Valóság, 1982 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1982-05-01 / 5. szám - KÖNYVEKRŐL - Bauer Tamás: Tervgazdaság, beruházás, ciklusok (Lengyel László)

KÖNYVEKRŐL ízlés- és tetszésnyilvánításoktól”. Mint ahogyan az értékítéletek természetének fel­tárásával is adós marad, hiszen nem ismeri fel azt a logikai különbséget, mely az erköl­csi értékelés specifikuma és hatékonysága között fennáll. Az etikai preskriptivizmus alapján — melynek egyik legjelentősebb képviselője R. M. Hare, akitől két tanulmányt is olvas­hatunk — a morális ítéleteket nem úgy kell felfogni, mint amelyek a meggyőzésre szol­gálnak, hanem puszta előírásként. Az érvé­nyes és a meggyőző érvelés közötti különb­ségek feltárásában Hare megközelítése igen árnyaltnak tetszik. Elmélete alapján a mo­rális ítéletek univerzális vagy univerzál­­ható preskripciók, engedélyek vagy tilal­mak, azaz az erkölcsi megnyilatkozások mindig valamilyen általános elvre utalnak. Ebből adódóan az univerzalizálhatóság elve a morál megkülönböztető ismérveként jelenik meg, jóllehet az értékelés és a tevé­kenység erkölcsi tartalmát nem pusztán szubjektív relációként értelmezi, melynek magában való tartalma, a számomra való szubjektíve hasznosnak, erkölcsösnek ér­­zetten túlmenő jelentősége nincs. A közös morális vélemények és a morális szavak ál­talános használata közötti megkülönböz­tetés is arra szolgál, hogy rávilágítson az erkölcsi értékelések sajátos szerepére. Csak­hogy itt — hasonlóan a többi meta-etiká­­hoz — újra megmutatkozik az erkölcsi érvelések logikáját meghatározó elméleti relativizmus, éppen azáltal, hogy az egyén gyakorlati-értékelő viszonyát merőben pri­vát ügynek írja le, kétségbe vonva az ítélet és tevékenység erkölcsi vonatkozásának általánosítható igazságtartalmát. A morális ítéletek mellett felhozható „jó indokok” elmélete — melyet az utolsó rész tanulmá­nyai képviselnek — ezért is kényszerül újból és újból szembenézni azzal a feladat­tal, hogy az értékeket, normákat, ideálokat a létezőből kísérelje meg kibontakoztatni, érvényüket az emberi szükségletek szem­pontjából indokolja meg. Az erkölcsi „kell” levezethetőségét vallva, a „neonaturalis­­ták” (M. Black, W. T. Blackstone) éppúgy tagadják a metaetikák logikai semlegessé­gének követelményét, mint az erkölcs ana­litikus kisajátítását, ,é s igyekeznek kimu­tatni, hogy semmi sem szól ezeknek az ér­­­­veknek a konkluzivitása mellett, így hát az ellen sem, hogy az értékkifejezéseket valamilyen természeti vagy társadalmi tartalommal ruházzuk fel”. Bármelyik tanulmányt is olvassuk, kö­zös vonásként az etikai relativizmusban gyökerező ismeretelméleti szemléletmódot kell megemlítenünk. Tartalmilag kifejezve ez azt jelenti, hogy valamennyi vizsgált etikai probléma maradéktalanul alárendelő­dik a logikai, a nyelvi és metafizikai elem­zés tiszta formájának, úgyhogy mintha nem is annyira az erkölcs társadalmi léte­zése válna kutatandó problémává, mint ahogyan ez a hagyományos erkölcsfilozófiá­ban felmerült, hanem inkább az etikai (vagy annak vélt) kategóriák logikai és nyelvfilozófiai meghatározhatósága. Mivel ez az eljárásmód eleve megakadályozza a szerzőket abban, hogy az erkölcsöt a társa­dalmi lét egészében vizsgálják, csak olyan leíró és normatív etikát körvonalazhatnak, mely a tudatba emelt erkölcsről ad feno­menológiai leírást. Ha megfogalmazzák is a morális tudat tényeit, az emberi tevé­kenységek valóságos morális motívumait csupán a normák birodalmából származó ,,legyen”-ekkel tudják helyettesíteni. A kö­tet tanulmányainak közreadása azonban mégsem tűnik hiábavalónak, hiszen a mo­dern polgári etika ellentmondásainak fel­ismerése nagyban hozzájárulhat a marxista erkölcsfilozófia alapjainak kialakításához is. Nem beszélve arról, hogy a válogatás ön­magában is a filozófiai könyvkiadás egyik nagy hiányát pótolja. (Gondolat, 1981.) KERÉKGYÁRTÓ ISTVÁN Bauer Tamás: Tervgazdaság, beruházás, ciklusok Ciklikus mozgások észlelhetők a kelet­­európai reális szocialista gazdaságok terv­­gazdasági rendszerében ? Periodikus inga­dozások tapasztalhatók a lengyel, a cseh­szlovák, a román, a bolgár, az NDK-beli és a magyar gazdaságok több mint har­mincéves történetében? Nem Bauer Tamás az első, aki ezeket a kérdéseket felteszi, de kétségtelenül úttörő, amikor hatalmas tárgyi anyag összegyűjtésével és feldolgo­zásával bemutatja valamennyi felsorolt ország vonatkozásában a gazdaságok finom lüktetését vagy durva rángatózását a be­ruházások területén. Igazolja a ciklikus mozgást és ugyanakkor magyarázatot is keres rá. És talán egyetlen könyvből sem derül ki ennyire érzékenyen és tapintható­­an, hogy a kelet-európai gazdaságok min­den különbözőségük ellenére mennyire azonos törvényszerűségek alapján működ­nek, megpróbáltatásaik mennyire egy tőről fakadnak. A négyrészes mű első része a kis kelet­európai országok beruházási ciklusait elemzi, a második rész a cikluselmélet (a nem kapitalista gazdaságok ciklusainak teóriái) fő irányzatait és feltételezéseit bontja ki, majd a harmadik részben a saját

Next