Vasárnapi Hírek, 1999. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)
1999-02-14 / 7. szám
1999. február 14 VH-Autó Dinamikus fejlődést ígér a Peugeot Egyre népszerűbbek a francia márka új típusai a magyar vásárlók körében Európa második legnagyobb személygépkocsi- és kishaszonjármű-gyártója a francia PSA Peugeot- Citroën társulás. A csoport tavaly a világon 2 millió 279 ezer gépjárművet értékesített, így a piaci részesedése 8,5 százalékkal növekedett az előző évhez képest. Az európai kishaszonjármű-piac eladási listáján 1998-ban részesedése 17,4 százalékos volt, amely csaknem háromszázezer kishaszonjármű értékesítését jelentette. Tavaly Magyarországon a Peugeot az előző évi forgalomhoz képest 57 százalékos növekedést ért el. Az idén milyen eredményekre számítanak? Erről és a várható újdonságokról kérdeztük a Peugeot Hungária Kft. kereskedelmi igazgatóját, Stehl Lászlót. - 1998-ban közel 4,5 százalékos részesedést tudhatunk magunkénak, amely 5804 gépkocsi értékesítését jelentette. Idén legalább öt százalékot szeretnénk elérni, amely hozzávetőlegesen hétezer gépkocsi eladását jelenti - mondja az igazgató. - Annak ellenére, hogy jelentős visszaesés volt tapasztalható a Nyugat-Európán kívüli piacokon, a Peugeonak tavaly 14 százalékkal gyarapodott a forgalma. Valószínűleg köszönhető ez többek között az új 206-os modellnek is, de a márka általános megújulásának, az új arculatnak, a kitűnő dízelmotoroknak egyaránt. Idén milyen újdonságokra számíthatunk a magyar piacon? - Az új 206-os modellünk sikere vitathatatlan, ám remélem, más modelljeink is kedvező fogadtatásra találnak a jövőben. Elsőként említhető az új HDI dízelmotorral felszerelt 406-os modell, amellyel terveink szerint májusban találkozhatnak a magyar vásárlók. A gépkocsi külső és belső arculata megújul, követi a 206-os modellnél alkalmazott új koncepciót és formavilágot. Az új HDI dízelmotor fogyasztása húsz százalékkal alacsonyabb, mint a korábbi Peugeot dízelmotoroké. Károsanyagkibocsátása ugyancsak húsz százalékkal kedvezőbb, mint az elődöké volt. A kétezer köbcentiméteres motor 110 lóerős, maximális nyomatéka 1500-as fordulaton 230 Nm. A Peugeot idén további sikereket vár a magyar piacon már jól ismert Partner haszonjármű- modelljétől is. 1999-ben új kivitelben, tolóajtóval szerelt változatban is megjelenik. Reményeink szerint májustól már megvásárolható a hazai márkakereskedők mintatermeiben. A Partner megjelenésekor a hazai piacon olyan nagy volt az érdeklődés, hogy az igényeket csak némi késéssel tudtuk kielégíteni. A sikernek köszönhető, hogy 1998- ban 672 darabot értékesítettünk ebből a modellből. Napjainkban már elértük, hogy ha ügyfelünk nem igényel valamely speciális, egyedi felszerelést, akkor a Peugeot bármely magyarországi forgalmazású modelljét akár azonnal, de legfeljebb harminc napon belül rendelkezésre bocsátjuk. A speciális, különleges felszereléssel ellátott autókat 8-12 hét alatt szállítjuk a megrendelőnek. - A világ autógyártására mostanában egyre jellemzőbb a gyártók fúziója. A Peugeot-nál netán észlelhetők ilyenfajta törekvés jelei? - Úgy vélem, mivel a Peugeot jelenleg is csoportot alkot a Citroennel, így a vállalkozás nem feltétlenül arra törekszik, hogy újabb céggel fuzionáljon, bár - ismerve a jelenlegi piaci helyzetet - ennek a lehetősége sem zárható ki. A cég törekvése nemzetközi szinten sokkal inkább arra irányul, hogy egyes műszaki fejlesztéseket végezzen közösen a külföldi gyártókkal. A Boxer kifejlesztése például a Citroen, a FIAT és a Peugeot szakembereinek közös munkája volt. Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy számunkra inkább az együttműködés, mint a fúzió az ideális fejlődés iránya. - Egykor kiváló eredményeket mondhatott magáénak a Peugeot az autósportban, leginkább a raliversenyeken. Napjainkban is találkozhatunk a márka képviselőivel a pályákon? - Noha a Peugeot a Forma-1 versenyeken 1993 óta vett részt, nem volt mindenkor átütő sikere. Úgy vélem, idén áttörést jelenthet a Forma-1-ben a megújuló Peugeot-Prost-csapat, amely biztató eredményeket ért el a tavalyi szezonban is. A nemzetközi szereplések sikere arra enged következtetni, hogy a ralisportágban is feljövőben lesz a márka szerencsecsillaga. Jövőre várhatóan már indul a raliversenyeken a Peugeot 206 modell WRC változata, amely szép reményekkel kecsegtet. (P. Cs.) Stehl László: tavaly a magyar piacon a Peugeot ötvenhét százalékos forgalomnövekedést mondhatott magáénak Lenyó László felvétele Opel Speedster Genfben Az Opel egy érdekes, új Speedsteer, tagnulmányautót fog bemutatni Maéhiben. Az Opel Speedster egy könnyű,nagyteljesítményű, kétüléses sportautó, amely különleges vezetési élményt nyújt. A Speedsterben az Opel Kaiserslauternben gyártandó új ECOTEC négyhengeres alumíniummotorja kap helyet. Ezek a könnyű, négyszelepes motorok, amelyek 1,8 és 2,2 liter közötti űrtartalommal készülnek majd, a jövőben egy sor Opel modellbe fognak bekerülni. A tervezés során a nagy teljesítmény, az alacsony üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás további csökkentése volt a cél. A 2,2 literes változat a Speedsterben maximálisan 108 kW (147 LE) teljesítményre képes. 800 kg alatti súlyával a design tanulmányautó becsült sebessége 220 km/óra, és 6 másodperc alatt gyorsul nulláról száz kilométeres sebességre. Mazda Márkakereskedés és Szerviz Bp., XV. M3-as autópálya 12 km (A Metro Áruházzal szemben) Tel.: 307-3358 Hőmérsékelt ár! AJ ANDER KLIMA MINDKÉT MODELLHEZ Mazda 323F 1.51 Ár.: 3.390.000 Ft-tól 2 első-, 2 oldalsó- és fejlégzsák, ABS, szervokormány, indításgátló, központi zár stb. Mazda DEMIO 1.31 Ár.: 2.790.000 Ft-tól 2 első légzsák, szervokormány, elektromos indításgátló, csúsztatható hátsó üléssor Biztonság és variálhatóság felsőfokon! kt Ön partnere: fvXc. f -'Smazn Az autós mellékletet Puskás Csaba szerkeszti 13. oldal Negyven év Suzuki-siker Az elmúlt negyven év alatt a Suzuki több mint 25 millió gépkocsit értékesített. Ebből a mennyiségből közel 13 millió kelt el a japán piacokon, míg több mint 12 millió egységet exportáltak. A 25 milliós értékesítés fő mérföldkövei: 1988-ig 10 millió 1996-ig 20 millió 1999. jan.-ig 25 millió A Suzuki Motor Col. az utóbbi 26 évben folyamatosan tartja vezető szerepét a Japán miniautó-piacokon, és mintegy 175 országba exportálja termékeit. A hazai termelőbázisain kívül további 22 gyár működik 17 országban, Indiától Magyarországon át Kanadáig. 1998-ban a Suzuki összesen 1,62 millió autót értékesített világszerte. A nagyon jó tavalyi hazai értékesítési eredmények után az 1999-es év is lendületesen indult a Magyar Suzuki Rt. számára. A januári eladás 2121, ami jelentősen meghaladta az előző évit (1998-ban: 1412). Az idei év első hónapjának eredményeihez minden valószínűség szerint hozzájárult, hogy folytatódni látszik az autópiac utóbbi években történő feléledése. Ugyanakkor a Magyar Suzuki Rt. már januárban egy újabb limitált modellt dobott a piacra nagy sikerrel, amit valószínűleg több is követ az év során. Frissítő fuvallat: Volkswagen Bora I Megjelenésében, az utasoknak nyújtott biztonság és kényelem, valamint minősége tekintetében a Bora könnyűszerrel versenyre kelhet akár az eggyel magasabb osztályba tartozó típusokkal is. A téli Adrián süvítő szél után elnevezett Bora egy fiatalos, dinamikus szedán. Az elegánsan egyedi megjelenésű Bora tökéletes biztonsággal, megalkuvás nélkül egyesíti a sportos külső és az utasok legmagasabb igényeinek is megfelelő, hosszú távon is kényelmes belső tér követelményeit. A 4376 mm hosszú, 1735 mm széles, 1446 mm magas és 2513 mm-es tengelytávú Bora bőséges helyet biztosít öt személy kényelmes szállításához. Az autót éppúgy ajánlják családoknak, akik elegáns környezetben, biztonságosan kívánnak utazni, mint managereknek vagy üzletembereknek, akiknek fontos az elegáns, kényelmes és biztonságos autó. A Bora egyedi formatervezése erőt, lendületet, mozgékonyságot sugároz, míg a lágy körvonalak és a karosszériaelemek már-már felismerhetetlenül keskeny illesztése az új modell alapgondolatát és eleganciáját emeli ki. Az erőteljes összképhez nagyban hozzájárul a széles nyomtáv, a lökhárítók terjedelmes kiképzése és a merészen ívelt sárvédők. Az új autó felfüggesztése különösképpen a nagyfokú biztonsági tartalékkal egyesített kitűnő útfekvése, az aktív, dinamikus vezetési mód bizonyos mértékű kihangsúlyozása miatt nyerte el a szakemberek és a nagyközönség elismerését. Az első kerekeknél módosít csott lengőkaros futómű van. A tott, tekercsrugós segédalvázas rugók és lengéscsillapítók gon- McPherson felfüggesztést taládós megválasztásával, a hátsó lank, hátul pedig a bevált kap- tengely hidraulikus felfüggesztésével és nem utolsósorban a bőkezűen 195 milliméter szélességűre méretezett 15 colos abroncsoknak köszönhetően lágy és kifinomult útfekvést sikerült elérni. Az első és hátsó kanyarstabilizátor csökkenti a karosszéria túlzott dőlését, javítja a kanyartulajdonságokat és hozzájárul ahhoz, hogy a Bora valóban sportosan kezelhető autó legyen. Az első és hátsó tárcsafék alapfelszerelés, a belső léghűtéses első fékek szélsőséges körülmények között is megbízhatóan lassítják és állítják meg a megterhelt Borát is. Valamennyi Borában a legújabb, elektronikus fékerő-szabályozóval szerelt blokkolásgátló található. A fékerő-szabályozó a hátsó fékre adott féknyomást szabályozva akadályozza meg a túlfékezést. A teljes értékű pótkerék a csomagtér alá rejtett üregben kapott helyet. Sportos, dinamikus jellege nagymértékben a típushoz rendelhető motorok kínálatának köszönhető. A piaci bevezetéskor három benzinüzemű és két turbófeltöltős dízelmotor között lehet választani. A legkisebb benzinmotor 1600 cm3-es és 100 lóerős, 11,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, átlagfogyasztása 7,7 liter 100 kilométerenként. Végsebessége 188 km/ óra. Választható még kétliteres, 115 lóerős benzines motorral, valamint 90 és 110 lóerős turbódízellel. A legerősebb, 2300 köbcentis benzinmotor 150 lóerős. A Bora nemcsak méretben, hanem árban is a Golf és a Passat között helyezkedik el. Az 1,6 literes motorral szerelt alapváltozat ára: 3 746 000 forint. A Bora elegáns formaterve erőt, lendületet, mozgékonyságot sugároz, az erőteljes összképhez nagyban hozzájárul a hangsúlyozottan széles nyomtáv A navigációs rendszer színes képernyője útbaigazít és tájékoztat A letisztult, kellemes megjelenésű műszerfalon minden kézre esik