Vasárnapi Hírek, 1996. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1996-09-01 / 35. szám

1996. szeptember 1 A FOGYASZTÓK VÉDELMÉBEN Hogyan reklamáljuk a levált talpú cipőt? A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél fél év alatt 34 ezer könnyűipari termé­ket reklamáltak a vásárlók. Túlnyomó többségében a cipők minőségét kifogá­solták. A huszonhétezer panasz nagy­részt a leváló cipőtalpakra, a feslett varrásokra vonatkozott. Cipőt mindenki vásárol, ezért nem árt, ha a vásárló tisztában van a jogai­val és a kötelezettségeivel. Jó tudni, hogy a vásárlók minőségi reklamációjának intézését rendelet sza­bályozza, amely kimondja, hogy hibás áru esetén a vevő jogosult kérni az áru kijavítását, cseréjét vagy - bizonyos esetekben - a vételár visszatérítését. Ha a javítást rövid idő­­ lábbelik esetében nyolc nap - alatt nem vállalja, illetve a cipő nem javítható, a vevő a vételárat visszakövetelheti az üzlettől. A vásárló csak egy javítást köteles elfogadni. Ha a hiba a javítás ellenére újra jelentkezne, a vevő azonnal kérheti a kártalanítást. Mindez természetesen csak akkor érvé­nyes, ha a reklamáció megalapozott, jo­gos. A vevő kötelessége a hiba észlelése után az azonnali reklamáció. A szava­tossági jog határideje általában hat hó­nap. Ha a vásárló a hiba jellegénél vagy az áru természeténél fogva ezt a jogát nem tudja fél éven belül érvényesíteni, a szavatossági idő egy évre hosszabbodik meg. Ilyen eset például, ha októberben vásárol szandált, de a talpleválást csak a következő év tavaszán észleli. A reklamáció alaptalan, ha a vevő a szavatossági idő lejárta után jelentke­zik, ha a lábbelit helytelenül kezelte, zá­rolta, ha az áru az erőszakos külső beavat­kozás nyomait viseli. Az árleszállításon vásárolt cipőt akkor nem köteles a ke­reskedő megvizsgáltatni és a rekla­mációt elfogadni, ha az értékcsökkentés a kifogásolt hiba miatt történt. Ha a ke­reskedő alaptalannak ítéli a reklamá­ciót, vagy a vásárló a javíttatást nem fo­gadja el, az esetről a kereskedő jegyző­könyv felvételére kötelezett, amelyet a kifogásolt lábbelivel együtt elküld a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségre. Idén áprilisban rendeletet módosítot­tak, eszerint ezentúl megszűnt az áruk díjmentes vizsgálata. A cipők vizsgála­tára páronként 600 forint plusz áfa költséget állapítottak meg, amelyet jo­gos reklamáció esetében a kereskedő, alaptalannál pedig a vásárló köteles ki­fizetni. L. I. A spagetti Egyre több tésztát eszünk, mert áruk még elfogadható, egy táltól teltnek, jól­lakottnak érezhetjük magunkat néhány órára. Megszoktuk, megkedveltük, esz­­szük édesen, sósan, kifőzve, levesbe­tétként, rakva és körítésnek egyaránt. A hazai tészták minősége azonban néha kívánnivalót hagy maga után. A Magyar Élelmiszer-minősítő Tár­saság 40 különböző terméket vizsgált meg. A beható vizsgálódás eredménye­ként megállapították: a hazai gyártású száraztészták minősége változó, kevés a kiváló, több a jó, de legtöbb a keze­ és a kocka pes minőségű. Néhány tésztafajta mi­nősítése a vizsgálatot végzők összesítő táblázatából: L. I. Gyermelyi makaróni: Alba Regia makaróni: Gyermelyi metélt: Füri-féle tészta: Éva tészta: Gyermelyi nagykocka: Hujberné tésztája: Éva kocka: Gyermelyi spagetti: Kelemenné spagettija: kiváló jó jó közepes közepes kiváló közepes még megfelel kiváló közepes A fővárosi taxisok semmit sem változtak Mivel a korábbi vizsgálatoknál jó szabálytalanságot talált, a Fogyasztóvédel­mi Főfelügyelőség rendszeresen ellenőrzi a fővá­rosi taxisok ténykedését. Bár a legutóbbi ellen­őrzésnél, amelyben részt vett az APEH, a rendőr­ség és a mérésügyi hivatal is, a taxisok rádiótele­fonon jó előre leadták egymásnak a „drótot”, a vizsgálódó szakemberek mégis számtalan kirívó szabálytalanságot találtak. A tapasztalat sze­rint egy-egy kocsiban több kifogásolnivaló is akadt. Az ellenőrzött tizenhat autó közül nyolc vezetőjét megbüntették. Ellenük összesen tizenhét szabálysértési feljelentést tettek. A kirótt bír­ság összege több mint félmillió forint volt. Három taxis engedélyét a helyszínen bevonták. A szabálytalanságok még mindig ugyanazok, mint a korábbi ellenőrzéseknél voltak: lejárt a taxaméter hitelességének ideje, nincs feltüntet­ve a tarifatáblázat, az árak ellenőrizhetetlenek, elmulasztottak számlát adni, a kocsi műszaki állapota nem volt megfelelő. Az APEH szakem­berei a kiíratott bevételi adatok alapján felté­telezik, hogy a taxaméterek manipulálásával némely taxis eltitkolja az adóalapját. Ha bebi­zonyosodik ellenük a vád, amely számítógépes csalás alapos gyanúját veti fel, eljárást indíta­nak ellenük. L. I. Leadják egymásnak a drótot Szalmás Péter felvétele Dr. Újfalvi Annamária rovata:Öröklés Amikor életünk véget ér, mindaz a vagyon, ami bennünket életünkben megilletett, azaz házunk, üdülőnk, autónk, ékszere­ink, berendezési tárgyaink, készpénzünk stb. halálunkkal más személyre száll át. Az elhunyt megnevezése örökhagyó, az átszálló vagyon a hagyaték, a hagyatékot megszerző személy az örökös, ami pedig történik, az az öröklés. Mindenkinek joga van arra, hogy halá­la esetére vagyonának sorsa felől még éle­tében maga rendelkezzék, azaz egy végintézkedést tegyen. Amennyiben ezt elmulasztja, a vagyon sorsát, azaz az örök­lés rendjét a törvény határozza meg. Ha sem végintézke­dés alapján, sem pedig törvény alapján nincs olyan személy, aki örököljön, akkor a vagyon az államra száll. Ne feledjük el, hogy a kifejezetten személyre szóló jogo­sultságokról, mint a holtig tartó haszonélvezeti jog vagy a tartási jog, rendelkezni nem lehet, mert ezek halálunk­kal elenyésznek.Végrendelkezni csak írásban, meghatározott szabályok pontos betartása mellett lehet. A szóbeli végintézkedés rendkívül szigorú feltételek szerint alkalmazható, kivételes forma, bölcsen tesszük hát, ha kellő időben inkább írásbeli végrendeletet készítünk. A végrendelet tartamát szabadon állapítjuk meg, és bár­mikor lehetőségünk van arra, hogy meggondoljuk magun­kat, azaz a saját végrendeletünket megsemmisítve, az örök­lés rendjének meghatározását mégis inkább a törvényre bízzuk, avagy új, megváltozott elképzeléseinknek megfe­lelő tartalommal ismét végrendelkezzünk. 11. oldal Kezes sem kell a hitelhez ! Egy pár zoknival a zálogba • Az ügylet titokban marad A záloghitel ma már mindennapos ügylet, az üzleti élet megszokott része. Sokan látogatják a zálogházakat, és nemcsak a szegények, hanem a jómódú vállalkozók is. A zálogkölcsön kedvelt hitelforma, mert kevés az admi­nisztráció, a kisebb hitelhez azonnal hozzájut az ügyfél, a nagyobb összegűt másnap kapja meg. Nem kérnek kezest, vagyoni vagy munkáltatói igazolást, és - a gép­kocsi kivételével - az ügyfél kiléte is titokban marad. A legpatinásabb hazai zálogház a kétszázhárom évvel ez­előtt, Mária Terézia által alapított Bizományi Kereskedő­ház és Záloghitel Rt. Rajta kívül még kilenc fővárosi és ti­zennégy vidéki magánzálogház működik. Bt-k, kft.-k, gaz­dasági közösségek a tulajdonosok. Az ügyfélforgalom kilencvenhét százaléka a mi cégünké - tudtuk meg Pusztai Imrénétől, a Bizományi Rt. zálogosztá­lyának csoportvezetőjétől. Hitelt adnak ékszerre, szőrmére, műtárgyra, porcelánra, műszaki és fotócikkekre, szőnyegre és ruhaneműre (ágyneműre és felsőruházatra egyaránt). A beadott tárgyakra három hónapra adják a kölcsönt. Egy hó­napos a türelmi idő, 15,6 százalékos kamatot számítanak, amelyben benne van a kezelési költség is. A tapasztalat sze­rint legtöbben kiváltják a zálogba tett holmit, elenyésző - néhány százalék - azok száma, akik veszni hagyják értékei­ket. Az ügyfélkör fiókonként változik: a külvárosiakat - Er­zsébet, Újpest - a szegények látogatják. Volt, aki két pár zoknit vitt be húsz forint kölcsönért. A belvárosi kliensek jó­módúak. A zálogot átlúdaló megoldásnak tekintik. Pillanat­nyi pénzzavarukban gyakran kérnek hitelt műtárgyaikra, több kiló aranyra. Elzálogosítottak már eredeti Munkácsi-festményt, de akadt magángaléria, amely teljes műtárgykészletét beadta a zálog­házba. Tíz évvel ezelőtt szégyen volt még „zaci”-ba járni, ma már természetes. Kétszer is körülnézett az ügyfél, mielőtt betette a lábát az üzletbe. Alkudozni nem lehet, meg kell elégedni a felkínált összeg­gel. A Bizományi Rt. zálogfiókjaiban - Pusztai Imréné szerint - a becsüsök méltányolják az ügyfelek egyre romló anyagi helyzetét. Elfogadják a még forgalmazható ruhaneműt, ágy­neműt. Ha szükséges, és látják az ügyfél rászorultságát, a becsüs még néhány forintot „rátesz” a becsértékre. Amióta megszűnt az állami monopólium, apróbb-nagyobb magánzá­logházak nyíltak. A Bizományi Rt. tapasztalata szerint szol­gáltatásuk minősége változó. Hitelfeltételeik, kamataik - bár több cég kedvezőbb színben igyekszik feltüntetni szolgál­tatását - majdnem azonosak. Több zálogház szakosodott. A Sasfiók zálogházat egy koreai bankház tartja fenn. Ügyfeleik - tízezernél több évente - jómódú emberek - tájé­koztatta lapunkat Balláné Sándor Éva vezető. Csak nemes­fémre és gépkocsira adnak hitelt. A kliensek általában na­gyobb összegű - húszezertől kétmillió forintig - kölcsönt igényelnek. A futamidő nemesfémeknél legfeljebb hat hó­nap, gépkocsinál három hónap. A zálogba adott tárgy be­csértékének az 50-70 százalékát hitelezik az ügyfélnek, gépkocsik esetében pedig a 40-60 százalékát. A kamatot kéthetenként számolják. Mértéke: 1,52 százalék. Ehhez jön a kezelési költség. Volt, aki a húszmilliós Mercedesét, más a több kiló ékszerét zálogosította el.­ Lóránth Ida ----! A szociális helyzetet is bekalkulálja a becsüs Szalmás Péter felvétele Tessék mondani! Tisztelt Szerkesztőség! Nemrégen új lakásba költöztünk, egy régi bérházba. A lakás furcsasága, hogy néhány helyiség szabálytalan alapterü­letű. Az egyik szoba U alakú, a konyha pedig L alakú. A szobákat berendez­tük, de a konyhával sehogyan sem bol­dogulunk. Van-e olyan bútorbolt, amely vállalná a konyha szakszerű és prakti­kus berendezését? (Név és cím a szerkesztőségben) * Ma már országszerte sok bolt és áruház vállal helyszíni, egyedi berendezést. A budapesti Interieur Kft. mintaboltjában a különleges szolgáltatást beleszámít­ják a bútor árába. Aki nem veszi igény­be, tíz százalékkal olcsóbban kapja a bútort. A megrendelő az üzletben kata­lógusból kiválasztja az elképzelésének legjobban megfelelő bútordarabokat, a bolt szakembere kiszáll a helyszínre, méretet vesz, és a megrendelést továb­bítják a németországi gyárba. Nincs olyan extra megoldás, amelyet ne telje­sítenének - állította a bolt megbízottja. A legdrágább berendezések métere - a megrendelő igényétől függően - száz­­húszezer forint. A háztartási gépeket - ha kérik - külön szállítják. PH*ÁLRUHÁBAN Az Astoria Hotelben ‘il'Itüí­ü*. Sorozatunkban különféle szolgáltatásokról írunk, mindig inkognitóban figyelünk, nem fedjük fel a jövetelünk célját, nem leszünk lekenyerezhe­­tőek, és természetesen mi fizetjük a számlát. Várjuk olvasóink javaslatait, hová menjünk el legközelebb álruhában. Elfogadunk meghívást is a különféle szolgáltatások gazdáitól, csak azt nem áruljuk el, hogy mikor jövünk. A múlt­kor a Márványmenyasszonyban vacsoráztunk, most pedig az Astoria Hotelben időztünk. Egy héten át szemmel tarthattam az Astoria Ho­tel életét, reggelente és esténként a szálloda re­cepciójában várakoztam a vendégeimre, akik még külföldön választották ki és kötötték le ma­guknak a szállást az Astoriában anélkül, hogy tudtak volna róla bármit is. A recepcióban szolgálatot teljesítő portások - a 35 éve a hotelszakmában dolgozó szakember­től kezdve az éppen nyári gyakorlatukat töltő szállodaipari tanulókig­­ megállás nélkül dol­goztak. A szállodák mindennapos, megszokott élete zajlott: a világ minden részéről érkezett vendégek jöttek-mentek a hab­on át, meglehető­sen sok és változatos munkát adva a recepciónak: „Nem érkezett meg a bőröndünk.” „Szeretnék egy másik szobát...” „Nem jött üzenetem?” „Tudna valamilyen folklórprogramot ajánlani ma estére?” - hangzottak percenként a különféle kérdések és óhajok. Mi is szépen szaporítottuk a recepció dolgát: a két, külön elhelyezett ágy helyett franciaágyat kért az egyik vendég házas­pár, más a szemüvegét hagyta el valamelyik honfitársa szobájában , és így tovább sorj­áztak egymás után a kívánságok. Minden kérésünket zokszó nélkül, azonnal és udvariasan teljesítették a szállodában. A londi­nerek is készségesen hordták föl és le a csoma­gokat a liftben, és a szemük sem rebbent, ami­kor a vendégek egyetlen cent borravalóval sem díjazták a cipekedést. A vendégek - mint meg­tudtam tőlük - a szálloda szolgáltatásaként ér­tékelték ezt a gesztust, noha - mert később ezt is megtudakoltam - a liftesfiúk a vendégek érke­zésekor és elutazásakor csak a recepció és a taxi között kötelesek segíteni a csomaghordásban. De emeletre fél, emeletről le­­ csak külön sza­bott tarifáért nyúlnak a bőröndhöz. Olyannyira elégedettek voltak az astoriabeli tartózkodással a Monacóból érkezett vendégek, hogy a búcsúvacsorára sem mozdultak ki az épületből: a hotel éttermében költöttük el ci­gányzene mellett az egészen különleges, finom étkeket. Az eddig begyűjtött jó pontok számát az éttermi felszolgálás is tovább növelte. Min­den előírás szerint zajlott: a terítéktől a borki­választás szertartásáig, az étlapok szétosztá­sától az összeszedéséig, a kiváló menüig. négyes csillagos ötös ötös ötös Bíró Viktória Osztályzatok: Körülmények: Ellátás, kiszolgálás: Tisztaság: Szolgáltatás: HIRDETÉSFELVÉTEL II., TÖRÖKVÉSZ ÚT 30/A. Tel.: 326-8260.Vil­., BLAHA LUJZA TÉR 3. Jármű Oktatás Vegyes AGYTOLLTISZTITAS! Paplankészítés! Előjegyzésre meg­­várható! 1088 Bp. József krt. 19. Tel.: 113-5780. Szolgáltatás PARKETTASMESTER! 201-4442. MINDEN kárpitoskelléket továbbra is megvásárolhat egy helyen, Back Tibor kárpitoskellékesnél. 1056 Bp., Belgrád rkp. 26. Tel: 1370-402. Bútorpaszományok, kárpitosszegek, tűzőgépek, kapcsok, tömőanyagok, rugók, szivacs stb. szezon végi áron. Latexált kókuszkészítmények bevezetési áron kaphatók. Vidékre utánvéttel szállítunk, szombaton szünnap. Utazás 6 ÉVES, négyütemű Wartburg 50 000 km-rel eladó. Tel: 06-30-460-474. ÚJSÁGÍRÓ, könyv-, kiadványszerkesztő, valamint film­­szövegfordító­ (szinkrondramaturg-) tanfolyam indul szeptemberben. Jelentkezés: 140-0859. TÁNCOLNI megtanulhat pár különóra alatt Szeif Gyulá­­né tánctanárnál. Bp. VII. Erzsébet krt. 37. Tel: 322-0494. AMERIKÁBA a Mercator Travellel! Repülőjegyek: USA­­KANADA, Mexikó, Hawaii, Brazília körutazások, trópu­si nyaralások a legjobb árakon csoportos és egyéni for­mában. ÁLOMHAJÓ Miamiból a Karib-szigetekre, majd irodánk ajándékaként egyhetes DÍJMENTES NYARA­LÁS FLORIDÁBAN! Kérje programfüzetünket. Cím: 1065 Bp., Bajcsy-Zs. út 65.1. em. 5. Tel: 269-4395,153-4038. Adás-vétel SCHILLER vásárol bélyeggyűjteményeket, képeslapo­kat. 111-2197. Oktatás VENDÉGLÁTÓ-IPARI Szakközépiskola, Szakmunkás­­képző 96/97-es tanévre nappali tagozatra felvesz tanu­lókat. 403-5504. Közlemény KERESKEDŐK, FIGYELEM! MILLECENTENARIUMI KARÁCSONYI VÁSÁR 1996. december 1-23-ig. Árusí­tóhelyek még bérelhetők! Hungaroland + Kft. 1134 Bu­dapest, Lehel u. 12. T.: 129-0822, 344-2680. Fax: 140- 9167,149-5101.

Next