Népujság, 1943. október-december (16. évfolyam, 223-297. szám)
1943-12-27 / 293. szám
1943. december 27., hétfő. .......................................qmimi miei XEPPJ&tti w«wwwe maai jhmum «rswnumgi.as — Karácsonyi tisztelgés Simkó főispánnál. A város tisztviselői pénteken délben Endrey Béla polgármester vezetésével , testületileg jelentek meg dr. Simkó Elemér főispánnál és boldog ünnepeket kívántak. A főispán megkezdte szabadságét. — ELJEGYZÉS: Szabó Kató és Mike József december 26-án tar-" tették eljegyzésüket. — Szent István-plébánia hírei. December 31-én este 6 órakor kezdődik a Szilveszter-es hálaadó istentisztelet. Január 11-én, Újév napján, szokásos vasárnapi rend. 10 órakor ünnepi szentbeszéd. Fél 11 órakor háromnapos ünnepélyes nagymise. — Adományok. A főispáni hivatalban a Szentesi-utcai óvódások 51 pengő 50 fillért, a Malom-utcai iskolások 32 pengőt, a Klauzál-utcai iskolások 47 pengő 22 fillért, a Sugár-utcai óvódások 60 pengőt, a Bácska-utcaiak 30 pengőt, a Szent István- Utcaiak 46 pengőt adományoztak a bajtársi szolgálat javára. — A polgármesteri hivatalban Orgonás Pál szabómester 25 pengőt a Vöröskeresztnek, 23 pengőt a kisrongyosoknak, egy névtelen az új hadirokkantáknak 50 pengőt adományozott. — Tóth János malomigazgató a polgármesteri hivatalnálnál a Vöröskereszt javára 100 pengőt adományozott. Ugyancsak névnapmegváltásul adott Fejes János Klauzál utca 11. szám alatti lakos a polgármesteri hivatalnál a református árvaház javára 10 pengőt és a most folyó világháború hadiárváinak is 10 pengőt. — Id. Kóti Lajos és ifj. Kóri Lajos építőmesterek a polgármesteri hivatalnál a Kisrongyos Akció javára 20—20 pengőt adományoztak. *— Rostás István és családja özv. Fejős Istvánná elhalálozása alkalmából koszorúmegváltás címén 10 pengőt adományozott a polgármesteri hivatalban a hadirokkantak javára. — A Tornyai Társaság január 6-án, Vízkereszt napján délután fél 6 órai kezdettel tartja meg első bérleti hangversenyét. Szerepel Faragó György zeneművészeti főiskolai tanár. Bérleteket lehet jegyezni Szabó István könyvkereskedésében. — Halálozás. Tóth Kovács Ferencné Frivaldszky Róza december 21-én este váratlanul Szegeden elhunyt. Temetése 23-án délután 4 órakor volt a Szeged-rókusi temető ravatalozójából. 19 — Lejárt a színház bérlete, a város azonban még nem hirdet pályázatot, mert előbb érdeklődnek Putnik Bálintnál, hogy mi a terve.• Újévre jelenik meg Vöröss István verseskötete. Az Exodus budapesti könyvkiadó karácsonyra hirdette Vöröss István »Tű hegyén« című verseskötetének megjelenését. Két költemény kinyomtatásához azonban nem kapott engedélyt, ez megakadályozta a nyomdai munkát s így a kötet párnapos késéssel hagyhatja csak el a könyvnyomtató és könyvkötőműhelyt s újévre kerül könyvárusi forgalomba. » — Adományok- Tóth János malomigazgató névnapmegváltás címén a Vöröskereszt céljaira 100 pengőt adományozott a polgármesteri hivatalban. — Özv. Nagy Istvánné elhunyt férje névnapi emlékére az árvaháznak 10 pengőt adományozott. Özv. Csáky Jánosné elhunyt férje emlékére 100 pengőt adományozott a református árvaház, 20 pengőt pedig a kisrongyos akció javára. — Levente lövészek Szilveszter estélye 6 órakor kezdődik a Levente Otthonban. A CSERKÉSZET KORSZERŰ MEGVILÁGÍTÁSA A feladat a magyar cserkészet fő jellemzőinek összefoglalása. Mik a magyar cserkészet jellegzetes vonásai? Erre 10 pontban felelek. 1. A cserkészet nem tömegmozgalom. Teljesen hiányzik belőle az univerzalitásra való törekvés. Mutatja az a szervezési alapelve, hogy csapat csak ott keletkezhetik, ahol megvan a kipróbált vezető. Tehát előbb a parancsnok, aztán a csapat. Ehhez minden körülmények között ragaszkodik, kivétel nincs. Oka, amilyen a vezető, olyan a csapat. A cserkészet nem tömegmozgalom, hanem a válogatottak mozgalma. Nem vágyik a nyilvánosság elé, csendben, külső érvényesülés nélkül dolgozik. 2. A cserkészet legfőbb ereje, biztosítéka az önkéntesség. Nincs és nem volt soha egyetlen egy kényszerített, bepofozott cserkész. Nem lehetséges, hogy valakire kiosztják a munkát s azután kényszerítik annak elvégzésére. Mindenki addig cserkész, amig ez neki egyéni akarata, szíve vágya. A fegyelmen belül akkor hagyja abba, amikor akarja. Mit követelünk meg minden cserkésztől? Azt, hogy szóban és írásban kijelentse: ő akar cserkész lenni, lelki indítékokból kéri a felvételét. Miért teszi ezt a fiú? a) Megtalálja munkaterét, ahol cselekedni tud. b) Tetszik neki a cserkészélet, mert az jó játék. c) Kapni akar olyasmit, amit másutt nem érhet el. d) Bízik abban, hogy életre készülésében előbbre jut, jobb emberré lesz. e) Vágyakozik a tiszta lelkiségért, a jobb magyarságukért küzdő bajtársak közé. f) Felszabadul a sokféle bilincs és a sok tiltás alól. Önállóságra rendezkedhetik be, a maga egyéni életét élheti. g) Kijut az igazi természetbe. h) Kalandok, rendkívüli események, romantika várnak rá, e hazában és a nagyvilágban egyaránt. , j) Férfias küzdelemre, erőfeszítésre és helytállásra kap alkalmat; ennek sikere egyes egyedül rajta múlik, akár vezető, akár vezetett. Ez csábító tudat és a fiú büszke is az ő munkájára. 3. A cserkészet keresztény életforma. Nem gyakorlat testi vagy lelki értelemben, nem szabadidő mozgalom, nem szórakozás, sport, természetjárás, oktatás, vezetői iskola, vagy rossz fiúk javítótanfolyama. A cserkészet nem akarja a fiú testét, vagy lelkét, vagy idejének egy részét, esetleg az ő különös képességeit, egyes tehetségeit. Mindez nem elég! A cserkészet a fiút egészen akarja, szőröstől, bőröstül, minden idegrezdülésével, vágyával, jó és rossz tulajdonságával. A fiú életét akarja berendezni: a cserkészet életrendezését. 4. A cserkészet általános érvényű nevelő mozgalom és csakis pedagógiai alapon vezethető. Nevelő céljaiban nem kíván új eszményt felfedezni, hanem tántoríthatatlanul ragaszkodik az örök krisztusi igazságokhoz. A cserkészetben a fiú egy nagy testvériségben él. A vezető a bátyjuk, a fiatalabb az öccsük. Minden társadalmi különbség eltűnik. Ez felemel, magával ragad és tartós, gyakran életreszóló barátságokat fejleszt. Ezzel a fiú egész élete a szellemi, a lelki vágányra tolódik és igyekezni fog az anyag urává lenni, hogy felülemelkedjék rajta. A jól értelmezett testvériség, alapján van közöm a cserkész családjához, egyéni életéhez, vágyaihoz. A vezető a fiúval, mint egyenlővel beszél. Nem nézi gyereknek, akit a maga képére kell vontatókötélre fognia. Nem nézi fiókfelnőttnek sem, akinek feladata, hogy a felnőtt életét élje kicsiben, persze borzasztó számú eltiltással. Nem babusgatja és nem veszi kisgyerekként. Ellenkezőleg a fiút, mint külön egyéniséget kezeli. Elismeri a fiú külön világát, egyéni észjárását és lehetővé teszi, hogy a fiú a maga egyéni életét zavartalanul élje. Ezért nem pótolhatja, vagy helyettesítheti a cserkészetet semmi más a világon. Ezért fogadja el a fiú meggyőződéssel az erkölcsi világrendet és a maga parancsnokát képviselőjéül. Ez a titka annak, hogy a szív megnyílik és a vezető sokkal jobban ismeri a fiút a szülőknél. A parancsnokkal szemben nem lehet nem őszintének lenni. 5. A cserkészetet csakis hivatott önkéntes vezetők vezethetik. Ez a hivatottság tisztára lelki, pedagógiai természetű és anyagi mozzanattal összefüggésben nincs. A vezető a fiúnak mindenkor pajtása, de sohasem cinkosa: nem engedi elpuhulni, hanem keményen neveli kemény életre. 6. A vezető és a fiú egyaránt maga viseli költségeit. A vezető semmiféle formában nem kér részt a fiúk által teljesített befizetésből. Ez nemcsak belekapcsolná a munkába az anyagi összefüggést, hanem megtámadná a vezető függetlenségét és anyagi érdektelenségéből fakadó fölényét is. 7. A cserkészet programja változhatik, de független a létszámától. Akár egy ember vallja, akár százezer, az igazság ugyanaz marad. A munkamenet nem lezárt ügy, hanem az élet változásaihoz simulóan rugalmas. A kiképzés anyaga változik és ismételten változott is. Csak három alappillérre állandó: a mély vallásosság, az öntudatos magyarság és az a kezdettől fogva vallott tétel: minden cserkész honvédő. 8. A magyar cserkészmozgalom tősgyökeresen magyar. Nem idegen utánzat. Az örök fiúi lelket a cserkészetben egy angol tábornoknak sikerült kifejeznie; ehhez a magyarság azt adta, amit adnia kellett: nemzeti magyarságát, a magyar lelket. Avagy nem magyarok a magyar egyházak, mert a krisztusi eszme nem magyar éghajlat alatt született meg? Vagy talán magyarságából veszít a honvéd, mert puskáján francia feltalálás és hajónet van? A páncélos, mert harckocsija idegen gyártmány? Talán nemzetközivé lesz, ha brazil kávét, keletindiai fűszert, kínai teát, szicíliai narancsot élvezek, vagy az idegen eredetű vasútra, repülőgépre felülök? Nos, akkor széles e hazában alig lelünk ki nem kezdett magyarságú embert, vagy mindnyájunknak remetévé kellene tennünk. A magyar cserkészt szíve és nem ruhája teszi magyarrá: bizonyosan nem szorul arra, hogy magyarságát süvegében vadássza: kalapban éppen olyan öntudatos a magyar, mint sapkában. Nem a sors tréfája, hogy az a könnyű sapka, melyet régen tábori sapkának használtunk s melyet újabban némelyek magyarságunkat eldöntő jelvénynek láttak, eredetiben az osztrák lovastüzérség egyenruhájának darabja? A cserkészet teljesen és csorbítatlanul magyar ; senki részéről nem szorul kioktatásra, sem belső munkájában, sem külső megjelenésében. Viszont okos embertől mindig szívesen tanulunk. A cserkészet az ilyen támadásokat könnyen kiheveri, mert nem múló emberekhez változó erőviszonyokhoz, hanem örök igazságokhoz kötötte le magát. Ezeket szolgálja a cserkész, mély alázattal, mert ezek kötelezik az egész magyar nemzetet. 9. A cserkészet alulról épült. Nem felnőtt vezetők kezdeményezése vagy magasabb akarat hívta életre, hanem a fiúk szíve. A kor kitermelte az eszmét, a magasságokba vágyó fiúk ösztöne azt megérezte. Összeálltak és felkínálkoztak hivatott pásztoraiknak, teljes rendelkezésükre. Vállaltak munkát és minden erőlködést és arcukra kiült a magasztos érzés: én átadadom magam a magyar közösségnek és érzem, hogy ezzel valakivé lettem. A vezetők élükre álltak; így született meg, mindenütt a cserkészet, így lett nagy játékká, melyet a fiú teljes odaadással, szívesen játszik. Eszközeit, az Örsi rendszert és a próbákat is maga termelte ki. Nemes értelmű demokráciáját jelzi a fiúra és felnőttre egyaránt kötelező 10 törvény, mely az egész életreszól. A 10 törvény fogalmazása is a fiú tettvágyának felel meg: nem tilt, hanem cselekvésre hív. A szülő, a társadalom azt mondja: ne hazudj! A mi törvényünk azt mondja: a cserkész nemeslelkű és feltétlenül igazat mond. Ebben tükröződik a fiúk külön világa. 10. Egészen világos a cserkészet és a leventeség viszonya. Cserkész és levente édestestvérek. Azok voltak kezdettől. A cserkész az idősebb és testvéri öleléssel fogadta 20 évvel ezelőtt született öcsikéjét. Az első lélekzéstől mellette állott. Segíti és minden elért, megszerzett kincsét odaadja neki: ruha, kiképzés, vezetők, irodalom, nóták, játékok, tábortűz és táborozás, szervezet, módszerek és eljárások, mindent. E néhány vonással adtam kifejezést felfogásomnak akorszerű cserkészetről. Szerény vázlat. Ha valaki ebből még nem érti meg a gyakorlati, öntevékeny és önzetlen cserkészetet, annak mindenkor szívesen külön ismegmagyarázzuk. Nekünk a szívünkbe van írva, vitéz Demesy Győző Zamatos erdélyi fatalma óriási választékban, meglepő olcsó áron. Valódi besztercei szilvalekvár, aszalt szilva, papírbojjú dió ás mogyoró kapható TÓTH JÁNOS csemegekereskedőnél Telefon: 479. Görög palota. Telefon : 479. 5. 3? - - — Karácsonyi ajándék a testvérközségeknek. Hódmezővásárhely a két kárpátaljai testvérközség szegényei számára 3000 pengő karácsonyi ajándékot küldött. — Kocogás, jó zene és tánc a levente lövészek Szilveszter estélyén. Kezdete pontosan 6 órakor. — Bőrkabátot találtak. A rendőrségre beszolgáltattak egy erősen használt bőrkabátot, melyet a Jókai utcán találtak. Igazolt tulajdonosa a városháza II. számú szobájában átveheti. — Ifj. Szathmáry János új telefonzáma: 626. — Levente lányok és fiúk a Levente Otthonban töltsétek a Szilveszterestet. Kezdete pontosan 6 órakor. — A »Népújság« hirdetésének eredménye gyors és biztos. Kerékpár 2 Rádió! Varrógép ! Csillár! Gyermekkocsi 2 ce m% alkatrészek !FgFlőnyösebben besaterenheríS k PAKSI ISTVÁN Kiél*-» vlU«Bi*s*s*i. cm szttuerén Mikolatetebes Andir&ssy-fiteft 3 szám. Kiszolgáló leányt és egy villanyszerelő segédet alkalmazok.