Városi Közlekedés, 1983 (23. évfolyam, 1-6. szám)
1983-08-01 / 4. szám
201 Városi Közlekedés, 83/4. A Vörösmarty térnek központi elhelyezése, sokirányú funkciója, a város életében a korábbi korokban és ma betöltött szerepe folytán kiemelkedő jelentősége van. Ezért a törekvések arra irányulnak, hogy az átépítés feladatát a ma elképzelhető legnagyobb igényességgel, átgondoltan oldjuk meg, amelynek végeredményeként a Vörösmarty tér — eredeti kialakítását is figyelembe véve, de a mai esztétikai, funkcionális és fenntartási várakozásoknak is eleget téve — a főváros egyik legszebb tereként szülessen újjá. Ezt elérendő, tudományos igényességi előtanulmányok, a burkolatmintára 16 tervvariáció készült. A kivitelezési munkák 1983 nyara és 1984 nyara között, tehát feszített tempóban gyakorlatilag egy év alatt készülnek el. Ennek elsődleges oka, hogy az idegenforgalom szempontjából frekventált teret mielőbb vissza kell adni a gyalogosforgalomnak. A Vigadó utca, a Váci utca (a Vörösmarty tér és a Kristóf tér között) és a Kristóf tér. A két utcaszakasz, a Kristóf tér és a Vörösmarty tér egy beruházás keretében valósul meg. A kivitelezési munkák itt is egy évet vesznek igénybe, 1984. nyár eleji befejezéssel (2. ábra). A Duna-korzó, a Vörösmarty tér, a Kristóf tér stb. tehát gyakorlatilag az egész belvárosi gyalogosrendszer beruházója a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága, generáltervezője a Metróber. Ez alól két kis utca kivétel (Régiposta utca, Haris köz), de a generálkivitelezői teendőket — a rendező elvek és a szemlélet következetes érvényesítése miatt — itt is a Metróber látja el. A Haris közi díszburkolat-építési munkák beruházója az V. kerületi tanács. A műszaki feladat az utca alatt húzódó pincerendszer miatt rendkívül problematikus. Az 1983 tavaszán elkezdett díszburkolatépítés várhatóan 1983 végére készül el, de erőfeszítéseket tesznek, hogy az év végi határidőt a színházi szezon kezdetére előbbre hozzák. (Magának a Haris köznek az átépítését is a Katona József Színház rekonstrukciója tette aktuálissá.) A Régiposta utca (a Petőfi Sándor utca és a Váci utca közötti szakaszon). A Régiposta utca—Váci utca sarkán 1983 nyarán elkészül az üzletközpont, és ezzel összefüggésben megvalósul a környezet rendezése is. A generáltervező itt is a Metróber. A Fővárosi Tanács Beruházási Főosztálya, az üzletközpont beruházója vállalta a díszburkolat finanszírozását is. 1.3. A gyalogosrendszer a teljes kiépítés időszakában Az 1985—86-ra tervezett ütemben a Váci utcának a Kristóf tér és a Szabadsajtó u. közötti szakasza kap díszburkolatot. Ennek előfeltétele, hogy erre az időpontra beépüljön a Váci utca 19—21. és a Váci utca 20. számú foghíjtelek. 1986—90-ig, a pénzügyi lehetőségek függvényében, elkészülnek a Váci utcára merőleges mellékutcák dísz- 2. ábra. Az 1984. I. félévi állapot