Vasárnapi Hírek, 1987. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)
1987-08-02 / 31. szám
Egy héttel a Nagydíj előtt Fantomriadó a Ringen Szombat délelőtt. Nagyüzem a Hungaroringen. Mindenki a fedélzeten. A parancsnoki „hídon”, azaz a toronyiban a verseny igazgatója, Zsembery Jenő figyeli a terepet. Egyszer csak recsegve megszólal a rádió: — A rajt utáni hármas kanyarkombi-5 nációban többen ütköztek és kisodródtak. Az egyik kocsi ki is gyulladt. Megkezdtük az oltást. — Azonnal induljon a mentő — adja ki az utasítást a parancsnok. Néhány pillanat múlva jön a válasz: — Nincs komolyabb baj. A váratlan veszélyhelyzet ellenére nincs pánik. Minden óramű pontossággal megy. Zsembery Jenő nyugodtan irányítja az embereit. Az sem zavarja, hogy ott lábatlankodunk a közelében. — De még mielőtt valaki azt hinné, hogy komoly baleset történt a Hungaroringen — megnyugtathatom. Csak főpróba van! A technikai és a kiszolgáló személyzet tartja utolsó gyakorlatát, hogy aztán augusztus 7-e és 9-e között fennakadás nélkül menjen minden. A versenyigazgató bokros teendői közepette azért szakított időt arra is, hogy néhány kérdésre válaszoljon. — Mi a feladata? — Igen sokrétű a munkám. A verseny zavarmentes lebonyolítása, és közel ezer ember feladatának összehangolása. Tavaly jól vizsgázott a pálya és a személyzet. A nemzetközi szövetség a hungaroringi futamot jelölte meg az év legjobban rendezett világversenyének. — Idén is megpályázzák? — Megpróbáljuk. — Az első Nagydíjhoz képest lesz-e valami új feladata? — Csak műszaki jellegű. A száguldás csökkentése érdekében maximálták a turbónyomást. — Szükség volt erre? — Feltétlenül. Hiszen aki figyelemmel kísérte a versenyeket, az láthatta, hogy a turbókocsik messze gyorsabbak a hagyományos gépeknél. Ezért a nemzetközi szövetség azt a tervet fontolgatja, hogy a jövőben az atmoszférikus, azaz hagyományos kocsiké legyen a főszerep. A turbót ugyan nem vonják ki a forgalomból, de két és fél bárra csökkentik a nyomást és a gépek mindössze 150 liter üzemanyagot vihetnek magukkal. A hagyományos autók viszont korlátlan mennyiségű „ennivalót” használhatnak fel. — Nem veszti el a varázsát a Forma—1 azzal, hogy a jövőben jóval lassúbbak lesznek a versenyek? — Nem! Ez csak a javára válhat, mert érzésem szerint a főszerep ismét a pilótáké lesz. — Térjünk vissza a jövő heti versenyre. Milyen újdonság lesz még? — A mentőszolgálatot a csehszlovák Narex-csapat és az ONS közösen végzi majd. — Ha már a mentést szóba hozta, milyen esetben emelne ki valakit a mezőnyből? — Két dolgot említek. A rajt utáni direkt elkövetett szabálytalanságot, illetve a kanyarívek lezárását. De ilyenre az utóbbi években nem került sor. Mert minden vezető tudja, hogy nemcsak a másik, de a saját életét is veszélyezteti. — Mire fog különösképpen odafigyelni? — A rajtra. Idén nagyon sok az új fiú a mezőnyben, akiknek még szokni kell ezt az idegőrlő mozzanatot. Fluck Miklós A pályaigazgató (balra) a legapróbb részletekre is kíváncsi Feljövőben a kamerás japán Fejreállt a kamikaze Már nemcsak szóbeszéd a két Forma–1-es Williams-pilóta, az angol Nigel Mansell és a brazil Nelson Piquet öldöklő párviadala a versenypályákon, hanem kegyetlen valóság is. Silverstone-ban ugyanis Piquet kocsijának jobb első kereke és Mansell bal hátsó kereke csak centiméterekkel kerülték el egymást előzés közben . . . Kettőjük (Mansell 32 éves, Piquet 34 éves) féktelen rivalizálása immár Damoklész kardjaként lebeg a Forma–1- es versenysorozaton, különösen azóta, amióta a brazilok száguldó csillaga kijelentette, ,,Mansell ellen mindent kockáztatok, még egy balesetet is”. Anyjának még ennél is többet sejtetett, amikor érzékeltette: jó ideje belenyugodott már abba, hogy versenykocsiban hal meg. Állítólag Mansell sem áll messze ettől a kamikazementalitástól, bár váratlan hockenheimi kiválása nem tette lehetővé, hogy ismét felszínire kerüljön ebből valami is. A Williams—Honda csapat voláncsillagai közül különben még egy harmadik is megkapta a „kamikaze” megjelölést, mégpedig a japán Szatoru Nakajima. No nem azért, amiért az említett csapattársak, hanem azért, mert fehér-piros védősisakjára szerelt kamerájának felvételei alapján milliók láthatták a vezető perspektívájából, amint Detroitban sárga Lotus kocsija a levegőbe röpült, majd visszazuhant az aszfaltra. Japán egyetlen Forma-–1- es autóversenyzője egy ideig elsősorban arról volt híres, hogy kitartó és felvevőgépet hord bukósisakján. Most viszont, amikor pontgyűjtései látványosan felgyorsultak, és a legjobb tíz közé küzdötte fel magát, már elismeréssel beszél róla az autóversenyző-világ. Nem tekintik többé „szuperautóban ülő, közepes tehetségű Forma–1-es autósnak”, ahogyan valamikor az osztrákok világhíressége, Niki Lauda jellemezte. Nakajima 18 éve versenyző, 1985-ben és 1986-ban ő volt Hondáék autós berepülőpilótája. Az utóbbi években a hathengeres turbómotorokon végrehajtott mindenféle újítást Nakajima próbált ki először, vagyis közvetve ő készítette elő a Williams Forma– 1-es istálló nagymenőinek (Rosberg, Mansell és a jelenleg élen álló Piquet) sikereit. Homnba-hajtóművel 80 ezer kilométert tett meg, s ezt egyetlen versenyző sem mondhatja elmagáról. E. P. A táncdalénekesnél szerint: Olyan a vízben, mint a színpadon Nekem nem kell soha régi szerelem — énekli Bogdányi Kornélia. A csinos táncdalénekesnő mintha ellentmondana a sláger szövegének, gyerekkori szenvedélyének hódolva, ma nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy számos sporttársával átússza a Balatont. — Régi a szerelem a víz zel? — Még a betűvetést sem ismertem, amikor az édesapám megtanított úszni a Szőnyi úti uszodában. Később az egyik osztálytársam, Székely Zoli lett számomra a sportban az eszménykép. Mindig irigyelve néztem az akkor még úszó, majd öttusázóból párbajtőrözővé „vedlett” fiú állandóan vizes haját, megszállottságát. — Csak nem lett emiatt versenyúszó? — Dehogy. A sport számomra csupa kedvtelés, de amikor tehetem, Csillaghegyre kirándulok, úszni. Néha roszszallóan figyelnek a férfiak, mert nagyképűség nélkül állítom, hogy ezer-ezerkétszáz méteren kenterbe verem őket. — Mitől ilyen jó a kondídíciója? — Azelőtt súlyzóztam. A karizmom egy kissé megnőtt tőle, és szerintem a férfiak a muszklis nőktől valahogy idegenkednek. Egyszerűen a lelki nyugalmat adja meg nekem a jó kondíció, erőállapot. — Ennek köszönhetően vállalkozott arra, hogy akassza a Balatont? — Abban a vízben otthon érzem magam, mert sokkal barátságosabb, mint a Duna. Egyszer a tengerentúlon szerepelve láttam, amint valaki egy hordóba zárva a Niagara vízesésen leereszkedett. Sokan bolondnak tartották ezt az embert, én megértettem őt. Nagy cél nélkül hiba volna élni. Így vagyok én is a vasárnapi erőpróbával, akár a művészvilágban, aki nem tud a felszínen maradni, inkább adja fel... — Taktikát is fabrikált a terve megvalósításához? — Természetesen. De meg ne kérdezze, hogy mi lesz az. Megígérem, ha átúszom a magyar tengert, akkor utólag a hétpecsétes titkomat is elárulom. (kamarás) . Tippjeink 1. B. München—Hamburg x 1 2. Bremen—Karlsruhe 1 3. Schalke 04—Hannover x 1 4. Mönchengladb.—Uerdingen 1 5. Nürnberg—VfB Stuttgart x 2 6. Homburg—Leverkusen 2 x 7. Blau-Weiss—Saarbrücken 1 8. Stuttg. Kickers—Aachen x 1 9. Darmstadt—Offenbach 1 10. Meppen—Düsseldorf 2 11. Ulm—Solingen 1 x 12. Remscheid—Freiburg x 2 13. St. Pauli—Bayreuth 1 Pótmérközések: x, 1, x. sport Jönnek a játékosok, búcsúzik a Tanár úr Úgy látszik Óbudán valóra válnak a nagy elképzelések, miszerint a III. kerületnek legyen egy erős, második ligás labdarúgócsapata. A Dunacsoport bajnoka, most jelentős erősítésekkel vág neki az NB II-nek. Számos ismert játékost igazoltak: Kovács Jánost (MTK-VM), Vielt (BVSC), Haászt, Muraközit, Szűcsöt (II. Dózsa), Szávait (Volán), s másokat is. A régiek is maradnak, köztük Koritár, Lukács, Fülöp és Márton. Borsó már régebben visszavonult, Lazsányinak pedig nem újítják meg a szerződését. A vezetésben is történtek változások, ezek közé tartozik az, hogy a technikai vezető az a Mezei Béla lett, aki egykor megjárta a Ferencvárost is. A játékosok nagy szomorúságára viszont búcsút mond a Hévízi útnak, az eddigi vezetőedző Bacsó tanár úr. A Tatabányai Bányász, s válogatottunk egykori edzője bajnoksághoz és osztályozósikerhez vezette a III. kerületet. — A Testnevelési Főiskolán tanítok, munkámat nem tudom összeegyeztetni az edzőséggel, mert főfoglalkozást nem vállalok. Nagy az elfoglaltságom, egy olyan munkaközösségben dolgozom, amely egy fontos szakkönyv megírásán fáradozik. Futballal egyelőre csak elméletileg foglalkozom — mondta Bacsó István. A Tanár úr megy, a III. kerület pedig edzőt keres. Mizsér: biztos akadályvétel a vb-n is? Első hálózó a harmadik Aranyossá válnak-e az ezüstfiúk? Minden azon múlik, hogy az „első bálozó" fiúnk, Martinek János elbírja-e azt az idegi terhet, amely egy újoncot nyomhat egy világbajnoki bemutatkozáskor — mondta dr. Török Ferenc, az öttusázók szövetségi kapitánya, amikor a közelgő vb-ről kérdeztem. — Könnyen ment a válogatás? — Nehezebben, mint gondolná, de ezúttal kellemes gondjaim voltak. Azt kellett eldöntenem, hogy Mizsér és Fábián mellett ki legyen a harmadik résztvevő? — Mi szólt Martinék mellett? — A jövő. Azt kellett mérlegre tennem, hogy a pillanatnyi sikert vegyem-e célba, vagy a jövő évi olimpiára gondoljak. — Megmagyarázná? — Ha egyértelműen az idei vb-sikert pályáznánk, akkor a tapasztalt, megbízható Dobi Lajosra voksoltam volna. Még akkor is, ha Martinék sorozatban jobb volt nála. Mivel iszonyatos terhet visel magán a csapat minden tagja. Sokáig gondolkoztam és végül Martineket állítottam a csapatba, hadd edződjön a fiú, kóstolja a világversenyek légkörét, mert az olimpiára már kész együttest szeretnék küldeni. Természetesen Dobi Lajosról sem mondtam le, de ezúttal csak tartalékként utazik velünk. — Az öttusa nagyon összetett sportág. Ha végigszaladnánk a számokon, milyen jellemzést adna versenyzőiről. — Mizsér Attila nagyszerű lovas, kitűnő lövő és futó. Ha az úszásban és a vívásban azt nyújtja amit tud, nem fog fájni a fejem. Fábián Lászlóban évek óta benne van a nagy eredmény, de sajnos eddig mindig elcsúszott egy „banánhéjon”. Vívótudásával kiemelkedik a nemzetközi mezőnyből. Jól fut, kitűnően úszik és megfelelően lovagol. Ha nem lövi el magát, akkor idén nem lép rá a banánhéjra. A 22 éves Martinek Jánosnak a vívás és a lövészet a kritikus száma. Ha itt hozza magát, akkor talán sikerül előbbrelépnünk a csapatversenyben. — Igen, a csapat. Sokan ezüstfiúknak nevezik az öttusázókat, hiszen annyiszor voltak már másodikok. — Valóban. Szép lenne ezen változtatni, habár az ezüstért is sokan irigyelnek minket. De az is igaz, hogy 1975 óta nem sikerült a csapatversenyben az élen végezni. — Mit tud az ellenfelekről? — Bármi lehet, mert, ha értesüléseim helyesek, akkor a nagy ellenfelek, a szovjet, az olasz és a francia csapat is újoncokkal vág neki. Ami meg minket illet? Mind a négy fiú nyert nagy versenyt. De a szovjetek olyan utánpótlással rendelkeznek, hogy akár egy „kalapból” elő tudnak varázsolni egy klasszist. Az olaszok a világbajnoki cím védői. A franciáknál pedig jelentkezett egy szupertehetség, Buer. Célunk: két érem megszerzése Moulins-ben. F. M. AFORMA1-belépő: belépő a szerencséhez is! A világ egyik legnagyobb autóversenye a Hungaroringen, augusztus 7-8-9-én. Jegyek kaphatók: az Ibusz, a Cooptourist, a Magyar Autóklub, a Volánteru, az Állami Biztosító és a Hungarocamion irodáiban, valamint a Tourinformnál. Őrizze meg a jegyét, mert az azon szereplő sorszám alapján, az augusztus 9-i verseny után, elektronikus számítógép több százezer forint értékben nyereményeket sorsol ki a belépőjegyek tulajdonosai között. A nyereményjegyzéket a Népszava augusztus 13-i száma közli.