Vasárnapi Hírek, 1992. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1992-12-27 / 52. szám

_ _V/Mp­ji Ember az alagútban — Melyik drámádat adták elő Szófiában? — kérdezem Szakonyi Károlytól, aki nemrég érkezett haza Bulgáriából. — Három darabomat is játsszák — válaszolja. — Két egyfelvonásosomat: a Benn, a szobában és a Hentes címűeket a­­ Szatíra Színházban. Egy rendkívül tehetséges bolgár rendező, Nikola­ Lambrev vitte őket színpadra, aki e műveimnek új aspektusait és vonásait hozta felszínre. A Hisztria Társulat — egy ma­gánvállalkozás — a Holdtölte című drámámat mutatta be. — Járja-e még diadalútját az Adáshiba, a családi tévékul­tuszt bíráló színműved? Úgy tu­dom, hogy számos nyelvre le­fordították, s közel harminc or­szágban adták elő, köztük Ibsen hazájában, Norvégiában és az ókori klasszikus görög drámák szülőföldjén, Görögországban is. — Legutóbb Párizsban, a La Valette-ben játszották — 1991 őszétől 1992 tavaszáig — ■'Dürrenmatt Fizikusok-jának és más írók műveinek társaságában. — Szívesen dolgozod fel ifjúkori emlékeidet. Már pályád első szakaszában gondoltál egy olyan nagyobb regény írására, mely­ben a nemzedéked útját mutatnád be. — Ez a regény még mindig csak terveimben él. Egyes részeit írtam meg. Valamiféle szorongás kerített hatalmába. Hiányzott a szükséges távlat. Úgy éreztem, hogy mindent nem mondhatok el. Ma már kialakultak a kedvező feltételek. Emberi kötelességem­nek tartom, hogy átadjam az évtizedek során szerzett tapasztala­taimat. A problémák és konfliktusok, ha másként is, de lényegé­ben megismétlődnek. Érdekes most az, amit családomról ábrá­zolni tudok, a polgárosodás folyamata. Útjuk tanulságos lehet a ma emberének, aki olyan korban él, amikor újra el kell indulnia. A föltörekvés önmagában véve erkölcsös lehet, de rendkívül fon­tos, hogy milyen eszközökkel valósítják meg. A társadalom, a köz javát is tekintetbe véve, vagy csupán önzésből, nyers egyéni érdekből? — E tervezett regényeden kívül még milyen új könyvet várha­tunk tőled? — Két prózakötetem is elkészült, és a kézirataik a kiadót vár­ják. Az egyik tárcák gyűjteménye, mely 1989-től szatirikus kor­rajzot ad. Címe: Ember az alagútban. A másik novelláskötet a szerelem körül bonyolódik. A történeteket egyfajta szokatlan kí­sértetiesség, sőt misztikusság jellemzi. Persze nem vallási érte­lemben. Érződik ezekben az írásokban az is, hogy sok évtizednyi tapasztalataimmal a férfi és a nő kapcsolatát nem megfejteni tudni vélem, hanem úgy is látom, hogy sok benne az örökös meg­magyarázhatatlan. Illés Lajos H­a az ember száz kilométert au­tózik Szófiából a szép bolgár hegyek között, egyszer csak egy csodavároskába ér. Régi házaival olyan Koprivszk­a, hogy az ember azt hinné, díszletek közé tévedt, valami múltról szóló filmet forgatnak talán a bolgár ősökről, akik megóvták házaikat és szo­kásaikat a fél évezredes török megszállás alatt is.­­ Dimbes-dombos a táj a havas tetejű hegyek hazájában. Tiszta kék az ég, friss a levegő, s ahogy bandukolsz az óriási kavicsokra emlékeztető kövekből kirakott utcácskákon, nem győzöl gyö­nyörködni a színes házak során. Vaskos gerendákból és deszkákból ácsolt kapuk mögött csendes udvarok hú­zódnak meg; az erkélyszerűen kiugró emeleti részt támpillérek tartják a föld­szinti szobák parányi ablakai fölött, dí­szes faragású oszlopok, freskók hirdetik az egykori kereskedőházak gazdagságát. Patak fut végig a városkán, rajta íves kis kőhíd, az Első Puskalövés Hídja. Azt mondják, itt dördült el a lázadók első puskalövése az ezernyolcszázas évek vé­gén, amikor a hős lelkű forradalmárok megelégelték az ötszáz éves török ural­mat, s fel akarták szabadítani Bulgári­át. A kis híd őrzőjét, a szultán katonáját itt érte a gyilkos golyó, s kitört a harc, amit persze csaknem levert a Porta. És jött a megtorlás, a bosszú, a hazafiak tömeges kivégzése. Ötszáz év! Fél évezred elnyomásban, idegen hatalom igája alatt! A kőkerítő­ Koprivstk­a vén házai sok alján alig fél méter magas, szűk deszkaajtócskák láthatók még ma is; ilyen lyukakon jártak ki s be udvaruk­ba, házukba a bolgárok, így védekeztek a török lovasok vad portyái ellen. De a vaskos kapuk is a defenzív életről ta­núskodnak. Kiállták az ötszáz évet, s ha keveredtek is, ha kegyetlenül pusztított is a török, megmaradtak bolgárnak. A koprivstkcai, évszázados templom földsánc mélyébe épült, török parancs szerint a keresztény templomok nem magasodhattak ki a polgárok házai kö­zül, így aztán a tornya csak később ke­rült rá. Hosszú, lapos épület, mint egy magtár, kékre festett fala tövében lóca, megpihenhet azon hívő és vándor. Fiatal pópa szolgál a templomban, megmutatja a kézi faragású ikonosztázt, az értékes, régi ikonokat; kis asztalkán gyűrött lo­­vak halma: szuvenírt vásárolhat a láto­gató; keresztet, szentképet, CD lemezen egyházi éneket. A szakállas, reverendás fiatalember Párizsban végezte a teológi­át, s visszatért honába, mert már nem üldözik az egyházat. Pléhkályha melegít a sarokban, csöve az egyik ablakon vá­gott nyílásba illesztve vezeti ki a füstöt a sírkert felé. A temetőben sziklákból vájt síremlé­kek, legelöl Dimcso Debeljanovnak, Kop­rivszk­a szülöttének, a költőnek a sírja, az obeliszk tövében a fiát váró asszony szobrával. A fiatal lírikust hiába várta haza anyja a háborúból, elesett 1916- ban. Háza ma múzeum. És múzeum jó néhány kereskedőház is. Ezek a házak valaha egyazon terv szerint épültek, mégis mind más és más­ gazdáik szellemét őrzik. De mindegyik­ben a bejárati ajtón át széles előtérbe ér az ember, innen nyílnak a kamrácskák: a férfiak szobája, a nők munkaterme, a szülőszoba, a konyha, aztán néhány sok lépcső után kétfelé ível az emeletre vivő grádicsok sora. Fenn ugyancsak nagy terű helyiség, amiből jobbra is, balra is ajtók szolgálnak a ház gazdagságának megfelelő kisebb-nagyobb szobákba. Körös-körül pedig padkák, leterítve né­pi hímzésű takarókkal; ezen aludtak, heverésztek, diskuráltak, míg, télidőn, a talpas parázstartókban izzott a faszén. Ilyenkor, novemberben, decemberben csendesek itt az utcák, de nyáron sok az üdülő. A boltokban ma már minden kap­ható, csak pénze legyen az embernek. Az újságosnál a szexlapok mellett a Burda is ott van, meg is veszik, mert az utolsó sztatinkáján is divatos holmit akar var­­ratni-vásárolni a bolgár lány és asszony; szépek is, csinosak is, meg kell hagyni. Akad azért turista most is. Fényképe­zik a házakat, a tájat, a hegyi legelőkről hazatérő kecskenyájat, a bégető birká­kat udvaraikba terelő asszonyokat. A kávézó előtt asztalok, el lehet üldögélni a sápadt, téli napsütésben is. Bulgáriában ma nem könnyű az élet. De Koprivszkcában azt gondolja az em­ber, hogy ha azt az ötszáz éves török megszállást kibírta ez a nép, s megma­radt, talpra fog állni most is. Tárlatunk Mintegy 2500 éves az öreg földré­szünkről, Európáról szóló mítosz. Számos költőt, alkotóművészt, szob­rászt, festőt ihletett meg a névadó tör­ténete, melynek most új, 12 részes fel­dolgozásából mutatunk be, az Inter­­europress kiadásában. — Európé (Eu­rópa) Agénor Szidóniai király lánya volt. Boldogan és nagy pompában élt atyja palotájában szüleivel, fivéreivel és barátnőivel. Istennői szépségére Zeusz is szemet vetett (1. kép). Európé szűzi nyugalmát álom zavarta meg (2. kép), melyet Aphrodité bocsátott rá: két asszony küzdött érte, az egyik Aszia, a másiknak neve sem volt. Ez a névtelen magához ölelte, és így szólt: Zeusz nekem rendelt, és rólad kapom majd a nevemet. Európé nem értette az álmot. Reggel szokás szerint a ten­gerparti ligetbe ment játszani társnői­vel. Legelésző csordát pillantottak meg a virágos réten. Közöttük rejtő­zött Zeusz, egy csodaszép fehér bika képében. Szelíd volt, mint a bárány, és vágyakozó tekintettel nézte a lányt, aztán előtérdelt (3. kép) és biztatta: üljön a hátára. Európé a hátára ült, ám a bika egyenesen a tengernek ment, és szélsebesen úszott, akár a delfinek. Előttük Poszeidón, a tenger istene simította el a hullámokat. Európé megértette, hogy Zeusz ragad­ta el. Árnyas platánligetnél értek par­tot, itt Zeusz sassá változott (4. kép), és így vette el Európé szüzességét. Európé három fiút szült Zeusznak (5. kép), aki szeretettel gondoskodott róla és fiairól. Feleségül adta Aszteriosz krétai királyhoz, aki méltó módon ne­velte a fiúkat. Zeusz Európának ne­vezte az új földrészt kedveséről (6. kép). ‘Töreky Ferenc \ ^graphasorozata: Európa Két életmű Bikácsi Daniela festményei janu­ár 2-ig, Veszprémi Imre szobrai ja­nuár 16-ig láthatók a Vigadó Galéri­ában. Ami közös a megtett festői, szobrászi útban, az, hogy műfa­jukat mindketten profikhoz méltón gyakorolják, zaj nélkül, csendben. Sok munkával és eredménnyel. Ideális állapot: nem szólt hírözön róluk, a munka magánya övezte őket, s íme itt és most vehető számba az új vizuális értékteremtés. Bikácsi Daniela következete­sen képvisel egy vonzó irányza­tot, azt a költői realizmust, melynek szellemében rajzzal és színekkel körüljár egy növényt, tájat, szökőkutat. Mindezt úgy láttatja, hogy az érzelmi álla­potok jelenlétét is érzékeljük, nemcsak a világ testiségét. Ál­tala jelentőssé válnak mellé­kesnek ítélt terek és dolgok, jelenségek, kis lépcső, sírkő és tető. Kiemelkedő alkotásai a „Portugál ellipszis”, az Al­templom és a Jelenlét. Az el­múlt évtizedekben több önálló kiállítása nyílt Budapesten, to­vábbá Hamburgban és Offen­­bachban, díjakban részesült Egerben, Hatvanban, Salgótar­jánban és Szegeden. Veszprémi Imre birtoka a kő, márvány, bronz és a fa. Anyag­ba álmodja élményeit. Kompro­misszumok nélkül járja a maga útját, számára — kellő igazí­tással — az is korszerű, ami ősi. A lélek hullámhosszán mó­dosítja a görög szobrászat női figuráit, a kórékat, minden for­májának végeredménye a har­mónia. Köztéri szobrait Buda­pesten, Sopronban, Siófokon, Nagyvázsonyban, Kiskunhala­son láthatjuk, művei egy része francia, német, holland, olasz, amerikai magángyűjtemények­be került. Gyulai kútját ruski­­cai márványból faragta, az Anyaság Sopronba került, em­lékezetes műve, Az élet kapuja az itáliai Luccában látható. Monumentális alkotása, a Kéz, érzékeny megoldása a Liliom és a Tulipán. Losonci Miklós ! Kéredzkednek az Uborkába A Dunakeszi Városi Könyvtár-ú­r­ban január 8-ig látható Tónió (Tóth) I Antall grafikus-művész karikatúra”­­ tárlata! Vedd szemügyre az arc átla­gostól eltérő jegyeit, ezeket tú­lozd el kellő mértékben, s a kész karikatúra még az eredeti­nél is jobban hasonlít majd ih­letőj­ére. Röviden talán így lehetne összefoglalni Tónió karikatu­rista sikerének titkát. Az Ubor­ka című szatirikus politikai te­levíziós műsor bábjainak ter­vezőjeként, valamint a Hócipő című lap karikaturistájaként nevet szerzett fiatal dunakeszi művész két éve fogott bele az efféle rajzolásba. Mint megtud­tuk, ma már szinte minden je­lentősebb politikusról kész fo­tógyűjteménye van otthon, s e képek tanulmányozása után fog hozzá egy-egy arc megrajzolá­sához. Amint mondja, minél idősebb és csúnyább a modell, annál könnyebb megrajzolni, annál izgalmasabb a téma, így például Orbán Viktor portréjá­val sokkal nehezebb dolga volt, mint annak idősebb politikus­­társaival, hiszen a fiatal arcnak még sokkal kialakulatlanabbak a karaktervonásai. Ezért is szo­rul még mindig a fideszes ve­zetőről készült Uborka-figura némi változtatásra. Egyébként e karikatúrák népszerűségét mi sem bizonyít­ja jobban, mint az, hogy egye­sek — s köztük az igazságügy­miniszter, Balsai István is — egyenesen felkérték az Uborka készítőit, ők is szerepeljenek a műsorban. Talán azért ez a fene nagy felbuzdulás, mert állítólag a külügyminiszter, Jeszenszky Géza figurája olyannyira telita­lálat volt, hogy ennek alapján már-már kezdik őt megkedvel­ni az emberek. -la- A nagy átalakulások korát éljük, melyeknek műfaja, formája fölöt­tébb változatos. Ezt a kijelentést ta­lán kellően alátámasztja az a tény, hogy most a Láng Gépgyár sok min­dent látott öltözőjében az Atlantis Biliárd Galéria és Pizzéria kapott helyet, melyet a Bugivugi Kft. üze­meltet. A biliárdjáték honunkban is egyre népszerűbb. E napokban és e helyszínen rendezték az első magyar­­országi amatőr poolbajnokságot. A szalon üzemeltetői megbe­csülik közönségüket. Ez nem kocsma, és semmi nyoma a sze­­parék meghittségének. A hatal­mas térben asztalok rendezett sora. A kétszer (kétszintes a Festmények a biliárdhoz játéktér) majd ötszáz négyzet­­méteres tér falai között mégis otthonos a hangulat. A nagy fe­lületeket kortárs képzőművé­szek alkotásaival díszítik. Elő­ször — július 3-án nyitottak — Milorad Krstic műveit mutat­ták be. A most, december 8-án nyílt kiállítás alkalmával pedig huszonhárom — többségében a harmincas-negyvenes korosz­tály — művész hozta el alkotá­sait. Csak egy-két név jelzés­ként: Borgó, Gaál József, Jovi­­án György, Kopasz Tamás, Ko­vács Tamás Vilmos, Mazzag Ist­ván, Várnagy Ildikó... E hely­szín abból a szempontból is ki­vételes, hogy itt nagyméretű képeket láthatunk többségben. Ők azt hiszem, rájöttek vala­mire, nevezetesen, hogy a kultú­rába sok minden beletartozik. (Józsa) Zsaruszív Ugyan, milyen szíve lehet egy zsaru­nak? Vagy vajból, vagy kőből képzeljük el. A kis köpcös rendőrnek — akit a Mona Lisa című filmből ismert színész alakít — „néger” szíve van. Tudatosan használjuk ezt a jelzőt, amit az amerikai alkotmányjogászok talán az értelmező szótárból is töröltek. A neves zsaru szívből gyűlöli a színes bőrűeket. „Fehér” szívből — tesszük hozzá sietve. A film csattanója, hogy a zsarun szívátültetést hajtanak végre, s természetesen egy fekete szívét kapja meg. Ám még ez sem elegendő csapás fehér lelkének; gyűlölt vetélytársa se­gíti ki, ad neki egy újabb esélyt az élet­re, s síron túli tanácsaival ahhoz, hogy rendbehozza kisiklott szerelmi kap­csolatát. Nem túl bonyolult film, azonban an­nál szellemesebb. Derűsen szól az Amerikában meglévő faji megkülön­böztetésről. (Intercom) A videotékák ünnepi filmújdonsá­gaival részletesebben a Video Magazin legfrissebb számában ismerkedhet meg. Bagota Edit Vasárnapi / ZjjZ r WÄTgr 1992. DECEMBER 27., VASARNAP / fa

Next