Vasárnapi Hírek, 2007. július-szeptember (23. évfolyam, 26-39. szám)

2007-08-19 / 33. szám

l! Wm­ ­­u Újra csúcsforgalom a Balatonnál fc7 Uj Róna Iván: várakozáson felüli a belföldi turisták száma / 3/h­ó/gp A nyolcvanas években volt utoljára akkora for­galom a Balaton kör­nyékén, mint idén. A fel­mérések azt igazolják, hogy javultak a szolgál­tatások, ráadásul egyre több a rendezvény, a kis Róbert richard fesztivál. Róna Iván, a ==^^= Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója úgy látja, a vendéglátó­sok, kereskedők belátták, hogy nem egy nyár alatt kell és lehet meggazdagodni. • Nagyon szeret hajókázni? Imádok, de csak úgy, mint utas, mert nem vagyok azért egy tipikus fedélzetmester. • Csak azért kérdezem, mert pénteken még a balatoni turizmusról szóló beszámolót is a vízen tartotta. Természetesen a látvány és a show kedvéért. Ezzel is próbáltam érzékeltetni, hogy kiugró a Balaton idei turistaforgalma. A nyolcvanas éveket idézi az a nyüzsgés, amelyet most lehet tapasztalni a magyar tenger partján. • Ez minek köszönhető? Hidegebb lett a sör, és finomabb a lángos? Tréfának hangzik, de tény: ez is közreját­szik a dologban. Javultak a szolgáltatások a Balaton környéki vendéglátóhelyeken. Az étteremtulajdonosok, a szálláskiadók belát­ták, hogy hosszabb távra kell tervezni. Nem lehet már egy nyáron meggazdagodni, és aki erre törekszik, könnyen elbukik. A külföldi és belföldi turisták egyaránt a jobb minőségű szolgáltatásokat keresik, azokat, amelyek elér­hető árúak, de színvonalasak. Természetesen az eredményekhez hozzájárult az is, hogy több kampányunk is foglalkozott a Balaton népsze­rűsítésével, és ezek, úgy érzem, jól sikerültek. •A Balatonra repülővel is egyre több turista érkezik. Ha jól tudom, a légi összeköttetések fejlesztésére létrehoztak egy úgy­nevezett „légi marketingalapot”. Ennek mi a lényege? A Balaton fejlesztésével indult, de ez a pro­jekt azóta túlnőtt a régión, már három nemzet­közi reptér, Sármellék, Budapest és Debrecen esetében is létezik „légi marketingalap”. Azt vállaltuk, hogy a közös kasszába a Magyar Turizmus Zrt. mindig ugyanakkora összeget tesz be, mint amennyit a régió vállalkozásai és az önkormányzatok. Az össze­get marketingfejlesztésekre lehet fordítani. A részletek ............................. két egyébként október 15-ig dolgozzuk ki. • Számomra ez elég merész elképzelésnek tűnik, mi történik akkor, ha komolyabb pénzt szánnak erre a vállalkozások és az önkor­mányzatok, honnan lesz pluszforrása a Magyar Turizmus Zrt.-nek? Bár úgy lenne, hogy minél többet áldoznak a helyiek erre a célra. Mi teljesíteni fogjuk a vál­lalásunkat, hiszen komoly marketing esetén az adóbevételek révén a légi alapba fektetett pénz sokszorosa visszajön a költségvetésbe. • Említette, hogy egyre több kulturális ren­dezvény van a Balaton környékén. Ezek szerint sikerült gondoskodni arról, hogy ha kevésbé jó az idő, akkor se unatkozzanak a turisták? Mindenképpen az volt a cél, hogy érdekes, izgalmas események közül válogathassanak a Magyarországra látogatók és a belföldi turis­ták. Ez a többi régióra is igaz. Ha már a tavaknál tartunk, volt fesztivál a Velencei-tó környékén is, és a Tisza-tó mellett szintén. • A Velencei-tó melletti Pázmánd feszti­válján én is részt vettem, és azt tapasztal­tam, hogy őrületes volt a hangulat. Tehát az emberek igénylik azt, hogy történjen valami a nyaralásuk idején. Év végéig lesznek még rendezvények? Bőséggel. Augusztus 26. és szeptember 9. között zajlik a nyári zsidó fesztivál, majd kez­dődik az őszi kulturális fesztivál. De ez csak ízelítő a számtalan esemény közül. Nyilván ezek is közrejátszottak abban, hogy várako­záson felül nőtt a belföldi turisták száma. Nagyon sikeres volt a „Budapest vendégül várja Magyarországot” kampányunk is, amely­nek keretében a vidékieket próbáltunk meg arra ösztönözni, hogy fedezzék fel a fővá­rost. November 2. és december vége között megismételjük ezt a kampányt. Szeptember 15-től újra indul az „Aludjon rá még egyet az Észak-Alföldön” elnevezésű akció is. Ennek az a lényege, hogy aki vasárnaptól csütörtökig foglalt szállást az akcióban részt vevő szállás­helyek bármelyikében, annak plusz egy éjsza­kát térítésmentesen biztosítanak. Szeretnénk, ha minél többen élnének a lehetőséggel, ezért bevásárlóközpontokban, postán és benzin­kutakon elhelyezett plazmatévéken vetítünk majd olyan reklámspotot, amely az Észak- Alföldet mutatja be. • Sok új wellness-szálloda nyílt. Ezekbe eljutnak a magyar vendégek is? Sőt, több szálloda a belföldi vendégekre épít elsősorban. Leginkább a budapestiek utaznak fürdőkbe, kastélyszállóba, rajtuk kívül a Pest, a Fejér és a Győr-Sopron megyeiek. A keleti országrész nyilván a jövedelmi viszonyok miatt. • Azzal kapcsolatban létezik felmérés, hogy nálunk melyik korosztály utazik a legszíve­sebben? A legaktívabb korosztály a 24 és 40 év közöt­tiek. Ők nem csak a wellnesshotelekbe utaznak szívesen, hanem a Balatonra, Aggtelekre, a Mátrába és sok más gyönyörű magyarországi helyre.­­ • Amerikában a legtöbbet a nyugdíjasok utaznak, akik szívesen indulnak felfedező utak­ra. Nálunk nyilván nem lehet ez a jellemző. Természetesen nem, sajnos nálunk az utaz­gatást nem engedheti meg magának az idősek többsége. A fiatalok viszont nagyon nyitottak, és többségük „aktív turista”. Van viszont segít­ség a pihenni vágyó nyugdíjasoknak. Óriási siker ugyanis az üdülési csekk. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány tavaly huszonöt­­milliárd forint értékben bocsátott ki csekket, idén pedig eddig már tizennyolcmilliárd forint értékben vásároltak üdülési csekket a cégek munkatársaiknak, vagyis jelentősen túlszár­nyalják 2006-ot, ez már szinte biztos. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások szívesen jutal­mazzák ezzel dolgozóikat. Az üdülési csekket elfogadó szolgáltatók ugyanakkor a beváltott csekk értékének 6%-át, vagyis lényegében a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány jutalékát befizetik a szervezet kasszájába. Az MNÜA ezt az összeget a nagycsaládosok és a nyugdí­jasok utazásának, pihenésének támogatására fordítja, így a rászorulóknak is van esélyük a nyaralásra, a kikapcsolódásra. • Többen bírálták a Magyar Turizmus Zrt. külföldi reklámkampányát, amm­ely „invázióra” biztatta a németeket, az angolokat és a többi nációt. Ugye az volt az óriásplakátokon, hogy a tervezett rövid időhöz képest a rómaiak négyszáz évig maradtak nálunk, a törökök százötven évig, az oroszok meg negyvenöt esz­tendeig, így maradjanak a turisták is tovább, mint ahogy korábban elképzelték. Nem volt ez egy kicsit erős? Egy marketingakciónak mindenképpen figyelemfelkeltőnek kell lennie. Az a megjegy­zés pedig, hogy a római korban nem is volt még Magyarország, felesleges. Az autók sem tudnak repülni, és az ing sem lesz mindig a mosóportól patyolatfehér, mégsem kötnek bele az embe­rek ezekbe a reklámokba. A figyelemfelkeltés a cél, ehhez kell megtalálni az eszközöket. Bár lenne invázió, és jönne ............................még több turista! • A történethez az is hozzátartozik, hogy a turisták „marasztalását” az ingyenéjszaka is segíti. Igen, a „téli invázió” idején egyes hotelekben az a turista, aki három éjszakát kifizet, plusz egy napra ingyen megkapja a szobáját. • Legutóbbi beszélgetésünkkor azt említette, hogy óriási lehetőséget lát a kínai és az orosz turisták számának növelésében. Még mindig így gondolja? Teljes mértékben. Az orosz turisták esetében nagyon jók az eredmények, 30%-kal nőtt az innen beutazók száma. • Azt tapasztaltam, hogy az oroszok álta­lánosságban utaznak többet, Thaiföldön és Törökországban is rengeteg orosszal találkoztam. Lehet, de nem mindegy, hogy végül hova mennek, útba ejtik-e Magyarországot vagy sem. Mi azon vagyunk, hogy jöjjenek, és úgy tűnik, a törekvéseink sikerrel jártak. • Jönnek a kínaiak is? Remélem hamarosan egyre többen. Augusztus 31.­ és szeptember 5. között lesz Kínában a magyar gasztronómiai és üzleti hét. Megpróbálunk minél több üzleti kapcsolatot elősegíteni, létrehozni. • Mit kínálunk a kínaiaknak, paprikás krumplit? Azt is, meg pörköltet és minden mást. Nagyon sok közöttük az ínyenc, a magyar ételek pedig tényleg fantasztikusak. • Ön mit választana? Egy igazi pekingi kacsát, vagy inkább egy finom székelykáposz­tát ebédelne? Én a magyar ételekre szavazok minden­képpen. Nem hivatalból, amúgy is a paprikás krumpli, a rántott borjúláb, a székelykáposzta és a csülkös bableves a kedvencem. • Érdekelne még a véleménye az egyik friss felmérésről, amely szerint a turisták többsége udvariatlannak tartja a franciákat, de ennek ellenére mégis visszamennek Franciaországba, és erre biztatják ismerőseiket is. Ez a dolog engem azért lepett meg, mert úgy tűnik, mind­egy, hogyan viszonyulnak a helyiek a turis­tákhoz, hiszen Franciaországba látogatnak a legtöbben a világon. Igen, de ne felejtsük el, hogy van egy Párizsuk, Eiffel-tornyuk, Loire menti kasté­lyaik és elképesztő szépségű tengerpartjuk, a múzeumokról, például a Louvre-ról már nem USZKOSZONTO KONCERT Időszak: 2007. 09. 15 Helyszín: Baradla-barlang Hangversenyterem, Aggtelek Cím: 3759 Aggtelek, Baradla oldal 3. Telefon: +36 (48) 50-30-05 Fax: +36 (48) 50-30-02 E-mail: aggtelek@tourinform.hu Honlap: http://www.anp.hu Szüreti felvonulás és mulatság, kerti termelvények Kiállítása Időszak: 2007. 09. 29 Helyszín: Alcsútdoboz, a település utcái és a Sportcsarnok Cím: 8087 Alcsútdoboz, A település utcái és a Sportcsarnok Alcsútdoboz 2007­­ Fotókiállítás Időszak: 2007. 09. 15 Helyszín: Alcsútdoboz, Sportcsarnok Galéria Cím: 8087 Alcsútdoboz, Sportcsarnok Galéria Telefon: +36 (22) 59-43-33 Badacsonyi szüret Időszak: 2007. 09. 08.-2007. 09. 09 Cím: 8261 Badacsonytomaj - Badacsony, Dísz tér Telefon: +36 (87) 53-10-13 Fax: +36 (87) 43-10-46 E-mail: badacsonytomaj@tourinform.hu Honlap: http://www.badacsonytomaj.hu Fejér Megyei Természetbarát Találkozó Időszak: 2007. 09. 14-2007. 09.16 Helyszín: Kisgyón Természetbarát Telep (Bakonycsernye k­­ében) Cím: 8056 Bakonycsernye, Kisgyón Természetbarát Telep Telefon: +36 (22) 31-64-80 Honlap: http://www.fejer-tura.hu Szüreti hétvége Időszak: 2007. 09. 08 Helyszín: Balatonalmádi - Vörösberény Mandulás - szabad színpad Cím: 8220 Balatonalmádi, Mandulás Telefon: +36 (88) 43-80-11 Fax: +36 (88) 43-17-72 E-mail: pannoniakultura@invitel.hu Honlap: http://www.pkkk.hu Romantikus reformkor Időszak: 2007. 09. 21-2007.09.23 Helyszín: Balatonfüred - Gyógy tér, Anna Grand hotel Cím: 8230 Balatonfüred, Tagore sétány sétány Telefon: +36 (87) 58-04-82 Fax: +36 (87) 58-04-81 E-mail: t.egyesulet@gmail.com Szüreti mulatságok (felvonulás és utcabál) Időszak: 2007.09.15-2007.09.16 Helyszín: Balatonfüred - Vásárcsarnok mögötti parkoló Cím: 8230 Balatonfüred, Tagore sétány sétány Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőverseny és Díjkiosztó Gála Időszak: 2007. 09. 07-2007. 09. 08 Helyszín: Balatonfüred Gyógy tér - Anna Grand Hotel Cím: 8230 Balatonfüred, Tagore sétány sétány Telefon: +36 (87) 58-12-39 Fax: +36 (87) 34-34-57 E-mail: muvelodes@balatonfured.com Honlap: http://www.balatonfured.hu Templomosi Falunapok 2007 Időszak: 2007.09.09 Cím: 2427 Baracs, Templomos Baracskai Szüreti Mulatságok Időszak: 2007. 09. 21-2007. 09. 22 Cím: 2471 Baracska, Borospincék, faluház tér Telefon: +36 (22) 45-40-54 E-mail: vasvaribela@yahoo.com is beszélve. Persze nekünk is vannak kincseink, de azért az is fontos, hogy mindig mosolyog­junk a turistákra, hogy a következő statisztika azt mutassa ki: a Magyarországra látogatók is visszatérnének ide, sőt a barátaikat is erre biztatják, ráadásul még barátságosak is. Időszak: 2007. 09. 15-2007. 09. 23 Helyszín: FÉK Cím: 5600 Békéscsaba, Szabadság tér 6 Telefon: +36 (66) 32-78-59 E-mail: info@kitmakettklub.hu Honlap: http://www.kitmakettklub.hu Bándi Andor Asztalitenisz Emlékverseny Időszak: 2007. 09. 29-2007. 09. 30 Helyszín: Városi Sportcsarnok Cím: 5600 Békéscsaba, Gyulai út Telefon: +36 (66) 44-94-49 E-mail: sporthotel@bekesnet.hu V. Csabai Lakberendezési Építési Szakkiállítás és Vásár Időszak: 2007. 09. 28-2007. 09. 30 Helyszín: Városi Sportcsarnok Cím: 5600 Békéscsaba, Gyulai út Telefon: +36 (66) 45-20-82 E-mail: ribartbt.@mail.globonet.hu Luxusautó Kiállítás 2007 Időszak: 2007. 09. 14-2007. 09. 16 Helyszín: Városi Sportcsarnok Cím: 5600 Békéscsaba, Gyulai út Telefon: +36 (66) 44-75-89 E-mail: tomicross@bekesnet.hu Honlap: http://www.teremcross.uw Falunap - Időszak: 2007. 09. 15-2007. 09. 16 Helyszín: Szabadidőpark Cím: 5946 Békéssámson, Telefon: +36 (68) 47-00-00 Fax: +36 (68) 47-00-23 E-mail: bspolghivl@mail.globonet.hu Szüreti mulatság­­ Időszak: 2007. 09. 29 Cím: 3412 Bogács, Telefon: +36 (49) 53-40-61 E-mail: kult.bogacs@fairmail.hu Szüreti Csirkepaprikás-főző Fesztivál Időszak: 2007. 09. 01 Helyszín: Kántor rét Cím: 7754 Boly, Kántor rét Telefon: +36 (69) 36-81-00 Fax: +36 (69) 36-81-00 E-mail: boly@tourinform.hu Honlap: http://www.boly.hu Ókori víg napok a Kentaur kertjében Időszak: 2007. 09. 15-2007. 09. 16 Helyszín: Nagytétényi Kastélymúzeum Cím: 1225 Budapest, Kastélypark utca 9-11. Telefon: +36 (1) 207-00-05 E-mail: info@nagytetenyi.hu Honlap: http://www.nagytetenyi.hu Mesék világa a Patakéban - mesefesztivál Időszak: 2007. 09. 08-2007. 09. 09 Cím: 1105 Budapest, Szent László tér 7-14. Telefon: +36 (1) 260-99-59 Fax: 262-03-79 E-mail: pataky@patakymk.hu Honlap: http://www.patakymk.hu Közép-európai Gőzmozdonyverseny és Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó Időszak: 2007. 09. 15-2007. 09. 16 Cím: 1142 Budapest, Tatai út 95. Mesekocsi Színház - Utazó társulat gyerekeknek, csalá­doknak. Mese-, bábszínház, bohócprodukciók. Időszak: 2007. 01. 01.-2007. 12. 31. Cím: 1165 Budapest, Budapesti út 119/B Állami Népi Együttes Időszak: 2007. 02. 24.-2007.12. 01. Helyszín: Budai Vigadó Cím: 1011 Budapest, Corvin tér 8. Telefon: +36 (1) 317-27-54 Fax: +36 (1) 317-27-54 E-mail: hunkonc@enternet.hu Honlap: http://www.ticket.info.hu Dinner & Cruise Időszak: 2007. 02. 24.-2007. 12. 30 Helyszín:­ Kossuth Múzeumhajó Cím: 1051 Budapest, Telefon: +36 (1) 317-27-54 Fax: +36 (1) 317-27-54 E-mail: hunkonc@enternet.hu Honlap: http://www.ticket.info.hu „Bár lenne invázió, és jönne még több turista!” Fesztiválok, rendezvények Dr. Róna Iván 1952-ben született. Diákként vagont rakodott a Fésűsfonó erőműtelepén, azután kocsik ablakát pucolta, majd amikor az egyik nyáron elutazott a napfényes Bulgáriába, beleszeretett az utazásba. Mivel megbabonáztak a lengyel lányok, beiratko­zott egy nyelvtanfolyamra. Jól jellemzi az akkori viszonyokat, hogy kilencvenen voltak a kurzuson, és mind fiúk. Szorgalmának hála az Ibusz külképviselője lett Varsóban, később a Mahir kiállítási igazgatója, aztán a Budapest Tourist vezérigazgatója. Tevékenykedett a Hunguest Hotels Rt. nemzetközi vezérképviselőjeként is. A magyar turisztika relhámo­­zására hivatott szervezet vezetőjeként emberközelibb és modernebb vállalatot teremtett, megújíttatta az itthon.hu és a hungary.com internetes oldalakat. Kiss Róbert Richard a levonás években országrész lakói kevesebbet turistáskodnak, 77~ '~ *ávT­­KB .. 2007. AUGUSZTUS 19.Interjú

Next