Vasárnapi könyv, 1939/1 (29. évfolyam, 1. félév, 1-26. szám)

1939 / 1. szám

A TRAPPISTÁK A világtól teljesen elzárkózó szerzetesrend tulaj­don­képen szigorított cisztercita-rend — Szigorú rendszabályok. — A francia forradalom szórta szét a rendet. — Imádkozás, elmélkedés és munka. — — A­­ szerzetesrendek sokfélék s nem egyetlen céljuk a világtól való elsza­kadás, de sőt inkább szolgálatokat igyekeznek tenni annak a világnak, amelytől elszakadtak és amely nagy tökéletlenségében nem nélkülözheti munkaerejüket. A fenkölt lelkihet s az önzetlen szolgálat ikertestvérek és a bajokkal küzködő emberiségnek önzetlen szolgálata összeköti a földi élettel a szerzetesrendeket is. A betegápolás, gyógyítás, tanítás, lelki­pásztorkodás azok a kapcsok, ame­lyek a szerzetesrendeket összekap­csolják a földi élettel is, míg előbb, a középkorban pedig fokozottabb mér­tékben fáklyái voltak az emberi mű­velődésnek. Valamennyi szerzetes­­rendnek vannak rendi szabályai, amelyek nemcsak a kolostori életet szabályozzák, hanem kötelességgé teszik a rendalapító által választott munkakör szorgalmas művelését is. Nálunk a szerzetesrendek közül a t­r­a p p i­s t­a-r­end a legkevésbé ismert, mert Magyarországon soha­sem volt kolostoruk. Ezt a híres rendet Ráncé (olv. Ranszé, 1626 —1700) alapította. Előkelő francia családból származott, amely gyer­mekét máltai lovagnak szánta, de bátyja halála után, hogy ennek egy­házi jövedelmeit örökölje, egyházi pályára lépett. Még gyermekkorá­ban megtették párizsi kanonoknak, de csak 1651-ben szentelték fel. Amíg felszenteletlen volt, világias életet élt, mint ebben az időben a francia előkelőkből kikerülő francia papság egy része. Harmincnégy éves korában azonban hirtelen nagy lelki változáson ment keresztül, hátat fordított a világi örömöknek, lemondott egyházi méltóságairól, vagyonának nagy részét szétosz­totta a szegények között és a­­ a trappéi cisztercita-kolostorba vonult vissza, amelynek már régóta apátja volt. La Trappe (francia szó, olv. trapp, azt jelenti : kelepce, csapóajtó) szűk völgy Normandia határán. A bencések már 1122-ben alapítottak itt kolostort, amely 1118-ban átvette a cisztercita rend­szabályokat. A cisztercita­ rend ugyanis, amelyet Szent Róbert apát alapított 1098-ban Citeauxban (olv. szító), gyorsan terjedt francia földön és mivel Szent Benedek szi­gorú rendszabályait újította föl, a régebbi bencés­ kolostorok könnyen átalakultak a citeauxi rendszabá­lyok szerint. Idővel azonban a la trappéi kolostor fegyelme megla­zult, szerzetesei elvilágiasodtak. Amikor Rancé apát ide vonult vissza, nemcsak maga változott meg, hanem megreformálta, újjá­alakította a la trappéi kolostor éle­tét is. Visszaállította a régi szigorú cisztercita rendszabályokat. Köte­lezővé tette a világtól való teljes elfordulást, a Biblia szorgalmas tanulmányozását, a böjtölést, az imádkozást még az éjjeli órákban is, a beszédnek lehető kiküszöbölését. A rendtagoknak saját munkájukból kellett eltartani magukat, amely munka főleg mezőgazdasági volt. Ez a szigorított cisztercita-rend, amelyet La Trappe után trappista­rendnek neveztek el, tagjait pedig trappistáknak, túlságosan szigorú szervezete miatt nem igen terjedt. A la trappéi kolostor ugyan virág­zott, 1714—1790 között több mint

Next