Valóság, 2002 (45. évfolyam, 1-12. szám)

2002-09-01 / 9. szám - ÉVFORDULÓ - HATOS PÁL: Kossuth-kép és nemzettudat-kritika az 1989 utáni Magyarországon

38 HATOS PÁL: KOSSUTH-KÉP ÉS NEMZETTUDAT-KRITIKA ... hoz ő maga is az anakronisztikus történelemidézés bűnébe esett,27 s azt is, hogy a köz­tudat számára március 15-e elsősorban nemzeti ünnep, tanulmánya mégis kísérlet ar­ra, hogy kiűzze a magyar történelmi hagyományból a nacionalizmus veszélyesnek te­kintett szellemét. A Kontler-féle szemlélethez igen közel állónak érzem Deák Ágnes valamivel régebben készült tömör esszéjét, amelyben a szerző a liberális nacionaliz­muskritika szempontjai szerint jelöli ki Kossuth Lajos helyét a múlt század eszmetörténetében.28 Deák amellett érvel, hogy Kossuth a század ama jelentős politi­kusai közé tartozott, akik a liberális és a demokrata nézetek gyakorlati szintézisét va­lósították meg politikai pályafutásuk során. Miközben a század vezető eszméi között a liberalizmus és a nacionalizmus ma már nehezen összeegyeztethető szintézise segí­tette 1848 forradalmi tavaszát, s a demokrata érzület válfajai is könnyen párosultak a nemzeti érzés hangsúlyozásával, a liberalizmus és a demokrata meggyőződésnek fő­leg a későbbi Kossuth által képviselt együttese kivételesebb volt nemcsak a magyar, hanem a nyugat-európai eszmetörténet számára is. E szempontból figyelemre méltó egy másik tekintélyes történésznek, Romsics Ig­­nácnak az álláspontja. Állam és nemzet több mint két évszázados viszonyát tárgyaló, nemrég megjelentett angol nyelvű tanulmányában Romsics a nemzeti tudatnak arra az örökletes betegségére hívja fel a figyelmet, amely Magyarországot végül is min­dig katasztrófába vitte.29 A reformkornak a társadalmi emancipációt a magyarosítási törekvésekkel párosító megalapozatlan optimizmusára válaszul bekövetkező 1848-as véres nemzetiségi konfliktus éppúgy ezt példázza, mint a trianoni katasztrófába tor­kolló dualista időszak asszimilációs illúziója. Reális megoldást ebben a helyzetben Romsics szerint a jakobinus Martinovics Ignác föderalisztikus elképzelései, valamint a dunai konföderációt körvonalazó Kossuth gondolatai nyújtottak.30 Kontlerhez ha­sonlóan azonban Romsics tanulmánya is feloldatlanul hagyja azt a fogalmi ellent­mondást, amely a XIX. századi liberális nacionalizmus és a kiegyezéses rendszer re­álpolitikai „illúziójá”-t szembesíti a kései történész által konstrált „történeti távlat” (Hayden White) normatív, de az adott körülmények között a történész által is megva­­lósíthatatlannak látott realizmusával.31 Talán nem túlzás nemcsak Romsics, hanem Kontier elképzelései mögött is bizonyos mértékben Jászi Oszkár és Bibó István ihle­tését felfedezni, akik az 1918 előtti magyar történelem alapvető „tévútjai”-t és „vég­zetes illúziói”-t tárták fel. Ami az eltérő megközelítések ellenére trendszerűen közös nemcsak Deák, Romsics és Kontier, hanem az etnocentrizmust elutasító historiográfiai irányzatokhoz megértő és érzékeny recepcióval közelítő más magyar történészek számára is, az a nacionaliz­mus kitalált hagyományának, konstrált mivoltának és irracionalitásának mind telje­sebb mértékű retrospektív elutasítása a Hobsbawm, Gellner és mások által nyújtott kritika alapján.32 Tény és való, hogy a nacionalizmus Herdertől eredeztetett geneo­­logikus felfogásának átfogó kritikája manapság széles körben elfogadott paradigmá­nak látszik, új keletű történelemelméleti tanulmányok azonban ennek az úgynevezett antigeneologikus felfogásnak a módszertani gyengéire, teleologikus nézőpontjára is rámutatnak. Hangsúlyozzák ennek a kritikának azokat a problémáit, amelyek az ame­rikai multikulturalizmus modelljének doktriner alkalmazásából fakadnak.33 ugyanak­kor figyelmeztetnek arra a tényre, hogy a nemzeti érzés olyan meghaladhatatlan va­lóság, amelynek nemcsak a problémái, hanem a vonzereje is jelen van Kelet és Nyu­gat kortárs világában.34 A feltétel nélküli elutasítás és a nemzetiként meghatározott narratíváknak a tudományos közbeszédből való kiszorítása pedig végső soron a tör­ténészi megértés optikáját torzíthatja el.

Next