Vasárnapi Hírek, 2015. január-június (31. évfolyam, 1-26. szám)
2015-03-28 / 13. szám
Luxorban a város leggondosabb édesanyjának választották, miközben 43 éve férfiként él a 65 éves Szisza Abu Dáúh, akinek az egyiptomi elnök személyesen adta át múlt héten, az egyiptomi „anyák napján” az emléklapot, amelyet az analfabéta aszszony elolvasni sem tudott. Hat hónapos terhes volt első gyermekével, mikor meghalt a férje, ezután kezdett tunikát és turbánt hordani, de leborotválta a haját is, mert így könnyebben talált munkát. A ’70-es években Egyiptomban a nők nem végezhettek fizikai munkát, egy adminisztratív álláshoz pedig nem volt iskolázott. Férjhez menni sem akart újra, ezért döntött úgy, hogy férfinak adja ki magát. Amíg erővel bírta, dolgozott téglagyárban és aratásokon, később cipőpucolással kereste a betevőre valót magának és a lányának, akiért bármilyen áldozatra kész volt. Idővel meg is szerette, hogy férfiként él, mert így szabadon mozoghatott, akár még a kávézókba is beülhetett a férfiakkal, és a többi nővel ellentétben nem érte az északafrikai államban máig nagyon gyakori szexuális zaklatás. Soha nem is hazudta magáról, hogy férfi, így többen rájöttek „titkára”, de senki sem bántotta ezért. Lassan a luxori városvezetéshez is eljutott a híre, hogy így él és dolgozik, ezért kapta az elismerést, valamint egy nagyobb pénzösszeget (1,8 millió forintnak megfelelő egyiptomi lírát) és mellé egy kis trafikot is, hogy el tudja tartani a családját. Időközben a lánya is férjhez ment, de a férje betegség miatt nem tud dolgozni, így ő segít az unokák felnevelésében is. A férfiruháról továbbra sem mond le. „Úgy döntöttem, ebben a ruhában is halok meg. Már hozzászoktam, ez az életem, nem fordíthatok hátat neki” - idézte az asszonyt a brit Guardian. BO MEGKÉRDEZTÜK... Orbán Jolán irodalomtörténészt, egyetemi tanárt, a 11 éves zongoravirtuóz Boros Misi édesanyját - Mikor kezdték Misi zenei nevelését? - Születésétől fogva! Rendszeresen hallgattunk klasszikus zenét, énekeltünk, ritmusgyakorlatokat csináltunk, vittük a Segítség, komolyzene! programra Pécsen. Hároméves korában gitárt kért karácsonyra, teljesen meglepett bennünket a felszabadult és ösztönös játékával. Négyéves korában vettük a pianínót, azóta nincs olyan nap, hogy ne játszana rajta. Ötéves korában beírattuk a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola előkészítő osztályába, hatéves korában kezdte a zongorát. - A zene mellett más föl sem merült? - Nagyon sok külön programra elvittük a gyerekeinket pici korukban, figyeltük, hogy miben tehetségesek és miben nem. Ha azt láttuk, hogy valami nem tetszik nekik, nem erőltettük. Szerettünk volna megmutatni mindent, hogy ők maguk választhassanak a lehetőségek közül. Misi a zongorát és a hegedűt, a nyelvekből az angolt, a németet és a franciát, a sportágak közül a hokit, az úszást és a teniszt választotta. - Mi az, ami a zene mellett a leginkább kikapcsolja? - A színház, a film, a foci, a barátaival való együttlét. Nemcsak nézőként érdekli mindez, hanem játszani is szeret a színpadon és a focipályán! 2013-ban gyermekfőszereplője volt a Pécsi Nemzeti Színház A sivatag hercege című darabjának. - Önök a férjével bölcsészprofesszorok, mit tanultak Misi zeneiségéből? - Misin keresztül tanultuk meg, hogy a zene életforma. Eddig csak nagy zeneszerzők nagy műveit hallgattuk nagy művészek előadásában nagy koncerttermekben vagy nagy stúdiókban készült felvételeken. Misi avatott be bennünket a zenetanulás titkaiba, megtanított arra, hogy miként épül fel egy darab az első hangleütéstől egészen a színpadi előadásig. A legszemélyesebb pillanat az volt, amikor rájöttünk, hogy a zongorajátékával mondja el nekünk, mi történt aznap az iskolában vagy mi tetszett neki a legjobban egy koncerten. Nagyon jól bánik a szavakkal, de a zene nyelvén beszél. RÁCZI PÉTER 2015. március 28. ANYA & APA 23 12 TIPP, amitől gyermekünk sikeresebb az iskolában Az általános iskolában töltött évek megalapozzák a tanulási stratégiákat, a motivációt és a későbbi továbbtanulást is. A szülő sokat segíthet gyermekének az alábbi egyszerű módszerekkel, melyeket egy amerikai kutatás gyűjtött össze, de a magyar gyerekeknek is ugyanolyan hasznosak. m Egészséges reggeli: megfelelő tápanyagok nélkül az agy sem forog jól, de jobb kerülni a magas cukortartalmú reggelizőpelyheket, és inkább rostban-vitaminban gazdag reggelivel suliba küldeni a gyerekeket. m Pozitív hozzáállás a tanuláshoz: mivel a szülők szerepmintaként szolgálnak, a gyerekre is mély benyomást tesz, ha ők fontosnak tartják a tanulást. A természetes kíváncsiság és a tudásszomj tekintetében a szülő az elsődleges példakép. A Tanulótér kialakítása: a felkészült gyermek sikeresebb az iskolában, és a szervezettség segíti a felkészülést. Alakítsunk ki nyugodt tanulósarkot és helyet a tanszerek, iskolai felszerelések rendszerezett tárolására. Kövessük az iskola honlapját, legyünk tisztában az iskolai programokkal, gyermekünk napirendjével és tanulmányi eredményeivel (már nálunk is működik az e-ellenőrző). „ Tartsuk a kapcsolatot a tanárokkal, ezzel feléjük is jelezzük, fontos számunkra gyermekünk iskolai előmenetele és hamar értesüljünk arról, ha bármilyen gond felmerül. A tanároktól tanácsot is kérhetünk, nem csak a tanulással kapcsolatban. ■ Egészséges tízórai és uzsonna: akár a reggelinél, a minőségi tápanyagok bevitele délelőtt és ebéd után is szükséges az egész napos koncentráció fenntartásához. ■Játékidő: különösen az alsó tagozatosoknál fontos, hogy iskolaidő után legyen lehetőségük kikapcsolni, feltöltődni, játszani és mozogni. Legjobb, ha a szabad levegőn teszik ezt. ■ Beszélgessünk gyermekünkkel, ne éljük be egyszavas válaszokkal. Kérdezzük a napjáról, az osztálytársairól, az iskolai élményeiről, hogy a jót és a rosszat is meg tudja osztani velünk. ■ Házi feladat: ne csak arra figyeljünk, kész van-e, hanem arra is, hogyan bírja az egyre növekvő terhelést gyermekünk. A túl sok iskola utáni feladat (beleértve a különórákat) felső tagozatban vagy középiskolában már kiégéshez vezethet. ■ Közös vacsora: ahol együtt ül asztalhoz a család, a gyerekek nem csak jobban tanulnak, bővebb a szókincsük is, és kevésbé hajlamosak szélsőséges viselkedésre. ■ Korai lefekvés: a kipihent gyerekek jobban tanulnak, a fáradtság szétszórtságot és rosszkedvet okoz. Az alsósoknak napi 10-11, felsősöknek kb. 9 óra alvás szükséges. ■ Esti Olvasás: a rendszeres meseolvasás, majd később az első közösen olvasott könyvek életre szólóan meghatározzák a gyerekek viszonyát az olvasáshoz és általa a tanuláshoz is. Továbbá fejlesztik a szókincset és a képzelőerőt, és fontos érzelmi kapocsként működnek szülő és gyermek között. B. C. Anyagias házasságok. Nagyban befolyásolja a házasságot, hogy milyen anyagi körülmények közt nőttek fel a házastársak - állítják amerikai szociológusok. A szerényebb körülmények közt élők jobban kifejezik az érzéseiket és ösztönösebbek, míg a jobb körülmények közt felnövők tudatosabbak, rendszerezettebbek, a különbségek pedig még több évtizednyi házasság után sem tűnnek el. Ahogy a nyugati társadalmakban a növekvő jövedelemkülönbségek miatt egyre távolodnak egymástól az osztályok, úgy lesz egyre gyakoribb, hogy különböző osztályokból származó emberek kötnek házasságot. Ráadásul sok esetben épp a különbözőség teszi vonzóvá őket egymás számára.