Vasárnapi Hírek, 2016. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

2016-01-30 / 5. szám

■ Nem katasztrófa, ha mindenki átül egy másik autóba ■ Parkolóhelyek helyett: parkok és közösségi terek ■ Akár buszra is szállhatunk­­ biciklivel Áramvonalas jövőként: RÁCZI­ PÉTER Ha én taxis lennék, nem pusz­tán az Uber miatt fájna a fejem, mert a közösségi, infokommu­nikációs, megosztáson alapuló városi utasszállítás csupán a jövő ajtórésbe tett lába. A nagyvárosi közlekedés változását a lakosság és az ettől nem független motori­záció exponenciális növekedése mellett a közösségi terek visz­­szaszerzésére tett kísérletek is kikényszerítik. Az úttesteken araszoló, a jár­dákon parkoló gépkocsik helyett parkosított tereket, sétálóut­cákat álmodunk, dugók helyett kávéházak teraszain szeretnénk üldögélni, a zsúfolt, lerobbanó és lepusztított buszok helyett ké­nyelmes, tiszta és sűrűbben köz­lekedő, energiatakarékos - kötött pályás - járműveken utaznánk szívesebben. Nem utolsósorban a környezetszennyező, az egész­ségre ártalmas károsanyag-kibo­­csátású gépeket olcsóbb, fenn­­tarthatóbb, alternatív energiával működtetett szállítóeszközökre cserélnénk le. A biztonságos és élhető, le­vegővételre alkalmas környezet kialakítása érdekében az autó­­forgalom a városok központjá­ból előbb-utóbb kiszorul - lásd London, Amszterdam, Koppen­hága, Stockholm stb.; összhang­ban az EU felszíni közlekedést szabályzó kör­nyezetkímélő irányelveivel a gyalogos, a bicik­lis és a „kizöldü­­lő” (elektromos, energiatakaré­kos), újraszerve­zett közösségi közlekedés veszi át a helyét. Elsősorban az agglo­meráció területére, a városokat megkerülő körgyűrűkre, a tele­püléseket összekötő útvonalakra terhelődik a közeljövő személy­autó-áradata, illetve megkerül­hetetlenül, jelentős infrastruk­túraátalakításokkal a felszínről a föld alá - alagutakba - száműzik majd a benzinnel és dízellel üze­melő motoros járműveket. Az autós közlekedés korlá­tozásában - nyilvánvaló módon kihatva a teherszállítmányozás, fuvarozás rendjének átszerve­­ződésére is - tehát környezet­­tudatos és energiacsökkentő, biztonsági (balesetek számának csökkentése) szempontok mel­lett a városi élet minőségében kulcsszerepet játszó közösségi helyszínek (parkok, sétálónegye­dek stb.) térhódítása játssza a fő szerepet. Végső parkolópályán A környezetkímélő, azaz a nul­laszázalékos szén-dioxid-kibo­­csátású, plug-in, elektromos autók elterjedése mellett pedig már tesztszakaszba érkeztek a különféle automata, sofőr nél­küli járgányok fejlesztései is. (Erről részletesen írtunk a VH 2015. november 21-i számában.) A bérautó-vezetők tehát először még átülhetnek egy hibrid vagy elektromos autóba, de jósolha­­tóan már most egy kihalásra ítélt szakma képviselőit tisztelhetjük bennük. (Hacsak nem áttérnek a riksára...) A levegő tisztasága megőrzé­sének és az utak tehermentesíté­sének egyik legszebb és leginkább példamutató gyakorlatát azok a svájci lokálpatrióták demonst­rálják, akik annyira komolyan vették a károsanyag-kibocsátás csökkentését előirányzó válla­lásokat, hogy 4-5 családonként összefogva, reg­gel megbeszélt rend szerint in­dulnak munká­ba­­ egyikük autóján. Még az is előfordulhat, hogy olvasták azo­kat a tanulmányokat, amelyek a személyautók kihasználtsági fokáról értekeztek: átlagosan egy gépkocsi valójában napi 23 órát parkol. Jelentékeny helyet fog­lalva el így a térben - az otthoni garázs és a munkahelyi parkoló­hely összterülete 50 négyzetmé­ternyi, amit akár egyéb célokra is használhatnánk. A félmilliós Koppenhágában ma már a lakosság közel fele jár kerékpárral dolgozni és iskolába, miután jelentősen korlátozták a belváros autó­­forgalmát. Johnny Gale Ikonikus és drasztikus módon vette át az automata taxiso­főrtől az irányítást az Arnold Schwarzenegger alakította Douglas Quaid a Total Recall - Emlékmás című utópisztikus sci-fiben. A programja szerint túl las­san reagáló, egyenruhás vezetőbábút, szegény Johnny Cabet egyszerűen kiszakította helyéről. Mintha csak az ő igényeik szá­mára fejlesztették volna ki azt az autó­busz hibridet, amit a Rins­­peed autógyár ötölt ki Micromax néven. A szélesség és hossz tekin­tetében autónyi, magasság tekin­tetében buszt idéző, ötszemélyes elektromos utasszállító felhajt­ható üléslapokkal rendelkezik, félig álló, félig ülő helyzetben is garantálva a kényelmes utazást. És ha a tömegközlekedés alternatívájaként kínált ener­giatakarékos autósközlekedés bevezetése egyes poliszokban a létező infrastruktúra (sűrű szö­vésű, szűk utcák, túlterhelt út­felület) miatt inkább a távolabbi jövőben valósul csak meg, addig a kerékpár vagy a kisebb méretű közlekedési eszközök bevezeté­se már jelentősen átalakíthatja a belvárosok személyautó-forga­lom elől elzárt tereit. A már üzemelő bicikliköl­csönző lerakatok mellett elekt­romos meghajtású négy keréken guruló kétszemélyes CityCaro­­kat tervezett például a Massa­chusetts Institute of Technology (MIT) érdekeltségi körébe tarto­zó Smart Cities (Okos városok) kutatóbrigádja - egyszersmind megoldva a parkolási gondokat is. A pénzbedobás után elgurítható járművek a bevásárlókocsikhoz hasonlóan egymásba csúsztat­­hatóan tárolhatók, egy hagyomá­nyos autó helyét három CityCar is elfoglalhatja. Maradj a felszínen! Hogy M is finanszírozza a közös­ségi közlekedést, képezheti vita tárgyát, az viszont kevésbé, hogy a részét alkotó elemeknek (met­ró, villamos, busz, troli) könnyen elérhetőnek és megfizethetőnek kell lenniük. Az autó- és bicikli­forgalom mellett pedig elsődle­gességgel kell bírnia, méghozzá úgy, hogy nemcsak egymással, hanem a környezetükkel is opti­mális összhangba kell kerülniük. A föld alatti és felszíni kötött­­pályás járművek útvonalainak kialakítása - ahogy a fővárosiak tapasztalhatták a metró vagy akár a budai fonódó villamos­pálya építése során - ugyancsak idő- és pénzigényes beruházás. A közlekedéstervező és -fejlesztő szakemberek már csak a meg­lévő városkép költséghatékony áttervezése okán is legelébb az autóbusz-hálózat átalakításában látják a legnagyobb perspektívát. Az utóbbi évtizedekben az úgy­nevezett Bus rapid transit (BRT) rendszer megalkotásával tudták leginkább orvosolni a felszíni tö­megközlekedés problémáit. Bra­zília, Kolumbia, Dél-Korea, Tö­rökország, Kína nagyvárosaiban - összesen vagy 200-ban - tesz­telték élesben a nagy utaskapa­citású, sokajtós, alacsony padlós, saját sávban közlekedő buszokat. Az „urbánus akupunktúra” - a városi rendszerek hatékonyságát pontos közbeavatkozással növe­lő - módszer atyja, a brazil vá­rostervező építész Jaime Lerner szerint a városi mobilitás tekin­tetében a BRT-rendszeré a jövő. S van mire büszkének len­nünk, hiszen a magyar formater­vező, Váradi Péter 2012-ben saját tervezésű, 24 méteres, ikercsuk­lós „megabusszal” állt elő a BRT közlekedési rendszerének buda­pesti alkalmazására - ha nem is látjuk még megvalósulva az el­képzeléseit. A kis követési idejű - nagy csomag- és kerékpártáro­lóval ellátott - járatok a kényelem és az utastájékoztatás mellett in­­novatívan az energiatakarékos­ságra helyezik a hangsúlyt. A busz padlózatába épített érzé­kelők az utasok mozgási energiá­ját alakítják elektromos árammá, feltöltve a busz akkumulátorait vagy akár mobileszközeinket uta­zás közben. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy a buszokkal együtt a buszmegállók­­ közösségi te­rekként­­ is megújulnának; már a „felszíni metrók” peronjain el­lenőriznék a jegyeket, meggyor­sítva a fel- és leszállásokat. 30 □ FÓKUSZ 2016. január 30. Égikre, 2050-re az emberi­­ populáció 9 milliárdra, a 10 millió feletti lakosú _ifl­ak _ m­egapoliszok száma 54000 elektromos személyautóval számol a kormány tavaly bemu­tatott, az e-mobilitást kialakító és ösztönző Jedlik Ányos-terve 2020-ra. A Magyarországon forgalomban lévő 3,6 millió személygépkocsi mellett jelen­leg maximum 400 elektromos autó rója az utakat, ennek több mint 100-szorosát ígérik tehát 5 év elteltével - az ELI erre vonatkozó irányelvei (1,5%-os arány) szerint. (2030-ra 450 ezer darab elektromos autót vizionálnak a közutakra.) A sikerhez 5000 - ebből 3000 nyilvános - töltőállomás kiépí­tése szükséges; eddig 61 hely­színen 117 töltőállomás épült az e-mobilitás előmozdítására. Az első lépésnek tervezett 150 állomást megyeszékhelyeken és az autópályák mentén alakítanák ki.

Next