Vásárhelyi Hiradó, 1905. január (6. évfolyam, 1-27. szám)

1905-01-01 / 1. szám

4 gyár politikai és lelkiismereti sza­badságát üldözik. Nagyvárad alatt elszakadtak Duva­ zsoldosaitól s 1604 október hó 15-ének, éjjelén rávetették magukat Petz, Álmosá­nál táborozó, negyedfélezer főnyi zsoldos seregére, azt kemény csata után szétszórták s a vezért is foglyul ejtették. Abból a háló­ból tehát, melyet Barbiánó feszí­tett Bocskai elé, őt a hajdú vité­zek mentették meg. Bocskai for­radalma Álm­osdtól datálódik. A hajdúk, kik ettől kezdve a ma­gyar szabadság zászlai alatt küz­döttek, nyitottak utat Bocskainak az erdélyi fejedelemségre. Köztudomású dolog előttünk amaz államférfias bölcsesége e nagy szabadság hősnek, hogy ő a hithű és buzgó kálvinista, a val­­lásüldözés eme szomorú napjai­ban sohasem kérdezte, hogy ki minő vallást követ. Szívesen lá­tott mindenkit, aki őszinte szív­vel hozzá csatlakozott s a római kath. papoknak is ép úgy adott salvus conduktust (biztosító leve­let), mint bárki másnak. Ép eb­ben rejlett hódító varázsereje az ő fellépésének s ez adta meg a kedvező lökést a mozgalom oly gyors elterjedésének. E rövid fejtegetésnek nem az a célja, hogy a megtért, derék és vitéz hajdúknak Bocskai zászlai alatti dicsőséges küzdelmeit rész­letesen sorolja fel, azonban ma már kétségtelen, hogy e hadjárat, e küzdelem volt az, mely Bocs­kainak úgy e hazában, mint a külföldön, tekintélyt, tiszteidet szerzett, melynek legmaradandóbb alkotása s legfőbb eredménye az 1606 iki békekötés volt. Ha Bocskai forradalma levere­­dik s ez a béke létre nem jön, akkor minden valószínűség szerint örökre megsemmisült volna a ma­gyar alkotmányos szabadság s megdőlt volna a magyar prot. egyház is.­­ Bocskai különösen a hit- és megromlott szabadságért fogott fegyvert, de azért nem zárkózott el a királylyal való méltányos ki­egyezés elől sem, sőt harcainak, küzdelmeinek célja egyenesen az volt, hogy királyikig szentesített törvénynyel biztosította úgy a val­lási, mint a politikai szabadságot. Midőn a béketárgyalások meg­kezdődtek, legott kijelentette, hogy kész letenni a fegyvert, ha a ki­rály a magyar nemzetnek vallási s politikai szabadságot biztosít. Kívánságait­ 15 pontban terjeszte elő. Ezek között legelső volt a két prot. egyház számára biztosí­tandó vallásszabadság. Miből fo­­lyólag követelte, hogy úgy a lu­theránusok elégetéséről szóló, va­lamint a hírhedt XXll-ik cikkely semmisnek nyivántítanik. A római katholikus püspökök száma csök­kentetik, ezek a világi tisztségek­ből zárassanak ki. A püspöki szentszékek töröltessenek el, vagy legalább is a protestánsok ennek joghatósága alól vonassanak ki. A jezsuiták, mint minden baj okozói, az országból örökre szám­­üzettessenek. E pontozatokból is szembeöslik, hogy Bocskainak államférfias böl­csesége, erős kálvinista érzése a két prot. egyháznak nemcsak recipiálását akarta, hanem annak szabadságát örök időkre biztosí­tani kívánta. Hosszas vajúdás és a harcias szellemű Forgács Ferenc nyitrai püspök részéről történt ellenzés s akadékoskodás dacára, ki a ma­gyar prot. egyháznak abban az időben egyik legkér­elhetetlenebb ellensége volt, végre is az 1606. évi június 23 án, Bécsben létre­jött e békepontok megállapítása, melyek e hazában úgy a római katolikusoknak teljes és tökéle­tes vallási szabadságot, mint a három hitfelekezetnek egymáshoz és az államhoz való viszonyára nézve tökéletes jogegyenlőséget és viszonosságot biztosítottak. Ki lett e békekötésben mondva az is, hogy az ez által biztosított jogot semmiféle királyi parancsok és kormányrendeletek, vagy or­szággyűlési végzések és törvény­cikkek jogosan sem nem módo­síthatják, sem pedig meg nem csorbíthatják. Már említve volt, hogy mielőtt Bocskai felemelte volna a sza­badság zászlaját, 10 évig csinált politikát az osztrákok javára. Anyja révén nagybátyja volt Bá­thory Zsigmond erdélyi fejede­lemnek. Amidőn Zsigmond sza­kbolt a török protektorátussal s Rudolffal kötött szövetséget a cél­ból, hogy a törököt az országból egyesült erővel kiverjék, ennek a német politikának Bocskai volt a lelke. Hitvallása volt, hogy csak az egységben van az erő s hite szerint Magyarországnak az egy­séget csak a Habsburg-uralom adhatta meg. Bár a puritánságra hajló kálvinista volt, vallotta, hogy a cél szentesíti az eszközöket s ha célja úgy kívánta, nem volt gyönge sztori, nem riadt vissza az erőszak, sőt a vérontástól sem. Fiatal korában Báthory Zsigmond oldalán bebizonyította, hogy ki­tűnő katona volt, de mégis in­kább a politika, mint a kardfor­gatás volt igazi hivatása. Nem igen respektálta mások meggyő­ződését, mindig a magáét akarta érvényesíteni. Az erőszakra hajlandó Báthory Zsigmonddal azonban nem bírt s midőn ez Erdély fejedelmi trón­ját Báthory Endre bibornoknak adta át, Bocskait száműzték s jó­szágait elkobozták. Ekkor került Prágába, Rudolf király udvarába, kinek az Erdélyt érdeklő ügyek­ben tanácsosa volt. Sorsa volt, hogy életének utolsó két évén kívül, midőn, mint erdélyi fejede­lem, önálló politikát csinált, lé­lekben megháborodott emberek mellett kellett élnie, mert Báthory Zsigmond erdélyi fejedelem és Rudolf király egyaránt mániáku­­sok voltak. Csak élete végén jött rá, hogy hibás úton járt, hogy Magyarország egyesítése a Habs­­burg-uralom­ alatt az előbbinek a halálharangot konditaná meg. Ekkor, mint maga mondja, kedve ellenére, új csapásra tért, mert a feladatra magát elégtelennek tar­totta. De hogy elégtelen s hogy gyenge nem volt, bizonyság rá a bécsi béke, az a kötés, mely­ben a magyar nemzet először ál­lott szemben, mint egyenrangú fél, idegenből származott dinasz­tiájával. Ő volt az, ki megtörte az ide­gen uralmat Erdélyben s ott a magyarság számára erős védbás­­tyát állitott fel. De ami reánk nézve fő, a protestánsok vallási és egyházi szabadságát szilárd alapokra rakta le. Sajnos, hogy a midőn e dicső művét bevégezte, éltének fonala váratlanul ketté szakadt. Ő volt a kiegyezés első áldozata s a bécsi békének saját életével megpecsételője. Megmér­­geztek. Ki követte el e gyalázatos bűntényt, a történetírók által máig sincs kellő világításba helyezve. Végrendeletében megtagadta azt az ideált, amit férfikora nagyobb felében vallott, hogy a biroda­lomnak legnagyobb erőssége az egység. Haldoklása lassú volt. Elméjé­nek mindvégig teljes birtokában lévén s úgy vallásának, mint ha­zájának jövője szivén feküdvén, 1606 december 16 án magához kérette hi­teit. Megmagyarázta előt­tük a bécsi béke némely pontjá­nak kétér­telmüségét. Felhívta őket, hogy legyenek készen a férfias harcra, mely reájuk várakozik. Figyelmükbe ajánlotta a haza és vallás körül oly fontos és hasz­nos szolgálatot tett hajdúk ügyét. Végrendeletében, nemes nagylél­­kének, politikai előrelátásának s mély bőfeseségének örökemlékü bizonyításában, nyíltan vallást tett a Krisztus változatlan örök Isten­ségéről is. Élet­ét a m­agyar nemzet Mó­zesének nevezik és méltán, mert éles belá­rsával csakhamar fel­ismerte a helyzetet és semmiből rövid idő alatt oly hatalmas had­sereget tudott teremteni, melynek sikeres győzelmei megremegtették Bécset s egész Európa figyelmét hazánkra irányítják. A legneme­sebb érzelmek tiszta vizét fakasztá­k fel a kőkemény hajdú szivében. Méltán nevezik a magyar nemzet Mózesének azért is, mert életének minden ténykedése kiáltó tanúság arra nézve, hogy nem élt hasz­talan. Neki köszönheti a magyar prot. egyház vallási és egyházi sza­badságát, a magyar nemzet pedig­­ azt, hogy magyarnak maradt. Örökké áldva legyen emléke­zete ! 1905. vasárnap, január 1. Vásárhelyi Híradó nyomdájából. A szerkesztő írzsi­atei. Regény olvasó. A Morgue­ utcai gyilkosság c. történetünket a jövő hét végével­­befejezzük­ és egy olyan vonzó magyar tárgyú, szép regény közlését kezdjük meg, a­milyenhez hasonlót vi­déki lap még eddig aligha adott ol­vasóinak. — A betyárhistóriák­ foly­tatása néhány napig még írójuk beteg­sége miatt szünetel. Újévi álom. Kedves ifjú szerző ba­rát — ilyen verset a bika ha­lál — az is vadul menjen tőle. — Egyelőre — Íme e pár sor belőle: Újévi álom. Furcsa álmom volt az éjjel: Vásárhelyen, szerte-széjjel Nagyot fordult a világ. Nagyobb csodák estek itten. Mintha kemény sziklaszirten Kivirít a gyöngyvirág. Íme látom: Kormánypártom Frontot vált, hitet cserél, — Szebbet biz’ a réginél, — A Gazd.­egylet ellenzéki Tisza Pista nem köll néki. Vékony József, Kovács János S Draskóczy úr kuruc­ már most. S mind, ki addig mameluk volt Hős kuruccá előrukkolt, Akár Wlassics s nagy Andrássy, Bánffy Dezső, meg Darányi. (Akit nemrég ünnepeltek, Mondván: nagy-, bölcs-, és nemesnek.) Most nyomában lépegetnek. A magyar nép mellé állnak, A kormánynak fittyet hánynak, Stb. Süsse meg a versét, szerző úr. Álomnak is fura, a többi részét nem közöljük. REGÉN­Y-CSARNOK. I Isig utcai gyilkosság. Irta: Poe Edgar Allan. (Folytatás.) Az engedélyt megkaptuk s mi rögtön a Ru­e Morgueba men­tünk. Ez egyike azoknak a nyo­morúságos sikátoroknak, melyek a nagyobb utcákat kötik össze. Már jó késő délutánra járt az idő, mikor odaértünk, minthogy ez a városrész meglehetősen messze vala attól a helytől, a­hol mi lak­tunk. A házat csakhamar megtalál­tuk, mert sok ember bámult fel a bezárt areslakfedőkre, tárgytalan kíváncsisággal az utca másik ol­daláról. Közönséges párisi ház volt, kapualjjal, ennek egyik oldalán egy üvegezett fülke toló­ ablakkal, melyről rá lehetett ismerni a kapus páholyára. Mielőtt belép­tünk,, végig mentünk az utcán,, azután befordultunk egy másik szűk mellék­utcácskába, majd még egy sarkon befordulva a,­, ház fülsó része előtt haladtunk el. — Dupin ezalatt végigvizs­gálta az egész szomszédságot épp­úgy, mint magát a házat, olyan aprólékos figyelemmel, melyre én­ egyáltalában nem láttam érdemes tárgyat. Fölmentünk a lépcsőn — a szobába léptünk, hol­ L’Espanaye kisasszony holttestét találták s ahol a két elhunytnak teteme még mindég ott feküdt. A szobában levő rendetlensé­get, a­hogy találták, úgy hagyták érintetlenül. Én nem láttam sem­mit azon kívül, a­­miről a „Ga­zette des Tribunsax“ már ne tu­dósított volna. Dupin mindent alaposan megszámlált — az ál­dozatok testét sem véve ki. Aztán a többi szobába men­tünk s az udvarra, a rendőr mindenfelé utánuunk jött. Ez a szemlélés késő­ estig foglalkozta­tott bennünket, akkor aztán el­mentünk. Hazamentünkben tár­sam néhány pillanatra bement egy újság kiadóhivatalába. Barátomnak igen sok furcsa bogara volt, és én nem vettem tőle rossz­ néven. Most kedve tartotta, hogy semmiről ne be­szélgessünk, a­mi a gyilkosságra vonatkozik, körülbelül a követ­kező nap deléig. Akkor is min­den bevezetés nélkül egyszerre azt kérdezte tőlem, nem vettem e észre valami különös dolgot a büntett színhelyén. Valami sajátságos nyomatékkal ejtette ki ezt a „különös“ szót, a­mi megborzongatott, a­nélkül, hogy tudtam volna, miért. — Nem én, semmi különös dolgot, feleltem én, legalább sem­mivel sem többet, mint amit az újság már említett. — Az újság, válaszolt ő, attól tartok, nem hatolt bele a dolog szokatlan borzalmasságába. Kü­lönben ne törődjél ennek a lap­nak henye véleményével. Úgy nézem, hogy ezt a titkot m­eg­­fejthetetlennek tartják, épen ugyan­azon az alapon, a­melyből kiin­dulva épen könnyűnek lehetne tartani megfejtését — én a dolog­nak a rendest meghaladó iszo­nyatos voltát értem. (Folytatása következik.)

Next