Valóság, 2021 (64. évfolyam, 1-12. szám)

2021 / 1. szám - Kortársunk, Erkel - Gombos László: Erkel Ferenc utódlása a Zeneakadémián. Pozícióharcok a zenei életben az 1880-as évek végén

90 KORTÁRSUNK, ERKEL Gobbi Henrik, Langer Viktor, Reményi Ede és Ábrányi Kornél. LEGÁNY Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon 1869-1873. Bp., Zeneműkiadó, 1976,119. 4 Bár a belügyminiszter hivatalosan 1876. január 1 -től nevezte ki Erkel Sándort a Nemzeti Színház operai részlegének igazgatójává, a pozíciót tény­legesen már Richter távozásától, 1875 áprilisától betöltötte. Lásd BONIS Ferenc: A Budapesti Filharmóniai Társaság százötven esztende­je (1853-2003). Bp., Budapesti Filharmóniai Társaság - Balassi Kiadó, 2005. 36. 5 A három kiváló tanáregyéniség nevét, akik a zeneszerzés, az ének, illetve a cselló főtárgyat ok­tatták, magyar változatban használják, mivel az évtizedek során megkerülhetetlen tényezői voltak a főváros zenei életének, és a korabeli dokumen­tumokban is így szerepeltek. Többször is ígéretet tettek a magyar nyelv elsajátítására, ami nem járt teljes eredménnyel. 6 Lásd t. k. Budapesti Hírlap, 1886. október 5. és november 4. 7 BÓNUS: i. m. (2005), 47. 8 Erkel Sándor, a század egyik legkiválóbb magyar karmestere, maga is szívesebben vállalt több vezénylést a számára terhes igazgatói felada­tok helyett, de kényes helyzetbe került, amikor a sokkal fiatalabb, külföldről érkezett Mahler beosztottja lett. Utódát nehezen találták meg az év közepén. Amint a Pesti Hírlap írta 1888. au­gusztus 25-én: „Az igazgató-válság még mindig tart, a mennyiben sem Nikisch lipcsei, sem Mottl, a jelenleg berlini, sem pedig Schmiedt [Schmitt], braunschweigi karnagy nem fogadta el a fel­ajánlott igazgatóságot; azért egyelőre még Erkel Sándor végzi az igazgató teendőit. "­­ A Fővárosi Lapok írta Erkel Sándorról 1889. au­gusztus 22-én: „nem kereste ezt az állást s nagy kérdés, hogy elvállalja-e". A szakirodalom Erkelt 1892-től nevezi meg a daláregyesület országos karnagyaként, de a korabeli sajtó beszámolói szerint már 1890 végétől (ekkor kezdődött meg az 1892-es budapesti halárünnep szervezése) ebben a tisztségében vett részt a választmány ülésein. Lásd Budapesti Hírlap, 1890. december 23. 10 Utóbbi megállapítást a Fővárosi Lapok idézte a Szegedi Naplóból 1889. augusztus 20-án, az eseményekről részletes beszámolókat közölt au­gusztus 19. és 22. között a Budapesti Hírlap, a Fővárosi Lapok, a Pester Lloyd és a Pesti Napló. 11 HERPY Miklós: Aggházy Károly: Egy Liszt­tanítvány élete és kora. Közreadja: GOMBOS László, Bp., Rózsavölgyi és Társa - MTA BTK Zenetudományi Intézet, 2018. 12 „Sind Sie disponirt. Geehrter Freund, einen Ungarn aufzunehmen? Warum nicht? Joachim ist ja selbst aus Ungarn gebürtig. [...] Zudem halte ich Carl Aggházy für sehr befähigt als Pianist und gebildeten Musiker. Er produzirte sich bereits mit anständigen Erfolg in Paris, Brüssel, etc; spricht gut deutsch und französisch, und ist seit vorigem Jahre angestellt als Lehrer am hiesigen Conservatorium (nicht an der Musik Akademie welche ich die Ehre habe zu präsidiren, - sonst würde ich ihn nicht gerne fortlassen). / Falls Sie auf Aggházy reflectirten, schreiben Sie ihm ihre Bedingungen. " HERPY: i. m. (2018), 77-78. 13 Bónis Ferenc 1965-ben megjelent Aggházy-szócikkét vette át 1983-ban a Brockhaus-Riemann zenei lexi­kon, itt azonban már nem említik Trefort meghívását. 14 A napilapok 1889. január 1-én közölték a hírt, hogy Erkel megválik zeneakadémiai állásától, és hogy az uralkodó jelentős összeget, évi 2000 forint kegydíjat engedélyezett számára az udvar­tartás művészi keretéből. 15 Nemzet, 1889. január 12. 16 Bolza Anna grófnő, Csáky Albin kultuszminiszter felesége. 17 KOZOCSA Sándor: Justh Zsigmond naplója és levelei. Bp., Szépirodalmi Könyvkiadó, 1977,492. 18 Gobbi Henrik, akit Liszt nagyra becsült, 1879 őszétől tanított a Zeneakadémián zongora fő- és melléktárgyat, eleinte csak az alsóbb osztályok­ban. Nyugdíjazását követően szinte eltűnt a ma­gyar zenei életből. Élete utolsó évtizedében, az 1910-es években a Fodor Zeneiskolában tanított. Lásd GYÖNGYÖSI Szilvia: Gobbi Henrik, a Zeneakadémia zongoratanára. Liszt és Gobbi kapcsolata , Muzsika, 2001. április, 34-36. 19 Dr. Hubay Károly, a Harmonia zeneműkiadó és hangversenyrendező cég vezérigazgatója. 20 OSZK Kézirattára, Levelestár, Hubay-Justh leve­lek no. 4. 21 OSZK Kézirattára, Levelestár, Aggházy-Justh levelek no. 30, dátum nélkül. Idézi HERPY, i. m. (2018), 160. 22 Valószínű, hogy Chován figyelmét az álláslehető­ségre Szendy Árpád hívta fel, aki szintén Szarvason született, és Chován apjánál, Zsigmondnál kezdte meg zongoratanulmányait. Szendy az 1888-1889- es tanévben önként ismételte a negyedik osztályt a Zeneakadémián, és emellett segédtanárként a vo­nós tanszakon tanította a kötelező zongora tárgyat. Szendyről lásd SZIRÁNYI Gábor: Szendy Árpád, Liszt Ferenc tanítványa , Parlando, 2011, 2. szám (www.parlando.hu), 23 Weimar, 1879. július 14. ECKHARDT Mária: A Zeneakadémia Liszt Ferenc leveleiben . A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 100 éve. Szerk. UJFALUSSY József, Bp., Zeneműkiadó 1977, 18-68., ide: 45. Liszt az utolsó idézett mon­datban feltehetően Erkel Gyulára gondolt, akit apja Juhász helyett alkalmazott a Zeneakadémián. Liszt május 12-én Trefort Ágostonhoz írott leve­lében Gobbi Henriket összhangzattan- és zene­­szerzéstanárnak javasolta, Erkel mégis zongora­tanárnak vette fel (i. m. 44.). Valóság • 2021. január

Next