Vasárnapi Nógrád Megyei Hírlap, 2001. január-június (4. évfolyam, 1-25. szám)

2001-02-11 / 6. szám

14 * AUTÓ ★ 2001. február 11. világ A legolcsóbb szerviz Az idén felfrissítették az autógyártók szerviz­teljesítményét tükröző listát. Ez a mutató­szám a szervizelések áltagos költségigényé­ről szerzett tapasztalatokon alapult. A Mazda kiütötte a Fiatot a vezető helyről. A lista első­sorban kereskedőktől vásárolt új és használt autók adatai alapján készült. Ismét nő a benzin ára Szerda óta ismét többet kell az autósoknak fizetnie a benzinért. A 91-es ólommentes mo­torbenzinért 225,50, a 91-es keverékért és a 95-ösért 228,50, míg a 98-as szuperért 237,50 forintot kell fizetni literenként. A gázolaj ára - a megmaradt készleteknek köszönhetően - ismét csökkent, literjéért csak 210,75 forintot kérnek a benzinkutak. Megjött az Audi-jelentés Pont kerülhet Nógrádi László, egykori közle­kedési miniszter balesetének vizsgálatára. Az október 28-ai balesetben két személy meg­halt, a felelősség megállapítása azóta is tart. A német Audi-gyár már megküldte a minisz­teri autó fekete dobozának vizsgálati anya­gát, amelynek jelenleg a hivatalos fordítása zajlik. Terjeszkedő diszkontkutak Zalaegerszeg-Andráshidán és Szombathe­lyen újabb szerződéses diszkont üzemanyag­­töltő állomást adott át a hét elején Tóth Ist­ván, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese. Bejelentette, a kúthálózat következő tagja a székesfehérvári Tesco áruház parkolójában már elkészült. Drága telefonálás a volánnál Februártól csak leállított motorú, álló sze­mélygépkocsiban szabad telefonálni Német­országban. Mivel az 52 millió német jármű­­tulajdonos fele mobillal is rendelkezik, a szakemberek a közlekedésbiztonság látvá­nyos javulását várják a új törvénytől. A veze­tés közben, kihangosító nélküli mobiltelefo­náláson rajtakapott autósokra 10 ezer forint­nak megfelelő helyszíni bírság vár és karam­bol esetén kétséges, hogy fizeti-e a biztosító. Nyereséges a BMW A brit Roverrel kötött sikertelen frigy ellenére rekorderedménnyel zárta a múlt üzleti évet a BMW. A müncheni központú német autó­konszern forgalma tavaly meghaladta a 69 milliárd márkát. Az 1997-es szuperesztendőt is túlszárnyaló bevétel-növekedés hátterében nem utolsósorban a bajor világcég tengeren­túli (főleg USA és Japán) eladási kvótája ját­szotta a főszerepet. összeállította: B. MOLNÁR-MOGYORÓSI Krampek mester tanácsai Nagyon sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor gépjárművünkön kár keletkezik. Viszont némi figyelemmel megakadályoz­hatjuk, megelőzhetjük, hogy ezek a bajok további kellemetlenségeket okozzanak. Ha autónk alatt valamilyen folt látható, azt okoz­hatja víz- vagy olajfolyás. Ha fogy a víz az au­tónkból, fokozott figyelmet szenteljünk neki, mi­vel teljes elfogyásakor komolyabb gondot okoz­hat (például hengerfejtömítést kell cserélni). Ha olajfoltot találunk valahol, az a gumialkatrészek­nek nem tesz jót, mert ott nem a kenést biztosít­ja, hanem meggyorsítja azok elöregedését. Ha bordásszíj környékén van az olajfolyás és ez sza­kadáshoz vezet, mélyen zsebbe kell nyúlni, mert a szelepek elgörbülésén kívül akár motorjavítás is lehet a dologból. Ha nem ilyen tartozékokra csöpög, de fogy a motorból, és hátul füstöl az autónk, akkor a nagyobb hibát egy egyszerű szelepszárszimering-cserével orvosolhatjuk. A teljes olajelfogyás esetén megszűnik a kenés, a motor csapágyas lesz. Az ilyen hibát a csapágy­sor cseréjén kívül a főtengely köszörülésével, gépműhely bevonásával lehet javítani, ami szin­tén egy költséges megoldás. (Krampek Autójavító, Bp. XVI. kerület, Budapesti út 124.) egy évtizede ért véget a keletnémet népautó gyártása zwickauban Trabanttal szálló élvezet?! Ha nem is az NDK volt a legvidámabb barak az európai KGST-tagállamok között, autós turizmusban verhetet­lenek voltak a keletnémetek. A Balatontól a bolgár tengerpartig tartó, takarékos portyázásaikon jobbára Trabantba préselődtek a DDR „világutazói”. Jelenleg 37407 Trabant „szennyezi” a levegőt Magyarországon. Azóta, hogy 1991 tavaszán Zwickauban legördült a futó­szalagról az utolsó - akkori­ban már négyütemű - Trabi, valóságos autóforradalom zajlott le Németország keleti tájain. Immáron az új tarto­mányokban is minden máso­dik lakosra jut egy (nyugati) négykerekű. Alig 200 ezren maradtak hűek az „úti­társhoz”: a leglelkesebb Tra­­bant-barátok nyaranta Zwi­ckauban nosztalgiáznak a ré­gi szép időkről. Öt évvel a berlini mun­kásfelkelés után, három esz­tendővel a fal felhúzása előtt jelentek meg a legelső, a kor technikai színvonalát tük­röző, takarékos, családi kis­kocsik az NDK útjain. Az olasz Fiat 500-as és a brit Mini Morris zwickaui vetély­­társa 18 lóerős volt. Az 500 köbcentis, kéthengeres Tra­bant 90 km/h-s csúcstempó­ját senki sem fitymálta le négy évtizeddel ezelőtt. A keletnémet mérnökök 1960-ban 20 lovasra tuningolták a jellegzetes brummogású orr­motort. Újabb két év elteltével a 23 lóerős motor - micsoda technikai fejlődés - akár 100 km/órás robogást is lehető­vé tett. Ez az erőforrás aztán hosszú életűnek bizonyult, már a szögletesebbé, mo­dernebbé varázsolt 601-es verziókban is ez a kéthen­geres szív dobogott Berlin­től Budapestig... Erich Honecker a Volvo­val és Citroennel furikázó pártvezér és szakértői csa­pata nem adta áldását a 70- es években a „kiforrott, nép­szerű” Trabant 601-es külső belső megreformálásához. A találékony Trabi tulajdona­ BYE! BYE, TRABI. Biztos sokan emlékeznek egy tavalyi kampányra, amely arra szólította fel a kétütemű autótulajdonosokat, hogy köszönjenek el szeretett jár­gányuktól, s helyette vegyenek egy „mi autónkat”. - Kampányunk során mintegy 1500 darab kétütemű autót adtak le nálunk, így sikeresnek ítélem az akciónkat - jelentette ki Verhás Dáni­el, a Suzuki Ász tulajdonosa. - Ebben az évben újra elindítjuk, már be­adtuk pályázatunkat a Környezetvédelmi Minisztériumhoz. Amennyiben a tárca támogatja az elképzeléseinket, akkor az áprilisban induló kam­pányunkban magasabb áron vesszük be a kétütemű járgányokat, el­utasítás esetén viszont ismét csak 200 ezer forintot adunk értük. sok persze nem akartak le­mondani az extrákról, így dekorcsíkozni, krómozni kezdték kedvenc négykere­kűiket. A vonóhorog és tető­­csomagtartó szinte státus­­szimbólum lett az NDK-ban, mintegy megsejtetve a külvi­lággal, hogy a duroplaszt kisautóval Prága, a Platten­see, sőt akár a bolgár riviéra is könnyedén elérhető úti cél... 1990 tavaszán elkészült a hárommilliomodik Trabi, felfrissített karosszériát és 1,1 literes VW Polo motort operáltak a haldokló kelet­német modellbe. A szívmű­tétet és a német újraegyesí­tést csak röviddel élte túl a katalizátoros típus. Noha so­kan reménykedtek benne, hogy az 1991-es Trabant bú­csúztatás csupán átmeneti lesz, s a Volkswagen Bogár­hoz hasonlóan a keletnémet népautó is újjászülethet, ma már biztos, hogy a XXI. szá­zadban sincs remény a Trabi feltámadására. Mogyorósi Géza Érzelmekre ható csábos vonalak Az Alfa 147 első ránézésre azonnal felcsigázza az ember érdeklődését. Vonalai, tervezése az érzelmekre hatnak. Az Audi A3-as esetében a megszokott német célszerűség, funkcionalitás és precizitás domi­nál. Az Alfában a motor beindítása után már alapjáraton kissé rángat. Mindezt hamar elfelejtjük, miután bemelegedett a tálján jól ismert Twin­spark motorja. Hihetetlen lendülettel gyorsul, kormánybe­rendezése olyan, mintha egy go­kartból vették volna. Egészen kis mozdulatokra is azonnal pontosan reagál, minden kanyarvétel külön öröm. Ehhez aztán nagyon is jól il­lik a pörgős, sportosan bömbölő Az Audi futóműve sportos, de az Alfával azért nem állja a ver­senyt, ám kényelmesebb lett. A gyorsan vett kanyarokban kitolja az orrát, a karosszéria mélyebben beleng, de az ESP-nek köszönhető­en nem fenyeget semmilyen ve­szély hirtelen kanyarváltáskor sem. Az Alfa elektronikus stabilizációs berendezését VDC-nek nevezik. A két berendezés összehasonlításá­ból is érdekes eredmény születik. Az Audi ESP-je azonnal és határo­zottan avatkozik be, mint egy po­rosz tornatanár, mondván, most aztán elég legyen! Az olasz beren­dezés jóval később és kevésbé fel­tűnően lép működésbe. Az Audi 1,8-as motorja ugyan­olyan nyers járású, mint koráb­ban, de az Alfáénál azért hal­kabb. Az azonos motorteljesítmé­nyek és fogyasztás ellenére az Alfa dinamikusabb vezetési él­ményt nyújt Palágyi Zsolt Motor Hengerűrtartalom Teljesítmény (kW/LE) Gyorsulás 100 km/h Legnagyobb sebesség Csomagtér Tesztfogyasztás 100 km-en Üzemanyagtartály______ □KE Alfa 147 négyhengeres 1598 ccm 88/120 10,8 s 195 km/h 2801 8,3 liter 601 Audi A3 négyhengeres 1781 ccm 92/125 10,7 s 202 km/h 3501 8,4 liter 551 motor és a röviden, pontosan kap­csolható váltó. Alig ezer darab született a Ferrari 365-ös sorozatának szuper áramvonalas „Daytona” típusából. A Pininfarina mester karosszéria-ter­vezői tudását dicsérő, nyúlánk, kétüléses sportkocsi 275 km/h-s csúcstempója ma is tiszteletet ébreszt. Az 1968 és 1973 között gyár­tott itáliai rakéta vezetése szervokormány és könnyű sebességváltó hiányában szellemi és fizikai kihívás volt. Az ára is! A hibátlan műszaki és esztétikai állapotban lévő, 12 hen­geres, 4,4 literes Ferrari 365 GTB/4 „Daytona” aktuális tarifája az oldtimer börzéken 30 millió forint körül mozog. A DIJONI EZERMESTER A franciaországi Dijon ma már nem csak a muszáljáról híres, ha­nem az ott élő autóter­vező barkácsmester­­ről, Laurent Fabres-ról is. Lakásában a kan­dalló mellett egy ajtó nyílik a volt istállóba, ahol több autót terve­zett már önállóan, köztük egy különlege­sen alacsony fogyasz­tású kisautót is. Leg­utolsó műve készíté­sekor inkább a spor­tos autózás élvezetét, mint a takarékosságot tartotta szem előtt. A Fabres 2000 valójában különféle létező szériamodellek alkatrészeiből ké­szült. A motor, a se­bességváltó és a hát­só tengely a Peugeot 405 Ml 16-ból szár­mazik. Ez a kétliteres erőforrás 158 LE-t tel­jesít és a 600 kg-os karosszériát könnye­­­­dén repíti 220 km/h fölötti sebességgel. A Citroen BX-ből köl­csönzött fékrendszer biztonságosan lassít­ja a kis erőgépet a ka­nyarok előtt. A kor­mányberendezés a Ford Escortból, az ab­laktörlő a Citroen AX- ből, a szélvédő pedig a Renault Twingoból származik. Maga a karosszé­ria 40 milliméteres acélcsövekből áll, me­lyet a kis sorozatban gyártó Alpine, Matra és Venturi által meg­alapozott francia ha­gyományoknak meg­felelően műanyag ele­mekkel szerelnek fel. (paiágyi)

Next