Vasárnapi Hírek, 2002. január-július (18. évfolyam, 1-26. szám)
2002-01-13 / 2. szám
-28-0T------------- A Ibiza: kamaszból felnőtt 5EFIT Magyarországra júniusban érkezik az új modell Az Ibiza felserdült, sőt, már hivatalosan is nagykorú lett. Maga mögött hagyta a gyermekkort az első generációs, ma már mosolyt fakasztó modellek képében, amelyek 1984-ben gördültek le a martorelli gyár szerelőszalagjáról majd a kamaszkort is, amelyet már kifejezetten sikeres és manapság is előszeretettel használt típusok jellemeztek. A harmadik generáció 2001. december 5-én mutatkozott be a bolognai autóshow-n, piacra először Olaszországban dobják (január), majd az „anyaország”, Spanyolország következik februárban. Hozzánk júniusra jut el az enyhén futurisztikus külsejű, az egy évvel ezelőtt megjelent, és azóta kultuszautóvá lett Alfa Romeo 147-essel az eltéveszthetetlen formai rokonság jegyeit mutató gépkocsi. Az Ibiza népszerűségére mi sem jellemzőbb, mint hogy az elmúlt 18 évben 2,7 millió darabot értékesítettek belőle. „Az Ibiza harmadik generációja vezeti új távlatok felé a SEAT-ot”, jelentette ki a közelmúltban Bernd Pischetsrieder, a SEAT távozó elnöke. Az új Ibiza három benzines (1,21, 64 LE -1,41, 75 LE - 1,41,100 LE), illetve három dízelmotor (1.9 SDI; 64 LE; 1.9 TDI, 100 LE; 1.9 TDI, 130 LE) hajtotta modellek mintha csak a salsa vagy a tangó vérpezsdítő ritmusára falnák a kilométereket. Különösen a kategória legerősebb motorjával ellátott 130 lovas, 1,9-es TDI menettulajdonságai lenyűgözőek: a hatodik fokozatban csak 190 km/órás sebességnél érte el a motor percenkénti fordulatszáma a 3000-et, és ebben a sebességtartományban 6,4 liter volt a fogyasztása 100 kilométeren. Két jól megtermett utassal... Ch. Gáli András Az új Ibiza kategóriája legerősebb dízelmotorját kapja. 1.9-es TDI változata 130 lóerős, és hatodik fokozatban 190-nél 3000-rel pörög ' Cu Az új Toyota Corolla a Yarisra hasonlít A világ útjain a hatvanas évek közepén megjelent Toyota Corolla legújabb, nyolcadik generációs változata a napokban mutatkozott be Magyarországon. Az új Corolla ötféle karosszériával és hatféle motorral készül. Küllemre az autó termetesebb, robusztusabb, ám mégis nagyon hasonlít öccsére, a Yarisra. Az utastér jobb helykihasználása - no meg a világtrend - miatt a Corolla karosszériája is az egyterűek vonalát követi. Négy benzines és kétféle dízelmotor közül választhatnak a Toyota-rajongók. A gyár szakemberei szerint a vásárlók között valószínűleg az 1,4 és 1,6 literes benzines változat lesz. Az 1,4 literes WT-i motor 97 lóerős, maximális nyomatéka 130 Nm, melyet 4400-as percenkénti fordulatszámnál ér el. Átlagfogyasztása a gyári adatok szerint 6,7 liter száz kilométerenként. Száz kilométeres sebességre álló helyzetből 12 másodperc alatt gyorsul. Az 1,6 literes WT-i száztíz lóerős, legnagyobb nyomatéka 150 Nm, 4800-as fordulaton. 10,2 másodperc alatt gyorsul száz kilométeres sebességre és átlagosan hét liter üzemanyagot fogyaszt. A Corolla Verso számára a gyár külön, 1,8 literes WT-i motort fejlesztett ki, melynek teljesítménye 135 lóerő. A Celicából már jól ismert 192 lóerős erőforrás hajtja a Corolla csúcsmodelljét a T Sportot. Az 1,8 literes WTL-i motor a VVT-i benzinmotor továbbfejlesztett változata. A T Sport végsebessége 225 km óra és 8,4 másodperc alatt gyorsul száz kilométerre. A sportos jellegnek megfelelően az autó hatfokozatú sebességváltót, keményebb futóművet, elektronikus menetstabilizátort, fékasszisztenst, kipörgésgátlót kapott. Holland Évától, a Toyota Hungary szakemberétől megtudtuk, hogy Magyarországon az új Corolla mindegyik változata kapható már. Magyarországon már az összes karosszériaváltozattal kapható az új Corolla Autóvilág 2002. JANUÁR 13. ISO a Citroennél Az idei év végére a Citroen szeretné elérni, hogy összes hazai márkakereskedője megszerezze az ISO minőségi tanúsítványt. 2001 végéig ez 19 magyar szalonnak már sikerült. Különös Peugeot-weblap a legendás modellekre Különös élményben lehet része annak, aki ellátogat a www.504.org weblapra, ami nevével ellentétben nem csupán az 1867-ben év autójává választott, több mint harminc éven át gyártott, legendás Peugeot 504-es modell rajongóihoz szól. A francia és angol nyelvű Peugeot-lap talán a legteljesebb áttekintését és linkgyűjteményét adja az oroszlános márka elmúlt évtizedeinek. Igazi kultúr- és technikatörténeti csemegék és rengeteg fotó, illusztráció Európán kívül Afrikából és Dél-Amerikából, ahol különösen népszerű a Peugeot. Mint köztudott, az 504-es gyártását Dél- Amerikában, több mint harminc típus rajongóinak nagy bánatára. A weblap linkajánlójában pedig megtalálják kedvenceiket a 204- es, a 304-es és a 404-es modellek szerelmesei is. Az 504-es Peugeot volt az első az oroszlános márka típusai közül, amit az év autójának választottak. A képen látható sportos kupéváltozata, igazi ínyencségnek számít a gyűjtőkre Észak-Afrika országaiban a legnépszerűbb autómárka évtizedek óta a Peugeot. 25-30 év használat után néha a benzinmotort csacsihajtásra cserélik az 504-eseknél rében HÍRVILÁG Érkezik a Polo 4 A Volkswagen konzekvens innovációs stratégiája újabb mérföldkőhöz érkezett, a 25 éve megjelent Volkswagen Polo modell legújabb, negyedik generációja mutatkozik be a közeljövőben Győzött a Primera Amerikában, a Detroiti Auto Shown, 2002 autójává választották az új Nissan Primera amerikai változatát az Ultimát. Figyelemre méltó: a detroiti győztesből korábban többször lett az Év Autója. Irigy Mirigyék flúgos futama Most, hogy a Párizs-Dakar raliban szertefoszlottak magyar reményeink, s a Forma-1 mezőnyében is várnunk kell honi versenyzői sikerekre, elő kell vennünk, afféle „szentképként” az elmúlt év legjobb versenyautós poénjait. Természetesen az Irigy Hónaljmirigy szállította őket (lásd képünkön), olyannyira, hogy az album (Flúgos Futam) ma is a slágerlisták élén tanyázik; az Universalistálló kiadói eredményességi listáját egyértelműen vezeti. „Mondd, húzza-e most a görcs lábad, / Vagy éppen táncra kelsz, / Joggingba bújva, konyákig fuxban, / És sukárul vakersz” - kérdik a fiúk őszinte érdeklődéssel, rettenetesen felpörögve, cudanul elbánva a Romantic eredeti slágerével. A siker titka a mindig megújuló folytatás. Ezt a tv2 képernyőjén magunk is tapasztalhattuk; a szilveszteri műsorkínálatokból messze kiemelkedett az Irigy Hónaljmirigy produkciója. Alig várjuk az ismétlést - kivéve (talán) néhány érintettet... Persze, senki feje sem káptalan. Lehet segíteni a fiúknak, hiszen feltették a kérdést: ön kit állítana pellengérre? Írja meg ötletét e-mailen a netszerk@tv2.hu címre címre. A legjobb ötleteket megvalósítjuk, sőt ön epizódszereplője lehet a műsornak - ígérik folyamatos készenléttel. Őket ismerve mindent be is tartanak... Addig is hallgassuk meg ismét a Flúgos Futam dalait. Most, az év elején, amikor a népesség jelentős része megkezdte rendes évi fogyókúrájának kihagyhatatlan szakaszát (hiszen ez már szokásba jött a karácsonyi és szilveszteri nagy zabálások után, illetve a közelgő adóbefizetés előtt...) dúdoljuk tovább a már idézett nótát: „Csak álom az a perc, mikor könnyen felemelsz, / Pa-Dö-Dőben látom magam már, / A blúz a köldökömig ér, a kannám épp, hogy belefér, / A szűk kis pólóból ki kandikál... ” (királd) Az Autóvilágot Bóday Pál szerkeszti (e-mail: pboday@vmbp.hu)