Várad, 2018 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2018 / 5. szám

tetta Rába György. Benne a mindössze huszonhat esztendő­sen elhunyt „csoda”, a „vad, szeszélyes” „gyermekember” poétaelőd portréját rajzolja meg érzékletesen Ady, akinek legfőbb programja az volt a 19. század derekán, hogy körü­lötte „minden változzon”! Ellentétben a tradíciót védő, a hagyományokban és a múltban értéket (is) látó Arannyal. A Petőfi (és közvetetten Ady körüli) vita kétségkívül hozzájá­rult ahhoz, hogy Babits megfogalmazza a részletekben már fiókjában heverő, korábbi Arany-vizsgálódásait egy ponton összegző írását, kettős arcképét 1910 végén. Ebben, eltérően „az Ady-féle magányos forradalmiságtól és a népnemzeti iskola maradványainak Gyulai-ortodoxiájától”,26 a félénk, habozó Aranyt nevezte modern költőnek, aki ráadásul az egészségesen filiszter Petőfihez mérten egyáltalán nem vágyott a zseni képében tündökölni. Petőfi- és Arany-olvasatok, egyéni tükrök Ezen előzmények (1909 országos vitái, A Holnap-antológiák és a Levelek Iris koszorújából kritikai visszhangja, valamint a témánkhoz konkrétan is kötődő két Babits-írás s két Ady­­cikk) után közli Babits a Nyugatban a már említett Petőfi és Aranyt. Már e ponton előrebocsátható: az élénk kritikai recepcióval bíró, jelentőségteljes írásban, melyről az esszé- és tanulmányíró Babits esetében a teljes értekezői pályát tekintve is „lehetetlen nem véleményt nyilvánítanunk” - ahogyan Rába György fogalmazott 27 -, elsődlegesen Babits saját költői énképének a megfogalmazása, árnyalása hang­súlyozandó, s nem ítéleteinek egzaktsága!28 Egy olyan ideál­kép megképzése lesz itt is fontos s elsődleges, amely már az Arany, mint arisztokrata címet viselő vázlatának soraiból 29 is élesen kiviláglott: saját poétikai program meghatározása, s ehhez legitimáló előd, előkép megkonstruálása. Megvédése és magasztalása is persze valamelyest a választott előd Aranynak („mennyire nem becsüljük meg még az igazi magas művészetet”), hiszen Babits írása éppen azzal indul, hogy Arany zsenialitását háttérbe szoríthatja a felületesebb ismeretekkel és kevéssé művelt esztétikai érzékkel bírók népes táborában a már említett regényes életpálya. Ezért a múlandó harsányságot állítja szembe a maradandó, ám csöndes gondolati mélységekkel: „ami mélyről jött, szükség­képpen halkabb” - írja, s mint ilyen, magát kevéssé tudja reklámozni, divatossá, sikeressé tenni. Nem is szándéka persze.30 Lás­suk mindezt kissé közelebbről. Babits nagyesszéje nem csupán Aranyt, de Vörösmartyt is Petőfi árnyékában látja a közvélemény korabeli értékelésében meghúzódni, s szomorúan konstatálja, hogy a „politikai dicsőség s a költői nyelv­nek bizonyos könnyed rakoncátlan­­sága és szellemessége sokkal nagyobb okok egy költő elismerésé­re, mint mélyről jött művészet”. 26 Lásd erről Kerényi Ferenc, Petőfi Sándor élete és költésze­te, Budapest, Osiris, 2008, 486. 27 Lásd Rába, Amikor a költő böl­cselő is. Az esszéíró Babits, i. m. 87. 28 Lásd Pienták Attila, Az esszé-, tanulmány- és kriti­kaíró Babits Mihály, in Babits Mihály, Esszék, tanul­mányok, kritikák. 1900-1911, s. a. r. Hirsch Sándor, Pienták Attila, Budapest, Argumentum, 2010, 486-487. 29 Mindkét írást lásd Babits, Esszék, tanulmányok, kritikák. 1900-1911, i. m. 355-374., 419— 455. 30 Arannyal ellentétben Petőfi habitusából adódóan való­ban önpozicionálásban is az élen jár. 1848-ban ő vezeti be a félénk Aranyt a pesti iro­dalmi életbe, ő lesz az, aki elviszi Barabás Miklóshoz portrét festetni, aki segít kiadót keresni - a Toldi fer­geteges sikere ellenére - a folytatáshoz, a Toldi estéjé­hez. Ady számára ilyen téren is előképnek volt tekinthető, mint aki maga kezébe vette a sorsát, s nem törődve a folya­matos ellenvéleményekkel, saját sikerének a kovácsa tudott lenni. 1

Next