Valóság, 1974 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1974-04-01 / 4. szám - VITA - FEKETE SÁNDOR: Petőfi és a kommunizmus (A költő világnézetéről)

FEKETE SÁNDOR: PETŐFI ISS A KOMMUNIZMUS S itt érdemes kitérni Lukácsy egyik, több cikkében is kedvvel lobogtatott példájára. Martin Bernard emlékirata kapcsán felvázolja a buonarrotiánus forradalmár életútját: Bernard e szerint előbb rádöbbent a társadalmi igazságtalanságra, azután Saint-Simonért lelkesedett, majd a francia forradalom történetét tanulmányozta, a továbbiakban a haladás problémáján töprengett, eldöntötte, hogy érdemes küzdeni é­s végül belépett Blanqui buonarrotiánus szervezetébe, melynek „eskümintája Szilveszter fogadalmát inspirálta”. Ezen a ponton erősen kell tartóztatnom magam szatírikusi hajlamaimban. Ugyanis a hianarrotizmus címkéjével fel nem szerelhető forradalmárok egész sorozatát tudnám itt említeni, akik ugyanígy fejlődtek: előbb „rádöbbentek”, olvasgattak, vívódtak stb. és végül­­ beléptek valamilyen szervezetbe... Tudományos fejtegetésekben ilyen érveléssel viszont még nem találkoztam, s ezért inkább hallgatok erről a logikáról. Szilveszterről és Petőfiről azonban nem lehet hallgatni, mert Lukácsy szerint ,,a két fejlődésrajz pontról pontra megegyezik”, mármint költőnké és Martiné. Ami a „mély, benső rokonságot” bizonyítaná Petőfi és a buonarrotiánusok között. Csakhogy... Ha Martin Bernard emlékiratát nem is, Az apostolt sokan olvasták. És tudjuk, hogy Szilveszter először is nem lelkesedett Saint-Simonért, másodszor ama bizo­nyos eskü után egyáltalán nem lépett be semmiféle bomnarrotiánus vagy egyéb szervezet­be, hanem... hanem elment falusi jegyzőnek, magányos népfelvilágosítónak. Majd utána ismét csak jó titkos társaság nélkül magányosan írta lázító műveit, majd börtönéből sza­badulva magányos merénylő lett. Márpedig az egyéni merénylő elvileg más típus, mint a titkos szekták összeesküvő tagja! Mivel Petőfi viszont merénylő sem lett, ellenkezőleg népforradalmár volt, legalább két dolgot rögzítenünk kell: 1. Petőfi fejlődése nem mindenben azonos Szilveszterével, 2. sem Szilveszter, sem Petőfi nem tekinthető összeesküvő, titkos társasági forradalmár­nak ! Szaktudós a vadvilág helyében? De a legfőbb különbség Babeufék és Petőfi között a művészet felfogásában mutatható ki. Árpi pedig — lévén szó mégiscsak költőről, és nem merénylőről vagy összeesküvőről — eléggé fontos számunkra. Lukácsy egy helyen azt a megdöbbentő tételt deklarálta, hogy Petőfinek nemcsak világnézete, politikai költészete is buonarrotiánus... Magyarországon csakugyan kevesen foglalkoztak e témával, s így visszhang nélkül maradhatott ez a ki­jelentés. Én azonban Hőség hava című darabomban felléptettem azt a költőt, aki valóban buonarrotiánus, sőt ő a babeufi — buonarrotti típusú világnézet költői képviselője — Sylvain Maréchalt. Elmélyedve kicsit e témában, ki merem jelenteni: megsérti Petőfit az, aki a buonarrotiánus költészet címkéjét ragasztja politikai verseire. Ha Maréchal némely tudósok vélekedésétől eltérően nem volt kettős ügynök, amit­ szívből remélek, mert kedves fickónak találtam, akkor is maga a szektás megszállottság és kótyagosság. Jelszavával („ha kell, vesszen minden művészet”) előde lehet sok mai nyugati „új baloldali” lázadó­nak, csak épp Petőfinek nem. Babeuf hívei egyébként rühellték a szépművészeteket. A nagy nyilvános népünne­pélyekkel vélték pótolhatónak a színházat. Ezeken az ünnepélyeken az állampolgár néző és színész egyszerre, akárcsak a Legfelsőbb Lény tiszteletére lebonyolított hangulatos felvonuláson, amelyet David rendezett Robespierre kedvére. Képzeljük el Petőfit, a színház szerelmesét, mit mondott volna, ha esetleg tényleg a kezébe akad egy ilyen m­ű­­vészetellenes utópia? E tekintetben azután csakugyan egy világ választja el költőnket Babeufék minden emberi rokonszenvünket megérdemlő, ám mégiscsak szűk látókörű csoportjától. Ismeretes, hogy Petőfi különböző francia forradalmárok képeit kirakta szobája falára. A fentiek után talán nem jogtalan feltételezni, hogy Babeuf portréja esetleg nem véletlenül hiányzik Petőfi házi szentjei közül... Érdekes, hogy Buonarroti és Petőfi világnézetének egyik érintkezési pontjára Lukácsy sohasem tér ki: arra ugyanis, hogy az olasz forradalmár minden kommunizmusa mellett is mindvégig megmaradt hazafinak, az olasz egység hívének (noha bizonyos szektás el­fogultság itt is érvényesült nézeteiben).12 Ennek nyilván az lehet az egyik oka, hogy Lukácsy az egész nemzeti ügynek nem tulajdonít kellő jelentőséget. Figyeljük meg ezt a mondatát: „Petőfinek, ha komolyan vette politikai küldetését, népköltői szerepét, alkalmazkodnia kellett Magyarország társadalmi viszonyaihoz, közönségéhez, a nemzeti küzdelem és re­formmunka soron levő feladataihoz.”

Next