Valóság, 2016 (59. évfolyam, 1-12. szám)

2016 / 12. szám - MŰHELY - Kalmárné Rimóczi Csilla - Lengyel Attila - Hering Krisztina: Utazási döntéseket befolyásoló motivációk szerepe a turisztikai szolgáltatások piacán

KALMÁRNÉ RIMÓCZI CSILLA - LENGYEL ATTILA - HERING KRISZTINA: UTAZÁSI... 3. táblázat: A leggyakrabban használt turisztikai információforrások A kvalitatív felmérés gyakorisági lekérdezése után a mélyebb, több változó össze­függését feltáró elemzésre került sor. A felmérés sajátosságaiból adódóan kvantitatív összefüggésmérő technikák alkalmazására nincs mód, ezért kereszttáblák készítésé­vel és értékelésével lehet eljutni a kutatási eredményhez. A DKS&A által 2009-ben az USA-ban végzett felmérés eredményéből kiindulva első hipotézisünk szerint, a fiatal korosztály turisztikai szempontból legfontosabb in­formációforrása az internet, ezen belül pedig a honlapok. A válaszok életkor szerinti megoszlásának vizsgálata alapján, a legfontosabb in­formációforrásként szereplő közösségi oldalakat elsősorban a 30 év alattiak (36,9%) és a 30 és 50 év közöttiek (28,6%) jelölték be. Ennek ellenére az 50 év felettiek is viszonylag nagy arányban (21,9%) használják elsődleges forrásként a blogokat. (4. számú táblázat és az 1. ábra) A fiatal (30 év alatti) korosztály 463 mintaszámmal rendelkezik, akik közül 171 fő jelölte meg legfontosabb információforrásként az internetes fórumokat, továbbá 52 fő (11,2%) találta „fontos”-nak és 25 fő (5,4%) jelölte „még fontos” információforrás­nak a közösségi oldalakat. 215 válasz (46,5%) esetében viszont, információszerzésre elsősorban más forrásokat preferáltak, ezért nem jelölték be ezt a lehetőséget. A turisztikai szolgáltatók honlapját a 30 év alattiak közül 96 fő (20,7%) jelölte legfontosabb információforrásként, ezáltal a kutatási eredményünk cáfolta a feltéte­lezésünket. Turisztikai információforrások válaszok száma(fő) %-os megoszlás internetes fórumok, blogok 319 31,3 szolgáltatók honlapjai 222 21,8 utazási irodák 105 10,3 barátok, ismerősök 98 9,6 prospektusok, útikönyvek 95 9,3 saját tapasztalatok 76 7,4 Tourinform Irodák 48 4,7 kiállítások, vásárok 37 3,6 média (TV, rádió, újság) 19 1,9 egyéb információforrások 1­0,1 összesen: 1020 100,0 Forrás: saját szerkesztés Valóság ■ 2016. december

Next