Valóság, 2004 (47. évfolyam, 1-12. szám)

2004-10-01 / 10. szám - KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL - KALKA, JOACHIM: A regény új olasz enciklopédiája

KÜLFÖLDI FOLYÓIRATOKBÓL Valamennyi kötetben váltakoznak egymással az általános jellegű elméleti tanulmányok bizo­nyos kulcsfontosságú művek történelmi vagy strukturális elemzéseivel. A regényformák című második kötet négy részen keresztül - Az irodal­mi műfajok, A regény mint írásmű, Magasság és mélység, Bizonytalan határok - ismerteti meg az olvasót a tipológiai elhatárolás lehetőségeivel és képtelenségével. A regényt a kaland, az érzés és a prózaforma szimbolikus háromszögében helye­zi el. Az utolsó részt a képtelen kísérleteknek szentelték, amelyek között helyet kapott Gertrude Stein, Femando Pessoa és Georges Pérec prózája. A harmadik kötet a regény törté­netét és földrajzát tárgyalja: a regény poligenezi­­sével kezdődik­­ a regény ókori előzményeivel, a klasszikus kínai regénnyel és az elbeszélés többi korai változatával­­, majd az európai felgyorsu­láson keresztül eljut ahhoz a globális térhódítás­hoz, amely rejtve fő témája az egész műnek (amelynek tudományos szerkesztőbizottságában a Rabatban működő Abdellattah Kilita szemé­lyében egy arabista is helyet foglal). A harmadik kötet Az elmúlt jövő című fejezettel zárul, amely a regényírás megújításának technikai eljárásait és zsákutcáit ismerteti. A negyedik kötet helyszí­nekkel és hősökkel foglalkozik, míg az ötödik kötet (Előadások) harminchat tanulmányt tartal­maz egyebek között Multatuli Max Havelaar cí­mű regényéről, Lewis Carroll és Ippolito Nievo munkásságáról, valamint Carlo Emilio Gadda Az a Merulana utcai zűrzavar című regényéről. A szerzők között sok híresség akad: Frederic Jameson Boleslaw Prusról, Hayden White A há­ború és békéről, Niklas Holzberg Lucius Apuleius Az aranyszamár című kisregényéről, Hans Magnus Enzensberger Diderot Minden­­mindegy Jakabjáról, Umberto Eco Victor Hugo Kilencvenhárom című regényéről, Massimo Cacciari pedig Robert Musil munkásságáról ír. Ugyanakkor kevésbé híres, többnyire olasz mun­katársak is szinte kivétel nélkül magas színvona­lú írásokkal járultak hozzá a műhöz. Megragadható a regényt elméletileg? Moretti hatalmas vállalkozása a regény sokarcúságát és sé­mába szoríthatatlanságát hangsúlyozza. A kiadó­­vállalat a könyvsorozat nagyméretű prospektusát nem minden irónia nélkül terveztette meg úgy, hogy ha kinyitják, akkor az oldalpáron Moby Dick látható (Rockwell Kent grafikája), a mitikus monstrum, amelyet nem lehet elfogni, amely az őt hajszoló összes bálnavadászt magával rántja a mélybe. Az utolsó kötet megjelenése alkalmából az Einaudi Kiadóval közösen rendezett konferenciát A regény és a modernitás címmel a velencei Cini Alapítvány, Olaszország európai jelentőségű intéz­ménye. Moretti rövid előszót írt az ötödik kötethez, s abban azt ajánlja az olvasónak játékos hangnem­ben, hogy ne bízzék meg a torinói kiadó savoyai neoklasszicizmusának nagy művében, mert az ko­rántsem zárult le, hanem a kezdetet jelzi: „Most jött el a válaszadás ideje.” A konferencián a regény és a modernitás vi­szonyáról esett szó. A modern individualitás tör­ténelmi kialakulásának és a regényformának a kapcsolatát először perifériális irodalmak kap­csán boncolgatta néhány előadó: Maria Teresa Orsi (Róma) a japán irodalomról, Jale Paria (Isz­tambul) a török irodalomról, Roberto Schwarz (Campinas) pedig a brazil irodalomról tartott kü­lönösen érdekes előadást. Az utóbbi előadó a XIX. század egymagában álló irodalmi csúcs­pontját helyezte a figyelem középpontjába, éspe­dig Machado de Assis Brás Cubas halál utáni emlékezései című alkotását. Thomas Pavel (Chicago) szerint az összes iro­dalmi forma közül a regény a legalkalmasabb arra, hogy a halhatatlan lelket modern individuummá alakítsa át. A regény a története során gyanús, peri­fériális irodalmi formából fejlődött központi fon­tosságú műfajjá. Időközben a szent könyveknek is a helyére lépett, amint arról Francesco Orlando (Pi­sa) szólt (e szerzőnek szép tanulmánya jelent meg az enciklopédia első kötetében A természetfeletti szabályszerűségei a regényben címmel). Ez a hely­csere még a regény művészi-vallási aurájánál is na­gyobb mértékben érinti e műfaj kognitív jelentősé­gét, hiszen regények olvasása révén tájékozódunk a világban. Meg tudjuk azonban pontosan monda­ni, hogy mitől regény a regény? Az eszmecsere két szélsőség erőterében bonta­kozott ki. Egyrészt az elméleti modellek vonz­erejét érintették (e vonatkozásban meglepő mó­don újra és újra támpontként említették Lukács György idevágó megállapításait), másrészt a re-

Next