Vasárnapi Hírek, 2002. január-július (18. évfolyam, 1-26. szám)

2002-01-13 / 2. szám

SV 1Mi0o.il * 6 _MfI * Üzlet és pénzvilág «■»*»13- „Fel kell vennünk a kesztyűt" Ma még a kamion „lábon” jut el Törökországból Németországba Rosszak és túlterheltek a magyar közutak. A soktonnás teher­autók, kamionok okozta károk köztudottak: települések tilta­koztak az ellen, hogy a közelükben vezessenek főútvonalakat. Mindemellett az EU-csatlakozás környezetvédelmi feltételei is arra sarkallják az áruszállítási és a közlekedéssel kapcsolatos jeg­iarrhenizáció szakembereit, hogy készüljenek a versenyre. " A Héten kétnapos­ konferenciát tartok közül Morvayné dr. Vigh Katalint, a Gazdasági Versenyhivatal főtanácsosát és Grausz Imrét, a Pannoncont igazgatóját kérdeztem. - Hetvenezernél több húszlábas (6 méter 15 cm) konténert forgalmaz­tunk az előző évben, amelyekkel főként szakmai megbízókat, spe­ditőröket szolgálunk ki - tájékoz­tat Grausz úr. - A szárazföldi, kí­séretlen kombinált fuvarozást sze­retnénk fejleszteni, mégpedig úgy, hogy a konténerek többségét vas­útra orientáltan közlekedtessük. A forgalom növeléséhez két újszerű lépést kívánunk bevezetni. Mégpe­dig konténert és csereszekrényt. Európának ebben a felében amúgy is csökkenteni kell a közlekedés okozta környezeti ká­rokat. Osztrák partnerünk segítsé­gével ennek megfelelő eszközpar­kot szeretnénk létrehozni. Napjainkban, ha például Német­országból árut rendelnek, akkor ezt első­sorban kamionnal szál­lítják. A Pannoncont azt kívánja elérni, hogy ahol csak lehetséges, hosszú távon vasúton szállítsák a konténereket. A kamiont csak ott vessék be, ahol az áru jellege, a szállítás feltétele nem tesz lehetővé más megoldást.­­ Ma még sok kamion „lábon” megy végig Törökországtól Német­országig. A „háztól házig” fuvaro­zók részére pedig többféle megol­dási lehetőség is rendelkezésre áll. A kombinált áruszállítás környe­zetkárosító hatása kisebb, ráadá­sul az utak zsúfoltsága is csökken igénybevétele esetén. A rendelke­zésre bocsátott eszközök optimális kihasználását, „cseréjüket” a baseli anyavállalat közreműködé­sével oldják meg, így újabb lehető­ségek kínálkoznak Lengyelország­tól Horvátországig, Romániától Csehországig a szállítani kívánt árukhoz adott eszközök révén. A megbízóknak nem kell törődniük a kiürülő eszközzel, nem kell visszahozatalát fizetni, az újbóli megrakásról mi gondoskodunk. A FÁK országainak irányába bo­nyolódó export-import forgalom is ennek következtében növekedhet. A Pannoncontnak anyavállalatán keresztül már van megbízható uk­rán partnere. Nem aggódik-e, hogy a szép ter­vek semmivé válnak majd az EU- piacon, ahol profi, nagy múltú, tő­keerős cégekkel kellene versenyre kelni? - kérdeztem Grausz urat, akit inkább a globalizáció követ­kezményei nyugtalanítanak. Az, hogy csatlakozás után a már itt lé­vő nyugati cégek megeszik a kicsi­ket. Zöldmezős beruházás ide vagy oda, a legtöbb külföldi beruházó hozza magával a logisztikai ki­szolgáló rendszerét. Biztató, hogy néhány nagyobb magyar cég máris fölvette a versenyt. - Hivatalból optimisták va­gyunk - bizakodott Morvayné dr. Vigh Katalin. - Nem véletlenül kértünk határidőket néhány csat­lakozási feltétel teljesítéséhez. Ezek reményeink szerint elegen­dők lesznek a felzárkózáshoz. A verseny eredményeként a műkö­dés hatékonyságát kikényszerítő folyamatoknak kell elindulniuk. Én a versenypolitikáról, verseny­jogról, a közlekedés jogharmoni­zációjáról beszélek a konferen­cián; arról igyekszem meggyőzni azt közlekedési szakembereket, hogy'P' a piaci versenytől várt hatás - a ki- s szolgálás minőségének javulása és­­ a hatékonyság növekedése - a köz- j­­ót szolgálja. Ebben az értelemben , hiszek a versenyben, amely a fo- f­o­gyasztói jólétet növeli. Amikor kételkedtem, Morvayné i­s így felelt: - Lehet szeretni vagy nem sze- : i retni a multikat, de az tény, hogy­­ termelési, kiszolgálási kultúrát i­s hoznak magukkal. Az is belátható,­­­­ hogy például a nagyáruházak kon­­j­­ ganának az ürességtől, ha a fo- f­­­gyasztónak nem lenne haszna be- f­e­lőle. Ami pedig a hazai vállalkozó­­i ■ kat illeti, nagyon sok múlik a talá- i­­­lékonyságukon. A példánál marad- I va: azt kell kitalálni, ami vonzza a­­ vásárlót. A kis üzlethez is kapcso­­j­­­lódik egy - merőben más - vásárlói­­ réteg. Éppen ezért kell olyan át­gondolt szabályozást alkotni, ami nem bénítja le a fejlődést. Egyszó­val, fel kell vennünk a kesztyűt. Ami a közlekedést illeti, piaci kon­centrációtól, felvásárlástól az áru­­szállítás területén nem kell tartani, mert bizonyíthatóan nem várható tőle méretgazdaságossági előny.­ ­ 1 Szilas Zoltán ___________________________ A kombinált áruszállítás csökkenti az utak zsúfoltságát Szabolcs László feltétele Szépülnek a fürdők Igencsak rászorultak a budapesti strandok, gyógyfürdők a felújítás­ra. Idén folytatják a medencék re­konstrukcióját, a töltő-ürítő rend­szerűeket szűrő-forgató berende­zésekkel váltják föl. (Ezek a ko­rábbinál jobb vízminőséget, kom­fortos fürdőkultúrát biztosítanak a vendégeknek. A fővárosi önkor­mányzat két évvel ezelőtt döntött úgy, hogy ötmilliárd forintot szán a korszerűsítésekre. Az elhatáro­zás összesen 36 medencét érintett, amelyek közül 20 már elkészült. Palatínus Strand három medencé­jére 702 millió forintot költenek ez év végéig, a Csepeli Strandfürdő négy medencéjére 340 milliót, Pünkösdfürdő 280 milliót kapott. Ugyanígy szépül a Rudas, a Római fürdő, a Dagály, Pünkösd fürdő, a Rác fürdő és a többi is. A költség­támogatás jelentős részét teszik ki a Széchenyi terv-pályázaton nyert pénzek. Mindemellett a fürdőépü­letek homlokzatára, éttermére és ivókút rekonstrukciójára is költe­nek, például a legendás Széchenyi fürdő területén. Sz. Z. Az év logisztikai szakembere Iszak Tibort, a Raaberfreight Kft. vezérigazgatóját választotta az év logisztikai szakemberének a Navi­gátor logisztikai folyóirat. Iszak úr a júniusi Spedexpo kiállítás és szakvásár nyitóünnepségén veheti át a díjat. A 48 éves szakember ve­zetése alatt a több mint 5 milliárd forint éves árbevételű Raaber­freight a konténerszállítmányozás területén piacvezető céggé vált. A díjazott a Magyar Szállítmányo­zók Szövetsége társelnöke. MTI ^ ^ . V -KOMMENTÁR : Színe és fonákja Ha erős a forint., a77.nl. is l.p.h.p.t aond. ha avenue. akkor is, ha sebe- (jfjy ' sen növekszik a gazdaság, veszélybe kerülhet az infláció leszorítá­sa, az árak kemény megfogása viszont fékezheti a növekedést: a gazdaság már csak ilyen természetű, minden intézkedésnek van színe és fonákja. Egészében, a makroadatok felől nézve a magyar szerelvény jó irányba halad, bár az utasok ebből még viszonylag keveset érzékelnek. Most éppen jó erős a forint, ezért találgatták a szakértők a pénteki kis magyar pénzügyi csúcs előtt, hogy a ma­gyar pénz árfolyama ügyében a Magyar Nemzeti Bank valamilyen intézkedésre készül, de Járai elnök nem tartotta ezt szükségesnek, mondván, hogy az izmos forint jól szolgálja az infláció további le­szorítását, s nem veszélyezteti a növekedést, tehát az export vezé­relte magyar gazdaság kibírja a felértékelés okozta veszteséget. Az persze kérdés, hogy a szerelvény az idén is tud-e négyszázalé­kos növekedési sebességgel haladni: a tegnapi csúcs résztvevői er­re hajlanak, s jó lenne, ha igazuk lenne. De nem biztos, hogy iga­zuk lesz. Az amerikai gazdaság erőteljesen lelassult az elmúlt hó­napokban, s bár az év eleji előrejelzések nem túl távoli föllendü­lést ígérnek, amíg ez a hatás Európáig eljut, időbe telik. Amit bi­zonyít a Financial Times egyik friss száma: rossz hír Schrödernek, írja a brit újság elemzője, hogy a német építőipar ebben az eszten­dőben is csak 2-3 százalékos növekedéssel számol, ami azt jelenti, hogy a német gazdaságot a választások évében - ott szeptember­ben szavaznak a polgárok - továbbra is pangás fenyegeti, no per­sze, a maguk mércéje szerint. Mindenesetre tavaly az építőipar 90 ezer alkalmazottat bocsátott el, az idén hatvanezres létszámcsök­kentéssel számol. Ha pedig a német gazdaság, s vele az euróövezet vonata nagyon lelassul, netán szinte megáll, akkor ettől a közép­európai gazdaságok sem tudják függetleníteni magukat, így a ma­­­­gyar sem. Most tehát igaz, hogy a mi növekedésünk kétszer akko­ra, mint az euróövezeté, de ez aligha lesz így ebben az évben. De igaz az is, hogy az előrejelzők a világgazdasági lassulást nem ígé­rik tartósnak, s még igazabb, hogy a magyar polgár az infláció to­vábbi leszorításának örülne a legjobban. Az év végére már csak 4,5 százalék lesz, ígérik. Nagyon jó, csak az ígérettel ne úgy járjunk, mint az idén. (martin) ----------------------------------------­Térítésmentes nyilvános felvételi az ELTE-n A jövő évi felvételi eljárás szakmai követelményrendszerével ismer­kedhetnek meg'Xfelsőoktatási in­nuál^g1!!^!!!^^)^ az ELTE-n. Térítésmentesen, nyilvános pró­­bafelvételin mérettethetik meg magukat a továbbtanulni vágyó diákok január 26-án a fővárosban, az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán. A rendezvényen a résztve­vők a középiskolai tankönyvszer­zők által lektorált próbafelvételi tesztsorokat tölthetnek ki a vezető felvételi tantárgyakból, magyar nyelv és irodalomból, történelem­ből, matematikából, illetve köz­gazdaságtanból. A nyilvános pró­bafelvételi napon a diákok nem­csak saját tudásukat, felkészültsé­güket mérhetik fel, hanem egyben megismerkedhetnek a javítótaná­­rok által elvárt gondolkodásme­nettel is: a sikeres felvételihez szükséges vizsgarutin megszerzése mellett alapvető fontosságú, hogy a felvételiző tisztában legyen az­zal, milyen követelményeknek kell megfelelnie a vizsgán, milyen rendszerbe kell illesztenie tárgyi tudását. Erre a szervezők szándé­ka szerint lehetőség adódik a pró­bafelvételi napon, jóval a valódi felvételi vizsgák előtt. MTI MIÉRT HARAGSZIK? Engem annak ellenére aggaszt az egészség­ügy helyzete, hogy a tárca jelenlegi minisz­terével egyetértek: a jelenlegi állapot való­ban nem katasztrofális. Ez ugyanis váratlan, gyors csapást feltételez. Ezzel szemben az ország egészségügyi helyzete igencsak rég­óta mélyponton van. Persze lehet azt mon­dogatni, hogy a gondok régebbre nyúlnak vissza, de az igazság az, hogy az utóbbi négy év okozott különösen sok kárt okozott. Szisztematikusan tették tönkre a kórháza­kat és hozták lehetetlen helyzetbe az orvoso­kat az elmúlt négy év alatt, mélyen alulfi­nanszírozottak az egészségügyi intézmé­nyek. A társadalombiztosítás révén jutatott pénz soha nem érte el az infláció mértékét. A jelenlegi kormány 2003-ra ígéri a konszolidá­ciót. A költségvetést nem hajlandó módosítani, ami pedig nem emel­kedett azt elmúlt négy évben. A nyugdíjasoknak a számukra legfon­tosabb gyógyszereket ingyen kellene kapniuk. Többek között azért, mert átlagosan havi 10 ezret fizetnek érte, ami elviselhetetlenül sok. A lakosság biztonságos egészségügyi ellátását kell megteremteni. Ehhez pedig jó tervre lenne szükség, és egy kis időre. Katasztrofális­nak tartom, hogy a kórházak immár annak ellenére fizetésképtele­nek, hogy a beteg viszi a gyógyszert az intézménybe. Lassan a toa­lettpapírt is ő viszi. Ha lenne kedvem humorizálni, én is mondhat­nám, hogy lassan önmagukat operálják... Veér András Pszichiáter

Next