Vasárnapi Hírek, 2008. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)
2008-03-30 / 13. szám
A hétköznapokban többet fogyasztanak az autók annál, mint amit a gyártók steril tesztjeiken mérnek. A stuttgarti székhelyű Auto Club Europa (ACE) szervezet mérnökei egyértelműen bebizonyították: a személyautók jóval többet fogyasztanak, mint azt a gyártók állítják. Felmérésük szerint hétköznapi használatban a benzines autók 19,6 százalékkal, a dízeljárművek pedig 23,8 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint a laboratóriumi vizsgálatok alatt. A vizsgálatban 250 új autót teszteltek 2000-től napjainkig. A teszt során 14 nap alatt 2000 kilométert tettekk meg. A vizsgált autók átlagos fogyasztását 7,2 literbe állapították meg a gyártók, a teszt során azonban ez az érték 8,5 liter lett. Az Ottomotoros autóknál a gyártók által említett 7,7 literes fogyasztás helyett 9 litert mértek a vizsgálat alatt. A dízel autók a papírforma szerinti 6,3 liter helyett, 7,8 litert fogyasztottak. Az ACE szerint az értékek közti különbségnek az oka, hogy míg az autógyárak laboratóriumi körülmények között vizsgálják az autókat, addig ők normál, hétköznapi forgalomban. Továbbá nem szabad figyelmen kívül hagyni a klíma használatát, amelyet a tesztek során nem vesznek figyelembe, pedig növelheti a fogyasztást. Természetesen az autó fogyasztása döntő rész a vezetési stílusunkon és a jármű műszaki állapotán múlik. Vagyis ha nagyon odafigyelünk, betarthatjuk a gyári adatokat - magyarázza Somogyi Zsolt, a Vasárnapi Hírek autógépész szakértője autógépész a solti Bosch szerviz tulajdonosa, aki hozzáteszi: legjobb azonban, ha a gyárilag jelzett fogyasztási adatokhoz 20-30 százalékot hozzáadva gondoljuk át: érdemes-e megvennünk a kiszemelt járművet. B.P. Autóvilág Dacia Sandero: gömbölyded formák Megérkezett a Dacia új modellje, a Sandero. Bár a Renault olcsó ötajtós modelljét tavaly már bemutatták Brazíliában, a Dacia emblémával szerelt változat csak most debütált Európában. A kocsi maradt a Daciánál megszokott paramétereknél, azaz elsősorban a praktikumra koncentráltak a tervezőmérnökök. Ennek megfelelően nem is túl kicsi a modell: 4,02 méter hosszú és 1,75 méter széles, csomagtartója alaphelyzetben 320 liter, és 1200 literig bővíthető. A motorok a már megszokottak: 1,4 literes 75 lóerős, illetve 1,6 literes, 90 lóerős benzines, és 70 vagy 85 lóerős, 1,5 literes turbódízel - ha hihetünk a kritikáknak, sok gond nincs velük. A Sandero várhatóan nyár közepén érkezik, a Logan szedánhoz hasonló áron. K.O. Megújul az M osztály A Mercedes-Benz gondosan átdolgozta a sikeres M-osztályt. A dinamikusan elegáns szabadidő-autó új nemzedékét még sportosabbá és erőteljesebbé teszik az eddiginél is kifejezőbb karaktervonások. Küllemét átformált lökhárító, új körvonalú fényszóró és nagyobb, dominánsabb hűtő határozza meg. Hátulján újdonság az autó szélességét hangsúlyozó fényvisszaverő csíkkal ellátott lökhárító formája és a füstszínű üvegezésű lámpaegység. Belül stilisztikai csiszolás, szebb látványt és kellemesebb tapintást eredményező anyagok és két színárnyalatú berendezés teremtenek friss hatást, de az új, négyküllős multifunkciós kormánykerék önmagában is megragadja a tekintetet. Jelentősen kibővítették az M-osztály alapfelszerelését, benne van az egyedülálló, előrelátó PRE-SAFEAZ utasvédelmi rendszer és a NECK-PRO fejtámla, valamint a Mercedes- Benznél újonnan kifejlesztett, könnyen kezelhető, nagy teljesítményű, kibővített funkciójú multimédia rendszer. Markánsabb és hatásosabb lett az új első és hátsó köténynyel, krómozott alsó védőlemezzel és nagy hűtőmaszkkal ellátott Mercedes-Benz ML 63 AMG is. K.O. Elektromos autók közszolgálatban A francia posta (La Poste) elektromos gépjárművekre kiírt nemzetközi ajánlati pályázatán az előzetesen kiválasztottak körébe került a PSA Peugeot-Citroennel társult Venturi Automobiles A Venturi Automobiles és a PSA Peugeot-Citroen a La Poste által kiírt ajánlati pályázatra összefogott a Citroen Berlingo First, vagy a Peugeot Partner Origin típusú szállítóautók elektromos változatainak leszállítása érdekében. 2007 áprilisában kiírt nemzetközi tender első szakaszában ez néhány tesztautó leszállítását jelenti. A posta alapos értékelésnek veti alá a gépjárműveket 6 hónapon keresztül, majd az időszak végén dönt az 500 küldeményszállító autót érintő beszerzés odaítéléséről. A Venturi Automobiles-lal együttműködve a PSA Peugeot-Citroën úgy véli, a valós körülmények között történő értékelési szakasz lehetővé teszi, hogy a kiválasztott gépjárművek műszaki megoldásait tökéletesítsék annak érdekében, hogy a lehető leginkább megfeleljenek a posta elvárásainak. A tesztelt Citroen Berlingo/Peugeot 1 Partner modelleket a Venturi által kínált vadonatúj hajtáslánccal szerelik fel. A rendkívül kompakt méretű hajtáslánc lehetővé teszi, hogy a gépjármű orr-részébe, a termikus motor helyére építsék be valamennyi elektromos összetevőt (motor, akkumulátorok stb.). Ily módon a térfogat és a hasznos teherbírás megegyezik a termikus változatéval, ami jelentős előnyt képez. Az elektromos Berlingo/Partner modellek hatótávolsága elérheti a 100 km-t, ami tökéletesen megfelel a Posta-gépjárművek feladatprofiljának. A PSA Peugeot-Citroën - többek között az elektromos gépjárművek terén szerzett - autóipari szakértelmének és tapasztalatának legjavát kínálja. A Venturia kivételesen kompakt és innovatív hajtásláncmegoldást, valamint a kisszériás gyártáshoz alkalmazkodó struktúrát biztosít. Az együttműködésnek köszönhetően tehát a PSA Peugeot-Citroën fellendítheti tevékenységét az elektromos meghajtású gépjárművek terén, ahol közel 10 000 értékesített gépjárművével úttörő és vezető szerepet tölt be Európában. A PSA Peugeot-Citroen számára az elektromos gépjárművek fontos szerepet játszanak a jövőben az autók kibocsátási szintjének csökkentésében. B.P. ? WS.