Valóság, 2004 (47. évfolyam, 1-12. szám)

2004-01-01 / 1. szám - MAGYARI BECK ISTVÁN: Pedagógiai realizmus

4 MAGYARI BECK ISTVÁN: PEDAGÓGIAI REALIZMUS (Kultúra, civilizáció, növekedés, fejlődés) Ha a kultúrát úgy határozzuk meg, mint emberen belüli rendet, amely ellenáll a homo sapiens belső rendezetlenségének, ent­rópiájának, akkor a kultúra tartalma elsősorban információk, elvek, ismeretek, érté­kek, hagyományok, műveltség, vélemény és ehhez hasonló - a múltban szellemiek­nek mondott - javak. Mivel már a kultúra lemetszi belőlünk azt, amit nem képes ren­dezni, a kultúra is emberalatti, szubhumán létre kényszerít bennünket. Ez az ára túl­élésünknek. Csak egyetlen elvi példát hadd említsünk meg a sok lehetséges közül. Az érték kulturális jelenség. Az értékekkel kapcsolatos - nem csillapodó - viták azonban az érték kétarcúságából erednek. Ugyanis az érték egyfelől korlátoz bennünket, más­felől túlélésünk garanciáit hordozza (Magyari Beck, 2003b). Azok, akik főként az ér­tékekben rejlő korlátokat veszik tudomásul, értékmentességet vagy értékellenességet hirdetnek. Ezzel szemben azok, akik észreveszik az értékek szerepét túlélésünkben, értékpártiak. A mondottak érthetővé teszik egyfelől azt, hogy a kultúra - minden nél­külözhetetlensége ellenére - szenvedést is okoz, s minél szűkebb alapokon áll, annál nagyobb kínokban részesíti az őt elfogadókat. Másfelől pedig azt, hogy minden kul­túra mélyén az első perctől kezdve lázadás érlelődik a szabadság nevében az emberi természet azon összetevői részéről, amelyek kimaradtak a szabályozásból. Ezt a konf­liktust eleddig még egyik kultúra sem élte túl. A problémák csak súlyosbodnak, ha a kultúra civilizációvá érik. A civilizációt úgy határozhatjuk meg, mint az ember által alkotott eszközök koherens rendszerét. A ci­vilizáció tartalma ezért elsősorban gépek, szervezetek, úthálózatok, gazdaság, média, politikai berendezkedések stb. és ezek összekapcsolódása. A kultúra nem zárja ki az ember által alkotott eszközöket, a civilizációt. De kultúrában csak addig élünk, amed­dig az eszköz az ember belső rendjének szolgálatában áll. A civilizáció viszont - bár egy ideig a kultúrán alapul - magasabb fejlettségi állapotaiban hajlamos öncélúvá lenni és az embert is eszközzé lefokozni. Ennek első - alapfokain még ártatlan - lé­pése a sokat ünnepelt munkamegosztás. Ekkor a civilizáció már az ember belső ren­dezettségének rovására marad fenn vagy fejlődik tovább, azaz veszélyessé válik a kultúrára nézve (Spengler, 1923). Manapság e tekintetben ott tartunk, hogy a munka­­megosztás előnyeivel szemben mindinkább a hátrányairól esik szó. Például amikor a szakosodás másik oldalát szem előtt tartva megalkotják a megfelelő terminus techni­­cust a „learned disability” (értsd: „tanult alkalmatlanság”) kifejezéssel. Mert, mond­juk, ha én csak lótenyésztést tanultam, a tanulás szűkössége folytán alkalmatlan le­szek - teszem azt - kőművességre. A civilizációban annyi kín halmozódik fel, az em­berek oly mértékben tárgyiasulnak, azaz csak tárgyakként jelennek meg önmaguk és a társadalomirányítás számára (Kavanaugh, 1981), hogy már nemcsak természetük egy része marad ki a számításból, hanem az emberi természet egésze. A figyelmen kí­vül hagyott emberi természet szabadságeszmébe öltözve követeli érvényre juttatását. A Mezei által spatiotemporális jelenségnek tekintett kultúra és civilizáció - e két fogalmat a mondottak szerint nem szabad összemosni - minden egyes konkrét formá­jában terjeszkedni igyekszik. Ez a kultúrák és a civilizációk permanens küzdelmére, gyakran nyílt harcukra vezet. Ily módon általában sorrendjük dől el hosszabb-rövi­­debb időre. Ami az európai kultúrát és civilizációt (illetve keleti és nyugati utódkul­túráit, valamint utódcivilizációit) illeti, jelenkori spatiotemporális terjeszkedésükre két kifejezés is utal. Az egyik az úgynevezett globalizáció, amelynek révén az euró­pai eredetű szellem és gyakorlat világméretűvé törekszik válni, tehát egyetemessé a rendelkezésre álló térben. A másik kifejezés a fenntartható fejlődés, amelyen ismét csak az európai eredetű út folytathatósága értendő, tehát egyetemessége az időben. A

Next