Valóság, 1980 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1980-05-01 / 5. szám - FIGYELŐ - GÁLL ISTVÁN: Péter, küzdjünk meg? (Jegyzetek mai prózánkról)

GÁLL ISTVÁN: PÉTER, KÜZDJÜNK MEG H át rázogattam magamban a részleteket, akkor újra nekiültem, hogy párhuzamosan is végigolvassam. Most, ezeket a sorokat gépelve, harmadszor lapozom, forgatom, belenyugodva, hogy túlírtsággal elfedett elnagyolások és szándékos-szemérmes ködö­sítések is vannak a könyvben, tehát 1. elolvasásába sok energiát fektettem bele; 2. hányan fogják (tudják) ezt megtenni? A regény populáris műfaj, de jó ideje az „epikával való küzdelem” műhelygondból műfaji sajátossággá lépett elő. Kritikát úgy kellene írni, ahogy egy hivatalos határozatot fogalmaz meg a szomszéd szobában feleségem, a jogtanácsos: igazságosan és elfogulatlanul. Mérlegelve a mér­­legelendőket. Azt, ami az író (elkövető) ellen szól, hogy okuljon belőle ő és olvasója, és azt is, ami mellette, elvégre a kritika komoly dolog, tudomány! — hangsúlyozzák összehúzott szemöldökkel a tudorok (elav, jelzi az értelmező szótár, kajánkodom a kri­tikusokkal). De mit tegyek, ha mostanság a kritikákat böngészve azon mélázom: vajon szerbusz-viszonyban van-e a bíráló a megbírálttal ? Egyáltalában mit tud róla? Tud-e azonosulni vele? Ismeri az író múltját, a kedves családját, legutolsó szeretőjét, szokásos italát, az al-(esetleg fő-)bérletét, gyűlölt íróasztalát... ? Tán öregszem és kezdek érzelmes lenni — gyanakodhatnék. De nem, nem erről van szó. A személyesebb kritikai hangot napjaink prózája mintegy kiköveteli magá­nak. Mert vallomásosabb, liritálóbb lett az epika. Családi titkokba avatnak be, magán­­véleményeket és elfogultságokat teregetnek ki, az ábrázolás háttérbe szorul, elő­nyomul az írói szubjektum, néha az írót kell elfogadni a könyv hőseként, és ami ré­gebben természetes volt, nem is beszéltünk róla, hogy a könyvet az író írja, az mára természetellenesen fontossá és nyilvánvalóvá vált: az író önmagáról beszél, kevés át­tétellel (vagy megsokszorozza önmagát, ez a másik véglet), mellőzi a fikciót, a külvi­lág már nem anyaga az írónak, hanem csak tükör, amiben önmagát nézi, keresi, veszti el. A műfajok szétmállnak, önéletrajz és esszé regénynek neveztetik, novella és regény egybemosódik, a regények novella-epizódokból állnak, és novellaciklusokat keresztelünk el regénynek. Mert az írói rendező elv már nem az ilyen-olyan világné­zet, a közösségiből személyivé finomodott vélemény a világról, hanem egy magán­életérzés, ami lehetetlenné teszi a fikciót, nem teremt cselekményt és irodalmi hő­­söket-alakokat, hanem önmagát vetíti rá a világra, önmagát adja és sokszorozza meg az író alteregóiban. Mi ennek a magyarázata ? Talán a világ dinamikus változása és „dinamikus egy helyben topogása”; a tévedések és értékvesztések egymásutánja, a politikai tö­rekvések gyakori csődje; a hetvenes évek világgazdaságában felbukkanó új tényezők, melyeket senki se látott előre és amelyek hovatovább mindent bizonytalanná és kiszámíthatatlanná mocsarasítanak; ezért az ötvenes évek atom-part által megbéní­tott világpolitikája az együttműködés rövid korszaka után új nagyhatalmi törekvé­sekbe vagy vallási és nemzeti elfogultságok szélsőségeibe bódul bele; ehhez képest jelentéktelen ügy, számunkra mégis kínzó érzés az irodalom belső válsága, amivel a telekommunikációval áldott-vert korban helyét és értelmét keresi. A hetvenes évek írója önmagában kapaszkodik meg, önmagába zárul, és az olvasó is igényli ezt a szub­jektivitást, ami hitelt ad a hitelét vesztő szónak. De még az alanyiság is legyen macska­­körmös, önirónikus, vallomásosságában és fölényes intellektualizmusában is bizony­talanságot megengedő, kétértelműséget, sőt többértelműséget sejtető, hiszen az egyértelmű állítás a művészetben már gyanús, korlátoltságról tanúskodik. A harmincéves írók alanyisága összerímel az idősebbek memoárdömpingjével, nyilatkozatáradatával, önmagyarázataival. Mindez az elbizonytalanodást jelzi. Vál­ságtünet. Ezt nem megrovóan írom. Ez az írólét természetes folyamata. A válság — ha nem fulladunk bele­­— erőgyűjtés, az újrarendeződés időszaka. Válságkorszakunk termőtalajjá válik, ahogy egy zavaros áradás levonulása után termékeny iszap bo­rítja a földeket. De regényíróként a „válsággal” — mint sírásó a Halállal — még szakmai okokból is puszipajtásságban vagyok, mert ha kéjesen elmerengek azon, hogy a líra elhal, a drámát felfalja a tévé és a film látványossága — a regény jövőjét biztosnak érzem, lévén válságtermék, az ókor óta formátlan és képlékeny, irodalmon

Next