Népujság, 1943. október-december (16. évfolyam, 223-297. szám)

1943-12-27 / 293. szám

1943. december 27., hétfő. .......................................qmimi miei XEPPJ&tti w«wwwe m­aai jhmum «rswnumgi.as — Karácsonyi tisztelgés Simkó főispán­nál. A város tisztviselői péntek­en délben Endr­ey Béla polgármester vezetésével , testületileg jelentek meg dr. Simkó Ele­mér főispánnál és b­oldog ünnepeket kí­vántak. A főispán megkezdte szabadsá­­gét. — ELJEGYZÉS: Szabó Kató és Mike József december 26-án tar-" tették eljegyzésüket. — Szent István-plébánia hírei. Decem­ber 31-én este 6 órakor kezdődik a Szil­­­veszter-es­ hálaadó istentisztelet. Január 11-én, Újév napján, szokásos vasárnapi rend. 10 órakor ünnepi szentbeszéd. Fél 11 órakor háromnapos ünnepélyes nagy­mise. — Adományok. A főispáni hivatalban a Szentesi-utcai óvódások 51 pengő 50 fillért­, a Malom-utcai iskolások 32 pengőt, a Klauzál-utcai iskolások 47 pengő 22 fillért, a Sugár-utcai óvódások 60 pengőt, a Bács­­ka-utcaiak 30 pengőt, a Szent István- Utcaiak 46 pengőt adományoztak a baj­társi szolgálat javára. — A polgármes­teri hivatalban O­r­g­o­n­á­s Pál szabó­mester 25 pengőt a Vöröskeresztnek, 23 pengőt a kisrongyosoknak, egy névtelen az új­ hadirokkan­táknak 50 pengőt ado­mányozott. — Tóth János malomigaz­gató a polgármesteri hivatalnálnál a Vö­röskereszt javára 100 pengőt adományo­zott. Ugyancsak névnapmegváltásul adott Fejes János Klauzál­ utca 11. szám alatti lakos a polgármesteri hivatalnál a refor­mátus árvaház javára 10 pengőt és a most folyó világháború hadiárváinak is 10 pen­gőt. — Id. Kót­i Lajos és ifj. Kóri Lajos építőmesterek a polgármesteri hi­vatalnál a Kisrongyos Akció javára 20—20 p­engőt adományoztak. *— R­o­s­t­ás István és családja özv. Fejős Istvánná elhalá­lozása alkalmából koszorúmegváltás címén 10 pengőt adományozott a polgármesteri hivatalban a hadirokkantak javára. — A Tornyai Társaság január 6-án, Vízkereszt napján délután fél 6 órai kez­dettel tartja meg első bérleti hangver­senyét. Szerepel Faragó György zene­művészeti főiskolai tanár. Bérleteket le­het jegyezni Szabó István könyvkeres­kedésében. — Halálozás. Tóth Kovács Fe­­rencné Frivaldszky Róza december 21-én este váratlanul Szegeden elhunyt. Temetése 23-án délután 4 órakor volt a Szeged-rókusi temető ravatalozójából. 19 — Lejárt a színház bérlete, a vár­os azon­ban még n­em hirdet pályázatot, mert előbb érdeklődnek Putnik Bálintnál, hogy mi a terve.•­­ Újévre jelenik meg Vöröss István verseskötete. Az Exodus budapesti könyvkiadó karácsonyra hirdette Vöröss István »Tű he­gyén« című verseskötetének meg­jelenését. Két költemény kinyom­tatásához azonban nem kapott en­gedélyt, ez megakadályozta a nyomdai munkát s így a kötet pár­napos késéssel hagyhatja csak el a könyvnyomtató és könyvkötő­­műhelyt s újévre kerül könyvárusi forgalomba. » — Adományok- Tóth János malomigaz­gató névnapmegváltás címén a Vöröske­reszt céljaira 100 pengőt adományozott a polgármesteri hivatalban. — Özv. Nagy I­stvánné elhunyt férje névnapi emlékére az árvaháznak 10 pengőt adományozott. Özv. C­s­á­k­y Jánosné elhunyt férje emlékére 100 pengőt adományozott a re­formátus árvaház, 20 pengőt pedig a kis­rongyos akció javára. — Levente lövészek Szilveszter estélye 6 órakor kezdődik a Levente Otthonban. A CSERKÉSZET KORSZERŰ MEGVILÁGÍTÁSA A feladat a magyar cserkészet fő jellemzőinek összefoglalása. Mik a magyar cserkészet jelleg­zetes vonásai? Erre 10 pontban fe­lelek. 1. A cserkészet nem tömegmoz­galom. Teljesen hiányzik belőle az univerzalitásra való törekvés. Mu­tatja az a szervezési alapelve, hogy csapat csak ott keletkezhetik, ahol megvan a kipróbált vezető. Tehát előbb a parancsnok, aztán a csa­pat. Ehhez minden körülmények között ragaszkodik, kivétel nincs. Oka, amilyen a vezető, olyan a csapat. A cserkészet nem tömeg­mozgalom, hanem a válogatottak mozgalma. Nem vágyik a nyilvá­nosság elé, csendben, külső érvé­nyesülés nélkül dolgozik. 2. A cserkészet legfőbb ereje, biztosítéka az önkéntesség. Nincs és nem volt soha egyetlen egy kényszerített, bepofozott cserkész. Nem lehetséges, hogy valakire ki­osztják a munkát s azután kény­szerítik annak elvégzésére. Min­denki addig cserkész, amig ez neki egyéni akarata, szíve vágya. A fe­gyelmen belül akkor hagyja abba, amikor akarja. Mit követelünk meg minden cserkésztől? Azt, hogy szó­ban és írásban kijelentse: ő akar cserkész lenni, lelki indítékokból kéri a felvételét. Miért teszi ezt a fiú? a) Megtalálja munkaterét, ahol cselekedni tud. b) Tetszik neki a cserkészélet, mert az jó játék. c) Kapni akar olyasmit, amit másutt nem érhet el. d) Bízik abban, hogy életre ké­szülésében előbbre jut, jobb em­berré lesz. e) Vágyakozik a tiszta lelkisé­gért, a jobb magyarságukért küzdő bajtársak közé. f) Felszabadul a sokféle bilincs és a sok tiltás alól. Önállóságra rendezkedhetik be, a maga egyéni életét élheti.­­ g) Kijut az igazi természetbe. h) Kalandok, rendkívüli esemé­nyek, romantika várnak rá, e ha­zában és a nagyvilágban egyaránt. , j) Férfias küzdelemre, erőfeszí­tésre és helytállásra kap alkalmat; ennek sikere egyes egyedül rajta múlik, akár vezető, akár vezetett. Ez csábító tudat és a fiú büszke is az ő munkájára. 3. A cserkészet keresztény élet­forma. Nem gyakorlat testi vagy lelki értelemben, nem szabadidő mozgalom, nem szórakozás, sport, természetjárás, oktatás, vezetői is­kola, vagy rossz fiúk javítótanfo­lyama. A cserkészet nem akarja a fiú testét, vagy lelkét, vagy ide­jének egy részét, esetleg az ő külö­nös képességeit, egyes tehetségeit. Mindez nem elég! A cserkészet a fiút egészen akarja, szőröstől, bő­röstül, minden idegrezdülésével, vágyával, jó és rossz tulajdonsá­gával. A fiú életét akarja beren­dezni: a cserkészet életrendezését. 4. A cserkészet általános érvényű nevelő mozgalom és csakis peda­gógiai alapon vezethető. Nevelő céljaiban nem kíván új eszményt felfedezni, hanem tántoríthatatla­­nul ragaszkodik az örök krisztusi igazságokhoz. A cserkészetben a fiú egy nagy testvériségben él. A vezető a báty­juk, a fiatalabb az öccsük. Minden társadalmi különbség eltűnik. Ez felemel, magával ragad és tartós, gyakran életreszóló barátságokat fejleszt. Ezzel a fiú egész élete a szellemi, a lelki vágányra tolódik és igyekezni fog az anyag urává lenni, hogy felülemelkedjék rajta. A jól értelmezett testvériség, alap­ján van közöm a cserkész család­jához, egyéni életéhez, vágyaihoz. A vezető a fiúval, mint egyenlő­vel beszél. Nem nézi gyereknek, akit a maga képére kell vontatókö­télre fognia. Nem nézi fiókfelnőtt­­nek sem, akinek feladata, hogy a felnőtt életét élje kicsiben, persze borzasztó számú eltiltással. Nem babusgatja és nem veszi kisgyerek­ként. Ellenkezőleg a fiút, mint kü­lön egyéniséget kezeli. Elismeri a fiú külön világát, egyéni észjárását és lehetővé teszi, hogy a fiú a maga egyéni életét zavartalanul élje. Ezért nem pótolhatja, vagy helyettesítheti a cserkészetet semmi más a világon. Ezért fo­gadja el a fiú meggyőződéssel az erkölcsi világrendet és a maga pa­rancsnokát képviselőjéül. Ez a titka annak, hogy a szív megnyílik és a vezető sokkal jobban ismeri a fiút a szülőknél. A parancsnok­kal szemben nem lehet nem őszin­tének lenni. 5. A cserkészetet csakis hivatott önkéntes vezetők vezethetik. Ez a hivatottság tisztára lelki, pedagó­giai természetű és anyagi mozza­nattal összefüggésben nincs. A vezető a fiúnak mindenkor pajtása, de sohasem cinkosa: nem engedi elpuhulni, hanem keményen neveli kemény életre. 6. A vezető és a fiú egyaránt maga viseli költségeit. A vezető semmiféle formában nem kér részt a fiúk által teljesített befizetésből. Ez nemcsak belekapcsolná a mun­kába az anyagi összefüggést, ha­nem megtámadná a vezető függet­lenségét és anyagi érdektelenségé­ből fakadó fölényét is. 7. A cserkészet programja vál­­tozhatik, de­ független a létszámá­tól. Akár egy ember vallja, akár százezer, az igazság ugy­anaz ma­rad. A munkamenet nem lezárt ügy, hanem az élet változásaihoz simulóan rugalmas. A kiképzés anyaga változik és ismételten vál­tozott is. Csak három alappillérre állandó: a mély vallásosság, az ön­tudatos magyarság és az a kezdet­től fogva vallott tétel: minden cser­kész honvédő. 8. A magyar cserkészmozgalom tősgyökeresen magyar. Nem idegen utánzat. Az örök fiúi lelket a cser­készetben egy angol tábornoknak sikerült kifejeznie; ehhez a ma­gyarság azt adta, amit adnia kel­lett: nemzeti magyarságát, a ma­gyar lelket. Avagy nem magyarok a magyar egyházak, mert a krisz­tusi eszme nem magyar éghajlat alatt született meg? Vagy talán magyarságából veszít a honvéd, mert puskáján francia feltalálás és haj­ónet van? A páncélos, mert harckocsija idegen gyártmány? Talán nemzetközivé lesz, ha bra­zil kávét, keletindiai fűszert, kínai teát, szicíliai narancsot élvezek, vagy az idegen eredetű vasútra, repülőgépre felülök? Nos, akkor széles e hazában alig lelünk ki nem kezdett magyarságú embert, vagy mindnyájunknak remetévé kellene tennünk. A magyar cserkészt szíve és nem ruhája teszi magyarrá: bi­zonyosan nem szorul arra, hogy magyarságát süvegében vadássza: kalapban éppen olyan öntudatos a magyar, mint sapkában. Nem a sors tréfája, hogy az a könnyű sap­ka, melyet régen tábori sapkának használtunk s melyet újabban né­melyek magyarságunkat eldöntő jelvénynek láttak, eredetiben az osztrák lovastüzérség egyenruhá­jának darabja? A cserkészet teljesen és csorbí­tatlanul magyar ; senki részéről nem szorul kioktatásra, sem belső munkájában, sem külső megjelené­sében­. Viszont okos embertől min­dig szívesen tanulunk. A cserké­szet az ilyen támadásokat könnyen kiheveri, mert nem múló embe­rekhez változó erőviszonyokhoz, hanem örök igazságokhoz kötötte le magát. Ezeket szolgálja a cser­kész, mély alázattal, mert ezek kö­telezik az egész magyar nemzetet. 9. A cserkészet alulról épült. Nem felnőtt vezetők kezdeménye­zése vagy magasabb akarat hívta­ életre, hanem a fiúk szíve. A kor kitermelte az eszmét, a magassá­gokba vágyó fiúk ösztöne azt meg­érezte. Összeálltak és felkínálkoz­tak hivatott pásztoraiknak, teljes rendelkezésükre. Vállaltak munkát és minden erőlködést és arcukra kiült a magasztos érzés: én átada­dom magam a magyar közösség­nek és érzem, hogy ezzel valakivé lettem. A vezetők élükre álltak; így született meg, mindenütt a cser­készet, így lett nagy játékká, me­lyet a fiú teljes odaadással, szíve­sen játszik. Eszközeit, az Örsi rendszert és a próbákat is maga termelte ki. Nemes értelmű de­mokráciáját jelzi a fiúra és fel­nőttre egyaránt kötelező 10 tör­vény, mely az egész életre­­szól. A 10 törvény fogalmazása is a fiú tettvágyának felel meg: nem tilt, hanem cselekvésre hív. A szülő, a társadalom azt mondja: ne hazudj! A mi törvényünk azt mondja: a cserkész nemeslelkű és feltétlenül igazat mond. Ebben tükröződik a fiúk külön világa. 10. Egészen világos a cserkészet és a leventeség viszonya. Cserkész és levente édestestvérek. Azok vol­tak kezdettől. A cserkész az idő­sebb és testvéri öleléssel fogadta 20 évvel ezelőtt született öcsikéjét. Az első lélekzéstől mellette állott. Segíti és minden elért, megszerzett kincsét odaadja neki: ruha, kikép­zés, vezetők, irodalom, nóták,­ já­tékok, tábortűz és táborozás, szer­vezet, módszerek és eljárások, mindent. E néhány vonással adtam kifeje­zést felfogásomnak a­­korszerű cserkészetről. Szerény vázlat. Ha valaki ebből még nem érti meg a gyakorlati, öntevékeny és önzetlen cserkészetet, annak mindenkor szí­vesen külön is­­megmagyarázzuk. Nekünk a szívünkbe van írva, vitéz Demesy Győző Zamatos erdélyi fatalma óriási választékban, meglepő olcsó áron. Valódi besztercei szilvalekvár, aszalt szilva, papírbojjú dió ás mogyoró kapható TÓTH JÁNOS csemegekereskedőnél Telefon: 479. Görög­ palota. Telefon : 479. 5. 3? - - — Karácsonyi ajándék a testvérközsé­geknek. Hódmezővásárhely a két kárpát­aljai testvérközség szegényei számára 3000 pengő karácsonyi ajándékot küldött. — Kocogás, jó zene és tánc a levente lövészek Szilveszter estélyén. Kezdete pontosan 6 órakor. — Bőrkabátot találtak. A rendőrségre beszolgáltattak egy erősen használt bőr­kabátot, melyet a Jókai­ utcán találtak. Igazolt tulajdonosa a városháza II. számú szobájában átveheti. — Ifj. Szathmáry János új telefonzáma: 626. —­­ Levente lányok és fiúk a Levente Otthonban töltsétek a Szilveszterestet. Kezdete pontosan 6 órakor. — A »Népújság« hirdetésének eredménye gyors és biztos. Kerékpár 2 Rádió! Varrógép ! Csillár! Gyermek­kocsi 2 ce m% alkatrészek !FgFlőnyösebben besaterenheríS k PAKSI ISTVÁN Kiél*-» vlU«Bi*s*s*i. cm szttuerén Mikolatetebes Andir&ssy-fiteft 3 szám. Kiszolgáló leányt és egy villanyszerelő segédet alkalmazok.

Next