Valóság, 2001 (44. évfolyam, 1-12. szám)

2001-01-01 / 1. szám - SEGESVÁRY VICTOR: 2001 : a civilizációk dialógusának éve

ségére az ázsiai sztyepeken keresztül vagy a selyemútra, amely Kínát kapcsolta össze Európával, s amelynek útvonalán az ókor olyan híres kereskedelmi központjai jutot­tak fontos szerephez, mint Palmyra a Szíriai-sivatagban. Ezek a határokat átívelő vándorlások és mozgalmak azonban semmiképpen sem hasonlíthatók ahhoz a jelenséghez, amelyet ma globalizációnak nevezünk. A kor technikájának megfelelő akkori szállítási eszközök, kommunikációs lehetőségek és a világ más részeinek növekvő ismerete ellenére az e kapcsolatokban részt vevő vidé­kek mégiscsak izoláltak maradtak. Kína például a világ közepében levő, az ég és a föld közötti teret uralta (a „közép királysága”, ahogyan régebben nevezték a kínaiak országukat), s mindazok a népek, amelyek nem a mennyei birodalomban, hanem a többi régióban (azaz a földön) éltek, a kínai császár alattvalói voltak - legalábbis el­vileg. A népvándorlások és mozgalmak száma csak az ipari forradalom, a nyugati tudo­mánynak és technológiának ama XIX. századi hatalmas fejlődése óta növekedett meg exponenciálisan, amellyel párhuzamosan a nemzetállam lett a nyugati világ meghatározó politikai intézménye. E folyamatokat tehát a kor felfogásának megfe­lelően átkeresztelték, s nemzetközi vándorlások és mozgalmak lettek belőlük. Ezzel szemben a transznacionális kapcsolatok kifejlődését, amely a világ legtávolabbi zu­gait is elérte, a szállítási, elektronikus kommunikációs és információs technikák eled­dig szinte elképzelhetetlen vívmányai tették lehetővé a XX. század négy utolsó évti­zedében. Ezek teremtették meg a mi világunkat minden szempontból jellemző glo­­balizációs folyamatot. A határokon keresztüli vagy transznacionális vándorlások és mozgalmak egyidejű­leg mindig transzcivilizációs jelenségek is voltak, de jelentőségükben sohasem váltak civilizációs összetalálkozásokká (Benjamin Nelson kifejezésével), vagyis dialógus vagy konfrontáció alkalmává. Az, persze, nem tagadható, hogy a kultúrák közötti kapcsolatok révén eszmék és értékrendszerek jutottak el az egyik civilizációtól a má­sikig, de ebből az antropológiában diffúziós elterjedésnek nevezett jelenségből soha­sem lett dialógus. Tekintve, hogy minden civilizáció magva egy vallásos hit, konfron­tációkra bőven volt alkalom a különböző vallások képviselői között, különösképpen akkor, ha monoteisztikus vallás hívei voltak. Korunkban sokkal több lehetőség van civilizációs összetalálkozásokra, mert a kü­lönféle civilizációkhoz tartozó emberek közötti kapcsolatok természete megváltozott az információk nagyarányú, eleddig elképzelhetetlen terjedésével, amely a mai tech­nológia nélkül nem is lett volna lehetséges. Némelyek ezért még valamiféle világkul­túra gyors kialakulásáról is meg vannak győződve. Ennek az utópikus elképzelésnek az a félreértés az alapja, amely a civilizációk természetére és a globalizáció lényegé­re vonatkozik, s amely annak tudható be, hogy elkötelezettjei egy univerzális civili­záció ideológiájának híveiként lépnek fel - persze, saját jól felfogott érdekeik szol­gálatában. Emiatt a civilizációs dialógusok gondolatának és gyakorlatának felvázolá­sát a civilizáció, a globalizáció, a pluralizmus és a civilizációs dialógus fogalmainak átvilágításával kezdjük. (Mi a civilizáció és a civilizációs pluralizmus értelme?) Talán meglepőnek hangzik, hogy a civilizáció fogalmának ma általában nem sok jelentőséget tulajdonítanak, mert a nemzetközi viszonyok és az egész világra kiterjedő pénzügyi piacok virtuális létrejötte a feledés fátylába burkolta azt a tényt, hogy az emberi egzisztenciát meg­

Next