Vasárnapi Hírek, 1993. július-december (9. évfolyam, 27-51. szám)

1993-07-11 / 28. szám

Gyula ürügyéni­­HÍV­Á / Történelem és dráma Ezen a címen rendezett a Gyulai Várszínház igazgatósága konferenciát írók, történészek, színházművészek, kritikusok, esztéták számára a gyulai vá­rosháza dísztermében az elmúlt hét péntekén. A harmincéves jubileum kapcsán is az alapkér­dés az volt, helyes-e, szükséges­­e és elismeri-e, ha egy színház a történelmi drámát, tágabb érte­lemben a sors­­identitási­ kérdé­­seket felvető-taglaló drámákat helyezi egész létezése, működé­se középpontjába? Milyen ezen­közben a történelem (történé­szek) és a dráma(írók) viszonya, melyek a kapcsolódások és füg­gések etikai, esztétikai, műfaji­dramaturgiai követelményei? Szerteágazó és egész irodal­mi, színházi életünket foglal­koztató problémakör ez, nehéz most, a „történelem végén”, az újfent kialakult politikai, mű­vészeti nép-nemzeti—urbánus­­szociálliberális törésvonal men­tén a téma tárgyilagos megvita­tására is kellő értékű és számú tudóst és művészt mozgósítani. A meghívott drámaírók többsé­ge el sem jött. Erősen foghíjas volt más ágak, műfajok képvise­lőinek a megjelenése is, ám Czímer József, a színházeszté­ták, történészek, dramaturgok doyenje bölcsen tette a dolgát: főreferensként elhatárolta és összekötötte a történelmet és a drámát (valamint művelőit), fi­gyelmeztetett mindkét oldal le­hetőségeire, kötelességeire és hibáira. A felesleges szembeál­lításokat és gyanakvásokat ki­küszöbölendő, önfeltáró vallo­mást is tett: mintegy két évtize­de maga buzdította a Várszín­ház vezetőit a sorskérdésekkel foglalkozó (történelmi) drámák bemutatására. A Kosáry Domo­kost mint konferenciavédnököt is helyettesítő Benda Kálmán ugyancsak egy szakterület doyenjeként higgadtan, bölcsen beszélt a történészek és (törté­nelmi) drámaírók közös köteles­ségeiről (mindketten, nemzedéki váltások során, újból értelmez­hetik a múltat), különböző esz­közökkel, az utóbbiak csak azt nem tehetik meg a „történelmi nyersanyaggal”, hogy korba nem illő gondolatokat, tetteket „ruházzanak be” a drámafolya­matba. Az összefércelt „múzeu­mi” vagy dokumentumjátékok­ra célozva hangsúlyozta a ma­gas művészeti-esztétikai szín­vonal fontosságát. Néhány hoz­zászóló — dramaturgok, önkor­mányzati képviselő, rendező — elemezte, méltatta még a Vár­színház jeles magyar drámamű­helyként betöltött, lényegében szintetizáló szerepét, s ötlete­ket is adott ahhoz, miként le­hetne e szerepet folytatni akár az épület és intézmény megvé­dése, továbbfejlesztése, akár az 1996-os expóhoz kapcsolódás érdekében. B. J. ^ ----------xA\\ W)---------­Csemetesztori Az emberi képzelet nem ismer határokat. Ezért aztán már csak az a kérdés, hol tart a fejlődésben a maszk- és trükktechnika, meddig tágulhatnak e sajátos „művészet­ben" a határok. A filmipar legújabb darabjait látva úgy tűnik, szinte a végtelenségig. Szemünk láttára zu­hannak ki a repülőgépből az embe­rek, vagy megégnek, szörnnyé vál­toznak, megtanulnak repülni, tör­pékké vagy óriásokká válnak kör­nyezetükhöz képest. Néhány éve egy szórakozott feltaláló, bizonyos Wayne Szalinski véletlenül össze­­zsugorította gyerekeit, akik a nagy­világ kis liliputijaiként élték át ka­landjaikat saját kertjükben. Azóta nagyot változott a világ. Legalábbis a Szalinski családé, nem Holly­woodé, ahol változatlan a recept; ha sikere volt egy filmnek, jöhet a foly­tatás. Nos, a feltalálóval ismét tör­tént valami megmagyarázhatatlan. King Kong után szabadon, most Szalinski kétéves csemetéje került egy nagyítómasina közvetlen köze­lébe, így elkerülhetetlen lett a kis­ember óriássá válása. Ezúttal hozzá képest válik liliputivá egész Las Vegas — a szülőkről nem is szólva. Ha a Drágám, a kölyök (marhamnagy stíl)című filmet gyerekek nézik a moziban, önfeledten élvezhetik a jó­pofa csemetesztorikat, ha a gyere­keket felnőttek is elkísérik, unalom­űzésként érdemes megfigyelni, mi­kor, milyen trükköket alkalmaztak a produkció készítői. E film e szem­pontból valamivel érdekesebb. (Intercom) (falus) Társulatról társulatra kopogtat az új évad A kőszínházak csendjét ilyentájt legfeljebb a renoválók szerszámainak zaja veri fel, ám Máthon a színházszerető nem nyughat, * * * már az izgatja, mi vár rá az új­­#IJ-é?#ICI?Kil6K évadban. BUDAPESTI KATONA JÓ­­­ZSEF SZÍNHÁZ. Ahogyan ko- Máté Gábor rendezi egyébként jábban azt már hírül adtuk, az első „nagyszínházi” bemuta­­t­ó minden teátrumnál korábban jót is, amelynek még nincs vég­­kezdi a következő évadot a Ka­ leges címe. J­­ona József Színház, amelynek Zsámbéki Gábor Shakes­­X­C Kamrájában augusztus 21-től peare Julius Caesarát viszi sorozatban láthatók az eddig színre, Ascher Tamás Pirandel­­. " egyeztetési gondok miatt nehe­­lo Ma este rögtönözve játszunk - s­zebben elérhető előadások­ a című művét, a színházhoz most " . Katharina Blum elvesztett tisz- szerződött Gothár Péter pedig é p­­tessége, a Hamlet és az Akárki. Bereményi Géza készülő darab­ja (Az utóbbiban nyújtott játéká­­ját rendezi majd. És még egy új­­PK­ért kapta idén Csákányi Eszter hánság: a túl magas előadás­ul a legjobb női alakítás díját a Fő­­szám (az elmúlt évadban ez 450 ar városi Önkormányzattól.) Ezek­ volt), s a műszak túlterheltsége kel az előadásokkal, valamink miatt a Katona havi egy szánna- ir az ugyancsak itt játszott Müller lapot tart. (Ez egyébként — már táncosaival (ezért a munkájáért) ,hogy nem tartanak előadást —­­* pedig Máté Gábor kapta a Fővá­v (kifejezetten gazdaságos,P­rosi Önkormányzat legjobb ren-­ , BUDAPESTI KAMARASZÍN-­dezésért járó díját) és a két Ha-­ HÁZ. A hasonlóképp anyagi He­­lász Péter-rendezéssel, vagyis a ne­hézségekkel küzdő Budapesti kamrabéli teljes repertoárral. Kamaraszínház például mind­vesz részt a társulat az Európa, járt azzal kezdi az évadot, hogy Színházi Unió Budapesten rend? elmarad a Poppea megkoroná­­dozott fesztiválján október 20-s­zásának bemutatója a Kiscelli és november 10. között. De nem'' ,romtemplomban — pénzhiány szűnik meg a Kamra izgalmast m­iatt. Meglesznek viszont a tv­­kísérletek színhelye lenni a tö­r­­vábbiak, a Nem élhetek muzsi­­vében sem. A következő évad-u­tcaszó nélkül a színész Derzsi­ban két rendezőszakos főiskolás , János rendezésében, a Vértest­ és Zsámbéki Gábor végzős szi'Z­­térek című musical a Pécsről nészosztálya is itt dolgozik* dde szerződött Vári Éva fősze­­majd. Hargitai Iván Büchner ü Teplésével és Szegvári Meny- Dantonját viszi színre, Novák Miért irányításával; Shakespeare Eszter pedig a Csongor és a Makrancos hölgye Csizmadia Tündét. És ismét lesz a Kamra­-*Tibor rendezésében, s a kedvelt dűn Máté Gábor-rendezés, Tom A­nese figura, Pán Péter is meg- Stoppard Rosencrantz és Gwi­­j-elevenedik Novák János ven­­denstern halott című darabja, végrendezésében. Mindez a Kálvária téren. Az ínyenceknek való csemegéket itt is a stúdió kínálja: a Károly körúti parányi térben Marlowe II. Edwardját Gálfi Lászlóval a címszerepben Ruszt József viszi színre, Csi­szár Imre Lorca Termáját, s a változatosság kedvéért itt drá­maíró, Forgách András rendez majd, mégpedig Heinrich von Kleist Kitaszítottak című drá­máját. Tarkovszkij filmje alap­ján pedig Csizmadia Tibor ren­dezi a Stalkert. ZALAEGERSZEGI HEVESI SÁNDOR SZÍNHÁZ. Világhírű filmekből közismert művek csá­bítják majd a közönséget a szín­házba Zalaegerszegen is, ahol A lovakat lelövik, ugye?! és a Zorba színpadi — ez utóbbi mu­sical — változata lesz látható, mindkettő Halasi Imre rendezé­sében. A Hevesi Sándor Szín­házban is lesz Shakespeare-be­­mutató: itt a Szentivánéji álom kerül színre Zsótér Sándor ven­dégrendezésében. Ugyancsak vendégként rendezi a Diáksze­relem című zenés vígjátékot a népszerű, egyébként Kaposvár­ról Veszprémbe szerződött szí­nész, Koltai Róbert. És jön ven­dég rendezni „a világhír küszö­béről” — ahogy Halasi Imre igazgató fogalmazott —, Ljub­ljanából. De lesz Szabó Magda­­mesejáték, a Sziget-kék című, és lesz a stúdióban Nádas Pé­­ter-bemutató, a Temetés. És mint már évek óta, lesz megint Nyílt fórum, ahol a fiatal drá­maírók legújabb műveit szed­hetik ízekre az érdeklődő kollé­gák, dramaturgok, kritikusok és egyéb színházi szédelgők. sv A pillanat­, művésze­t Az EZ + AZ című szórakoz­­­­tató műsor egyik jelenetében örömmel fedeztem fel a nagy­szerű színészt, Mányai Lajost és partnerét, Új­laky Lászlót,­ kedves, ősi barátomat. Egy a tévében már sokszor ismételt cirkuszi környezetbe ültetett Tell Vilmos-jelenetet adtak elő, kitűnően. De jókedvem hamarosan elszállt, amikor a képernyőn megjelent a bohóc-Tellt azo­nosító felirat: Pethes Sándor. Holott — mint említettem — a szereplő a Madách Színház immár nyugdíjas kitűnő mű­vésze, Újlaky László volt. Ha már a rendező vagy a stáb tagjai a színpadról nem, legalább a Szomszédok című teleregényből ismerhetnék Újlaky Lászlót. De ha a pá­lyán csaknem hat évtizede szakadatlanul dolgozó, ma is aktív művészt onnan sem is­merik, akkor ismerniük kelle­ne Pethes Sándort a régi ma­gyar filmekből, melyekből — hála Istennek — szinte soha nem hiányzott. Mondják, a színház a pilla­nat művészete. Na de ennyire?! (sívó) 0 ( Zsöllye ) A múlt heti szabadtéri színházi kínálatot a könnyedebb szórakoztatás igénye jelle­mezte (de a „kis” Madách Neil Simon-be­­mutatója is ide sorolható volt). E héten azonban nagyon fontos premierre kell fel­hívnunk a figyelmet: Sütő András új drámá­ja, Az ugató madár bemutatójára Gyulán. Ha Sütő tolla alól bármilyen új mű kerül ki, az mindig esemény. Egy új dráma pedig (amely csak a színpadon lesz új, mert régen is folyamatosan készült éveken át) különö­sen jelentős esemény. E hetinek tekintendő a miskolci Akropo­­lisz Szabadtéri Színpad bemutatója is: hiva­talosan július 6-tól játsszák Békeffy—Lajtai c _ \ ,i J ^ íl V - 1 (-esi) A régi nyár című zenés vígjátékát, kitűnő szereplőgárdával. Nem szabadtéri kínálat, ám az előadás­­ különlegessége megéri az esetleg kánikulai hőségű nézőtér viszontagságait is a Merlin Színházban. Halász Péter New York-i társu­lata, a Love Theatre — először ma este — , angolul adja elő a Piero della Francesca Cabaret című produkciót. És még egy vidéki esemény: Zsámbékon a Romtemplom előtt tegnap este a Kerekasz­tal Színházi Társaság színre vitte Paul Fos­ter híres darabja, az I. Erzsébet sajátos (ze­nés) változatát. A keserű valóság fantáziavilága" . Meglepő színpadi látomás, különös és egyedülálló stílus­­bravúr Sütő András Az ugató madár című játéka, amelyről a szerző*azt írta műfaji megjelö­lésként, kegyelem és ítélet há­rom felvonásban. Az ugató madár Bodor Péter székely ezermester, feltaláló életének, sorsának dallamára íródott, de nem történelmi ese­ményjáték annak ellenére, hogy a valóság abszurd logikája sze­rint bonyolódik. A sorsdráma a szabadságharc bukása utáni években játszódik Marosvásár­helyen; vízióként, fantáziaké­pekben idézi meg Bodor Pétert s a korabeli történelmi valóságot, amelyben szenvedések, szenve­délyek motiválják, keretezik a szereplők életét. A színterek váltakozása is meglepetésből meglepetésre for­dítja a cselekménysort, ebben a fantáziavilágban minden való­ságos, Bodor Péter körül a bará­tok színeváltozása éppúgy meg­lepő fordulatokat produkál, mint megmentőjének áldozatos cselekvései, Rhédey Claudia sze­relmes hűsége.­­ Az írói alapgondolat, a drá­mát működtető mondandó na­gyon is sokfelé mutató. Példá­­zatos, nagy ívű gondolati épít­mény — a történelmi sors ke­lepcéjébe esett ember katarti­­kus tragédiájáról, aki az ön­kénynek kiszolgáltatottan bár­mikor farkasverembe zuhanhat, hiszen körülötte nemcsak a rendőri szervek ólálkodnak, ha­nem a titkosügynökök is, ahogy a dráma mondja: „minden hata­lom a megvetett besúgóinak há­tán szánkázik előre”. Tehát a darab historizmusa egyetemes­ségre tör. Önkínzóan keserű kép magunkról, a hangoskodó, ma­­gyarkodó szerepjátszókról, akik cselekvésnek hiszik a képzel­gést, hősiességnek a kocsmai nagyotmondást. Bodor Péter sors­drámája ürügyén sokféle felis­merés villant elénk. Ez a rálátás a múltat is jelenidejűségbe eme­li, a groteszk vonások pedig szí­nesítik a színpadi pillanatokat, a játékosság elviselhetővé teszi a példázat keserű tartalmát. Sík Ferenc rendezése jól egyensúlyoz a stílus végletein, az ellenpontokat jól fogja egy­ségbe, a már-már fekete humor hatáselemeit is okosan adagolja, a teatralitásnak különösen az első felvonásban juttat hangsú­lyos szerepet. Koncz Gábor alakítja Bodor Pétert. Minthogy a drámai kom­pozíció szerint inkább elszen­vedi a cselekményt, számára a magatartás nemessége, az iden­titás megőrzése a feladat, s a színész jó érzékkel a szellemi és lelkierő, az emberi nagyság mű­ködésének felmutatására kon­centrál. Szerelmét Gáspár Imo­la alakítja — az érzelmek végle­tein játszik, jól ábrázolja a sze­relmes asszonyt, az érzelmes „ lelket talán, csak a politikai gon­dolkodó ravasz bátorságát tudja kevéssé érzékeltetni. Sok szerep­lője van a játéknak, de feltétle­nül dicséretet érdemel Fülöp Zsigmond, Ferenczy Csongor, Pathó István, Szersén Gyula, Bitskey Tibor, Mezei Lajos, Bo­tár Endre, Szokolay Ottó és Áron László játéka. Kemény Árpád díszlete jól működő játékteret ad, Pap Judit jelmezei jól érzé­keltetik a kor hangulatát. A­z Illés Jenő n­ti­ /btíhiLv­yRA K¥ Régi nyár— érdesebben Fedák Sári „hozta” a témát Lengyel Menyhért nyomán, az­tán mégis Honthy lett Mária, hí­res színésznő a hatvanöt évvel ezelőtt a Budai Színkörben, más operettcsillagok és Nemzeti Színházból is jött színészek kö­zött, Oláh Gusztáv színpadké­pében bemutatott Békeffy Ist­ván a Lajtai Lajos-operettben, a Régi nyárban. Tíz évvel ezelőtt keltette újabb életre a nosztal­giázó művet Iglódi István a Jó­zsef Attila Színházban, a ven­dég Törőcsik Marival a fősze­repben, hogy onnan még orosz, cseh, szlovák fővárosokba, más magyar színházakba is elkerül­jön. Az elmúlt napokban A régi nyár című zenés vígjáték — is­mét Iglódi rendezésében, új sze­replőkkel és nagyrészt új közre­működőkkel — a székesfehérvá­ri Pelikán Udvarban és a mis­kolci Akropolisz Szabadtéri Színpadon indult újabb vissza­emlékező útjára. E redivivus mintha komorabb, érdesebb lenne, a nagy számban özönlő, érdeklődő nézők is elgondol­kodva, kevesebb érzelmi töltés­sel nézik s tapsolják meg mégis e félig operett-, félig zenésvíg­­játék-szerűséget. Azért is, mert most már nincs ott akár a szín­művészek, akár a nézők tudata­­______ ban az a buja értelmi televény, amelyben az egykori vagy kö­zelmúltbeli nagy sikerek meg­születtek. Nyilvánvaló, hogy Iglódi tanár úr is szigorúbb já­tékra ösztökélt, újabb szoron­gásaink­ árnyékában is. Bánsá­gi Ildikó (Mária) számára mint­ha a leánya féltése volna az egyedülvaló érzés és szándék, pedig hát... Bács Ferenc Jan­­kovits báróként visszafogott, férfias lírájú, s az első nagy je­lenetét Máriával tisztán, szépen csinálja. Méhes László Trafina­­ként valósággal abszurd táncos komikus, s külön nagy jelenete, amikor a görlöknek bevallja: minden excentrikussága féle­lem terméke. Igó Éva modern bájú Mimóza öltöztetőnő, Csö­mör Csilla (Zsuzsi), Széles Ta­más (Miklós) pedig (velük lát­tuk) racionálisabb mai fiatalok, áttetszőbbek. AA-----Bogd József • A magyarországi turnén vendégeskedő neves angol ifjú­sági zenekar, a Buckingham­shire County Youth Orchestra ad hangversenyt július 28-án a Vigadóban. A koncert érdekes­sége, hogy magyar szólista, az ifjú gordonkaművész, Fenyő László lép fel az együttessel. A műsoron Eigar-, Csajkovszkij- és Sibelius-művek szerepelnek. Felfedezett táncban Az Izrael Balett, amely most nálunk, a Margitszigeten bemu­tatkozott, a szó szoros értelmé­ben egyedülálló helyet foglal el a fiatal állam meglepően gazdag táncéletében. Az országban tizen­hét — részben immár nemzet­közileg ismert — együttes műkö­dik a XX. századi tánc különfé­le válfajában, klasszikus ellen­ben csak ez az egy, amelyet mű­vészeti vezetői, a táncosnak és táncalkotónak egyaránt kiváló Berta Yampolsky és Hillal Mark­­man 1967-ben létrehoztak. Nívó­jukról annyit: első amerikai tur­néjukon (az együttes még csak tízéves volt akkor) századunk nagy táncalkotója, Georges Ba­lanchine megtekintette előadá­sukban a most nálunk is bemu­tatott C-dúr Szimfóniát (Bizet ze­néjére), majd ezt követően több (ma világszerte igen magas jog­díjas) koreográfiáját a rendel­kezésükre bocsátotta, nagy se­gítséget nyújtva további fejlődé­sükhöz. Amint láttuk, ez példá­san meg is tör­tént. Az említett tánc, a térszim­metriának és a mozgásvariáci­­óknak ez a meg­­indítóan szép re­meke máig dísze és csúcspontja az együttes műsorá­nak, meghatáro­zója stílusuknak. Yampolsky azon­ban nem másoló­ja példaképének, hanem nagy fan­táziájú, tehetsé­ges híve, amint a szigeten be­mutatott Dvorák-variációi és Mephisto keringője (Liszt Fe­renc zenéje) is bizonyították. Dancing változatai (Padlófel­mosás, Itt egy keringő, Fárad­tan) ragyogó humortartalékok­ból erednek, amelyből sokat ké­pes átsugároztatni igen magas felkészültségű, részben nagyon fiatal táncművészeibe. Rajk András Balanchine—Bizet: C-dúr Szimfónia 0­0-14*2­ o. Tatan*-­n kalmük—pomázi história Követem Szalkay Antal úr pontosan 200 éve magyarított műve színlapjának eredeti uta­sítását: „a környülállásoknak minden egymással való egybe­vetése nélkül szállok a dolgok­nak érdeméről". Mármint ami a Pikkó Hertzeg és Jutka Perzsi második szentendrei felújítását illeti. Nekem tetszett már a ne­gyedszázaddal előbbi is, amikor Békés András úr rendezte és a Pomázon született boldogult Vujicsics Tihamér úr készített hozzá zenét, Chudy József úr végképp elveszett partitúráját pótlandó. És most Ruszt József úr ren­dezése, valamint Sebő Ferenc úr zenéje is tetszik, csakúgy, mint a fiatal társaságnak — kivált Györgyi Annának, Bagó Berta­lannak és Kaszás Gézának — továbbá a Hegedős Folk Zene­karnak s a Bihari Táncegyüttes­nek igencsak eredeti játéka. Nem véletlen említem együtt a megnevezett szereplők, a mu­zsikálók és a táncosok játékát. Ruszt uram legnagyobb talál­mánya ehhez a „szomorú-vidám históriához”, ehhez a pomázivá magyarult­ szerbült, vérességé­ben Euripidész úrral, kacagtató mivoltában Arisztophanész úr­ral vetekedő görögtragédia-csú­­foláshoz, hogy jó érzékkel vál­togatja a helyzethez illő s majd éppen helyt nem álló arcfacsa­­rásokat a „fentebb” és az igen­csak közönséges mozdulatok­kal. Elmegy egészen a labdarú­gómasszőrök gyógyító vádlipü­­föléséig, valamint az ideáig, hogy a fej-haj táncoló fiúk kö­zül az egyik istenadta ebadta a másik csizmáján „csapásoljon”. Mindenek felett ez engedélye­zett pajzán bolondozásban rej­lik a jókedvű este csiklandó ha­tása. Ehhez igazodnak Orosz Klaudia képtelenül aranyos ta­tár—kalmük—pomázi és meny­­nyei öltözetei. Foltin Jolán is tehetett volna még több enged­ményt a néptáncmozgás ismert stílusából a képtelen keverék irányába, amiként Sebőék zené­je erre bőven ad felhatalmazást és lehetőséget. R. A. ^ ^ 1993. JÚLIUS 11 .VASARNAP_______________________________________________________________________________________________________________

Next