Vásárhelyi Hírlap, 2018. január (12. évfolyam, 1-20. szám)

2018-01-17 / 11. szám

AKTUÁLIS . Vásárhelyi Hírlap ■ 2018. január 17, szerda 3 Hogyan építenek ki egy hálózatot a különböző típusú idegsejtek az emlékezés központjában? Az agyat kutatja Oxfordban Katona Linda közel tíz éve Oxfordban él. Akkor a számítástechnikát és a mérnöki diplomáját vál­totta agykutatásra: eleinte csak belekóstolt a különleges tudományágba, s mára nem is tud­ja elképzelni az életét másként. De mi kell ahhoz, hogy valaki Oxfordba kerüljön, hogy agykutató­ként dolgozhasson? Többek közt erről is kérdez­tük a 32 éves marosvásárhelyi kutatót, aki sok fiatal példaképe lehetne. - Hogy vezetett útja a marosvásárhelyi Sapi­­entiától az oxfordi agyku­tatásig? - Tulajdonképpen utolsó éves egyetemistaként a számí­tástechnika szakon találkoz­tam az agykutatással, amikor Márton László professzor fel­állított egy fénymikroszkópot a Sapientián. Ő kapott innen Oxfordból agyszeleteket pos­tán keresztül - ugyanis ő akko­riban itt a laboratóriumnak is dolgozott - és azon agyszeletek megfigyelése, bizonyos sejtek kirajzolása az agyszeletekből volt a mi feladatunk. Két-három hónap után szerencsémre ke­rült egy ösztöndíjlehetőség is az oxfordi Somogyi professzor mellé, aki jelenleg is főnököm, mentorom. Az ösztöndíj kere­tén belül egy számítástechni­kai, informatikai feladatot kel­lett elvégezni: egy háromdi­menziós agystruktúrát kellett átformálni egy kétdimenziós térképpé. Ennek keretén belül kerültem ide, de ahogy belép­tem a laborba, rögtön megfogott ez az egész, mindenki dongott, mint a méhek, végezte a fel­adatát: volt, aki fehér köpeny­ben pipettával, volt, aki az ál­latkísérleteket végezte. Emel­lett bármit kérdeztem, rögtön válaszoltak, mindent megmu­tattak, mindent kézbe vehet­tem, megtanulhattam, mire va­ló, hogyan működik. Úgyhogy a végén azt a számítástechnikai feladatot nem is én végeztem el, átprofitálódtam egy másik pro­jektbe, amivel tudtam biológi­át is tanulni. Akkor fogalmazó­dott meg az ötlet, hogy miután befejezem itthon a Sapientiát - akkor kezdődött az utolsó év­­, megpróbálok elvégezni egy mesterit a neurobiológia, az agykutatás területén, de ötvöz­ve a mérnökivel, mert én ugye azt végeztem. Volt is egy egy­éves mesterkurzus itt Oxford­ban, szerencsémre bekerül­tem. Az agykutatás jelenleg a leginkább multidiszciplináris tudomány, a legtöbb szakte­rületet magába ötvöző tudo­mányág, így juthattam be én és még két másik mérnök is 2009 októberében. - Egy év alatt annyira megtetszett, hogy hivatás, életforma lett belőle? - Az alapoktól kezdtük, mert ugye nem volt mindenki bioló­gus, azoknak is fel kellett zár­kózni. Voltak olyanok, akik aludtak el, mert ők három évig ezt tanulták, de nekem nagy újdonság volt minden. Három hónap nagyon intenzív tanu­lás után jött a vizsga, s utá­na neki lehetett már úgymond szakosodni, hogy csak bizo­nyos szakágait vizsgáld a tudo­mánynak, s azzal párhuzamo­san egy laborban is el kell vál­lalni egy projektet. Mindez elég volt ahhoz, hogy eldöntsem, ezt akarom csinálni hosszútá­von is, úgyhogy jelentkeztem is doktori képzésre, ami 2014 ok­tóberében ért véget.­­ Milyen Oxfordban ta­nulni, kutatónak lenni? Oxfordról mindig azt gon­doljuk, hogy ott tanul a vi­lág krémje. Mi a valóság? - Óriási intézmény az Oxfor­di Egyetem, karácsonyi szü­netben, amikor a diákok ha­zamennek, alig van ember az utcákon. Az oxfordi és camb­­ridge-i rendszer eltér az ös­­­szes többitől, ezekben az in­tézményekben nyolchetes­­ évharmadokra bomlik a tan­év, emellett az előadásokon túl egy-két, három diákos a kép­zés, szinte mindenkinek van egy személyes tanára, így töb­bet tudnak foglalkozni a diá­kokkal. Amúgy pedig mindenki azért van itt, mert tanulni akar, minden energiáját belefektet­te abba, hogy itt legyen, s nem azért, hogy legyen egy oklevele és kész. Persze emellett buli is van: szerdán, az egyetemisták estjén, ha kimegy az ember az utcára, akkor Isten ments, mit lát. így mondják itt, hogy ez az oxfordi szindróma: party hard és work hard, vagyis mindent az extrémekben, végletekben csinálnak, legyen szó a tanu­lásról vagy bulizásról. Előadá­sokra amúgy bármire el lehet menni, ugyanis a kutatásod ál­tal kell tanulj és bebizonyítsd, hogy mennyire voltál ügyes vagy sem. - Hétköznapi nyelven mit jelent az agykutató, és mit csinál konkrétan ön? - Az agykutató az agy műkö­dését próbálja megérteni kü­lönböző szempontokból. Van, aki anatómiailag vizsgálja, van, aki az agy életműködés­ét, fiziológiás jeleit méri, van, aki számítógépes modellt ké­szít, úgy próbálja megérteni a bent lévő szabályokat, hogy matematikai szabályokká ala­kítja azt. Van, aki a betegségek szempontjából próbálja meg­ismerni, hogy mi az, ami nem működik benne jól. De ahhoz, hogy tudjuk, mi nem műkö­dik jól, tudnunk kell alapban, hogyan is működik. Én ilyen alapkutatást végeztem első perctől fogva. A témaköröm megérteni a tudásközpontot, azt, hogy az emlékezés köz­pontjában a különböző típusú idegsejtek hogyan építenek ki egy hálózatot, és ez a hálózat és ennek működése minden­nap hogyan függ össze azzal, amit észlelünk viselkedésben. Én állatokkal dolgozom, azon kérdéseket, ami engem érde­kel, nem lehet másképp tag­lalni. Számomra az a legfonto­sabb, hogyan működnek ezek az idegsejtek, és ezeket pró­bálom megfigyelni alvás köz­ben, ébrenlét közben, be tudom azonosítani, hogy melyik ideg­sejt hogyan működött, ehhez elektródákat, fémszálakat ül­tetek be műtét során a rágcsá­ló koponyájába. - Van-e sok magyar Ox­fordban? A professzora és mentora például magyar. - Igen Somogyi Péter profes­­­szor a hetvenes évek végén ér­kezett legelőször, a nyolcvanas években költöztek ki végleg. Amúgy van egy magyar klub, de erdélyi magyar nem sok van. Igaz, most a laborban már ket­ten vagyunk, úgyhogy visszük a zászlót. Lukács István otthon az orvosi egyetemen végzett, amúgy gyimesi. - Most már a magán­élete is az agykutatás­hoz és Oxfordhoz kötő­dik, tavaly augusztus­ban férjhez ment egy agykutatóhoz. - Igen, Collinnal itt talál­koztunk, ő is ugyanúgy váltott, mint én, ő is­ mérnök volt, de inkább villamosmérnök. Ő ír­országi, ott végezte az egye­temet, de neki is megtetszett az agy működése. Ugyaneb­ben az intézetben doktori­zott, mint én. Tavaly össze is házasodtunk. - Milyen gyakran járnak haza? - Több helyre kell mennünk, ezért kicsit nehezebb, de egy évben kétszer-háromszor ös­­­sze szokott jönni, van, amikor többször is, van, amikor félúton találkozunk a szüleimmel. - Mi hiányzik a legjob­ban Marosvásárhelyből? - Mindenképp a család meg a barátok. Az emberek. Itt van­nak barátaink, szinte család­nak vélhető nagyon jó társa­ink, de az otthon az otthon, s az mindig más. Az otthoni ízek is hiányoznak, bár próbálom becsempészni a konyhába. Az időjárás is hiányzik. Oxford ködös, esős? - Idén kimaradt a köd, de van olyan, hogy egy nap három év­szak is megfordul. De amúgy szinte sosem melegedik fel 25 fok felé, s jól fogna mindenki­nek nyáron a meleg, s télen a hó is. Ha itt hull egy kicsit, leáll minden, nincsenek megszokva vele, az autóknak nincs téli gu­mija, a boltok kiürülnek, mert a teherautók sem tudnak járni. - Fordult ez elő az utób­bi időszakban?­­ 2009-ben volt egy nagy tél, kenyér sem volt a botokban két napig akkor, írták az emailt az egyetemről, hogy senki ne menjen ki az utcára, mert el­csúszhat, eltörheti a kezét. Na­gyon vicces volt. A diákok meg közben élvezték, mindenki kint volt a parkban, hiszen nagyon sokan vannak itt olyanok is, akik életükben nem is láttak havat. De ez nagyon ritka, hogy tél legyen, azóta sem volt. Idén egy nap hullt valamennyit, s akkor a repterek bezártak, a közlekedés leállt. - Lát-e változást Vá­sárhelyen, amikor haza­hazajön? - Igen, én talán több mint öt éve, mindig, amikor megyek, valami újat és pozitívat látok. A civil kezdeményezések száma megnőtt, ez változás. A nyár is színesebbnek tűnik, mint ami­lyen volt rég. Augusztusban voltunk otthon, hol ez az elő­adás, hol az a koncert, ott a For­gatag is ugyebár. Az esküvő mi­att voltak külföldi vendégeink, akiknek nagyon jó élmény volt az ittlét, egyik koncertről má­sikra mentek. Tudom, sok min­den nehéz, de mégis látok kul­turálisan haladást. Meg sok a kicsi baba, a gyerekek, velük is kijárnak. - Hogy és hol látja a jövőt? - Kutatóként. Nagyon szere­tem a munkámat, minden nap egy új kihívás érdekes kérdé­sekkel. Hogy hol, az a legne­hezebb, mert kutatáshoz ku­tatóalap kell, ami sok pénz. A technológiai módszer, amit én alkalmazok, nem túl elterjedt, kevés hely van a világon, ahol ez létezik. De valahol megpró­bálunk gyökereket verni, azt minél hamarabb szeretnénk. Még egy olyan öt-hat év kell a ranglétrázáshoz, most még ju­niorként vagyunk elkönyvelve, pedig közel tíz éve már, hogy végezzük az egyetemet. Még kell egy öt-hat év tapasztalat, amíg saját kutatólaboratóriu­mot lehet indítani. Én minden­képp abban látom a jövőt, re­mélhetőleg minél közelebb az otthonhoz. SZÁSZ CS. EMESE FOTÓ: ERDÉLY-TV Katona Linda számára hiányzik Vásárhely

Next