Városi Közlekedés, 1982 (22. évfolyam, 1-6. szám)
1982-08-01 / 4. szám
Városi Közlekedés, 82/4. 239 fokra számítaniuk. A forgalomszervezői munkához viszont szükséges az ötévenkénti felülvizsgálat és az egységes, könnyen kezelhető dokumentáció. A munka során a forgalomszervezők nagy gondot fordítanak az idegenforgalom által érintett útvonalak információs rendszerének továbbfejlesztésére. Szentesen az Alsótiszavidéki Vízügyi Igazgatóság tervezésében és kivitelezésében fa szerkezetű gyaloghíd épül a Kurca folyón. A hídon a gyalogosok kedvezőbben eljuthatnak a Széchenyi ligetbe, mint a nagy forgalmú közúti hídon, mely elsősorban a 451. sz. főút forgalmát szolgálja. A liget sportlétesítményeivel és strandjával nagy vonzóerőt fejt ki a gyalogosan közlekedőkre, akik útját a városközpontból kellemesebbé teszi a hangulatos átjáró. A megye öt városának belterületi úthálózata — év végi összehasonlító adatok alapján*— 1976-tól 1981-ig a következőképpen alakult: a teljes úthálózat hossza 924,5 km-ről 955,2 km-re, ezen belül a burkolt utaké 404,8 km-ről 481,6 km-re növekedett. A kiépítettség alig haladja meg az 50%-ot, ezért nagy jelentőségűek a városokban is a helyi anyagok, valamint a társadalmi összefogásban rejlő lehetőségek kihasználásával megvalósított átépítések. Bár az így kialakított útpályaszerkezet teherbírása nem éri el a kívánt szintet, a személygépkocsik számára lehetővé teszi az időjárástól független közlekedést, az egyes utcák vagy körzetek feltárását. (Kópiás András) Szombathelyi hírek Új szerviz. Üzembe helyezték XII. sz. Autójavító Vállalat új, 200 000 munkaóra/év kapacitású gépkocsijavító szervizét. A 60 millió forintba került létesítményt az IPARTERV tervezte és a Vas megyei Tanács Építőipari Vállalat építette. Az AFIT dolgozói 10 000 óra társadalmi munkát végeztek új munkahelyük kialakítása céljából. Az új szervizt korszerű gépekkel, műszerekkel szerelték fel, így jó körülmények között javíthatják a gépkocsikat, gyorsabb lesz a kiszolgálás. A szerviz a 86. sz. főút mellett, a Zanati úton létesült. Jobb megközelítésére helyi autóbuszviszonylat létesítését az autóbuszforduló építését is tervezik. 25 éves a szombathelyi 17. sz. Volán Vállalat. A negyedszázados jubileum alkalmával egy autóbuszban emlékkiállítást rendeztek be, amely bejárja a megyében a Volán szolgálati telephelyeit. Számos régi fénykép emlékeztet a kezdeti időkre, a korszerű közúti tömegközlekedés és szállítás Vas megyei úttörőire. Az alakulás évében mindössze 34 autóbusza és 95 teherautója volt a vállalatnak, és ezekkel akkoriban még Sopront és környékét is ellátták. Ma a 226 autóbusz évente 50 millió utast szállít, és a csaknem félezer tehergépkocsi 3 millió tonna árut visz rendeltetési helyére. (Kárpáti Zoltán) Egyéb „idegenforgalmi tranzitútvonalak megállóhelyeinek fejlesztési lehetősége” címmel tanulmány készült a VÁTI-ban az Országos Idegenforgalmi Hivatal megbízásából. Magyarország központi közlekedésföldrajzi fekvése következtében hazánkon fontos kelet—nyugati és észak—déli irányú közlekedési vonalak haladnak keresztül mint szállítási főirányok és idegenforgalmi útvonalak. Az ebből eredő előnyök kihasználása közúthálózatunk műszaki fejlettségének fokozásával, az útvonalak mentén szükséges ellátó-szolgáltató létesítmények, létesítményegyüttesek kiépítésével lehetséges. A tranzitforgalom főbb áramlási irányaiban az útvonalak menti szolgáltatások fejlesztése, ellátási centrumok, a megállóhelyek országos rendszerének kialakítása, valamint az útvonalak közelében található idegenforgalmi látványosságok, idegenforgalmi funkciójú létesítmények feltérképezése, az útmenti tájékoztatás korszerűsítése lehetőséget nyújt a tranzitforgalom megállítására. Az átutazók megállítása, egykét napos tartózkodásra való ösztönzése növeli nemzetközi idegenforgalmunk gazdaságosságát. Ezzel szemben autópálya-hálózatunk nem megfelelő ütemű kiépítése, úthálózatunk korszerűsítésének és az út menti ellátás fejlesztésének elmaradása esetén tranzitforgalmunkban jelentős csökkenés következhet be, mely sem politikai, sem gazdasági szempontból nem kívánatos. A gazdaságilag fejlettebb, magas motorizációs fokot elért országok már kiépítették a forgalmi főirányoknak megfelelő autópályarendszereket, így pl. a megállóhely-létesítményekkel magas színvonalon ellátott autópálya-hálózat lehetővé teszi Magyarország elkerülését a jobb kiépítettségű osztrák és jugoszláv úthálózaton keresztül Bulgária, Románia, Törökország felé. A tanulmány a 2000-ig várható autópálya- és főúthálózat-fejlesztési tervek, valamint a várható forgalom alapján javaslatot tesz a járulékos közlekedési infrastruktúra körébe tartozó különféle létesítmények (szállás- és étkezési lehetőségek, pihenőhelyek, üzemanyagtöltő állomások, szervizek és egyéb szolgáltató létesítmények) útvonalanként telepítési helyére. A munka felelős tervezője Őry Istvánná volt, a közlekedési munkarészt Laky Ildikó és Sárdy László készítette el. (Erdélyi Zsófia) ...így kényelmes