Vasárnapi Hírek, 2004. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)

2004-02-29 / 9. szám

2004. február 29.________________________Autóvilág___________________________nr |_ 2| - 2004 az újdonságok éve a Citroennél Érkezik a Xsarát váltó C4 • Újabb változatok a C3-asból • Készül az új miniautó, a C1 A Citroen modellpalettája az elmúlt pár év során alapo­san átalakult. Olyan sikermodellekkel léptek piacra, mint a Xsara Picasso, a C3. Az idei év is tartogat újdonságo­kat gazdagon, azonban a legnagyobb durranás - és a márka húzó modellje - a Xsarát leváltó C4 lesz, melyről már meg is jelentek az első végleges fotók Év vége felé már nálunk is rendel­hető és kapható lesz a Xsarát vál­tó C4, mely a C2-eshez hasonlóan először sportváltozatban mutatko­zott be. Ennek persze jelzésértéke is van, hiszen a 2003-ban a Xsara WRC nyerte a konstruktőrök ver­senyét raliban, sőt a világbajnoki címért is végig versenyben voltak. A C4-be már az új fejlesztésű Ford-PSA dízelek kerülnek az 1,6 literes és kétliteres hengerűrtartal­­múak. A karosszériaváltozatokról nem sokat lehet még tudni, azon­ban az valószínű, hogy a három- és ötajtós, valamint kombi marad a kínálat, hiszen mindhárom válto­zat népszerű volt. Az biztosra ve­hető, hogy nem kapja meg a Xsarához hasonlóan a Citroenek hidropneumatikus rugózását, és az is biztos, hogy a 307-essel azonos padlólemezre épül. Azonban az év végi nagy durra­nás előtt van még néhány zacskó puskapora a francia gyárnak, hi­szen tavasszal érkezik a ráncfel­­varrott Xsara Picasso, melyen na­gyítóval kell keresni a változáso­kat, hiszen a cég és a vásárlók is úgy érzik: győztes modellen ne vál­toztass! Az új motor lesz érdekes, mely 110 lóerőt teljesít éppen any­­nyit, mint benzines azonos löket­térfogatú benzines társa. Ez a motor kerül majd több Ford és Mazda, va­lamint PSA termékbe, de erről már szót ejtettünk a múlt heti számunkban. A tavasz-nyár másik újdonsága lesz még a C3 XTR, mely a sportos élet­módot kedvelők kedvenc kisautója lehet, hiszen az autót körben műanyag sárvédő-szélesítések vé­dik a sérülésektől, igazi kedvenc lehet az elektro­mos működtetésű üveg­tető, a 60 kilogrammot bíró tetősínek, a könnyen tisztítható ülések. Év végén esedékes, hogy szintén bemutassák a C5-ÖS módosított válto­zatát, mely szintén meg­kapja az 1,6 literes HDI motort. A C3-as motor­választékában is lesznek újdonságok: az 1,4 literes benzines erőforrásában dupla annyi szelep lesz, hiszen az 1,4 literes motor idáig 8 szelepes volt, már az 1,4 literes is 16 szelepes lesz. A C3 Pluriel pedig rendelhető lesz idén 1,4 literes HDI-vel, melyhez kézi váltó jár, hiszen a Pluriel idáig csak Senso­­drive váltóval volt kapható. A C8- as pedig a dízelmotorokhoz kap egy hatsebességes váltót is. A táv­lati tervekben szerepel egy igazi kisautó bemutatása, mely Cl-es nevet kapott a keresztségben, mely bemutatását 2005-re tervezi a gyár, melyet a csehországi PSA üzemben gyártanak majd. Egyet bizton kijelenthetünk: a Citroen az idei esztendőre bőségesen tartogat újdonságokat a márka kedvelői­nek. F. D. A. Hatfokozatú váltó és részecskeszűrő a 2,2 l-es HDI motoros 807-eshez Nem sokkal a 607 után immár a 807 is hatfokozatú mechanikus váltóval rendelhető a modell siker­motorja, a részecskeszűrős 2,2 l-es HDI esetében, mely az eladások több mint 60%-át teszi ki. A 2179 cm3 hengerűrtartalmú, hengerenként négy szeleppel ren­delkező HDI-motort változó geo­­metriájú turbófeltöltővel és két ki­egyenlítő­ tengellyel látták el, me­lyek gyakorlatilag megszűntetik a rezgéseket autózás közben. Az erőforrás FAP részecskeszű­rővel készül, így környezetvédelmi szempontból előnye meghatározó, hiszen a szűrő kiszűri a részecské­ket, majd egy exkluzív eljárás so­rán el is égeti őket. A figyelemre­­méltóan rugalmas gyorsításnak és környezetvédelmi teljesítményé­nek hála a motor gondtalan veze­tést biztosít. A 807 E változatát az új, MLGC hatfokozatú mechanikus sebesség­­váltóval szerelik. A jelentős tömö­rítésnek köszönhetően a váltó ugyanakkora helyet foglal, mint az eredeti ötfokozatú váltó, így a for­dulási sugár is változatlan maradt. Az ML6C-nél a váltás kényel­mét és pontosságát, gyorsaságát és finomságát egyaránt a legfrissebb újítások szolgálják. A két első fokozat triplán, a har­madik duplán szinkronizált. A hát­ramenet teljes egészében szinkro­nizált. Országúton és autópályán a vezetés örömét a rugalmasabb gyorsulás és a továbbfejlesztett akusztikai tulajdonságok fokoz­zák. Állandó 130 km/ó sebességnél a fordulatszám 350 ford./perccel, a fogyasztás pedig 100 km-en 0,35­­- rel csökkent. Vegyes használatnál a csökkenés 0,11/100 km, vagyis a fogyasztás 7,3 1/100 km. A Supreme/Pullman kivitele 2,21 HDI-változat szériafelszereltségé­hez tartoznak a 15 collos könnyű­fém keréktárcsák. A keréknyomás­­ellenőrzővel és defektérzékelővel el­látott kerekek részét képezi a ke­­rékőrcsavar is. F. A. Modellméretben még vehetünk Mantát Sokan foglalják esténként imába azok nevét, akik piacra dobták az Opel Manta B-t. A sportos, vi­szonylag olcsónak mondható autó a korábbi A modell alapjaira épült, és fogadtatása is hasonlóan sikeres volt: 1975-től 1988-ig kö­zel ötszázhatvanezer darabot gyártottak belőle. Ebből har­minchétezer a típussal egy időben bemutatkozó, 1975-77 közt gyár­tott GT/E kivitel volt. A kétajtós, hátsókerekes kupéért majd meg­őrültek a fiatalok... Négyhenge­res, 1,9-es motorja akár 185-tel is képes repeszteni. Maximális for­­gatónyomatéka 155 Nm 4200-as fordulaton, legnagyobb teljesít­ménye pedig 105 lóerő. Ráadásul nem is fogyaszt rosszul: 8,7 liter benzint nyakal be száz kilométe­renként. Azt azért hozzá kell ten­ni, hogy az olajválság idején még ez is sok volt... Az alapkivitel bő­séges motorválasztékában pél­dául ott voltak az N betűvel jelölt, egytorkú karburátorral szerelt aggregátok, melyek a kisebb fo­gyasztást és az ezzel járó teljesít­ménycsökkenést preferálták. Manta tehát volt mindenki igé­nyei és pénztárcája szerint. Ez a megállapítás hatványozottan igaz a későbbi évekre, amikor egyre hosszabb lett az opciós lista és újabb különlegességek is megje­lentek, mint például a ’77—88-ig gyártott GT­ E, a ’81 és ’84 közt futó 400-as, és a ’83-84-ben meg­vásárolható I 200. A számos izgalmas változat kö­zül a Revell modellgyártó cég a fent bemutatott ’75-ös GT/E vál­tozatot készítette el kicsiben, ez­zel tisztelegve az első szuperspor­tos Manta B előtt. Az 1:18-as mé­retarányú, kb. 25 cm hosszú mo­dell 8990 Ft-ért kapható az M3-as 12. km-énél található Cora áru­házban üzemelő LÓERŐ SHOP- ban. Ugyanitt sok más autó és motor kicsinyített változata is megtalálható. Aki nem tudja út­ba ejteni az üzletet, annak pos­tai úton is elküldik a kiválasz­tott járművet. Információ a www.l­ero.hu oldalon, vagy a 0630/443-9000-es számon kérhe­tő. R. L.

Next