Vasárnapi Hírek, 2004. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)
2004-02-29 / 9. szám
2004. február 29.________________________Autóvilág___________________________nr |_ 2| - 2004 az újdonságok éve a Citroennél Érkezik a Xsarát váltó C4 • Újabb változatok a C3-asból • Készül az új miniautó, a C1 A Citroen modellpalettája az elmúlt pár év során alaposan átalakult. Olyan sikermodellekkel léptek piacra, mint a Xsara Picasso, a C3. Az idei év is tartogat újdonságokat gazdagon, azonban a legnagyobb durranás - és a márka húzó modellje - a Xsarát leváltó C4 lesz, melyről már meg is jelentek az első végleges fotók Év vége felé már nálunk is rendelhető és kapható lesz a Xsarát váltó C4, mely a C2-eshez hasonlóan először sportváltozatban mutatkozott be. Ennek persze jelzésértéke is van, hiszen a 2003-ban a Xsara WRC nyerte a konstruktőrök versenyét raliban, sőt a világbajnoki címért is végig versenyben voltak. A C4-be már az új fejlesztésű Ford-PSA dízelek kerülnek az 1,6 literes és kétliteres hengerűrtartalmúak. A karosszériaváltozatokról nem sokat lehet még tudni, azonban az valószínű, hogy a három- és ötajtós, valamint kombi marad a kínálat, hiszen mindhárom változat népszerű volt. Az biztosra vehető, hogy nem kapja meg a Xsarához hasonlóan a Citroenek hidropneumatikus rugózását, és az is biztos, hogy a 307-essel azonos padlólemezre épül. Azonban az év végi nagy durranás előtt van még néhány zacskó puskapora a francia gyárnak, hiszen tavasszal érkezik a ráncfelvarrott Xsara Picasso, melyen nagyítóval kell keresni a változásokat, hiszen a cég és a vásárlók is úgy érzik: győztes modellen ne változtass! Az új motor lesz érdekes, mely 110 lóerőt teljesít éppen anynyit, mint benzines azonos lökettérfogatú benzines társa. Ez a motor kerül majd több Ford és Mazda, valamint PSA termékbe, de erről már szót ejtettünk a múlt heti számunkban. A tavasz-nyár másik újdonsága lesz még a C3 XTR, mely a sportos életmódot kedvelők kedvenc kisautója lehet, hiszen az autót körben műanyag sárvédő-szélesítések védik a sérülésektől, igazi kedvenc lehet az elektromos működtetésű üvegtető, a 60 kilogrammot bíró tetősínek, a könnyen tisztítható ülések. Év végén esedékes, hogy szintén bemutassák a C5-ÖS módosított változatát, mely szintén megkapja az 1,6 literes HDI motort. A C3-as motorválasztékában is lesznek újdonságok: az 1,4 literes benzines erőforrásában dupla annyi szelep lesz, hiszen az 1,4 literes motor idáig 8 szelepes volt, már az 1,4 literes is 16 szelepes lesz. A C3 Pluriel pedig rendelhető lesz idén 1,4 literes HDI-vel, melyhez kézi váltó jár, hiszen a Pluriel idáig csak Sensodrive váltóval volt kapható. A C8- as pedig a dízelmotorokhoz kap egy hatsebességes váltót is. A távlati tervekben szerepel egy igazi kisautó bemutatása, mely Cl-es nevet kapott a keresztségben, mely bemutatását 2005-re tervezi a gyár, melyet a csehországi PSA üzemben gyártanak majd. Egyet bizton kijelenthetünk: a Citroen az idei esztendőre bőségesen tartogat újdonságokat a márka kedvelőinek. F. D. A. Hatfokozatú váltó és részecskeszűrő a 2,2 l-es HDI motoros 807-eshez Nem sokkal a 607 után immár a 807 is hatfokozatú mechanikus váltóval rendelhető a modell sikermotorja, a részecskeszűrős 2,2 l-es HDI esetében, mely az eladások több mint 60%-át teszi ki. A 2179 cm3 hengerűrtartalmú, hengerenként négy szeleppel rendelkező HDI-motort változó geometriájú turbófeltöltővel és két kiegyenlítő tengellyel látták el, melyek gyakorlatilag megszűntetik a rezgéseket autózás közben. Az erőforrás FAP részecskeszűrővel készül, így környezetvédelmi szempontból előnye meghatározó, hiszen a szűrő kiszűri a részecskéket, majd egy exkluzív eljárás során el is égeti őket. A figyelemreméltóan rugalmas gyorsításnak és környezetvédelmi teljesítményének hála a motor gondtalan vezetést biztosít. A 807 E változatát az új, MLGC hatfokozatú mechanikus sebességváltóval szerelik. A jelentős tömörítésnek köszönhetően a váltó ugyanakkora helyet foglal, mint az eredeti ötfokozatú váltó, így a fordulási sugár is változatlan maradt. Az ML6C-nél a váltás kényelmét és pontosságát, gyorsaságát és finomságát egyaránt a legfrissebb újítások szolgálják. A két első fokozat triplán, a harmadik duplán szinkronizált. A hátramenet teljes egészében szinkronizált. Országúton és autópályán a vezetés örömét a rugalmasabb gyorsulás és a továbbfejlesztett akusztikai tulajdonságok fokozzák. Állandó 130 km/ó sebességnél a fordulatszám 350 ford./perccel, a fogyasztás pedig 100 km-en 0,35- rel csökkent. Vegyes használatnál a csökkenés 0,11/100 km, vagyis a fogyasztás 7,3 1/100 km. A Supreme/Pullman kivitele 2,21 HDI-változat szériafelszereltségéhez tartoznak a 15 collos könnyűfém keréktárcsák. A keréknyomásellenőrzővel és defektérzékelővel ellátott kerekek részét képezi a kerékőrcsavar is. F. A. Modellméretben még vehetünk Mantát Sokan foglalják esténként imába azok nevét, akik piacra dobták az Opel Manta B-t. A sportos, viszonylag olcsónak mondható autó a korábbi A modell alapjaira épült, és fogadtatása is hasonlóan sikeres volt: 1975-től 1988-ig közel ötszázhatvanezer darabot gyártottak belőle. Ebből harminchétezer a típussal egy időben bemutatkozó, 1975-77 közt gyártott GT/E kivitel volt. A kétajtós, hátsókerekes kupéért majd megőrültek a fiatalok... Négyhengeres, 1,9-es motorja akár 185-tel is képes repeszteni. Maximális forgatónyomatéka 155 Nm 4200-as fordulaton, legnagyobb teljesítménye pedig 105 lóerő. Ráadásul nem is fogyaszt rosszul: 8,7 liter benzint nyakal be száz kilométerenként. Azt azért hozzá kell tenni, hogy az olajválság idején még ez is sok volt... Az alapkivitel bőséges motorválasztékában például ott voltak az N betűvel jelölt, egytorkú karburátorral szerelt aggregátok, melyek a kisebb fogyasztást és az ezzel járó teljesítménycsökkenést preferálták. Manta tehát volt mindenki igényei és pénztárcája szerint. Ez a megállapítás hatványozottan igaz a későbbi évekre, amikor egyre hosszabb lett az opciós lista és újabb különlegességek is megjelentek, mint például a ’77—88-ig gyártott GT E, a ’81 és ’84 közt futó 400-as, és a ’83-84-ben megvásárolható I 200. A számos izgalmas változat közül a Revell modellgyártó cég a fent bemutatott ’75-ös GT/E változatot készítette el kicsiben, ezzel tisztelegve az első szupersportos Manta B előtt. Az 1:18-as méretarányú, kb. 25 cm hosszú modell 8990 Ft-ért kapható az M3-as 12. km-énél található Cora áruházban üzemelő LÓERŐ SHOP- ban. Ugyanitt sok más autó és motor kicsinyített változata is megtalálható. Aki nem tudja útba ejteni az üzletet, annak postai úton is elküldik a kiválasztott járművet. Információ a www.lero.hu oldalon, vagy a 0630/443-9000-es számon kérhető. R. L.