Városok Lapja, 1947 (60. évfolyam, 2-9. szám)

1947-05-01 / 2. szám

VÁROSOK LOPJA Az alföldi városok pénzügyi helyzete Írta: Dr. DÖMÖTÖR JÁNOS A koalíciós pártok kidolgozták hároméves országos terveiket. Minden párt felvázolta azokat a feladatokat, amelyeket a lehetőségek figyelembevételével az elkövet­kezendő három év alatt országunkban meg akar valósí­tani. Most folyik ez­ek felett a tervek felett a vita és a koalíciós kormányzás szellemének megfelelően az össze­egyeztetés. Az országon belül azonban a városok vezetői is fel­vázolják az elkövetkezendő három év teendőit. Az alföldi városok elmaradottsága nyomban, szinte kiáltóan, a kor­szerű közművek megalkotását sürgeti. Ezenkívül azonban még igen sok feladat van, ami feltétlenül megoldást kell találjon a hároméves terv végrehajtása folyamán. A felada­tok sürgősségét, sőt sorrendjét illetően sincs nézeteltérés a szakértők között. A tervek azonban a városok lakossága részére mindaddig értéknélküliek, amíg reális alappal nem bírnak és megvalósításukra sor nem kerülhet. Ennél a pontnál jelentkezik az alföldi mezőgazdasági váro­soknak legnagyobb nehézsége. Szinte valamennyinek defi­cites a költségvetése. Vessünk néhány pillantást ennek a pénzügyi helyzetnek általános okaira és utána a jövő le­hetőségeit is mérlegeljük. A közületek általában közjogi és magánjogi bevételi forrással rendelkeznek. A közjogiak a különböző adókból tevődnek össze, a magánjogi bevételek pedig a város gaz­dasági tevékenységének (üzem, kereskedés, földbirtok stb.) eredményei. A mezőgazdasági jellegű városok mindkét bevételi forrást illetően katasztrofális­­helyzetben vannak, és abban a reményben, hogy a helyzet őszinte feltárása a bajók megoldása felé vezet, meg kell mondanunk, hogy ennek részben a jelenlegi adózási politika is oka. A mezőgazdasági városok egyik bevétele a földadóból származik. Ennél a bevételi forrásnál kétszeresen vannak sújtva. Először sújtja őket az a részesedési kulcs, mely szerint a búzaföldadó pénzértékének 20°/o-a csak a városi részesedé­s. Ezzel szemben az együttes kereseti és jövede­lemadóból 30%­ jut a városnak, így a búzaárnak az ipari termékek árához való aránytalansága folytán, továbbá a pénzügyi kormányzatnak a fent hivatkozott 20°/o-os része­sedésre vonatkozó rendelete miatt a földadóbevétel még a korábbi időkhöz viszonyítottan is igen gyér. Tisztában va­gyunk azzal, hogy a 2,%/6-os részesedésnek 10 vagy 20°/o­­kal történő emelése ezeket a városokat nem vezetné ki a költségvetési hiány állapotából, azonban egyrészt enyhítené azt, másrészt azonban megvalósítaná az egyenlő elbánás indokolt elvét. A jelenlegi, már szinte közhelyként emlege­tett agrárolló azonban a földadón túl is kihat a mezőgaz­dasági jellegű városok bevételeire. Ezekben a városokban a lakosság vásárlóereje kisebb, mint az iparforgalmi váro­sokban, ezért a kereskedelmi és forgalmi élet is lanyhább. Ez a lanyha gazdasági élet kihat a kereseti és jövedelmi adó nagyságára is. A házadónál is mutatkozik az iparforgalmi és mező­­gazdasági jellegű városok között bevételi szempontból ösz­­szegszerűen ugyan nem jelentős, de azért konstatálható különbség. Az iparforgalmi jellegű városokban ugyanis az emberek nagy része bérházakban lakik és itt a bérjövede­lem képezi a házadóalapot. A mezőgazdasági jellegű váro­sokban ezzel szemben az emberek nagy részének van saját, földszintes háza. Ilyen esetben a házadóalapot eszmei bér képezi, ami legtöbbször csak egy bizonyos megközelítő része a valóságban elérhető bérjövedelemnek. Ez a különb­ség azután a házadóbevétel csekélyebb összegében realizá­lódik az alföldi városokban. Az adókon kívül a városokban az üzemi bevételek ké­pezik a költségvetés fedezeti részének jelentős részét. Ez azonban Magyarországon csak Budapest székesfővárosban és néhány igen élénk ipari városban (Miskolc, Pécs, Győr) valósulhatott meg. Egyszerűen azért nincs így ez a többi és különösen az alföldi városokban, mert ezeknek alig van közüzemük. A feltétlenül megvalósítandó egységes szolgál­tatásokat (villamosenergia) legnagyobb részben magán­­vállalatok látják el koncessziós alapon. A jövő fejlődés körvonalai azonban az előrelátó városvezetés számára kényszerítően minél több városi üzem létesítését sürgetik. Ah­hoz ugyanis, hogy a mezőgazdasági jellegű városok költségvetése aktívvá válhasson, az adózási politika reform­ján túl minél nagyobb üzemi bevétel lenne szükséges. Az üzemek létesítéséhez is tőke kell. Beruházásokra pedig az államsegély kereteivel szűkösen bővített és a legszüksége­sebbeket magában foglaló városi költségvetésekben nincs lehetőség. Nem marad tehát megoldásként más hátra, mint hogy egészen kis tőkével induljon el egy-egy kis üzem. Ilyen keretek között természetesen a legjobb üzemvetés mellett is csak hosszú évek, sőt­­évtizedek alatt fejlődhet­nek ezek az alapítások olyan mérvűre, hogy a város költ­ségvetésében komolyabb fedezeti tételt jelentsenek. Sajnos azonban jelenleg még az is kérdés, hogy egyáltalában odáig fejlődhetnek-e. , Ma ugyanis az a helyzet, hogy a deficites költségvetésű városokban a meglévő üzemeknek a tényleges kiadáson felüli maradványát szinte teljes egészében hozzájárulás­ként beállítják a város háztartásának költségvetésébe. A vá­rosi költségvetés hiányainak valamelyes tömésére ezekben a városkban egy egy üzem ma talán alkalmas is. Néhány évtized alatt azonban ilyen költségvetési politikával ezek az üzemek is a teljes csőd előtt állnak majd. Gépeik elavul­nak és a nem racionalizált termelés magas költségei kö­vetkeztében nemhogy hozzájárulást nem tudnak adni, ha­nem újjáépítésük óriási beruházási terhet jelent majd. Ilyen szomorú dilemmában van a városvezetés és a kor­mányzat az alföldi városok közüzemi politikáját illetően. Ennél a bevételi forrásnál is szomorú tehát a helyzet. Az üzemekből ugyanis, amelyek „nincsenek“, ko­moly bevételt nem várhatnak az alföldi városok. A földbirtokreform végrehajtása előtt egy-egy alföldi városnak komoly bevételt jelentett a mező-, illetőleg erdő­­gazdasági ingatlanaiból származó jövedelem is. A földbir­tokreform végrehajtása után megmaradt mező-, illetőleg erdőgazdasági ingatlanok jelenlegi állapotukban számba­­vehető bevételt nem adhatnak. Mégis a belterjes gazdálko­dás, illetőleg a gyümölcsösítés esetén nem szabad lebecsül­nünk a földingatlanból elérhető jövedelmet. 100 kát. hold jól termő gyümölcsös hozama — a mai gyümölcsárak figyelembevételével — több százezer forintot tesz ki. Egyes alföldi városok, így többek között Hódmezővásárhely is, helyesen és jó megérzéssel lépett tehát földingatlanai gyü­­mölcsösítésének útjára. A kisüzemek létesítése, vagy a gyümölcsöstelepítés vár­ható jövedelmei azonban kívül esnek a hároméves terv idején, így ezek a létesítmények annak fedezetéül nem szolgálhatnak. A pénzügyi és gazdasági helyzet mostoha­­sága miatt azonban mégsem szabad ezeknek az önhibáju­kon kívül rossz viszonyok között lévő városoknak továbbra is XVIII. századi színvonalon maradni. A felemelkedés le­hetősége két körülményben adódik részükre. Az egyik a városi bevételek minél tökéletesebb kimunkálása. Gondolunk itt elsősorban az önkormányzati szolgáltatások bevételi összegének fokozására. Az egyenes adóztatás job­bára tárgyi alapon­­éls a pénzügyigazgatóság általános szak­felügyelete alatt történik. A fogyasztási, vigalmi adók, helypénz, stb. beszedése és mérve egyedül a városvezetés feladata. Ezeknek a bevételeknek a mérve igen erősen függ attól, hogy mekkora és milyen agilitású az a személyzet, mely e feladatokat végzi. A javadalmi hivatalok személyzeti politikája tehát igen nagy jelentőséggel bír az önkormányzati be­vételeket illetően. Teljesen helytelen tehát az a sok városban fennálló utas, mely a javadalmi hivatalokat személyzeti rezervoárnak tekinti, ahonnan az altiszti teendőktől a helyszíni elszá­moltatási kiküldetésig mindenre alkalmas személyt lehet 19

Next