Vasárnapi könyv, 1939/2 (29. évfolyam, 2. félév, 1-26. szám)

1939 / 1. szám

az elsüllyedt hajóban lévő légnyo­más között túlságosan nagy különb­ség ne legyen, mert ez a megmen­tendő tengerészek azonnali halálát okozhatná. Maga a mentés technikailag olyan módon történik, hogy az elsüllyedt hajó fekvésének megállapítása után a mentőhajó, amely a búvárharan­got viszi magával, búvárt küld le a tengerfenékre. Ennek a feladata, hogy a búvárharang vezetőkötelét az elsüllyedt tengeralattjáró leg­megfelelőbb mentőnyílásán elhe­lyezze és megerősítse. Ha ez meg­történt, lebocsátják a búvárharan­got. Ez így megy végbe : a búvár­harang tizennégy víztartályát víz­zel megtöltik és a kötél segítségével pontosan ráeresztik a tengeralatt­járó mentőnyílásának karikájára. Amikor az ellenőrző búvár jelenti, hogy ez megtörtént, a búvárharang kezelője elsősorban kibocsátja a víztartályokból a vizet, azután az alsó nyitott kamrában lévő vizet sűrített levegővel kipréseli, úgyhogy most már csak a reánehezedő víz­tömeg súlya szorítja a búvárharan­got oda elmozdíthatatlanul az el­süllyedt tengeralattjáróhoz. Amikor mindezzel végeztek, hozzá lehet kez­deni a tulajdonképpeni mentéshez. Magától értetődő, hogy a búvár­harang telefonnal is fel van szerelve, amellyel érintkezésbe tud lépni a mentőhajóval, ahonnan viszont érintkezésbe lépnek — ha arra szük­ így eresztik az elsüllyedt tengeralattjáró vészkijárójára a mentőhajóról a búvár­­harangot. (Eredeti filmfelvétele az amerikai haditengerészetnek.)

Next