Vasárnapi Hírek, 1993. január-június (9. évfolyam, 1-26. szám)

1993-03-14 / 11. szám

Vasárnapi­­JHÍH*d£mm mmmmm ► Y • IS• Ünnepeljünk, szórakozzunk együtt! A márciusi forradalom 145. évfordulóján a tervek s reményeink szerint nem egymás ellen, hanem együtt ünnepelnek majd a politikai pártok. Pesten, Budán és az ország más településein minél több fia­talt várnak a rendezvényekre holnap, március 15-én. A határokon túl élő magyarok megemlékezéseiről is érkeztek hírek. A szervezők bizakodnak, hogy ezúttal sehol sem zavarják meg a tiszteletadást. Budapesten a hagyományo­kat követve délelőtt tíz órakor kezdődik az ünnepségsorozat. A Kossuth téren állami tiszte­letadás mellett ünnepélyesen felvonják az állami zászlót. Az ott egybegyűltek huszárok és katonazenekar kíséretében vo­nulhatnak majd a forradalom jelképévé vált Múzeum-kertbe. Ott Für Lajos honvédelmi mi­niszter emlékezik a 145 esztendővel ezelőtti tavaszi napra s a szabadságharcra. Jó­kai Mór, Ottlik Géza műveiből adnak majd elő részleteket, a Nemzeti dalt pedig Varga Mik­lóssal énekelheti a tömeg. A fővárosi önkormányzat dél­ben háromnegyed egykor várja a polgárokat a Petőfi-szobornál. Rövid műsor után Demszky Gá­bor főpolgármester ünnepi beszé­det mond. Ezután két órakor a Kossuth téren várják a muzsika, a tánc, illetve a vers kedvelőit. Az önkormányzat által szervezett színes műsorban fellép többek között az Edda, Koncz Zsuzsa, Bródy János, Hobo, Igó Éva, Jordán Tamás, a Kormorán, a Honvéd Művészegyüttes, Cintula. Este 6 órakor indul a fáklyás fel­vonulás a Bem-szobortól a Dísz térre•­­­­ A Parlamentben délután fél ötkor vehetik át az arra érde­mesek a legmagasabb állami ki­tüntetéseket. Kiemelkedő mű­vészeti teljesítményükért tízen kapnak Kossuth-díjat, kilencen Széchenyi-díjat, ez utóbbiból két megosztott díj is lesz. Az A városi biciklizés barátai első ízben vesznek részt idén a hagyo­mányos isaszegi túrán. Holnap március 15-én háromnegyed 9-kor a budai Skála parkolójában gyü­lekeznek, ahonnét 9 órakor indul­nak. De lehet gyülekezni a Flórián Áruház parkolójában is az arrafe­lé lakóknak 9 órakor vagy negyed 10-kor az Örs vezér téri Skála Prizma parkolójában. Továbbá 10 órakor indul egy csoport a XVII. kerületi Polgármesteri Hivatal parkolójából is. Isaszegen az ün­nepség déli 12 órakor kezdődik. ünnep estéjén hat órakor az Operaházban Erkel Bánk bán­jának dallamai csendülnek fel. * Ünnepelni fognak a kazah­sztáni magyarok is, akik a távo­li Alma-Atában hozták létre kulturális szövetségüket. Meg­emlékezik március 15-ről a Ki­jevi és Lembergi (Lvovi) Ma­gyar Kulturális Szövetség is. Ungváron a Petőfi téren lesz koszorúzás, majd az ünnepség résztvevői a nagyszínházba mennek. Beregszászban már tegnap megkezdődtek a beregi ünnepi hét rendezvényei. Pozsonyban a hagyományos színhelyeken ma tartják a me­gemlékezéseket. A Petőfi-szo­­bornál dr. Surján László népjó­léti miniszter vesz részt a ma­gyar kormány képviseletében a koszorúzáson. Királyhelmectől a nyugat­szlovákiai kis és nagy települése­kig tartanak megemlékezéseket. Ezek közül kiemelkedik a losonci Kármán-napok rendezvénysoro­zata. A Nemzeti kisebbségek a Duna-medencében című kiállítást Duray Miklós, az Együttélés el­nöke nyitja meg. A vajdasági ünnepségekről az Újvidéken megjelenő Ma­gyar Szó szerkesztőségében ér­deklődtünk. Friedrich Anna fő­szerkesztő-helyettes elmondta, hogy vasárnapra várják Marto­­nyi János külügyminisztériumi államtitkárt, a magyar ország­­gyűlés és a hat parlamenti párt képviselőinek érkezését. Az ün­nepségek színhelyei: Omoravi­­ca, Szabadka, Zenta, Magyarit­­tabé, valamint más települések. A magyarellenességéről hír­hedt polgármester tiltó rendel­kezései ellenére nem marad el az ünnep Kolozsvárott sem — közölték szerkesztőségünkkel tegnap ottani kollégáink, akiket telefonon hívtunk fel. Mi dolgunk ? Ilyenkor, március 15-e táján nemcsak a járókelők tűzik ki kabátjukra a piros-fehér­­zöld kokárdát, a tudományos élet is mozgásba lendül. Petőfi Sándor szülővárosában, Kiskő­rösön ezekben a napokban két tanácskozást is tartottak, illet­ve részben még tartanak. Az egyik szűkebb körű, csak szakemberek vesznek részt raj­ta, csütörtökön kezdődött. A cí­me: Petőfi a világ népeinek kö­rében. A költő nemzetközi ha­tásáról elmondták véleményü­ket a téma varsói, kijevi, tallin­­ni, stuttgarti, brnói, kölni, ung­vári, pozsonyi és helsinki kuta­tói csakúgy, mint a környező országokban élő magyar tudó­sok és a hazai Petőfi-kutatók. (Néhány név a meghívottak so­rából, a teljesség igénye nélkül: Sava Babic, Norbert Lossau, Richard Prazák, Jurij Skrobi­­nec, Roberto Ruspanti, Nemes­­kürty István, Németh G. Béla.) A tudományos tanácskozást tegnap kerekasztal-beszélgetés egészítette ki; ezen már a téma iránt érdeklődő helybéliek is részt vettek. Ugyancsak tegnap, szomba­ton kezdődött a másik, széle­sebb körű összejövetel Kiskőrö­sön. Mi dolgunk Petőfivel? — ezzel a címmel tart előadást Kerényi Ferenc, a Magyar Iro­dalomtörténeti Társaság alel­­nöke. Ezután a vendégek, akik között van kutató és népműve­lő, matematikatanár és muzeo­lógus, fölkeresik a környékbeli Petőfi-emlékhelyeket (Dunave­­csén, Szalkszentmártonban és Kunszentmiklóson). Ma, vasár­nap például Fekete Sándor író, a Petőfi Társaság elnöke tart előadást a költő sokirányú műveltségéről, Lukácsy Sándor irodalomtörténész pedig arról beszél, hogy vajon mindent jól tudunk-e Petőfiről. Az összejö­vetel holnap fejeződik be, a vendégek természetesen részt vesznek a március 15-i emlék­ünnepségen, amelyet a szülővá­ros rendez legnagyobb fia tisz­teletére. * Volt régen, az ötvenes évek­ben egy Petőfi-összes, so­kan emlékezhetnek rá: barna színű kötése lakások tízezreit díszítette. A vastag kiadványt a költő szülőhelye oly nagy becs­ben tartotta, hogy a jól tanuló kiskőrösi diákok minden év vé­gén ezt a jutalomkönyvet kap­ták. E sorok írójának több ilyen kötet is a birtokába került, az egyik a házikönyvtár legféltet­tebb kincsei közé tartozik. Ha kézbe veszem, felidéződik a szilveszteri fáklyásmenet, ami­kor az akkor még falu apraja­­nagyja a szülőház elé vonult, a szeretet számtalan megnyilvá­nulása, amely lépten-nyomon kiütközött a Petőfi-rajongók­­ból. Mára talán változatosab­bak lettek az ajándékozási szo­kások a kiskőrösi iskolákban, Petőfi viszont változatlanul ré­szese a helybéli mindennapok­nak. Talán azért részese, mert az utóbbi években nemcsak szak­mai berkekben, hanem az or­szágos nyilvánosság előtt is föl­lángolt a vita Petőfiről (vagy Petőfi ürügyén). Nem felada­tunk minősíteni a barguzini disputát, inkább csak tény­szerűen rögzítjük, hogy mi minden jelent meg mostanában, ráadásul nem is kis példány­számban. A Széphalom Könyvműhely gondozásában látott napvi­lágot a pécsi kultúrtörténész, Várkonyi Nándor rekonstrukci­ós kísérlete a költő egyetlen hi­teles arcmásáról (Petőfi arca). Fekete Sándor A szibériai mé­tely címmel foglalta össze el­lenvéleményét a barguzini le­lettel kapcsolatban, a Magvető Kiadó gondozásában megjelent kötet alcíme még pontosabb: Egy Petőfi-legenda feltámadása és újbóli elhantolása. Megszó­lalt a szibériai kutatások egyik résztvevője, a szekszárdi ré­gész, Szabó Géza is; ő köztes álláspontot foglal el a szövevé­nyes ügyben (Ásatás Barguzin­­ban című kötetét a Múzsák Ki­adó gondozta). A közelmúltban látott napvilágot a Nem Petőfi című tanulmánygyűjtemény a Magyar Tudományos Akadémia gondozásában. Ennek hatása alig mutatkozik, mindazonáltal tegnapelőtt, pénteken sajtótájé­koztatót tartott Kiszely István antropológus, a barguzini ása­tások szakmai vezetője; új könyvét — fogalmazhatnánk így is: ellenkönyvét — mutatta be az újságíróknak. A Petőfi-vita eredménye még nem egyértelmű. Az viszont az említett kötetek alapján már nyilvánvaló, hogy Petőfi Sándor holtában is él. Z. L. a Búza új költője A Száza­dos úti mű­vésztelepen, Búza Barna szobrászmű­vész műter­me ilyenkor, közelgő nagy nemzeti ün­nepünk elő­est­jél­g. Nagy­szerű alka­lom az emlé­kezésre. Szá­mos köztéri szobra bizo­nyítja, hogy Búza Barna „szerelmetes híve” Petőfinek. Nagykőrösön, Kisvárdán, Mo­­noron, Battonyán láthatók szobrai. A költőről készült ér­mei pedig múzeumok, magán­gyűjtők féltett kincsei. — Ez a fénykép egy eddig még soha nem publikált Petőfi­­szobortervemet ábrázolja. A hí­rek szerint Baján állítják majd fel — mondja a művész. — Ilyenkor, az ünnep közeledtével mindig elfog a láz, s feledve 83 évemet, úgy dolgozom, mint va­laha fiatalkoromban. Legutóbb Óbudán, a Jó pásztor-templom­ban, a Szőlő utcában avatták föl a 15 állomásból álló, maha­góniból faragott Keresztút cí­mű munkámat. Dr. Paskai László bíboros, prímás, eszter­gomi érsek Bakonyi József templomigazgatóhoz írt levelé­ben főpásztori köszönetét fe­jezte ki fáradozásaimért. Kopré József Regélő tárgyak Mi mindenről mesélnek a tárgyak... A Philadelphiában készült öblös borosüveg például arról tudósít, hogy Louis Kos­suth (ahogy írva vagyon) 1851 szeptember elsején a Mississip­pi gőzfregattal Törökországból Amerikába indult. Ahol a jelek szerint melegen fogadták, nép­szerűségének kamatoztatásához főként a kereskedők értettek. Kossuthot mintázza — sárga­rézből — a kor zseblámpájának emlegetett gyufa- és gyertya­tartó is. Sötét kapualjakban jó szolgálatot tehetett: recés tal­pán lángra lobbant a gyufa, fö­lül a kis mécs pedig bevilágí­totta a lépcsőházat... Mindez a Legújabbkori Történeti Múze­um egyik vitrinében látható, az ünnep alkalmából. Az ismeretlen nemzetőrtisz­tet ábrázoló ősi fényképfelvéte­len vízfestékkel gondosan pi­­ros-fehér-zöldre színezték a sapkarózsát, a kardmarkolat díszét, a karszalagot. Amott pe­dig Táncsics Mihály asztali órája — ez is egy ritka darab a Legújabbkori Történeti Múze­um gyűjteményéből. Az egyre fogyó aprópénzt he­lyettesítették átmenetileg a szükségpénzek a szabadságharc idején. Mint az a papírbankó is, melyen ez áll: „Kis Szebeni utalvány húsz pengő krajcár­ra". S a szakemberek is csak találgatják: vajon a magyar honvédek vagy éppen a császá­riak üzenetét rejtette-e az üre­ges, szétcsavarható 48-as egy­­krajcáros... A több mint kétszáz 48-49- es dokumentum és tárgyi emlék — melynek egy része eddig is­meretlen volt a nagyközönség számára — április 12-ig megte­kinthető. (palkó) MAGAM SEM szeretném hinni, de „tény a tény:” régi fiú vagyok. Már majd hatvan esztendőre emlékszem visz­­sza, így a március 15-i ün­nepségekre is. Hodászon, a kicsi ország keleti sarkában, Szatmár megyében voltam kisiskolás — egy részben osztott reformá­tus iskolában —, az első-második osztályban száz­­húszan, a harma­­dik-negyedik-ötö­­dik-hatodik osz­tályban 110-en jártunk egy tanító úr keze alá. Az 1935—45 közötti időről beszélek. A 220-230 gyermeknek mindig volt egy közös ünnepe: március 15-e. Karácsonytól kezdve­­ már arra készültünk. Csináltuk a kokárdát, tanultuk a verse­ket, amelyet a tanító úr reánk osztott. Később, a nyíregyházi tanítóképzőben már többször én mondhattam az ünnepi beszédet is. Már csak azért is, mert országos középiskolai pályázatot nyertem. A pályázatot így hirdették meg: „Hogyan ün­nepelheti középiskolás ifjú­ságunk 1848. március 15- ének centenáriumát?” Ma már csak homályosan emlékszem, mit is írhattam, kedves magyarszakos taná­rom, Sárdi Béla buzdítására. Töprengtem azóta is most, ma is, miért lett március 15-e ennyire pirosbetűs magyar nemzeti dátummá? Mára 145 év telt el 1848 óta. Volt Magyaror­szágon osztrák önkényuralom, volt osztrák—magyar kiegye­zés, volt osztrák—magyar mo­narchia — egy 67 milliós nagy­hatalom —, volt őszirózsás ma­gyar köztársaság, 19-es tanács­­köztársaság, Horthy-rendszer, Rákosi- és Kádár-korszak —­ jó három esztendeje már Antall József nyilatkozik a koalíciós kormány nevében —, de márci­us 15-e nem veszítette a fényét. Sőt: egyre nagyobb ünnep. Sok­szor és többen kitartóan erőlködtek, hogy kisebbítsék március 15-e jelentőségét — si­kertelenül. Az ifjúság ünnepelt. S NEM CSAK az ifjúság. S nem csak Magyarországon. Mi­amiban, New Yorkban, Cleve­­landben, Washingtonban és To­rontóban is — esztendőről esztendőre, százak és ezrek ün­nepelték március 15-ét. Együtt. Olyanok, akik — ha napi politi­káról lett volna szó — le sem ültek volna egy asztal mellé. S tapasztalhattam Szlovéniában ------------------X — már jó tíz esztendővel ezelőtt —, hogy a göntérházi és a lendvai iskolákban magyar és szlovén gyermekek — március 15-én egymással versengve mondtak Petőfi-verseket. Nagy örömömre: magyarul és szlo­vénul. Két esztendővel ezelőtt lehettem Csúzán, a baranyai háromszögben, ahol a művelő­dési ház előcsarnokába 1920- ban — a szerb—horvát—szlo­vén királyság kezdetén — beépítették Kossuth reliefjét. Ehhez hasonlatosan a Vajda­ságban, Moravicén­­ — vagyis Kossuthfalván — újra fel­emelték Kossuth Lajos évtize­dekig szalmakazalban rejtege­tett szobrát. S Nagyváradon is újra felállították Petőfi ledön­tött, sokáig rejtegetett emlék­művét. Szlovákiából is nagy emléke­im vannak. Utassy József ver­sét, a Zúgj március!-t ott hal­lottam először, Pozsonyban, még 1968-ban. Volt idő, mikor Komáromban sem engedték, hogy Klapkáról, 1848-ról emlé­kezhessek — négy esztendővel ezelőtt — de hadd szóljak örömmel arról: most Magyarbő­dön, a legészakibb r­agyar településen közvetíthetem 1848 márciusának az üzene­tét. MIÉRT, hogy március 15-e ilyen legendássá nőtt? Mi a magyarázat? Március 15-e magához vonzott minden szépet, minden jót. Mindazt, amit Petőfi és Kossuth elgon­dolt. A nemzeti függetlenséget. A társadalmi fel­­szabadulást. . Az emberi szabadsá­got. A tavaszt, amelynek minden tél után meg kell érkeznie. Az ifjúság hitét, bizodalmát: tavasz van, március — s Adyt idézve — „határtalan az élet”. Lehet hinni. Lehet remélni. A keresztyénségnek a ka­rácsony és a húsvét a legna­gyobb ünnepe. A magyarság­nak — mint nemzeti ünnep — március 15-e kissé a ke­­resztyénség két egyetemes nagy ünnepének az üzenetét is közvetíti: ne féljetek, le­hetséges a feltámadás. Bízza­tok és reméljetek. Elmúlt a tél. Jön a tavasz. Győz a tűz. Győz az ifjúság. Merjetek. Cselekedjetek. Végezetül Adyt hadd idézzük: „Mert a világ siet, most kerül dűlőre, érdemesek vagyunk életre, s jövőre”. Czine Mihály - ..... _ mp­p a -Lebomlás március C­ v Hfc ■ a 2-6-sA0 x. vvv. J Haza, haladás, jelkép A nagy nekirugaszkodást, a pillanatot idézzük, a történelem fényében színre lépőket, és szinte soha azokat, akik közül jöttek, azt, amiből és amiért jöhettek. Tudom, másutt is így van, jobb sorsú országokban. De nálunk százszor inkább, mert mifelénk csak megkezdődtek, azután félbemaradtak, nem fejeződtek, fe­jeződhettek be a folyamatok. Mi az újabb korokban mindig és mindenképp a Nyugat legke­letibb terrénuma voltunk, s a Kelet legnyugatibb fele. Elérkeztek idáig az eszmék és hatottak. És itt volt a Kelet a közelünkben. Negyvennyolcban is: délkeleten a rogyadozó, őskorrupt török biro­dalom, önmagát emésztő, elhízott basa hevert Belgrádon, Bukaresten, Szófián. Keleten az orosz, pravoszláv áhítattal isteni magaslatokban emelve a cár atyuskát, hercegeit és grófjait. És itt volt a Kelet nálunk. Latifundiumformán, második jobbágyság formán. Nekünk mégis szabadság, egyenlőség, testvériség kellett, választott parlament, felelős kormány. De máig sem tudhatjuk, hogy ennek igazán hányan voltak a hívei, és hányan és mennyire gondolták komolyan. Kényszerképzet bizonyára, de ha 1848-ra gondolok, lobogó pi­­ros-fehér-zöld zászlót látok, és nincs rajta semmi jel — angyalos királyi címer, és koronátlan sem. Mintha nem tudtunk volna vá­laszolni, hogy a múlt vagy a jövő, ezeréves szupremáció vagy egyenlőség, szabadság, testvériség a Kárpát-medencében min­denkinek. S ezért történhetett meg, hogy a pillanat nagyságában fölemelkedők a rákövetkező évtizedekben a kúriákba visszahú­zódva Horatiust olvasták, pipafüstben és Rousseaut, Diderot-t dehogy, mígnem a kúria is elveszett, s ők lettek Mikszáth- és Krúdy-hősök, vagy a monarchia lojális hivatalnokai. Ezért, hogy a nemzet más része Rózsa Sándor szegénylegényeként tömlöcben, puszták népeként mindenütt Kossuth apánkat kevés vigaszként emlegette. Az Eötvös-féle iskolareform, a polgári házasság intéz­ménye csak évtizedek múlva születhetett meg. A száznegyvenöt esztendeje minden tavaszon, minden márci­usban viselt kokárdán sincs jel. Hordhatják forradalmárok, fon­tolva haladók és maradiak. Különös: ötvenhatra is a lyukas kö­­zepű nemzeti zászlóval emlékezünk. A gyűlöleteset kivágták on­nan, de jövőt nem tudtak választani. Idő nem volt rá? Jöttek a tankok. Maradtunk tehát legyőzetéseink miatt felében, harmadában, mindig átmenet Kelet és Nyugat között, kompország, mely így és úgy magyarázható. Nem mintha az ékítmény nélküli zászló, a nemzeti függetlenség nem lenne a legfontosabb. De hogy elegendő-e, s hogy megtartható-e, ha a nemzetnek nem mindenki egyenrangú tagja, az államnak nem mindenki egyenértékű s -jogú polgára, arra minékünk itt, törzsi háborúkkal övezett, szabad rablásra kiszemelt hazánkban nincs példánk s a történelemmel igazolt válaszunk. Mert nem lehetett. Most lehetne? Most vagy soha? Száznegyvenöt esztendeje ilyesmin töprenkedünk, valahány­szor enged a kemény tél szorítása. S szónokok szólítanak nemzeti egységre, némelyek nem restek óvni a hazát ellenünk, s akadnak, kik keményen szidják a herdáló urakat. A nemzetiszín zászlók, a tavaszi kokárdák közepébe ha egy­szer odakerülhetne a két szó, hogy haza és haladás. Pedig ezt is már legalább másfél száz esztendeje lelte meg, ötvözte össze va­laki. Szabó József Jenő Nem volt bukás Raktár mélyéről kerültek elő a dicső csatákat ábrázoló akvarellek és litográfiák. A puskák, szabl­vák, lovassági karabélyok, pecsétnyo­mók és emlékérmek. Negyven­­nyolc emléke előtt tisztelegve eze­ket gyűjtötte csokorba a Magyar Nemzeti Múzeum. A Szabadság­­harc csataképei című kiállítást pénteken délben nyitotta meg Ka­tona Tamás történész, miniszterel­nökségi államtitkár. A múzeum kupolatermében megannyi fiatal hallgatta a törté­nész emlékező szavait, amelyek többek között arra figyelmeztet­tek, hogy a szabadságharcban szö­vetségre lépett idegen hadaknak sikerült ugyan a nemzetet leteper­­ni, de ez semmiképpen sem volt bukás. Leverték a jogaikért küzdő jobbágyokból, diákokból, polgá­rokból verbuválódott honvédsere­get, később azonban ki kellett ve­lünk egyezniük az osztrákoknak, s az akkor megálmodott európai út­ról a magyarokat már nem lehetett eltéríteni. A kiállítás képein láthatunk várostromot, ellenséges ágyútűz­­ben rohamozó gyalogosokat és hu­szárokat a hadi események fősze­replői közül Bemet és Görgeyt. A fiatal Than Mór szemtanúként örökítette meg a tavaszi hadjárat eseményeit, ezekkel szemben sora­koztatták fel a tárlat rendezői az osztrák csataképfestők műveit, amelyek a hivatalos propaganda céljait szolgálták egykor. Az akva­­relleket és litográfiákat egykorú fegyverek, kitüntetések egészítik ki.­­ „ Ij.­­kas­ 1993. MÁRCIUS 14., VASÁRNAP3

Next