Valóság, 2008 (51. évfolyam, 1-12. szám)

2008-09-01 / 9. szám - MŰHELY - ERŐS VILMOS: Történetfilozófiai iskolák vagy irányzatok a XX. században

ERŐS VILMOS: TÖRTÉNETFILOZÓFIAI ISKOLÁK VAGY IRÁNYZATOK A XX. SZÁZADBAN 35 annak kétségbevonása, hogy a felvilágosodással kezdődődő és az ipari forradalom­mal folytatódó, a tudományt, a racionalizmust és a haladást középpontba állító nyu­gat-európai kapitalista demokráciák az emberiség felszabadulását és emancipációját vonták volna maguk után. (Jól érzékelhető, hogy a posztmodern egyik legfontosabb előzménye így pl. Nietzsche - v.ö. erről bővebben Breisach43.) Foucault azután egy­enesen odáig megy el, hogy a felvilágosodást és a modern kort éppen nem valamiféle emancipációként, hanem az elnyomás és a hatalmi-manipulációs technikák a koráb­binál sokkal hatékonyabb formái kialakulásának tekinti, s ezért gondolkodásának középpontjában is részben a Gramscihoz is köthető hatalmi, hegemoniális kérdések állnak. Ez határozza meg ugyanis alapvetően a tudást, a megismerést is, amely így mindig hatalmi-uralmi technikák és intézmények által közvetített, részben a baconi „tudás egyenlő hatalom” értelmében, s így az igazi megismerés lényegében nem más, mint a különböző nézetek vagy ideológiák mögötti hatalmi-uralmi technikák, legitimációs törekvések leleplezése, vagy Derridánál éppen dekonstrukciója.44 Mindebből következik tehát, hogy a posztmodern tudományt is - mindenféle for­májában, így a történettudományt is - a hatalmi-legitimációs törekvések eszközé­nek tartja, s elsősorban annak ideologikus-diszkurzív jellegét húzza alá. Nincs tér itt a posztmodern általános és egyéni változatainak további tagla­lására (később még lesz szó mindezekről), fontosabb mindennek a történettudo­mányban való lecsapódásának a bemutatása, amely legjellemzőbb módon Hayden White 1973-as Metahistory című munkájában reprezentálható 45 (jóllehet ő maga nem tekinti művét posztmodernnek.) White ebben a munkájában a XIX. századi európai történeti gondolkodását elemzi, de nem lehet kétségünk, hogy a történeti tudás általános mibenlétéről van mondanivalója. Ha Hegelnél (akihez persze White alapvetően kötődik) minden három, akkor White-nál minden négy. Négy különböző filozófust állít egymás mellé ugyanis, ezek Hegel, Nietzsche, Croce és Marx; négy történetírót vagy történészt (Ranke, Michelet, Burckhardt, Tocqueville), négy stil­isztikai kategóriát és elbeszélési módot úgymint metafora, metonímia, szinechdo­­ché, irónia valamint tragédia, komédia, románc és szatíra és négy politikai filzófiát vagy ideológiát, úgymint radikalizmus, liberalizmus, anarchizmus, konzervativiz­mus.46 White alapvető kategóriája még az employment (cselekményesítés), valamint pl. a szép és a fenséges közötti megkülönböztetés, ami a következő fő mondani­valójába illeszkedik: szerinte a történelem nem tudomány (úgy főként nem, mint a természettudományok), a korábban felsorolt történetírók és filozófusok közül egyikről sem dönthető el, hogy ki vagy melyikük írta meg, illetve értelmezte vagy rekonstruálta hívebben, valóságosabban, helyesebben a történelmet, a saját maga önkényesen kiválasztott szemszögéből ugyanis mindegyiküknek igaza van, min­degyikük értelmezése egyformán igazolható. A történelem úgy egészében egy a Nietzsche módján értelmetlen káosz, ebbe értelmez, rendet csak a történész vagy a filozófus (vagy bárki, aki a történelemmel foglalkozik) saját maga visz bele, ő maga tulajdonít, ad értelmet a történelmi eseményeknek s ez adja meg a történelem el­beszélésének, a narrációnak a lehetőségét is. A „történész” ugyanis az irodalomhoz hasonlóan kiválaszt egy nézőpontot, szemszöget, amelyből a történelem általános értelmetlensége, káosza (ez a fenséges) értelmesnek tűnik, s ezen értelem alapján mond el erről egy történetet (cselekményesít), amelynek - szintén az irodalomhoz hasonlóan - van eleje, közepe, vége. A történelem mindebből következően az iro­dalomhoz, a művészethez hasonló fikció, konstrukció, ahol tehát nem a valóság rekonstrukciója történik meg; a történelem így nem más, mint a valósághoz való

Next