Valóság, 2003 (46. évfolyam, 1-12. szám)

2003-08-01 / 8. szám - KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL - GENAZINO, WILHELM: Az irodalmi sikertelenségről - Az irodalmi sikertelenségről

KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL minisztere is volt, és számos parlamenti képvi­selőt és diplomatát állított csatasorba az emig­­ránsok­ közül. A népes litván diaszpórából szár­mazik az ország elnöke, a jelenlegi vezérkari fő­nök, valamint több történész, regényíró és költő. A diaszpórák befolyását nem nézik mindig jó szemmel. Azokban az emigránsokban általában nem bíznak, akik akkor hagyták el az országot, amikor rosszul ment a sora. Például Thabo Mbeki és azon társai, akik Dél-Afrikától távol küzdöttek az apartheid ellen, nem mindig része­sülnek abban a tiszteletben, mint azok, akik ott­hon maradva folytatták a küzdelmet. Az efféle emigránsokat a hagyományos politikai mene­kültekhez hasonlították­­ az angol korona ellen­ségeihez, akik Franciaországban szőttek össze­esküvéseket, a kubai emigránsokhoz, akik az Egyesült Államokban szervezték meg a Disznó­­öbölbeli partraszállást, vagy az orosz forradal­márokhoz, akik Európa országait járták a cár elől menekülve. A diaszpórákat alkotó kiván­dorlók java része azonban különbözik tőlük, hi­szen a távozásukban nem annyira politikai, mint inkább gazdasági megfontolások játszottak sze­repet, s nagy részüknek nem is áll szándékában, hogy hazatérjen. Arra is van példa, hogy az emigránsok meg­keserítik az otthoniak életét. Az albán nemzeti­ségű koszovói kivándorlók részt vállaltak azon gerillák finanszírozásából, akik döntő szerepet játszottak abban, hogy Koszovó megszabadul­jon a szerb elnyomóktól, de ezek a baloldali pártállású, bűnszövetkezetekkel kapcsolatban álló emigránsok terhesnek bizonyultak, amikor eljött a béke ideje. Az Albániából származó, ál­talában véve jobboldali diaszpóra mindaddig tá­mogatta Sali Berisha elnököt, amíg össze nem omlott a piramisjáték, amellyel a honfitársait becsapta. A Ciprus északi részén élő törökök néha úgy érzik, hogy a csaknem hasonló létszá­mú, londoni török ciprióta közösség nem azon célok érdekében lobbizik, amelyeknek megva­lósulását az otthoniak tényleg szívesen látnák. A 2001. szeptember 11-én elkövetett terroris­ta merényletek után az Egyesült Államokban megvizsgálták a diaszpórákat, hogy nincsenek-e közöttük terroristák. A kaliforniai Rand Corporation munkatársai ugyanis arra figyel­meztettek, hogy bizonyos diaszpórák az ellensé­ges kormányzatok ötödik hadoszlopának bizo­nyulhatnak. Ez azonban az emigránsok befolyá­sának túlértékelése. Eva Ostergaard-Nielsen, a londoni Közgazdaság-tudományi Egyetem ku­tatója szerint a diaszpórák ritkán veszik rá az otthoni kormányokat olyan politika érvényesíté­sére, amely nem áll összhangban az ország nem­zeti érdekeivel. A diaszpórák ugyanakkor kép­viselik hazájuk érdekeit a befogadó országuk­ban, míg a saját érdekeiket odahaza igyekeznek érvényesíteni. Amint azt Tim O’Neill amerikai politikus megfogalmazta: „A politika mindig helyi jellegű”. Manapság még inkább, mint va­laha. (The Economist) Hayden White Van-e jövője az utópikus történelemnek? A modern szakirodalom egybehangzóan állítja, hogy az utópikus gondolkodásmód a legkedve­zőbb esetben hiba, a legrosszabb esetben pedig betegség, vágyteljesítő gondolkozásmód, meg­tévesztés, ábránd vagy kábítószer. Az utópia a múlthoz, a XVI. századtól a XX. századig terje­dő időszakhoz tartozik, ezért nemigen több tör­ténelmi kuriózumnál. Az utópia a szocializmus­hoz, a kommunizmushoz és egyéb olyan totali­tárius filozófiai rendszerekhez kapcsolódik, amelyek a történelmet terv alapján akarták irá­nyítani, s ezáltal módosítani kívánták a valósá­got. Az ókori és a középkori megváltó eszmék tulajdonképpen nem utópikusak, mivel az időn, a téren és az anyagiságon túl fellelhető rendelte­tést tételeznek fel, miáltal az emberiség végül is megszabadul az individuáció terhétől, spirituali­­tása pedig beteljesül. Másként áll a helyzet a modern utópiák esetében, hiszen azok ama tör­ténelmi világ ellen irányulnak, amelyben létre­jönnek. A modern utópia nem más, mint a modernitás ellen irányuló reakció, s bár hajdan volt dolgok (pásztoridill, természetközeli falusi élet, törzsi vagy etnikai együvé tartozás) idealizált látomá­

Next