Vasárnapi könyv, 1930/2 (20. évfolyam, 2. félév, 1-26. szám)

1930 / 1. szám

lését. Az égető­doktor nem árul zsákban macskát, nála láthatja minden beteg előre, hogy milyen gyógykezelésben lesz része. Ez az ábrákkal alátámasztott nyíltság s a hosszú múlt, amely ezt a gyógyítási eljárást szentesítette, érthetővé teszi a népnek az égető­doktorokba vetett nagy bizalmát. A csodadoktorok képtelen állí­tása szerint a moxa olyan gyógy­mód, amellyel minden betegséget kivétel nélkül meg lehet gyógyí­tani. Különösen azonban a fej­fájás, fogfájás, köszvény, szédü­lés, ájulás, orrvérzés, vérszegény­ség, hasmenés, étvágytalanság azok a betegségek, amelyeken a moxa szerintük feltétlenül segít. Mióta Japán az európai műve­lődés útjára lépett, az égető­­doktorok tekintélye is megingott. A képzett japán orvosok száma nagyon megszaporodott. Ezek legnagyobbrészt Németországban, Angliában és az Egyesült­ Álla­mokban végezték tanulmányai­kat. Természetes, hogy lemoso­lyogják apáik babonáit, meg az égető­ doktorokat, akiket ámító szédelgőknek, az orvosi tudo­mány kontárjainak neveztek minden hagyomány ellenére. A csodadoktorok azonban nem adták be a derekukat s nem tö­rődve a hitetlenkedőkkel, méltó­­ságos komolysággal ültek tovább gyékényeiken — és várták a be­tegeket. És ezek nem is marad­tak el. Mert igaz ugyan, hogy az európai és amerikai egyetemeken végzett orvosok sok japánban megingatták a magá­ba vetett hitet, de a nagy tömegek meg­győződését nem lehetett megvál­toztatni. Az égető­ orvosoknak mindig akadt betegük. Nemcsak a múlthoz való ragaszkodás okozta ezt, hanem az is, hogy ezek a csoda­doktorok — a tömeg hite szerint­­­­ valóban sok bete­gen segítettek. A legújabb időkben, úgyszól­ván napjainkban történt, hogy egy híres berlini sebészorvos, Bier, alapos tanulmányok és kísérlete­zések után maga is arra a meg­győződésre jutott, hogy ott, ahol az orvosságok és operálók is nem használnak, még mindig hasz­nálhat az­­ égetés. Bier az or­vostudomány történetét búvá­­rolva azt találta, hogy az égetett sebbel való gyógyítást nemcsak a japán és kínai csodadoktorok alkalmazzák, hanem a régi gö­rög, arab és középkori orvosok is igen gyakran gyógyítottak tüzes vassal égetett sebekkel. Bier nemcsak elméletileg iga­zolta az égetéssel való gyógyítás lehetőségét, hanem maga is al­kalmazta, természetesen az or­vostudomány mai fejlettségének megfelelő módosítással. Elektro­mos acéltűt használ, amelyet elektromos áram hoz izzásba, hogy könnyű égési sebet ejthes­sen azzal. A sebet nem a bőr fe­lületére égeti, mint a japán cso­dadoktorok, akiknek az eljárása legtöbbször csúnya hegeket okoz a beteg testén, hanem a bőr alatt égeti meg a test szöveteit. Ez úgy történik, hogy a bőrt egy­szerű operációval fölemelik és a beégetés után visszateszik ren­des helyére. Bier tanárnak tényleg sike­rült ilyen módon sok gyógyítha­tatlannak tartott betegen segí­teni. Különösen a hosszantartó és megismétlődő gyulladások, nem gyógyuló, lázas sebek, izom-, ízület- és csontbetegségek, külö­nösen a különben csaknem min­dig halálos lefolyású szívburok­­gyulladások gyógyultak szépen vagy legalább javultak a tüzes acél hatására. Más esetekben pe­dig, mikor a beadott orvosságok semmi hatással nem voltak a be­tegre, az égetett sebek után az orvosságok gyógyító hatása azon­

Next