Népujság, 1942. április-június (15. évfolyam, 74-145. szám)

1942-05-30 / 121. szám

1942. május 30., szombat,népújság Beszélgetés Brüning­haus ellentengernaggyal Három földrészen és hét világ­tengeren tombol a világtörténelem legnagyobb mérkőzése. Hét világ­­tenger harci eseményei fölött tér mindennap szó nélkül napirendre a «kávéházi Konrád», csak azért, mert a tengeri háború világa ide­gen világ neki, nem tud mit kez­deni vele. Igen, a haditengerészet külön világ, sajátos hagyományok­kal és sajátos romantikával, külön törvényekkel és külön titkokkal. Csábító feladat ezekbe a titkokba betekintést keresni, azonban nem könnyű szakavatott vezetőre ta­lálni. Ám, ahol más nem, a vállal­­k­ozőszellemmel irányított véletlen még mindig segíthet. Már régóta feltűnt a német sajtóban Brüning­­haus ellentengernagy neve, aki a legjobb berlini lapokban szokta szakértelmét csillogtatni. Aki ilyen szívesen forgatja a tollat, az nem akarhat megközelíthetetlenségbe burkolózni, gondoltam remény­kedve — és nem csalódtam. Nem mindennapi dolog egy ér­demes ellentengernaggyal beszél­getni, Brüninghaus ellentengernagy egyénisége azonban hamarosan fel­old minden elfogódottságot. Meg­nyerő, közvetlen modorú öregúr, a katonát csak határozottsága és pontossága árulja el benne. Ka­tonaember nem szívesen beszél po­litikáról, ezért mindjárt elöljáró­jában bejelentem, hogy csak ten­gerésztechnikai kérdésekre kívá­nok szorítkozni. A tengernagy úr barátságos mosollyal nyugtázza a tartózkodásomat, de azért odaül­­t­eti kisasszonyát az írógéphez. Csak azért, hogy megkönnyítse dolgo­mat — mondja —, de az az érzé­sem, hogy óvatosságból is. A lehető legártatlanabb techni­kai kérdéssel kezdem: — Igazié, hogy a sokáig vitán lévő ha­jókra moszat rakódik le és az ilyen hajó­kat költséges tisztításnak kell alávetni? — Különösen a forró égöv alatti vizeken a halálesten növények és állatok telepednek meg. A «benőtt» hiu­­­yók veszítenek sebességükből és ezzel harci erejükből is. A benő,t vés ellen mérgező festékanya­gokkal szoktak védekezni, a fésü­lést azonban időnként meg kell újítani ezt a ,munkát pedig csak dokkokban lehet elvégezni . — diktálja Brüninghaus ellentenger­nagy a feleletet. íme, a naivnak látszó kérdés milyen fontos felvilágosítást ho­zott. Új megvilágításba kerül az elveszett hongkongi, szingapúri és a megbénított máltai támaszpont jelentősége. Ha az nagy angol— amerikai egységeknek akár évente egyszer is angol, vagy amerikai ki­kötőbe kell vonulniuk, bizony alig marad sok idejük a messzi távol-­­keleti vizeken való tartózkodásra, vagy, ha kényszeríti őket a hadi­helyzet erre, az­­ időnyereségért harcképességgel kell fizetniök. Úgy látszik, érdemes továbbra is a technikai titkokat feszegetni. Az angol flotta már évek óta üzemben van. Az állandó szolgál­tat feltűnően erős elhasználódási folyamatot indít meg, úgyhogy az angol hadihajóknak bizonyára mind gyakrabban van szükségük javításra. Ezek szerint­ Angliának az elvesztett támaszpontokra ebből a szempontból is még nagyobb szüksége lenne, mint valaha. Nem­ tévedek tehát, ha feltételezem, hogy ilyenformán a japán flotta számára az angol flottával szemben már maga az is nagy előny, hogy frissen lé­­pett be a háborúba? Brüninghaus tengernagy jóvá- t hagyja az elgondolást és utal arra, hogy Jellicoe tengernagy, az első vi­lágháború flottafőnöke a tenger­­alattjáróháborúról írt sokat em­­­legetett könyvében maga is pa­naszos szavakkal emlékezett meg különösen a hajókaravánokat kí­sérő hadihajók elhasználódásá­ról. Egyébként, teszi még hozzá a pon­tosság és teljesség kedvéért, a le­génység «elhasználódása» sem el­hanyagolható tényező. A haditen­gerész szolgálata nem gyerekjáték és nincsen olyan viharedzett ten­geri medve, akinek ne lenne szük­sége tartós üdülésre. Tehát már itt vagyunk a legak­tuálisabb kérdésnél, a tengeralatt­járóháború kérdésénél. — Miképpen befolyásolja a nappalok hosszabbodása a tengeralattjáróháborút? Nem véletlen, hog­y eddig­ minden nagyobb­­szabású temgeralattjáróoffenzíva m­egindí­­tása éppen tavaszra esett? — A tenge­ralat­tjáróhá­bor­únak­­ legjobban a hosszú éjszaka és a­­ nyugodt tenger kedvez. A tengeralattjáró ugyanis legszí­vesebben éjjel, mégpedig elölről támad, hogy a hajó ne siethessen el a torpedó elöl. Nappal nehezebb a hajót megközelíteni, viharos idő-­k­ben pedig nehezebb megelőzni. Ám­­ télen, amikor az éjszakák hosszan-­­ bak, az idő is rendszerint viharo­­­ sabb, úgyhogy végeredményben a tengeralatt­­­­járó függetlenebb az évszaktól,­­ mint ahogyan sokszor fel szok­­­­ták tételezni. Az offenzívák meg-­­ indításának idejét nem az év-­­­szak, hanem a hadihelyzet hatét­­­ rogta meg. A német tengeralattjárók az év­­ minden részében szerepeltek már­­ nagy sikerrel.­­ A hadijelen­tésekben gyakran esik szó bomba- és soorpedótalál­at következ­­tében féloldalra dőlt hajókról? Milyen­ mértékben lehet ezeket a hajókat sérült­­­ek­nek, vagy éppen elveszetteknek tekint­­eni? — A féloldalra dőlt hajó ágyúi­­nagy egy része a vízre néz, másik része a magasba mered. A maga­sabb szögbe került ágyúk holttere erősen megnövekszik és ennek meg­felelően a hajó harcképessége csök­ken. Ehhez járul még, hogy a meg­dőlt hajó kormánylapátja nem me­rül már el egészen a vízben, így a hajó kormányozhatósága is ve­szedelembe kerül. A hajó megdő­lése tehát nagyon komoly követ­kezményekkel járhat, különösen egyszerű tehergőzösöknél, melye­ket fel lehet ugyan fegyverezni, költséges megdőléselhárító beren­dezésekkel azonban természetesen nincsenek felszerelve. Ezzel szem­ben a hadihajók a betódult vízmeny­­nyiség kiegyensúlyozásával bizo­nyos határok között megkísérelt­­etik a hajó harcképességének és kormányozhatóságának helyre­­állítását. Ez mindenesetre nagy szakértel­met és felelősségvállalást kívánó feladat, ezért csak a parancsnok­­nak van joga a megsérült oldal el­lentétes pontján való vízrebocsát­­ást elrendelni. Nehéz művelet, mely megizzaszt­ja bizony a pa­rancsnokot. «Bizony?» Talán Brüninghaus el­lentengernagynak is volt már dolga ezzel a művelettel! — Tud Tengernagy úr saját tapasz­­talásból is példát mondata? Igen, Brüninghaus tengernagy valóban nem mindennapi példára tud hivatkozni. A skagerraki csatában a par­­ancsnokságom alatt álló «Kö­­nigg» csatahajó, a német zöm étő­hajója, tíz súlyos találatot ké­pett, köztük oldalt elől egy 18 centiméteres találatot az oldal­­páncélzat alatt, amely felrobban­totta az egyik lőszerkamrát. A betóduló víz négy fokkal dön­tete meg a hajót. Csata közben nem veszélytelen az ilyesmi — előtt lehet egy újabb találat és a súlyú gyarapodás következtében egyéb­ként is mélyebbre süllyedt hajóval hamarosan végleg búcsút mondha­tunk a világnak —, ha azonban nem akartam magamat szégyenszemre kivonni a csatából, meg kellett koc­káztatnom:­­ elrendeltem a jobboldali hátsó rekesz megnyitását. A hajót csakugyan sikerült majd­nem teljesen egyensúlyba hozni és a «König» harcképességét vissza­nyerve továbbra is csatába marad­­­hatott. Brüninghaus tengernagy, ha ma­gáról van szó, szófukar ember* csak annyit mond, amennyi a példa megértéséhez szükséges, azonban ennyi is elég. Tehát a skagerraki csata egyik csatahajóparancsnoká­val ülök szemben. Nem tudok a gondolattól elszakadni és míg a következő kérdésre diktálja a vá­laszt, inkább az embert figyelem­ már benne. — Mi a magyarázata a apak, hogy ango­lok a sok lesújtó kritika ellenére — itt van például Y­arnell amerikai tenger­nagy kíméletlen leleplezése — nem tudták megvalósítani a három fegyvernem szoros együttműködését? Nem lenne-e túl merész az az állítás, hogy mindhárom fegyvernem tökéletes együttműködését nagy mértékben először a japánok valósították meg? Váj­jon a légihaderő színrelépése nem forra­dalmasította-e a tengeri­ stratégiát oly mértékben, hogy az angol hadiflotta, mely eddig egyedül is fenn tudta tartani az an­­gol világbirodalmat, a­­légiflotta által elégtelenné vált? Brüninghaus tengernagy csak egy röpke pillanatig gondolkozik és már kész is a válasz: — Az angolok jól értenek a rögt­­önzéshez, a legapróbb részle­tekig kidolgozott és átgondolt hadműveletekhez azonban nin­csen érzékük. Ez a helyzet most is és ez volt­ például az 1915. évi gallipoli ku­­darc végső oka is. A hadsereg és tengeri haderő együttműködése a kívülálló részéről elképzelhetetle­nül, gondos élőmunkát kíván, leg­első alapfeltételül pedig egységes vezetést és jól összefogott szer­vezettséget. Erre az igazságra — természetesen már későn — az an­golok és amerikaiak is rájöttek. Sir Gerald Ellison, a szerencsétlen vál­lalkozás angol történetírója köny­vének jellemző módon ezt a címet adta: «The Perils of Amateur Strategy» (Az amatőrstratégia ve­szedelmei), Poulson amerikai ka­pitány pedig minden haditengeré­szetnél nagyrabecsült művében (The Dardanelles Expeditions) e szavakban összegezte ítéletét: «Nagyon kétséges, hogy még maga Nagybritannia is át tudna élni még egy világháborút és egy második Churchillt.» Nos, a második világháború már itt van, mégpedig ugyanazzal a Churchillel súlyosbítva. Ez elég magyarázat arra, hogy miért mon­dott a most folyó háborúban eddig minden nagyobb angol vállalkozás csődöt. Ha az angolok erejét már a hal­ditengerészet és szárazföldi had­sereg együttműködésének meg­szervezése is meghaladta, a ne­hézségek a légihaderő színrelé­pésével természetesen még job­ban megsokasodtak számukra. Olyan tökéletes precizitással ki­dolgozot és végrehajtott kombi­nált vállalkozásra, mint amilyen német részről a balti szigetek el­foglalása és japán részről az ottani szaksajtó beismerése szerint erre a mintára megszervezett csendes­ HAZAI KIKÖTŐBE ÉRKEZIK A TENGERALATTJÁRÓ virágcsokrokkal fogadják a híradó-fényképészt, aki oly sok drámai filmképet készített az U-hajó dicsőséges útján. 5. (M

Next