza. A „Hudson Motor Co.“ (Essex és Hudson) első évnegyedbeli nyeresége 2.32 millió dollár volt az előző évi 4.57 millió dollárral szemben. Szerkeszti: STEINBERG ALBERT. RT .• Magyar Ruggyantaárugyár r.t. Budapest. Szívesen nézzük iracban is tudomásukra,hogy 1928 február 10.-én ezerelt 46843 sz. 34X7 méretű Cordatic köpenyük a mai napig 107736 km, •1 futott autóbuszunkon és még ma is használható állapotban van.Örömmel látjuk ezen teljesítményben a magyar ipar diadalát, kiváló tisztelettel EliWESnyWTOBU^KÖZ. WEOfel CORDA A kifejezetten magyar személyautókat gyártó ipar teljesítőképessége az utóbbi időben lényegesen megcsappant, mely az érdekeltek állítása szerint nem elégítheti ki a sürgős keresletet és legjobb esetben csak hónapok múlva szállítaná le a járműveket. Ez a körülmény magyarázza meg a magyar gyártmányú használt, taxicéloknak alkalmas járművek utáni vad hajszát, amely sürgős kereslet a használt járművek értékét jóval meghaladó árakban nyer kifejezést! A jó szimattal rendelkező, az ily alkalmakat sietve kihasználó zsebrák-had már előzetesen felvásárolta a használtgéppiacon kínált magyar gyártmányú autókat és azokat busás haszonnal akarja a kényszerhelyzetben levő érdekeltek nyakába sózni. Építészete, vállalkozók! 400 pengő lefizetés után napi 13 pengő 50 fill. részletfizetés mellett szállítunk NORRIS NINOR 22 lóerős, 4 üléses csukott személyautomobilt. Angol vezető márka! 5 liter benzinfogyasztás 100 km.-re! JOHN FOWLER & Со. MORRIS-AUTÓK KÉPVISELETE Budapest, VI., Andrássy út 18 szám A MAC II. HOSOK EMLÉKVERSENYEN TATRA AUTO ismét csodálatos teljesítményt produkált, az egyetlen autó volt, amelyik ökörvontatás nélkül futott az Ezredes utcai célba UNITAS AUTÓGYÁR, V., ZÁPOLYA-UTCA 13. SZÁM Gépkocsi iparengedélyek A kereskedelemügyi m. kir. miniszter újabban a következő gépkocsi iparengedélyeket adta ki: 23.772/1930. V/8. Pintér Károly, Kevermes. Személyszállítás : Kevermes—Lökösháza. 2 évre. 1 drb autóbusz. — 22.831/1930. V/12. Joó József, Makó. Árufuvarozás: Makó-telephely 30 km körzet, kizárva Makó—Nagylak, Makó—Hódmezővásárhely és Makó—Szeged. 1932. évi január hó 31-ig bir érvénnyel. 1 drb teherautó. — 24.216. 1930. V/12. Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalata rt., Budapest. Személyszállítás: Gyömrő —Manor. 1931 február hó 15-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 23.920/1930. V/13. Petz Mihály, Vecsés. Személyszállítás: Pestszentlőrinc— Vecsés. 1931 február hó 15-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 23.480/1930. V/14. Simon Miklós, Budapest. Személyszállítás: Kesznyéten, Kiscsécs—Girincs—Köröm—Hidvég—Berzék—Külsőböcs—Belsőböcs—Hernádnémeti. 5 év. 1 drb autóbusz. — 24.102/1930. V/18. Anfort Lajos, Székesfehérvár. Árufuvarozás: Székesfehérvártelephely 20 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó.— 23.482/1930. V/21. Wieser István, Budapest. Árufuvarozás: Budapest-telephely 30 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. — 21.615/1930. V/21. Stoics János, Tata. Árufuvarozás: Tata-telephely 30 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. — 23.932/1930. V/24. Antal János, Kaposvár. Árufuvarozás: Kaposvár-telephely 20 km körzet. 5 év. 2 drb teherautó. — 23.778/1930. V/24. Beke István, Ujkámon. Személyszállítás: a) Kőszeg—Csepreg, b) Kőszeg—Horvátzsidány—Peresznye—Vis—Salamonfa—Gyalóka—Szakony—Csepreg. 5 év. 1 drb autóbusz. — 23.720/1930. V/24. László Sándor, Csongád. Személyszállítás: Mezőkeresztes—Mezőnagymihály—Gelej—Árezőcsát—Tiszakeszi. 1934 június hó 5-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 24.679/1930. V/24. Vass György, Szombathely, Flór József, Peresznye. Személyszállítás : Szombathely—Kámon—Herény—Nagygenes. 1931 október hó 31-ig bir érvénnyel. 1 drb autóbusz. — 23.970/1930. V/24. özv. Gasparik Vilmosné, sz. Michajlov Ilona, Kárász. Árufuvarozás : Kárász-telephely 30 km körzet, kizárva Szászvár—Mára— Bátaszék. 3 évre. 1 drb teherautó. — 23.711/1930. V/24. Nicki Józsefné szül. Szkokán Ilona, Hatvan. Árufuvarozás: Hatvantelephely 25 km körzet. 5 év. 1 drb teherautó. — 24.000/1930. V/24. Pollák Gábor, Balatonboghár. Személyszállítás: Balatonboglár—Szőlőskislak—Szőlősgyörök—Lengyeltóti—Kisberény— Somogyvár—Pamuk—Osztopán—Somogyjád— Várda—Juta—Kaposvár 54.8 km hosszban. 5 évre. 1 drb autóbusz. — 24.586/1930. V/24. Fábry Béla, Szeged és Sothy Imre és István, Budapest. Személyszállítás: 1. Szolnok—Besenyszög, 2. Szolnok—Kőtelek—Nagykörű. 5 évre. 2 drb autóbusz. 1 . A magyar kir. állami vas-, acél és gépgyárak autógyártmányait ma már mindenki ismeri. A legjobb kivitelben, kitűnő anyagból készülnek. TEHERAUTÓK: 1 Vs, 2Vs, 3Vs 5-10 tonna hasznos hordképességgel, 20—50 km. sebességig. AUTÓBUSZOK: 15 és 60 ülőhely részére Teherautomobilok különleges célokra. Automobil öntöző- és utcasepőgépek. Tűzoltóautók Kombinált tűzoltó- és öntöző-automobilok. Tartalékalkatrészek automobilokhoz. Úthengerlő- és útgyalulógépek, sajt-, öntötő- és lakókocsik. Hengerelt áruk, magasépítási vasszerkezetek, vas- és acélöntvények, öntöttvas-csövek stb. stb Magyar kirami vas-, átél-és gépije, Budapest, X., Kőbányai út 21. szám. MAGYAR WAGGON- ÉS GÉPGYÁR automobilgyám Felvilágosítást nyújtanak és ajánlatot adnak: Közp. igazgatóság és eladási osztály Urbán Alfréd és Dr. Barna Frigyes Budapest, Deák Ferenc utca 18. szám. Telet .szám: 818—50. — Sürgönyeim: RÁBA. Budapest, IV. ker., Apponyi-tér 1. szám. Telefon : 840—10 — Sürgönyeim: NASHAUSO Budapesti javítóműhely és alkatrészraktár, X., Kerep-fr-út 26. szám. Telefon: József 453—84.