Valóság, 2013 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2013-01-01 / 1. szám - SZMODIS JENŐ: Wagner és a társadalomtudományok

SZMODIS JENŐ: WAGNER ÉS A TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK A wagneri hatás elleni védekezés nyomán születtek, ezért eszmetörténeti szempontból nem érdektelen, hogy mi váltotta ki ezt az attitűdöt a klasszikafilológusból hosszú évek csodála­ta után. Amint talán majd látni fogjuk, igen egyszerű, alapvetően személyes okok hatottak közre Nietzsche hangjának élessé válásában,18 és ezeknek az okoknak az egyszerűsége töb­­bé-kevésbé visszaköszön a nietzschei filozófia néhány különösen népszerűvé vált tételében. Nagy kérdés azonban, hogy a kortársak és az utókor alapjában másként értékelte volna-e a filozófus jó néhány radikális eszméjét, ha azok kiábrándító eredetével tisztában lett volna. De Nietzsche gondolatai termékenyítően hatottak Carl Schmitt politikai filozófiájára is, amelynek barát-ellenség dichotómiáján szintén érezhető a nietzschei világkép végletekben gondolkodó jellege. Másfelől a barát és ellenség kategóriáinak schmitti relativizálására, e kategóriák provizórikus jelenségként való értékelésére ugyancsak hatással lehetett a korszakban terjedelmes irodalommal rendelkező Wagner-Nietzsche viszony kétarcúsága. Carl Schmitt és Nietzsche szellemi kapcsolatát William E. Scheuerman elsősorban azon az alapon tekinti elhanyagolhatónak, hogy Nietzsche filozófiájában a jog- és államelmé­leti problémák meglehetősen periférikusak.19 Csakhogy a hatások gyakorta nem direkt módon és szoros tematikus rendben érvényesülnek, hanem - mint itt is - indirekt úton és a szemlélet egészét áthatóan. Gary Shapiro felidéz olyan eszméket, amelyek Schmittben és Nietzschében a közös vonást abban látják, hogy mindketten paradigmatikus módon tulajdonítottak filozófiai jelentőséget a földrajzi adottságoknak, („Nietzsche and Schmitt are both paradigmatic geophilosophical thinkers...”).20 Shapiro megemlíti Schmitt szub­jektív, esszéisztikus Glossariumát,21 amelyen különösen érződik Nietzsche hatása. A hazai irodalomban többek között Lánczi András veti fel Schmitt és Nietzsche gondolkodásá­nak párhuzamát, modernizmus- és liberalizmuskritikájuk kapcsán, és ő is éppen Schmitt Glossariumának Nietzsche hivatkozásaira utalva.22 Csakhogy ez a modernitáskritika, amely Nietzschénél oly eleven, és amely A tragédia születésétől a korszerűtlen elmélkedéseken át a Zarathusztráig töretlenül jelen van gon­dolkodásában, ugyancsak mélyen gyökerezik a Wagnerrel való barátságának korszakában, magában a wagneri világképben. Ráadásul mindkettejük modernitás-kritikája - Wagneré is, Nietzschéé is - meglehetősen kétarcú, „reakciós” és „forradalmi” egyszerre. Igen találóan úja Thomas Mann: „Még egy utolsó szót Wagnerről mint szellemről, múlthoz és jövőhöz való viszonyáról. Mert itt is kettősséget, látszólagos ellentmondások össze­­bonyolódását láthatjuk jellemében, ami megfelel németség és európaiság ellentétének. Wagnerben vannak reakciós vonások, van benne bizonyos hátrafelé fordulás, a múlt sötét kultusza, mert ilyen értelemben is magyarázhatjuk misztikus és mitikus­ mondás hajlamát, a Mesterdalnokok protestáns nemzetieskedését. Mégis, ha van érzékünk ennek a minden ízében újításra, változásra, felszabadításra törekvő művészetnek az igazi, valóságos lénye­géhez, akkor ez a legszigorúbban tiltja nekünk, hogy szó szerint vegyük nyelvét, [...] és ne annak fogjuk fel, ami, [...] valami nagyon is forradalmi.”23 Wagner „reakciós”, múltba tekintő hajlama azonban a legszorosabban függ össze a mi­nőség iránti igényével. Wagner az egyik első jelentős alkotó, aki nyíltan fellép a kultúra el­tömegesedésének hatása, a művészet kereskedelmiesedése és elsilányodása ellen. Ám nem csupán műalkotásai által, hanem teoretikus igyekezettel is felemeli szavát a tömegízléssel szemben.24 összművészeti törekvésével egyúttal tükröt tart a művészetben is egyre terjedő „szakbarbárság”-nak, mintegy utalva a kultúra oszthatatlanságára. Mindez azonban már azt az Ortegát előlegezi, akire Nietzsche közvetlenül nagy hatással volt, és akinek esszéje, A tömegek lázadása mintha folytatása volna a tömegről oly lesújtóan nyilatkozó nietzschei korszerűtlen elmélkedésnek, A történelem hasznáról és káráról. Ebben, a tömegekkel kap­

Next