Valóság, 1987 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1987-04-01 / 4. szám - KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL - Eric Mottram: Hemingway és a biztonság próbái

KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL hogy bemutassa a cselekményt. A történelem és a közgazdaság irreális dolgok a valós világban. Az objektivitás mítosz. A fikció éppoly valós, mint bármely más írás, és egyre nő a hatalma. Hemingway népszerűsége részben abból a re­ményéből ered, hogy a gyakorlott tehetség a harcban és a sportban csakúgy, mint az írásban, bizonyos fokú közhelymentességet biztosít, és így előbukkanhat a hősiesség, lett légyen bármi­lyen kicsiny, bármilyen rövid. Az eszményi Hemingway - nem a hétköznapi ember - számára létezett egy olyan nyelvi kód, amelynek révén a torreádor és az író bátorsága találkozhatott. Ez a Halál délután (1932) lénye­ge. „Az író feladata az igazmondás. Az igazság­hoz annyira hűnek kell lennie, hogy az élményei nyomán születő mese igazabb legyen bármilyen tényleges valóságnál. Mert a tényt lehet rosszul megfigyelni, de ha egy jó író létrehoz valamit, van elég ideje és áttekintése, hogy abszolút igaz­sággá tegye.” Ez az írói „hírnév” természete. A katona nem lehet író sem a háborúban, sem más szerepek­ben. Hemingwaynek ezt a meggyőződését másik életrajzírója, Jeffrey Meyers (Hemingway: A Biography) nem mindig tartja tiszteletben: „Tudja, hogy semmi nem történik meg, amíg tényleg meg nem történik, és addig csak éljük az életünket. A veszély csak a veszély pillanatában létezik... A gyávaság, eltérően a pániktól, szinte mindig pusztán annak a képességnek a hiánya, hogy felfüggesszük képzeletünk működését. A legnagyobb ajándék, amit egy katona elsajá­títhat, ha megtanulja kikapcsolni a képzeletét, és teljesen az adott pillanatban élni, megfeled­kezve mindarról, ami volt vagy lesz. Ez a képes­ség természetesen épp az ellenkezője annak, amivel egy írónak kell rendelkeznie.” Ennek a kettősségnek a következményei Hemingway karrierjére nézve nem mindig annyira fontosak Meyers könyvében, mint amilyenek lehetnének. Filozófiai megjelenítése az Akiért a harang szól 37. fejezetében sem válik azzá. A megsemmisülés esélyei sokak számára óriá­siak ebben a században. Hemingway elismeri ezt, és segít az olvasónak szembenézni vele. Er­ről szól a Dangereous Summer (Veszélyes nyár) is, amely 1985-ben végre megjelent. (Meyers la­posnak, terjengősnek és önteltnek tartja.) He­mingway ismét az ideálját megtestesítő torreá­dorokhoz fordul: a veszélyen keresztül állan­dóan megújuló emberi méltóságot ábrázolja. A veszély „elég közeli ahhoz, hogy a tragédia előérzetét keltse a csodálatos biztonságban”. Megszökni a biztonság elől, megszökni a bi­zonytalanság elől - Hemingway ebben élt és erről írt. Ez a könyv nem öntelt. A XX. század végi amerikai életrajzi iroda­lom arról tanúskodik, hogy az életrajzírók a fikció totális egységét próbálják megteremteni. Meyers könyvéhez egy hosszú listát csatol, amely Hemingway baleseteit, sérüléseit, beteg­ségeit tartalmazza gyerekkorától kezdve. A me­­taéletrajzban nem lehetnek véletlenek. A balese­tek a sors útjelzői. Az életrajzíróból „irányító” lesz, aki rossz néven veszi, ha „hőse” megpró­bálja saját maga alakítani az életét, mielőtt még ő hozzáláthatott volna. Meyers meg van győ­ződve róla, hogy „akárcsak Mark Twain és Kip­ling, Hemingway sem lett soha érett művész”, mert tönkretette a hiúság és az önsajnálat, a képtelenség, hogy megfontolt jellemeket teremt­sen, a hajlam, hogy saját látomásait játssza vé­gig. Meyers azt szerette volna, ha hőse inkább egy vízesésben vagy „vad elefántok között” pusztul el, mintsem hogy öngyilkos legyen. Az Akiért a harang szól után írottakat már nem sokra tartja. Aki ezzel egyetért, azt a könyv meggyőzi véle­ménye helyességéről, és bizonyítékokkal is szol­gál. A kiadói reklám egyik idézete szerint Me­yers könyve „Richard Avedon hírneves szemé­lyiségekről készített könyörtelen fotóira emlé­keztet”. A megvilágítás valóban kemény, nyers és sztereotípiát szül, az olvasó pedig eszerint ítél. Ez Meyers eszköze. De segít-e ez a könyv annak, aki szeretné megtudni, hogyan és miért változ­tatták meg Hemingway könyvei a regényírást, és hogy miben rejlik általános népszerűsége? Természetesen kíváncsiak vagyunk Heming­way indulására, még ha nem is érdekelnek any­­nyira a közvetlen okozati összefüggések a ké­sőbbiekkel. Peter Griffin beszámolója ezekről a korai évekről (Along With You) tartalmazza a szerző Mary Hemingwayjel folytatott beszélge­téseit, és megérteti velünk, hogy egy kiemelkedő író lehet érzéketlen bizonyos emberek iránt, nemtörődöm és sebezhető, ahogy valójában mindannyian azok vagyunk. Michael Reynolds könyve (The Young Hemingway) szintén ezzel az időszakkal foglalkozik, elsősorban az Oak Park-i környezettel, a családi szokásokkal és a burzsoá, urbánus Amerika osztályai és kasztjai közötti ellentmondásokkal. Ebből a konzerva­tív környezetből vetette bele magát Hemingway a nagyvárosi riporterkedés, majd az olaszorszá­gi harcok bizonytalanságába. Griffin és Rey­nolds könyve egyaránt 1921 körül ér véget, Meyersé az 1961-es öngyilkossággal, amely nagyszerűen beleillik az ő elképzelésébe. He­

Next