Németh Imre (szerk.): Paks monográfiája (Budapest, 1976)

III. rész. Paks településföldrajza

tól kezdve megtagadta. A lapszerkesztőkkel már korábban is vol­tak nézeteltérései, főleg a nyomtatási díj és a nyomtatott anyag lektorálása miatt. Ezért a Paksi Közlöny szerint mozgalom indult egy másik nyomda felállítása érdekében, hogy mint az újság írja: „a jelenleg gyakorolt monopóliumot ellensúlyozzák”.490 A paksi második nyomda azonban csak a két világháború közötti években valósult meg. A XX. század elején, pontosabban 1901-ben már csak egy hír­lapot nyomtak, a Paksi Hírlapot, mely tulajdonképpen akkor már az egész paksi járás közlönye volt. A XX. század elején tevékeny­ségük a hivatalos és magán­nyomtatványok nyomására és terjesz­tésére, a hatósági jelentések, hirdetések és egyéb közlemények sok­szorosítására korlátozódott. Például 1901-ben a paksi Rosembaum Miksa Mihály nyomdájában készült egy igen szép kiállítású, teljes vászonkötésű könyvecske, melyet az új katolikus templom fel­szentelésének emlékére adtak ki. Az első világháború után ifjabb Rosembaum Miksa Mihály kilépett a régi nyomdából, és új, korszerű gépekkel felszerelt üze­met rendezett be Pakson. Az új üzem ismét fellendítette Pakson a nyomdaipart. A nyomtatványok és egyéb sokszorosítások mellett könyvek és tudományos munkák nyomását is elvállalták. Itt ke­rült sokszorosításra a pécsi Erzsébet Tudományegyetem „Speci­­mina” sorozatában megjelent „Paks Település- és Gazdaságföld­rajza” című értekezés. Az 1930-as évek végén már sem a régi, sem az újabb üzem nem tudta felvenni a versenyt a fejlett nyomdatechnika segítségével olcsón dolgozó nagyüzemekkel, ezért egyre kevesebb nyomdai munkájuk akadt. Jelentősebb bevételük már csak a könyvköté­szetből származott. A nyomda mellett könyv-, papír- és írószer árusítással is foglalkoztak. Üzleteik polcain ott találhattuk spe­ciális paksi áruikat, a nyomtatványokat is. A II. világháború alatt mindkét üzem komoly kárt szenvedett. A régebbi nyomda tulajdonosa a hitlerista koncentrációs tábor­ból már nem tért vissza, de a másikat sem újították fel. Egy ilyen kis kapacitású nyomdát új, modern gépekkel felszerelni nem lett volna kifizetődő. 1948-ban tehát a majdnem 80 éves múltra vissza­tekintő híres paksi nyomdaipar végleg megszűnt. A PAKSI ÉNEK- ÉS ZENEEGYESÜLET Pakson az énekkultúrának is régi hagyományai vannak. Az első ,,Paksi Dalkör”-t a múlt század 70-es éveiben a község lelkes peda­gógusai szervezték meg. „A Paksi Dalkör tulajdonképpen a paksi önkéntes tűzoltókból verbuválódott. Geyer Ádám és Hoffmann Péter tanítók vezetésével alig néhány hónap alatt bámulatos fejlő­dést értek el. Az alapító tagok száma 35 körül lehetett, legnagyobb részt iparosok.”491 Az ifjúság a Paksi Dalkör sikerein felbuzdulva lelkes követőnek bizonyult. Erről a Paksi Közlöny 1883-ban így ír: „A paksi ifjú­ság egy része szívére vévén néhányszori intésünket és biztatásunkat, üres idejét a présházi iddogálás helyett újabban azzal tölti el, hogy egy kis dalkörré alakulva a dalban gyakorolja magát”. A múlt század közepén alakultak a paksi,,Egyházi Énekkarok” is, amelyek azóta is működnek. Többször rendeztek jótékony célú nyilvános hangversenyeket is az egyházi intézmények fenn­tartási költségeinek fedezésére. A katolikus Cecilia kórus ma is működik. A Paksi Dalkör 1908-ban újjáalakult és néhány év múlva felvette az „Iparos Dalkör” nevet. Elnöke Paraté György, a paksi állami polgári fiúiskola igazgatója, karnagya pedig Rein János tanító lett. Az újjáalakult dalkör első hangversenyét Paks másik új kul­­túregyesületével, a ,,Paksi Zenetársaság”-gal együtt rendezte 1909. január 9-én az Erzsébet Szálló zsúfolásig megtelt nagytermében. Első szereplésükön is már nagy erkölcsi és anyagi sikert arattak. Az Iparos Dalkör a felszabadulásig sikeresen folytatta a paksi énekkultúra művelését és a község egyik legreprezentatívabb kul­­túregyüttese lett. Az említett énekkarok mellett működött a „Nemzeti Dal-kör" Csutorás László tanító irányításával, mely a földműves fiatalokat tömörítette egyesületbe. Paks legjelentősebb kulturális eseménye volt a Paksi Zenetár­saság megalakítása, mely összefogta a község minden zenekedvelő rétegét társadalmi rendre és rangra való tekintet nélkül. A négy lelkes muzsikus alapította zenetársaság 1908-ban kezdte meg mű­ködését, mint vonósnégyes. Alapító tagjai: Mihálovits Lajos tisztviselő, elsőhegedű, Németh Mihály tanító, másodhegedű, Hum József polgári fiúiskolai tanár, viola, és Geyer József tanító, cselló. 1914. évi június hó 14-én a Paksi Zenetársaság hangszer­készletének gyarapítására házi zeneestet tartott az állami polgári fiúiskola tornatermében. A bevételből újabb hangszereket és kot­tákat vásároltak, és kibővítették a zenekart. Az első világháború a lelkes együttes munkáját megzavarta, sőt egy időre működésüket is be kellett szüntetni. 1922-ben újjáalakulva „Paksi Ének- és Zeneegyesület” néven 1922. február 25-én prózai műsorral mutatkoztak be, hogy az így nyert bevételből pótolhassák a háború alatt elpusztult hangszere­ket és kottákat. Első nyilvános hangversenyüket 1923. évi július hó 27-én tartották, melyen közreműködött Zsámboki Miklós gor­donkaművész, a Zeneművészeti Főiskola tanára és Anthony Ká-

Next