Vasárnapi Hírek, 1993. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1993-06-13 / 24. szám

Kedvencet választ az ezerfejű cézár Ötvenötből tizenegyet Szavazás augusztustól Spot­ pr Erzsébet: ismét itthon, te. Most is ezért jött: a színházi sze­­lelik ki kategóriánként azt az öt­öt merthogy New York-i és miamibeli zen befejezéshez közeledte ugyanis művészt, művésznőt, akik közül majd otthona mellett mégiscsak elsősor- egyben azt jelenti, hogy elérkezett a közönség megszavazza az ízlése han Budapesten van idehaza, ahol az Erzsébet-díj zsűrijének az ideje, szerinti legjobbakat. A döntő szó tv­­— immár hetedik esztendeje — mű- A zsűritagok egész évadbeli figyel-­vábbra is a közönségé. Az ezerfejű vészetpártoló alapítványát megter­­mes szemlélődésük alapján most jó- cézár megválasztja kedvenceit... A hagyományos helyen, a bu­dapesti Fészek művészklubban a minap baráti hangulatban ülte Speter Erzsébettel körül a nagyasztalt a szakavatott zsűri, dr. Czeizel Endre orvos-geneti­kus pártatlan elnökletével. Az ugyancsak hagyományos pala­csintaevés, sörözés csak azután következett, miután ki-ki fele­lősen, s egymás véleménye irán­ti kölcsönös tisztelettel előve­zette a maga javaslatát, melyen a zsűri csak lényeges észrevétel esetén változtatott. Akkor, ha másként rendelkezik az alap­szabály, így például csak olyan művész jöhet szóba a jelölésnél, aki a most záruló évadban nyúj­tott kiemelkedőt. Nem akadály, ha valakit tavaly is jelöltek, vagy éppen díjat is kapott. Többszörös Erzsébet-díjasok is lehetnek, mint ahogyan a min­tául szolgáló Oscar-díjat is oda­ítélhetik több alkalommal, sőt több kategóriában egyszerre. Sorra hangzottak országszer­te jól ismert nevek, hogy au­gusztusig szavazócédulára ke­rülhessenek. A tervek szerint augusztus 19-től jelenik meg több országos és megyei újság­ban (így a Vasárnapi Hírekben is) a szavazólap, és október 16- ig küldhető be. Komputer érté­keli a befutott szavazatokat (ta­valy csaknem ötvenezret!), de a győztesek nevei csak a novem­beri Erzsébet-gálán válnak is­meretessé az Állami Operaház­ban, majd a televízió kétórás adásában. Addig még sok víz lefolyik a Dunán, Tiszán, de a jelöltek ne­vei már véglegessé váltak, s a Vasárnapi Híreknek jutott az a lehetőség, hogy elsőként hozza nyilvánosságra a teljes névsort. Legalábbis abban a tizenegy ka­tegóriában, amelyben szavazni lehet. Ezenfelül ugyanis három kategóriában más módszert al­kalmaznak. Az életműdíj oda­ítélését — érthetően — az alapí­tó tartja fönn magának, a kura­tórium elnökének közreműkö­désével. A határon túli magyar színésznek vagy színésznőnek szánt díjat az adott területen alakult zsűri ítéli oda. Az idén a szerbiai Vajdaság van soron, ahol már meg is alakult a bi­zottság Csordás Mihály színi­­kritikusnak, a szabadkai­­ Nap főszerkesztőjének elnökletével. S teljesen új kategória is lesz az idén: a publicistáké, az év legsi­keresebb újságírójáé. — Itt a bunda teljesen kizárt — mondja Erzsébet asszony, aki egészen speciális módját ta­lálta ki a megítélésnek. Minden évben az új Táncsics-díjasok al­kotják együttesen a zsűrit, tehát lehetetlen az összebeszélés, s csatlakozik hozzájuk az előző évi Erzsébet-díjas publicista. Csak az indulás nehéz, mert most hatan vannak, s így szava­zategyenlőség jöhet létre, ezért fölkérte ez idei elnöknek Nahlik Gábort, a televízió alelnökét. A hatosfogat egyébként: Bánki András, Bertha Bulcsu, Bölcs István, Füzes Oszkár, Szegő András, Végh-Alpár Sándor. Ha már a neveknél tartunk, lássuk, kik tették a javaslatokat a szavazócédulákra. Színészre, színésznőre Tarján Tamás színi­­kritikus, a Színművészeti Főis­kola tanára; filmszínészre,­­szí­nésznőre dr. Veress József film­­kritikus, a Filmtudományi Inté­zet igazgatója; rádióban, televí­zióban szerepelt színészre, szí­nésznőre Dalos László zenekri­tikus, esztéta, operaénekesre, operaénekesnőre Ütő Endre, a Magyar Állami Operaház igaz­gatója; színműíróra dr. Czine Mihály irodalomtörténész, az Eötvös Loránd Tudományegye­tem tanára; díszlet- és jelmez­­tervezőre Kállai Ferenc szín­művész, a Nemzeti Színház tag­ja; humoristára Peterdi Pál író­humorista, az ÚriTök szerkesz­tője. Mindent egybevetve 55 név kerül föl a szavazólapra jelölt­ként, s ebből a közönség vá­lasztja ki (választja meg) a szíve szerinti tizgi ügyet. (Lenyó László felvétele) Az Erzsébet-díj zsűrijének üléséről: Speter Erzsébet mellett Polgár Miklósné, a bizottság jegyzője és Peterdi Pál, szemben velük (balról jobbra) Tarján Tamás, Kállai Ferenc, dr. Czeizel Endre, dr. Czine Mihály ( AZ ERZSÉBET-DÍJ 1993. ÉVI JELÖLTJEI (Betűrendben. Zárójelben az a mű, amelyben föllépett) SZÍNÉSZ: Mácsai Pál (Taifun, Madách Kamara); Máté Gá­bor (Önbizalom, Kamra); Szervét Tibor (Cyrano de Bergerac, Miskolci Nemzeti Színház); Sinkó László (Akárki, Kamra); Tordy Géza (Lear király, Arany János Színház). SZÍNÉSZNŐ: Bertalan Ágnes (Müller táncosai, Kamra); Csákányi Eszter (Akárki, Kamra); Eszenyi Enikő (Liliom, Víg­színház); Takács Katalin (Az idő és a szoba, Radnóti Színház); Tóth Ildikó (Árad a gazság, Arany János Színház). FILMSZÍNÉSZ: Eperjes Károly (Indián tél); Garas Dezső (Hoppá); Koltai Róbert (Sose halunk meg); Kovács Lajos (A nagy postarabló); Szőke András (több karakterszerepben). FILMSZÍNÉSZNŐ: Lázár Kati (Hoppá); Monori Lili (Eró­zió); Murányi­ Tünde (Erózió); Ráckevei Anna (Anna férje); Szirtes Ági (Roncsfilm). RÁDIÓ- ÉS TELEVÍZIÓJÁTÉKBAN SZÍNÉSZ: Balkay Gé­za (Hamusz száll a levegőben — rádió); Benkő Gyula (A követ — rádió); Blaskó Péter (Előjáték Lear királyhoz — tévé); Némethy Ferenc (A titkos kert — rádió); Szabó Sándor (Szöke­vény — tévé). RÁDIÓ- ÉS TELEVÍZIÓJÁTÉKBAN SZÍNÉSZNŐ: Bodnár Erika (Bibliai asszonyok — rádió); Csomós Mari (Szegény Su­dár Anna — rádió); Csűrös Karola (Szomszédok — tévé); Kováts Adél (Gyémántpatak kisasszony — rádió); Temessy Hédi (Szökevény — tévé). OPERAÉNEKES: Bede Fazekas Csaba (Álarcosbál, Győri Kisfaludy Színház); Berczelly István (A Rajna kincse, Opera­ház); B. Nagy János (Adriana Lecouvreur, Operaház); Gurbán János (A Rajna kincse, Operaház); Molnár András (Bánk bán, Operaház). OPERAÉNEKESNŐ: Komlóssy Ildikó (Carmen, Operaház); Kertesi Ingrid (Rigoletto, Operaház); Lóri Andrea (Carmen, Operaház); Mészöly Katalin (Adriana Lecouvreur,­ Operaház); Miklósa Erika (Denevér, Operaház). SZÍNMŰÍRÓ: Kárpáti Péter (Akárki, Kamra); Nagy András (A csábító naplója, Budapesti Kamaraszínház); Németh Ákos (Müller táncosai, Kamra); Páskándi Géza (Tornyot választok, Nemzeti Színház); Sütő András (Az ugató madár, a Gyulai Várszínház nyári műsorán, de a zsűri már ismeri a művet. — Beszélgetés a szerzővel a darabról ugyanezen az oldalon). DÍSZLET- ÉS JELMEZTERVEZŐ: Antal Csaba (Szerbusz, Tolsztoj! Merlin Színház és veszprémi Petőfi Színház — dísz­let); Csikós Attila (Őrült nők ketrece, Fővárosi Operett Szín­ház — díszlet); Kemenes Fanni (Őrült nők ketrece, Fővárosi Operett Színház — jelmez); Khell Csörsz (Akárki, Kamra — díszlet). HUMORISTA: Farkasházy Tivadar, Gálvölgyi János, Koltai Róbert, Sas József: Uborka-stáb (tévé, rendező Bem Ádám). , 1993. JÚNIUS 13., VASÁRNAP Zsöllye Még tart a kőszínházi évad, vagy már megkezdődött a nyá­ri szezon? E pillanatban is­ is a jó válasz, mert bár a kőszín­házak közül több befejezte az évadot, mások még javában játszanak (sőt egész nyáron át játszani fognak), s néhány szabadtéri színpad is kaput nyitott. Utóbbiak sorába tarto­zik például Zsámbék, ahol a romtemplom előtt a hét végén a temesvári színház játszotta a Scapia furfangjait, vagy a pé­csi Anna udvar, ahol Svejk, a derék katona történetét láthat­tuk, s a győri szabadtéri színpad, ahol Puccini egyfelvonásos operáit — A köpeny, Gianni Schicchi — mutatták be. Budapesten a Vidám Színpadra került a vidéki előbemu­­tatón már sikert aratott vígjáték, Siegfried Geyer Végre egy úriasszony! című kétrészes komédiája, Pethes György rende­zésében és Lőkös Ildikó átdolgozásában. A főszerepekben: Koós János, Bajor Imre, Nyertes Zsuzsa. Közben pedig még javában zajlanak Pécsett az országos színházi találkozó bemutatói. Az előttünk álló héten befe­­jeződdik a fesztivál, s ezt követően a zsűrié a főszerep. Filä^äfif­f (^­S)0D 8X"ff£s" Elveszett otthonosság Spiró György Csirkéjéi című modern tragédiája a nyolcvanas évek második felében, a törté­nelem végén, a puha diktatúra teljes gondolkodási, erkölcsi, társadalmi kiüresedésének, egy­úttal az egyetemesebb antropo­lógiai katasztrófa lehetőségé­nek felvázolása volt. A Katona József színházbeli ősbemutató után több hazai és külföldi szín­házban eljátszották, többek kö­zött Kolozsvárott is. Tavasszal a Szatmárnémeti Északi Színház is bemutatta a darabot, s friss üzenetként, értelmezésként sze­repeltek vele a kisvárdai feszti­válon, melynek zsűrije a legjobb női (Elekes Emma), férfi (Czin­­tos József), valamint a női epi­zód (Lőrincz Ágnes) alakítás dí­ját ítélte oda e produkció sze­replőinek. Az előadás attól ka­pott új fényeket, új értelmezést és új értékeket, hogy a marosvá­sárhelyi főiskolán most végző s ezzel a szatmári rendezéssel debütáló Kövesdy István ren­dező s az együttes vallomása szerint a Csirkefej az azonos­ságtudat, az otthonérzet fölszá­molódásának a kockázatára, tö­rekvéseire is figyelmeztet, s ez „a balkáni események árnyéká­ban ... még fontosabbnak tű­nik”. A közönséget egy helyi fo­tóművész, Barabás Zsolt kiállí­tása fogadja lepusztult szat­márnémeti házbelsőkről, udva­rokról. A három és fél évi hát­térbe szorulás után felálló Ele­kes Emma (a Vénasszony alakí­tója) gyönyörű beszédével, gon­dolatokban, érzelmekben, tiszta mozgáselemekben gazdag alakí­tásával dohogott, tiltakozott az emberi (benne az egyedi, a sajá­tos) és a művészi, kulturális szétfoszlás, feleslegesség ellen. Czintos József (az Apa) nagy formátumú színészként, a le­­pusztultság szintjére tudatosan leszállva mintázta felejthetet­lenné szerepét. Ilyesfajta empátiával tették plasztikussá szerepüket Lő­rincz Ágnes (a Nő), Rappert Gá­bor (a Srác), István István (a Haver) és a többiek. Hogy a ré­gió sajátosságai is rajtuk ma­radjanak. Boger Józsea. • Ünnepi bölcselmek. Ha minden jól megy, oskolamesterekké válnak majd — a szó legnemesebb értelmé­ben — azok a pedagógusok, közmű­velődési szakemberek, akik részt vesznek a Zsámbékon kedden kez­dődő Oskola-napokon, amelyek té­mája az ünnep. Szó esik majd itt a középkori városok ünnepeiről s az ünnepről mint mágiáról, mint játék­ról vagy mint zenei, koreográfiai problémáról, az ünnepről, amelyet úgy neveznek, hogy színház, s az „oskolai" megemlékezésekről. Lehet-e börtönben lepkét fogdosni?.. Az ugató madár megszólal az elnémíttatás után • Beszélgetés Sütő Andrással Mint lapunknak ugyanezen az oldalán közöljük: Sütő Andrást Az ugató madárért — dr. Czine Mi­hály javaslatára — a zsűri Erzsé­bet-díjra jelölte. A szerző egyéb­ként az első Erzsébet-díjasok egyike. 1987-ben már átvette ezt az elismerést. Nem felejthetem, pedig már sok idő elmúlt azóta, hogy Ha­rag Györggyel Marosvásárhe­lyen sétálva, a Köteles Sámuel utcában (ez volt akkor az intim beszélgetéseink rendes techni­kája, hogy kivédjük a lehallga­tásokat), szóval séta közben szó esett róla, hogy Sütő András az íróasztalánál alakítgatja Az ugató madár című drámájának kompozícióját, formáját. Harag Gyuri már első olvasójaként szent hittel remélte, hogy ez lesz az ő rendezői életművének megkoronázása... De a sors köz­beszólt. Kétszeresen is. Harag György eltávozott tőlünk, Sütő darabja pedig betiltásra került, némaságra ítéltetett. Most a könyvhéten, Pesten, a Vörösmarty téren két dedikáci­­ós pillanat között beszélgettem Sütő Andrással. — Miközben a történelem több­szörösen is meggyötört, a darab írta magát anélkül, hogy mon­dandóit újrafogalmaztad volna... — Bizonyosan igazad lehet — felelte töprengésemre —, mert mindig, minden körülményben foglalkoztatott a darab, leg­alábbis gondolatban, a legkese­rűbb pillanataimban is. Egyál­talán a fogalmazás stílusa is ér­dekelt, mert nemcsak a történe­lemre, a Bach-korszak világára akartam ablakot nyitni Bodor Péter sorsának felidézésével, hanem egy olyan lélekrajzot ad­ni, olyan emberi tartalmakra fi­gyeltetni, amely talán túlmutat önmagán, és egy kicsit a magyar sors sajátos működését is fel­mutatja. Azt, hogy miként kény­szerül az ember olyan mozgás­terekbe, ahol nem oda jut, ahova törekszik, hanem ahová a törté­nelem kényszeríti... — A dráma cselekményideje 1849—1854, színtere Erdély, közelebbről Marosvásárhely. A főszereplő Marosvásárhely le­gendás alakja, Bodor Péter. Mi izgatott az ő sorsában? — Azt mondhatnám intonáci­óként — mondta Sütő —, talán ez lenne a műfaji meghatározá­sa is a drámának: Kegyelem és ítélet három felvonásban. Mert Bodor Péter, de a dráma többi szereplője is a végzettel küzd, a végzet az a víz, amely bárkáju­kat sodorja. Bodor Péter sors­kérdései ezek lehetnének: lehet-e siralomházban vígoperát kom­ponálni? Lehet-e börtönben lep­két fogdosni? Mezei virágot gyűjteni? Lehet-e égő házban fé­sülködni? Bizony hősöm, Bodor Péter, a merész művészálmokat szövögető székely ezermester egy göngyöleg szögesdrót pará­nyi részeként szeretne szuverén alkotóvá lenni a szabadságharc leverését követő esztendők er­délyi magyar társadalmában... — Gondolom, ez az időszak korunkra is ablakot nyit. — Drámám magán viseli an­nak a tapasztalatnak jeleit, hogy nincs különválasztható élet és irodalom. Mindig az írón múlik, hogy mire figyel, mit választ mondandóihoz az élet hármas dimenziójából. Hiszen múlt, je­len, jövendő együtt van bennünk minden történelmi időben. Ezért az én történelmi drámáim is le­galább annyira próbáltak szólni a jelenről, mint a történelemről. — Megkapta a leckét a Nem­zeti Színház, Sík Ferenc, a ren­dező, a főszereplő Koncz Gábor, hiszen stilárisan is különös drá­mai világ ez... — Igen, sok tagadó szóval kell mondanom: nem parabola, nem tiszta tragikum, hiszen groteszk vonásokkal elegy Az ugató ma­dár. Nekem is nagy feladat volt, de örülök, hogy ezen a tavaszon végre ebben a formában leírhat­tam, és a gyulai Várszínházban, majd később a budapesti Nem­zetiben bizonyítani tudja a da­rab, hogy életre ítéltetett. Illés Jenő Kegyeltek — Az évad tizenhét legjobb­ elő-, adását láthatja a jövőre százéves Pécsi Nemzeti Színház közönsége­ az országos színházi találkozó al­kalmával — mondta köszöntőjében a város alpolgármestere múlt va­sárnap az ünnepélyes megnyitón. S ha ez így nem is teljesen pontos, hiszen a „több szem többet lát” el­ve helyett az „egyszemélyű fe­lelősség” jegyében történő váloga­tás szükségképpen egyetlen ízlést, sajátos értékrendet tükröz, annyi bizonyos, hogy legalábbis tizenhét figyelemre méltó előadás hívatott meg Petrovics Emil zeneszerző ál­tal Pécsre (illetve Kaposvárra, mert a Vígszínház Eszenyi Enikő ren­dezte West Side Storyját technikai okokból ott játsszák ma este). Köz­tük az elmúlt időszak valóban leg­jobbjai is, az Ascher Tamás ren­dezte Katharina Blum elvesztett tisztessége vagy a Zsámbéki Gábor rendezte Akárki (mindkettő a Ka­tona József Színház Kamrájának produkciója). E beszámolót eredetileg azzal terveztem kezdeni, hogy hatalmas sikert aratott — méltán — az Arany János Színház Lear király­előadása Ács Jánossal a rendező s a bolond szerepében, mígnem rá kel­lett jönnöm, hogy a nagyon hálás pécsi közönség a tapsban csak ár­nyalatnyi különbségként érzékel­hető lelkesedéssel fogadja kegyei­be az aktorokat a város ez ünne­pén, legyen bravúros vagy éppen szétesett az előadás, legyen varázs­latosan valódi, „szagos" a díszlet — mint Csík Györgyé a Pécsi Nem­zeti Színház Szikora János rendez­te Nyár-előadásában — vagy ép­pen a színészt akadályozónak tetsző a jelmez — s mi minden még —, ahogy a budapesti Nemzeti Színház Bánk bán-előadásában. Hogy mennyire ünnep ez a talál­kozó a város életében, azt bizonyít­ják a kísérőrendezvények. Kocsis Zoltán koncertje, Vári Éva Edith Piaf-műsora vagy a közönségtalál­kozók az alkotókkal. (Ezektől ta­lálkozó igazán a találkozó, a szak­ma az éppen játszó társulatokon kívül alig-alig van jelen.) S ha már a közönségreagálások az említett okból nemigen befolyásolhatják a zsűrit, magam sem szeretnék a döntés elébe menni — mára már a nyilvános szakmai vita is elkopott —, csupán annyit jelzek előre, hogy a szerdán befejezendő talál­kozó díjainak sorsa június 28-ára dől el, amikor is délután három órakor adják át azokat ünnepélye­sen a Fészek Klubban. szűcs Vasárnapi­­Hírek

Next