Vasárnapi könyv, 1938/2 (28. évfolyam, 2. félév, 1-25. szám)

1938 / 1. szám

gendája van. Ametiszt nimfa volt, Artemis istennő kedvenc nimfáinak egyike, akik őt követni szokták min­denfelé. Egyszer Bacchus, a kor is­tene részegségében szét akarta té­­petni a szép nimfát tigriseivel, ame­lyek kocsiját húzták. Artemis azon­ban hirtelen fehér kővé változ­tatta kedvencét, hogy megvédje a szörnyű haláltól. Bacchus pedig kijózanodván, megbánta kegyetlen­ségét s engesztelésül vörös szőlő­­fürt levét facsarta a fehér kőre, amelyet a szőlő leve violaszínre festett. Drága, értékes kőnek tartották minden időkben a gyémántot, a leg­keményebb, legerősebb fénytörésű ásványt. A hindu legendák Krisna isten ajándékának mondják. A haty­­tyúvá változott Krisna szájából hullott ki önfeláldozó jócselekedet jutalmazására. Régen a gyémántból nem csiszol­tak olyan ragyogó brilliánsokat, mint manapság, de Keleten a gyé­mántékszerek viselését mindig az előkelőség, a jólneveltség jelének tartották. A gyémánt és a brilliáns győzedelmeskedett a divat minden szeszélyén, míg a többi drágakövek és féldrágakövek kedveltsége­s ára is nagyon függött a divattól. Manapság például igen keresett drágakő a sma­ragd, mert divatban van, különösen VI. György angol király koronázása óta, amikor Anglia előkelő asszo­nyai leginkább smaragdékszereket viseltek. Vannak viszont nem divatos, szinte elfelejtett, értéküket vesztett drágakövek és féldrágakövek. A zöld krizoprász például Nagy Sándor idejében volt divatban s talán azóta sem, mert a világhódító görög had­vezér ilyen féldrágakövet viselt kard­övén. Akkoriban győzelmi kőnek nevezték. Az achát a frank Mero­­vingok korában volt kedvelt a kö­zépkor elején. A szép tengerkék ak­­vamarin is évszázadok óta nem diva­tos többé s vele együtt sok más szép ékkő. A borveres gránát, amely a régi magyar fegyvereken, csatákon, övéken, díszgombokon olyan gya­kori volt egykor a kékeszöld tür­­kisszel együtt, szintén nem kapós ma már a türkisszel együtt. Nem kell manapság senkinek Európa leg­szebb drágaköve, a n­e­m­e­s opál, amelynek Magyarországon, Vörös­vágás mellett kiadós bányája van. Az egyébként tejfehér nemes opál ide­­oda forgatva minden színben ra­gyog, egyszer vörös lángra gyűl, majd haragos zöld színt ölt, majd megint kék színben tündöklik. Ér­dekes, hogy a nemes apált azért nem viselik, mert az a babonás hie­delem támadt róla, hogy szerencsét­lenséget hoz. Egy angol szakember azt tanácsolja, hogy szivárványkő nevet kellene adni neki s a nagy művészek jutalmazására hasz­nálni, mert egy hindu fuvolást, aki halála után az isteneket is el­ragadta játékával, a hindu legen­dák szerint, az istenek opállal jutal­mazták meg. Az emberi agyvelő ma is úgy mű­ködik, mint régen. Ma is mindnyájan a világ középpontjának érezzük ma­gunkat. És ma sincs olyan mérleg, amely lemérné mindenkinek az igazi súlyát, értékét. Ezért ma is kedvel­tek az ékszerek, amelyekkel több­­értékűségünket akarjuk tudtára adni embertársainknak, csakúgy mint az ősember. Különösen a nőkben mű­ködik erőteljesen ez az ősemberi ösz­tön, amely ékszerviselésre csábít. Amikor a mai divathölgy megáll az ékszerész kirakata előtt s vágyódva szemléli azt, ugyanaz az ösztön ál­lítja meg, amely a történet előtti ős­embert az első kezdetleges ékszerek készítésére serkentette, mielőtt még ruhája lett volna. Azok, akik az embert nem tart­ják különbeknek azért, mert ék­szert visel, bármennyire szelle­miek és emelkedettebb gondol­­kozásúak, mégis gyönyörködnek az ékszerekben, amelyek, bár a legtöbbre hivalkodó semmiség, néha igazán művészi értékűek.

Next