Vasárnapi Hírek, 2002. január-július (18. évfolyam, 1-26. szám)
2002-01-13 / 2. szám
SV 1Mi0o.il * 6 _MfI * Üzlet és pénzvilág «■»*»13- „Fel kell vennünk a kesztyűt" Ma még a kamion „lábon” jut el Törökországból Németországba Rosszak és túlterheltek a magyar közutak. A soktonnás teherautók, kamionok okozta károk köztudottak: települések tiltakoztak az ellen, hogy a közelükben vezessenek főútvonalakat. Mindemellett az EU-csatlakozás környezetvédelmi feltételei is arra sarkallják az áruszállítási és a közlekedéssel kapcsolatos jegiarrhenizáció szakembereit, hogy készüljenek a versenyre. " A Héten kétnapos konferenciát tartok közül Morvayné dr. Vigh Katalint, a Gazdasági Versenyhivatal főtanácsosát és Grausz Imrét, a Pannoncont igazgatóját kérdeztem. - Hetvenezernél több húszlábas (6 méter 15 cm) konténert forgalmaztunk az előző évben, amelyekkel főként szakmai megbízókat, speditőröket szolgálunk ki - tájékoztat Grausz úr. - A szárazföldi, kíséretlen kombinált fuvarozást szeretnénk fejleszteni, mégpedig úgy, hogy a konténerek többségét vasútra orientáltan közlekedtessük. A forgalom növeléséhez két újszerű lépést kívánunk bevezetni. Mégpedig konténert és csereszekrényt. Európának ebben a felében amúgy is csökkenteni kell a közlekedés okozta környezeti károkat. Osztrák partnerünk segítségével ennek megfelelő eszközparkot szeretnénk létrehozni. Napjainkban, ha például Németországból árut rendelnek, akkor ezt elsősorban kamionnal szállítják. A Pannoncont azt kívánja elérni, hogy ahol csak lehetséges, hosszú távon vasúton szállítsák a konténereket. A kamiont csak ott vessék be, ahol az áru jellege, a szállítás feltétele nem tesz lehetővé más megoldást. Ma még sok kamion „lábon” megy végig Törökországtól Németországig. A „háztól házig” fuvarozók részére pedig többféle megoldási lehetőség is rendelkezésre áll. A kombinált áruszállítás környezetkárosító hatása kisebb, ráadásul az utak zsúfoltsága is csökken igénybevétele esetén. A rendelkezésre bocsátott eszközök optimális kihasználását, „cseréjüket” a baseli anyavállalat közreműködésével oldják meg, így újabb lehetőségek kínálkoznak Lengyelországtól Horvátországig, Romániától Csehországig a szállítani kívánt árukhoz adott eszközök révén. A megbízóknak nem kell törődniük a kiürülő eszközzel, nem kell visszahozatalát fizetni, az újbóli megrakásról mi gondoskodunk. A FÁK országainak irányába bonyolódó export-import forgalom is ennek következtében növekedhet. A Pannoncontnak anyavállalatán keresztül már van megbízható ukrán partnere. Nem aggódik-e, hogy a szép tervek semmivé válnak majd az EU- piacon, ahol profi, nagy múltú, tőkeerős cégekkel kellene versenyre kelni? - kérdeztem Grausz urat, akit inkább a globalizáció következményei nyugtalanítanak. Az, hogy csatlakozás után a már itt lévő nyugati cégek megeszik a kicsiket. Zöldmezős beruházás ide vagy oda, a legtöbb külföldi beruházó hozza magával a logisztikai kiszolgáló rendszerét. Biztató, hogy néhány nagyobb magyar cég máris fölvette a versenyt. - Hivatalból optimisták vagyunk - bizakodott Morvayné dr. Vigh Katalin. - Nem véletlenül kértünk határidőket néhány csatlakozási feltétel teljesítéséhez. Ezek reményeink szerint elegendők lesznek a felzárkózáshoz. A verseny eredményeként a működés hatékonyságát kikényszerítő folyamatoknak kell elindulniuk. Én a versenypolitikáról, versenyjogról, a közlekedés jogharmonizációjáról beszélek a konferencián; arról igyekszem meggyőzni azt közlekedési szakembereket, hogy'P' a piaci versenytől várt hatás - a ki- s szolgálás minőségének javulása és a hatékonyság növekedése - a köz- jót szolgálja. Ebben az értelemben , hiszek a versenyben, amely a fo- fogyasztói jólétet növeli. Amikor kételkedtem, Morvayné is így felelt: - Lehet szeretni vagy nem sze- : i retni a multikat, de az tény, hogy termelési, kiszolgálási kultúrát is hoznak magukkal. Az is belátható, hogy például a nagyáruházak konj ganának az ürességtől, ha a fo- fgyasztónak nem lenne haszna be- felőle. Ami pedig a hazai vállalkozói ■ kat illeti, nagyon sok múlik a talá- ilékonyságukon. A példánál marad- I va: azt kell kitalálni, ami vonzza a vásárlót. A kis üzlethez is kapcsojlódik egy - merőben más - vásárlói réteg. Éppen ezért kell olyan átgondolt szabályozást alkotni, ami nem bénítja le a fejlődést. Egyszóval, fel kell vennünk a kesztyűt. Ami a közlekedést illeti, piaci koncentrációtól, felvásárlástól az áruszállítás területén nem kell tartani, mert bizonyíthatóan nem várható tőle méretgazdaságossági előny. 1 Szilas Zoltán ___________________________ A kombinált áruszállítás csökkenti az utak zsúfoltságát Szabolcs László feltétele Szépülnek a fürdők Igencsak rászorultak a budapesti strandok, gyógyfürdők a felújításra. Idén folytatják a medencék rekonstrukcióját, a töltő-ürítő rendszerűeket szűrő-forgató berendezésekkel váltják föl. (Ezek a korábbinál jobb vízminőséget, komfortos fürdőkultúrát biztosítanak a vendégeknek. A fővárosi önkormányzat két évvel ezelőtt döntött úgy, hogy ötmilliárd forintot szán a korszerűsítésekre. Az elhatározás összesen 36 medencét érintett, amelyek közül 20 már elkészült. Palatínus Strand három medencéjére 702 millió forintot költenek ez év végéig, a Csepeli Strandfürdő négy medencéjére 340 milliót, Pünkösdfürdő 280 milliót kapott. Ugyanígy szépül a Rudas, a Római fürdő, a Dagály, Pünkösd fürdő, a Rác fürdő és a többi is. A költségtámogatás jelentős részét teszik ki a Széchenyi terv-pályázaton nyert pénzek. Mindemellett a fürdőépületek homlokzatára, éttermére és ivókút rekonstrukciójára is költenek, például a legendás Széchenyi fürdő területén. Sz. Z. Az év logisztikai szakembere Iszak Tibort, a Raaberfreight Kft. vezérigazgatóját választotta az év logisztikai szakemberének a Navigátor logisztikai folyóirat. Iszak úr a júniusi Spedexpo kiállítás és szakvásár nyitóünnepségén veheti át a díjat. A 48 éves szakember vezetése alatt a több mint 5 milliárd forint éves árbevételű Raaberfreight a konténerszállítmányozás területén piacvezető céggé vált. A díjazott a Magyar Szállítmányozók Szövetsége társelnöke. MTI ^ ^ . V -KOMMENTÁR : Színe és fonákja Ha erős a forint., a77.nl. is l.p.h.p.t aond. ha avenue. akkor is, ha sebe- (jfjy ' sen növekszik a gazdaság, veszélybe kerülhet az infláció leszorítása, az árak kemény megfogása viszont fékezheti a növekedést: a gazdaság már csak ilyen természetű, minden intézkedésnek van színe és fonákja. Egészében, a makroadatok felől nézve a magyar szerelvény jó irányba halad, bár az utasok ebből még viszonylag keveset érzékelnek. Most éppen jó erős a forint, ezért találgatták a szakértők a pénteki kis magyar pénzügyi csúcs előtt, hogy a magyar pénz árfolyama ügyében a Magyar Nemzeti Bank valamilyen intézkedésre készül, de Járai elnök nem tartotta ezt szükségesnek, mondván, hogy az izmos forint jól szolgálja az infláció további leszorítását, s nem veszélyezteti a növekedést, tehát az export vezérelte magyar gazdaság kibírja a felértékelés okozta veszteséget. Az persze kérdés, hogy a szerelvény az idén is tud-e négyszázalékos növekedési sebességgel haladni: a tegnapi csúcs résztvevői erre hajlanak, s jó lenne, ha igazuk lenne. De nem biztos, hogy igazuk lesz. Az amerikai gazdaság erőteljesen lelassult az elmúlt hónapokban, s bár az év eleji előrejelzések nem túl távoli föllendülést ígérnek, amíg ez a hatás Európáig eljut, időbe telik. Amit bizonyít a Financial Times egyik friss száma: rossz hír Schrödernek, írja a brit újság elemzője, hogy a német építőipar ebben az esztendőben is csak 2-3 százalékos növekedéssel számol, ami azt jelenti, hogy a német gazdaságot a választások évében - ott szeptemberben szavaznak a polgárok - továbbra is pangás fenyegeti, no persze, a maguk mércéje szerint. Mindenesetre tavaly az építőipar 90 ezer alkalmazottat bocsátott el, az idén hatvanezres létszámcsökkentéssel számol. Ha pedig a német gazdaság, s vele az euróövezet vonata nagyon lelassul, netán szinte megáll, akkor ettől a középeurópai gazdaságok sem tudják függetleníteni magukat, így a magyar sem. Most tehát igaz, hogy a mi növekedésünk kétszer akkora, mint az euróövezeté, de ez aligha lesz így ebben az évben. De igaz az is, hogy az előrejelzők a világgazdasági lassulást nem ígérik tartósnak, s még igazabb, hogy a magyar polgár az infláció további leszorításának örülne a legjobban. Az év végére már csak 4,5 százalék lesz, ígérik. Nagyon jó, csak az ígérettel ne úgy járjunk, mint az idén. (martin) ----------------------------------------Térítésmentes nyilvános felvételi az ELTE-n A jövő évi felvételi eljárás szakmai követelményrendszerével ismerkedhetnek meg'Xfelsőoktatási innuál^g1!!^!!!^^)^ az ELTE-n. Térítésmentesen, nyilvános próbafelvételin mérettethetik meg magukat a továbbtanulni vágyó diákok január 26-án a fővárosban, az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán. A rendezvényen a résztvevők a középiskolai tankönyvszerzők által lektorált próbafelvételi tesztsorokat tölthetnek ki a vezető felvételi tantárgyakból, magyar nyelv és irodalomból, történelemből, matematikából, illetve közgazdaságtanból. A nyilvános próbafelvételi napon a diákok nemcsak saját tudásukat, felkészültségüket mérhetik fel, hanem egyben megismerkedhetnek a javítótanárok által elvárt gondolkodásmenettel is: a sikeres felvételihez szükséges vizsgarutin megszerzése mellett alapvető fontosságú, hogy a felvételiző tisztában legyen azzal, milyen követelményeknek kell megfelelnie a vizsgán, milyen rendszerbe kell illesztenie tárgyi tudását. Erre a szervezők szándéka szerint lehetőség adódik a próbafelvételi napon, jóval a valódi felvételi vizsgák előtt. MTI MIÉRT HARAGSZIK? Engem annak ellenére aggaszt az egészségügy helyzete, hogy a tárca jelenlegi miniszterével egyetértek: a jelenlegi állapot valóban nem katasztrofális. Ez ugyanis váratlan, gyors csapást feltételez. Ezzel szemben az ország egészségügyi helyzete igencsak régóta mélyponton van. Persze lehet azt mondogatni, hogy a gondok régebbre nyúlnak vissza, de az igazság az, hogy az utóbbi négy év okozott különösen sok kárt okozott. Szisztematikusan tették tönkre a kórházakat és hozták lehetetlen helyzetbe az orvosokat az elmúlt négy év alatt, mélyen alulfinanszírozottak az egészségügyi intézmények. A társadalombiztosítás révén jutatott pénz soha nem érte el az infláció mértékét. A jelenlegi kormány 2003-ra ígéri a konszolidációt. A költségvetést nem hajlandó módosítani, ami pedig nem emelkedett azt elmúlt négy évben. A nyugdíjasoknak a számukra legfontosabb gyógyszereket ingyen kellene kapniuk. Többek között azért, mert átlagosan havi 10 ezret fizetnek érte, ami elviselhetetlenül sok. A lakosság biztonságos egészségügyi ellátását kell megteremteni. Ehhez pedig jó tervre lenne szükség, és egy kis időre. Katasztrofálisnak tartom, hogy a kórházak immár annak ellenére fizetésképtelenek, hogy a beteg viszi a gyógyszert az intézménybe. Lassan a toalettpapírt is ő viszi. Ha lenne kedvem humorizálni, én is mondhatnám, hogy lassan önmagukat operálják... Veér András Pszichiáter