Népujság, 1943. július-szeptember (16. évfolyam, 146-222. szám)

1943-07-13 / 156. szám

A katonai történelem legnagyobb vállalkozása zajlik Szicíliában A német-olasz ellentámadás megakadályozta a behatolást a szigetre 100.000 tonna hajóteret vesztett a partraszállott angolszász haderő a keleti arcvonalon előre tolták a német csapatokat Őreitől keletre szétverték a harcba vetett szovjet ezredeket A szicíliai hadműveletek megint , tudásáról és kibontakozásáról csak most érkeznek meg az első részle­tesebb jelentések. Az angolszász támadás ezek szerint nem szomba­ton hajnalban, hanem már pénte­ken este tíz órakor kezdődött, amikor amerikai és angol vitorlázó repülőgépek az első csapatokat tet­ték partra a szigeten. Ugyanekkor léptek működésbe az ejtőernyősök Ez az első földreszállás a sziget délkeleti sarkán történt meg, ahol csak gyér települések vannak és ezek is távol a tengerparttól. A vitorlázó gépek és ejtőernyő­sök földreszállása után került sor a szállító hajóknak és partraszálló járműveknek a kikötésére. Gaydá­­nak a Voce d’Italiában írt cikke bizonyos tájékoztatást ad az an­golszász hadiflotta erejéről. Cik­kében a többi között azt írja, hogy az olasz és német csapatok figyel­mét nem kerülik el a négy csata-­­ hajóból, két repülőgépanyahajóból és még sok más hajóból álló ellen­séges flotta mozdulatai. A tengeri hadműveleteket Cunningham ten­gernagy vezeti, ő irányította a part­raszállásban résztvevő mintegy kétezer hajót, a nehéz- és könnyű hadihaj­ókat, a nagy- és kisebb szállítóhajókat és páncélos bárká­kat. Cunningham parancsa az volt, hogy az előírt menetrendet semmi­féle támadással és veszteséggel nem törődve, percnyi pontossággal kell betartani. Zürichből a partraszállással kap­csolatban a következő részleteket jelentik: Szombatra virradó éj­szaka különböző hadihajókból álló hajócsoport közelítette meg Szicí­liát Ezzel egyidejűleg szövetséges repülőgépek százai indultak táma­dásra a sziget ellen. A hadihajók lőtávolba érve megkezdték a tüze­lést. A földreszállt angolszász ej­tőernyősök és légi gyalogsági osz­tagok az olasz állások védőivel he­ves küzdelembe keveredtek. Az első nagyobb harcok az esti órák­ban fejlődtek ki, az ütközetben már olasz és német légi­erők is részt­­vettek. Az amerikai-brit csapatok egyik köteléke nehéz hajóágyúk és nagytömegű repülőgép védelme alatt a sziget délkeleti csúcsán, a Passero-foknál és Siracusától délre szállt partra. A partraszálló járművek másik csoportja ugyan­csak számos hadihajó védelme alatt a Gela-öbölben kötött ki és Gela helységnél, valamint attól nyugatra, Licata helységnél két úi hídfőállást alkotott A harmadik kötelék a sziget nyugati végében, Marsala városától északkeletre kí­sérelt meg partraszállást, de a ten­gely partvédelme ezt a vállalkozást meghiúsította. Német katonai helyről származó jelentés szerint az eddigi harcokat a tengelycsapatok részéről csupán a partbiztosító egységek vívták meg. Eisenhower tábornok főhadi­szállásának vasárnap esti jelentése is arról számol be, hogy az ame­rikai és brit egységek eddig még alig jutottak harci érintkezésbe a tengelycsapatok zömével s a küz­delem főleg az olasz partvédelmi csapatok ellen folyt. Más egységek Licata közelében állanak és angolszász csapatok ve­tették meg lábukat immár a szi­get nyugati partján is. Német ka­tonai körök véleménye szerint az angol—amerikai csapatok legköze­lebbi célja az, hogy a gela-siracusai vonalon partraszállt két főcsoport egymással összeköttetésbe lépjen és így az újabb csapatok partra­szállását és az utánpótlást jobban biztosíthassa. A harcok az inváziós sereg és a sziget védelmezői között teljes hevességgel folynak. A londoni Observer című lap szerint a szicí­liai hadműveletek legfőbb jellem­vonása a támadónál a partraszál­lási hajókötelékek alkalmazása, a védelem legfőbb erőssége pedig a mozgó tüzérség. Az összeütközé­sek során helyenként közelhar­cokra került sor. Német részről teljesen tudatá­ban vannak a szicíliai hadművele­tek jelentőségének. Az angolszász vállalkozás elhárítását Berlinben a tengely közös feladatának minősí­tik, amelyben nemcsak olasz csa­patok, hanem német egységek is részt vesznek. Berlinben rámutat­nak arra, hogy Szicília birtoklása angolok számára a szicíliai csator­nán átvezető földközi-tengeri út uralmát jelentené. Éppen ezért két­ségtelen, hogy a nagy erőkkel meg­kezdett hadműveletet elszántan kí­vánják folytatni. A Reuter Iroda katonai tudósí­tója ezt írja: »A kockát elvetették, az invázió megkezdődött. A máso­­dik arcvonal, amelyről a tengely oly gyakran írt, szombat hajnal óta fennáll«. Egyidejűleg azonban lon­doni körök is látják a vállalkozás nehézségeit. Ugyancsak a Reuter Iroda írja: »Ez a legnagyobb és legmerészebb hadművelet, melyet Gallipoli óta kezdeményeztek«.­­ (Mint ismeretes, a gallipoli vállal­kozás az első világháború alatt Churchill egyik tervének balsikerű végrehajtása volt). Az olasz sajtó a szicíliai esemé­nyekkel kapcsolatban azt írja, hogy az olasz nép nyugodtan néz szembe a helyzettel. Nyilvánvaló, — írják az olasz lapok, — hogy az ellenség néhány kikötő elfoglalására törek­szik, hogy azokban azután nagyobb­ csapattesteket tehessen partra. A második célja a messinai szoros el­érése, hogy így a szicíliai erőket elszigetelhesse és az átkelést Dél- Olaszországba, Kalábriába előké­szíthesse. A vezércikkek hangoz­tatják: »Eljött a döntő óra, ami­kor az olasz népnek a végső iddel­ lent kell állnia«. Gayda pedig ön­­tudatosan ezt írta: »Szicília ma nem az az érett gyümölcs, ahol tárt karokkal várják a felszabadító­kat». N­ Heves ellentámadások Szicíliában Berlin: Ma a partraszállás meg­indulása után meg lehet állapítani, hogy az események nem úgy fej­lődtek, ahogy az angol és amerikai részről remélték és elvárták, jól,­lehet kezdetben bizonyos sikereket értek el. Az első órákban létesített hídfők, kivéve a sziracuzait, ma már nincsenek az ellenség kezén és bár a Sziracusától délre elte­rülő partvidék még mindig az an­golszász csapatok birtokában van, sikerült őket ott is a tenger felé visszaszorítani, úgyhogy lényegileg már csupán egy keskeny sáv az övék. Az ellenség ma már nem tá­madó, hanem védekező célokat kö­vet és tájékozott katonai körök megállapítása szerint kétségbeeset­ten védekezik egy szűk területen. Veszteségei súlyosak. Az elsüllyesztett hajók tonnatar­talma eléri a 100.000 bruttó regisz­ter tonnát, ezenkívül mintegy 60 súlyosan megsérült hajó növeli az ellenséges veszteségek arányát. Az ellenség emberveszteségei is jelen­tékenyek. A leszállott ejtőernyősök Berlin: A keleti arcvonal nagy anyagos áfájának kialakulását a leg­utolsó 24 óra alatt az jellemezte,, hogy a bolsevisták Bjelgorod sza­­kaszán a német páncélos kötelékek folyton növekvő nyomása alatt fo­kozott mértékben hátrálni kény­szerültek. Csupán Bielgorodnál a bezárt erős bolsevista csoportok felszámolásánál 129 szovjet páncé­lost semmisítettek meg, vagy ejtet­tek zsákmányul és több, mint 4200 foglyot ejtettek. Nehéz és könnyű fegyverekben elért zsákmány itt és más pontokon is jelentős. A bolse­visták még mindig megkísérlik, hogy az arcvonalakon támadt hő­szinte az utolsó száz emberig meg­­semmisítettnek tekintendők. Berlini katonai körök rámutat­nak arra, hogy újabb partraszállási kísérlettel továbbra is számolni le­het. A helyzet a védők számára ma már előnyösebb,­­mint a támadók számára. A német és olasz köte­lékek heves támadásai olyan sú­lyosan érték vasárnap a harcokhoz szokott amerikaiakat Szicília déli partján, hogy súlyos veszteségek közben széles arcvonalon egészen a tengerig visszaverték őket. A parton az üldöző tengelycsapatok és saját hajóik kereszttüzébe ke­rültek. Az amerikai katonák szá­zával emelték megadásra kezüket, mert nem volt merre menekülniük. Az amerikai partraszállító hajóraj végül kénytelen volt a teljesen ki­merült csapatok maradványait fe­délzetre venni. E csapatok helyébe azután az éjszaka folyamán új„erő­­ket tettek partra. A partra tett ka­nadaiaknak sikerült átmenetileg behatolni a hídfőtől északra és északnyugatra lévő hegységbe és megszállni még két helységet. tagokat újabb és újabb tartalékok bevetésével kitöltsék és ezeket minden pihenő nélkül azonnal be­vetik. Berlin: A bjelgorodgoreli tér­ségben folyó harcok a szovjetre nézve eddig a legveszteségteljeseb­­bek közé sorolhatók. Az egyhetes harcokról szemléltető képet ad a 1640 páncélos kocsi, 1400 gépfegy­ver é£ több, mint 1200 repülőgép elvesztése Szovjet részről. Az em­berveszteségek is hasonlóan maga­sak.,, amelyeket még megközelítő­­leg­g sem lehet áttekinteni. A hét­fői hadijelentésben 28.000 fogoly csak egy részleteredmény. Hátrálnak a bolsevisták Bielgorodnál Kendertörülközők és szövetek tokban L'flNET Nemzeti Takarékosságra Is!HOVBHYECZ-nél 4 oldal, ára 12 fillér Légiriadó Szófiában Szófia: Vasárnap este 23 óra 35 perckor Szófiában légiriadót ren­­­deltek el, amely éjfél után 2 óra 50­­ percig tartott. Benes is Moszkvában van d­ochnorm:­i Majszk­ londoni szovjet nagykövet és Benes mosz­kvai tartózkodásával kapcsolatban az »Aftontidningen« londoni tudó­sítója arról számol be, hogy az angol fővárosban figyelmet keltett­­ az a körülmény, hogy Majszki és­­ Benes egyidejűleg tartózkodik a szovjet fővárosban. Londonban fel­tételezik, hogy Moszkvában a szov­jet—lengyel konfliktus mellett más délkeleteurópai kérdésekkel is fog­lalkoznak.

Next